
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki jawnej.
Podstawowym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest handel hurtowy wyrobami tekstylnymi. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od (...)1993 r.
(...)2004 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalno-usługowym, zlokalizowaną przy ul. (...), tj. nieruchomość dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...).
Powyższa nieruchomość została nabyta od osób fizycznych, a transakcja na mocy obowiązujących przepisów była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Cena sprzedaży wynosiła 690.000,00 PLN netto i w takiej wartości nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.
Od momentu nabycia Wnioskodawca nieprzerwanie wykorzystuje nieruchomość wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Na przestrzeni lat 2014-2016 Wnioskodawca przeprowadził modernizację i rozbudowę budynku, ponosząc nakłady na ulepszenie nieruchomości. Wznowienie użytkowania budynku (wydanie pozwolenia na użytkowanie) nastąpiło bezpośrednio (...)2016 r. i od tego dnia do chwili składania wniosku nie poniesiono innych wydatków na ulepszenie nieruchomości. Poniesione przez Wnioskodawcę łączne koszty w ramach rozbudowy w okresie do (...)2016 r. wyniosły 530.453,14 PLN. Poniesione nakłady stanowiły ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Udział nakładów w wartości początkowej netto środka trwałego wyniósł ok. 77,88% i tym samym przekroczył ustawowy poziom 30% wartości początkowej środka trwałego.
Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje sprzedaż ww. nieruchomości. W związku z wątpliwościami, czy sprzedaż nieruchomości winna być opodatkowana stawką podstawową VAT, czy też będzie korzystać ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług – w celu zachowania ostrożności podatkowej, Wnioskodawca uważa za zasadne wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.
Pytanie
Czy w powyższym stanie faktycznym Wnioskodawca podczas sprzedaży będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie mógł dokonać sprzedaży bez podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że nakłady poniesione w latach 2014-2016 na ulepszenie nieruchomości przekroczyły 30% jej wartości początkowej, z dniem wydania pozwolenia na użytkowanie doszło do ponownego pierwszego zasiedlenia nieruchomości. Mając na uwadze to, że od tamtego momentu upłynął jednak okres znacząco dłuższy niż przewidziane w ustawie dwa lata, sprzedaż nieruchomości będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy zauważyć, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Należy wskazać, że aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
•towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania;
•przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.
Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki jawnej.
Podstawowym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest handel hurtowy wyrobami tekstylnymi. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od (...)1993 r.
(...)2004 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalno-usługowym, zlokalizowaną przy ul. (...), tj. nieruchomość dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...).
Powyższa nieruchomość została nabyta od osób fizycznych, a transakcja na mocy obowiązujących przepisów była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Cena sprzedaży wynosiła 690.000,00 PLN netto i w takiej wartości nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.
Od momentu nabycia Wnioskodawca nieprzerwanie wykorzystuje nieruchomość wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Na przestrzeni lat 2014-2016 Wnioskodawca przeprowadził modernizację i rozbudowę budynku, ponosząc nakłady na ulepszenie nieruchomości. Wznowienie użytkowania budynku (wydanie pozwolenia na użytkowanie) nastąpiło bezpośrednio (...)2016 r. i od tego dnia do chwili składania wniosku nie poniesiono innych wydatków na ulepszenie nieruchomości. Poniesione przez Wnioskodawcę łączne koszty w ramach rozbudowy w okresie do (...)2016 r. wyniosły 530.453,14 PLN. Poniesione nakłady stanowiły ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Udział nakładów w wartości początkowej netto środka trwałego wyniósł ok. 77,88% i tym samym przekroczył ustawowy poziom 30% wartości początkowej środka trwałego.
Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje sprzedaż ww. nieruchomości. W związku z wątpliwościami, czy sprzedaż nieruchomości winna być opodatkowana stawką podstawową VAT, czy też będzie korzystać ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług – w celu zachowania ostrożności podatkowej, Wnioskodawca uważa za zasadne wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie, dla dostawy przedmiotowej nieruchomości, będzie znajdowało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do budynku mieszkalno-usługowego nastąpiło pierwsze zasiedlenie i dokonać analizy czy dla sprzedaży ww. budynku zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W odniesieniu do budynku mieszkalno-usługowego – jak wynika z opisu sprawy – doszło już do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca kupił nieruchomość w 2004 r. Nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Od momentu nabycia Wnioskodawca nieprzerwanie wykorzystuje nieruchomość wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Na przestrzeni lat 2014-2016 Wnioskodawca przeprowadził modernizację i rozbudowę budynku, ponosząc nakłady na ulepszenie nieruchomości, które przekroczyły 30% wartości początkowej środka trwałego. (...)2016 r. wznowiono użytkowanie budynku.
Zatem, z uwagi na fakt, że od ponownego pierwszego zasiedlenia ww. budynku do momentu jego sprzedaży, upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a Wnioskodawca w tym czasie nie ponosił i nie poniesie wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej, to w odniesieniu do transakcji sprzedaży wskazanego budynku, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntu, na którym posadowiony jest przedmiotowy budynek, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zauważyć w tym miejscu należy, że skoro dla dostawy przedmiotowej nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia przedmiotowej dostawy na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadna, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Podsumowując, sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno -usługowym będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).