Zwolnienie od podatku VAT usług opieki nad dziećmi w formie półkolonii oraz opieki nad młodzieżą w formie półkolonii. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.152.2022.1.AA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.152.2022.1.AA

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT usług opieki nad dziećmi w formie półkolonii oraz opieki nad młodzieżą w formie półkolonii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług opieki nad dziećmi w formie półkolonii oraz opieki nad młodzieżą w formie półkolonii. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. nr 21 poz. 97 zmiana: Dz.U. nr 19 poz. 92 z 1991 r.), ustanowioną 3 grudnia 1990 roku. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Celem działalności Wnioskodawcy jest rozwój (…) (dalej: (…)) w (…). Fundacja realizuje cele statutowe przez:

1.popularyzowanie działalności (…) w rozmaitych formach,

2.ochronę środowiska przyrodniczego i kulturowego,

3.wspomaganie dydaktycznej działalności (…) na rzecz poszerzania wiedzy przyrodniczej wśród młodzieży i zwiedzających,

4.udział w budowie i modernizacji obiektów przeznaczonych do hodowli, ekspozycji zwierząt i działalności dydaktycznej oraz zakup materiałów i urządzeń do modernizacji istniejących obiektów oraz pielęgnacji zieleni,

5.prowadzenie prac badawczych i działalności naukowej,

6.prowadzenie działalności wydawniczej,

7.organizację konferencji i seminariów naukowych i popularnonaukowych z zakresu przyrody i ochrony środowiska.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność pozostałych organizacji członkowskich (PKD 94.99.Z). Przedmiotem pozostałej działalności są:

wydawanie książek (58.11.Z),

wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.C),

ruchome placówki gastronomiczne (56.10.B),

restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (56.10.A),

zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),

działalność fotograficzna (74.20.Z),

działalność w zakresie informacji turystycznej (79.90.B),

pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.Z),

pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B).

Wnioskodawca, w ramach swojej statutowej działalności prowadzi zajęcia rozwijające zainteresowanie biologią wśród młodzieży szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ekologicznych, behawioralnych oraz różnic w budowie anatomicznej zwierząt stanowiących wyraz przystosowania do warunków bytowania w różnych środowiskach. Celem zajęć jest także zwiększenie świadomości młodzieży w zakresie potrzeby prowadzenia ochrony gatunkowej zapewniającej bioróżnorodność ekosystemów wodnych i lądowych.

W ramach prowadzonej działalności, Fundacja planuje wdrożyć prowadzenie poniższych projektów.

1. Organizacja półkolonii dla dzieci

W ramach działalności Wnioskodawca będzie organizował półkolonie dla dzieci zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.; dalej: „ustawa o systemie oświaty”). Każdorazowo organizacja półkolonii będzie zgłaszana kuratorowi oświaty. Półkolonie będą organizowane w pięciodniowych turnusach, podczas których dzieci odbywają zajęcia przez 9 godzin dziennie, a następnie odbierane są przez rodziców. Dzieci mają zapewnioną opiekę wychowawców - zatrudnionych przez Wnioskodawcę nauczycieli, opiekę medyczną, zorganizowane zajęcia dydaktyczne, zabawy integracyjne, ubezpieczenie i otrzymują posiłek. Głównym celem półkolonii nie jest zysk, lecz wychowanie i opieka nad dziećmi. Założeniem programu półkolonii jest integracja uczestników półkolonii, nauka empatii, aktywne spędzanie czasu i tworzenie własnej twórczości plastycznej. Zajęcia oparte będą na zabawie z elementami edukacji przyrodniczej - poznawania świata zwierząt (…). Półkolonie opłacane są przez rodziców/opiekunów dzieci poprzez wpłaty do Wnioskodawcy.

2. Organizacja półkolonii dla młodzieży

Półkolonie dla młodzieży będą organizowane zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, będą zgłaszane kuratorowi i podlegać jego nadzorowi. Półkolonie dla młodzieży organizowane będą w formie zajęć z wykładowcami (…) oraz (…). Młodzież będzie miała zapewnioną opiekę wychowawców, opiekę medyczną, zorganizowane zajęcia dydaktyczne, ubezpieczenie i posiłek. Głównym założeniem półkolonii dla młodzieży jest opieka nad uczestnikami, integracja oraz poszerzanie wiedzy w zakresie ekologii, anatomii zwierząt, zwiększanie świadomości ekologicznej. Cykl zajęć będzie obejmował wykłady zapewniające niezbędny zasób wiedzy teoretycznej dotyczącej biologii poszczególnych gatunków oraz zajęcia praktyczne, w trakcie których młodzież będzie miała możliwość obserwacji zachowań zwierząt, porównania budowy anatomicznej poszczególnych części ciała u przedstawicieli różnych gatunków zwierząt oraz obserwacji zabiegów pielęgnacyjnych i terapeutycznych mających na celu zapewnienie dobrostanu zwierząt utrzymywanych w warunkach ogrodu zoologicznego. Półkolonie opłacane są przez rodziców /opiekunów dzieci poprzez wpłaty do Wnioskodawcy.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi opieki nad dziećmi w formie półkolonii, opisane jako zdarzenie przyszłe są usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi opieki nad młodzieżą w formie półkolonii, opisane jako zdarzenie przyszłe, będą usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W zakresie Pytania 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, do organizowanych półkolonii dla dzieci ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, gdyż głównym celem organizowania półkolonii jest opieka nad dziećmi, która jest organizowana zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, a organizacja wypoczynku jest każdorazowo zgłaszana kuratorowi.

W zakresie Pytania 2:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, do organizowanych półkolonii dla młodzieży ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, gdyż głównym celem organizowania półkolonii jest opieka nad młodzieżą, która jest organizowana zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, a organizacja wypoczynku jest każdorazowo zgłaszana kuratorowi.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Równocześnie, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a.w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

b.przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie pewnych warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio m in. do przepisów ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Zakres podmiotów, które mogą organizować wypoczynek w trybie przepisów o systemie oświaty jest szeroki. Stosownie bowiem do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty, organizatorami wypoczynku mogą być:

1.szkoły i placówki;

2.przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 548 oraz z 2020 r. poz. 568);

3.osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a.niezarobkowym albo

b.zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie zaś z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty, organizator wypoczynku zapewnia:

1.bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;

2.kadrę wypoczynku, którą stanowią:

a.kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,

b.w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki: mają ukończone 18 lat, posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe, posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;

3.dostęp do opieki medycznej:

a.w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373, z późn. zm.) lub

b.na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;

4.program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;

5.wyżywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 oraz z 2020 r. poz. 284 i 285);

6.bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 350);

7.bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 1084).

Jak wynika ze stanowiska organów podatkowych, ustawa o systemie oświaty nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej (np. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lutego 2018 r. nr 0114-KDIP4.4012.723.2017.1.BS oraz z 16 stycznia 2020 r. nr 0114-KDIP4.4012.697.2019.2.MP).

Stosownie natomiast do treści art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty, organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452; dalej: „Rozporządzenie”), organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku.

1.w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;

2.w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Jak wynikać będzie ze zdarzenia przyszłego, Fundacja w ramach działalności statutowej, będzie organizować półkolonie dla dzieci oraz organizować półkolonie dla młodzieży w formie i na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty. Zamiar zorganizowania półkolonii dla dzieci oraz półkolonii dla młodzieży oraz ich program jest każdorazowo i w terminach określonych w rozporządzeniu zgłaszany do kuratorium oświaty, które sprawuje nad nimi nadzór. Fundacja, jako organizator półkolonii dla dzieci, zapewnia odpowiednio wykwalifikowaną kadrę nauczycieli oraz wychowawców, opiekę medyczną, zorganizowane zajęcia dydaktyczne, zabawy integracyjne, ubezpieczenie i posiłek. Celem podstawowym organizowanych półkolonii jest usługa opieki nad dziećmi, o której mowa w art. 43 ust 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT oraz popularyzacja wiedzy przyrodniczej w przypadku półkolonii dla dzieci oraz wiedzy teoretycznej z dziedziny biologii i anatomii oraz praktycznych zdolności młodzieży w pracy z preparatami na odpowiednim poziomie zaawansowania w przypadku półkolonii dla młodzieży. Celem świadczenia powyższych usług nie jest osiągnięcie zysku przez Wnioskodawcę. Dochód uzyskany z działalności Fundacja przeznacza w całości na cele statutowe.

W świetle powyższego należy zauważyć, że Wnioskodawca spełnia wszystkie wymogi stawiane organizatorom wypoczynku dzieci i młodzieży przez ustawę o systemie oświaty oraz Rozporządzenie, zarówno w przypadku organizacji półkolonii dla dzieci, jak i półkolonii dla młodzieży. Spełnienie warunków z ww. aktów prawnych uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do świadczonych usług opieki nad dziećmi i młodzieżą. Takie stanowisko potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 lipca 2016 r. nr IPPP2/4512-383/16-2/DG, w której podniesiono, że „Jak wskazał Wnioskodawca półkolonie dla dzieci są organizowane zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów o systemie oświaty, w tym także są zgłaszane do Kuratorium Oświaty i podlegają jego nadzorowi. Ponadto, głównym celem organizowania przez Stronę półkolonii nie jest zysk, lecz wychowanie i opieka nad dziećmi. W związku z tym należy stwierdzić, że jeśli Wnioskodawca organizując wypoczynek dla dzieci w postaci półkolonii spełnia wymagania przewidziane w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w zakresie form i zasad tego wypoczynku, to organizowane przez Zainteresowanego, w oparciu o ww. rozporządzenie, półkolonie dla dzieci, będą zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone przez organy podatkowe w:

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.77.2021.3.PG;

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 października 2019 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.487.2019.4.ŻR;

interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie z 14 lipca 2016 r., nr IPPP2/4512-383/16-2/DG

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT świadczonych usług opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie półkolonii dla dzieci oraz półkolonii dla młodzieży jest zbieżne z aktualną i jednolitą linią interpretacyjną organów podatkowych i jako takie powinno zostać uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto, wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a.w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

b.przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z ust. 17a ww. przepisu:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że jeżeli świadczone usługi stanowiły/będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana była/będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki są/będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.):

Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizatorami wypoczynku mogą być:

1)szkoły i placówki;

2)przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2139 oraz z 2021 r. poz. 1641);

3)osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

a)niezarobkowym albo

b)zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku zapewnia:

1) bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej - organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;

2) kadrę wypoczynku, którą stanowią:

a) kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,

b) w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć - trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:

mają ukończone 18 lat,

posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;

3) dostęp do opieki medycznej:

a) w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1285, 1292 i 1559) lub

b) na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;

4) program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;

5) żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2021);

6) bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 350 oraz z 2021 r. poz. 1190);

7) bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 1084).

Ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.):

Organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:

1) w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;

2) w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, aby dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że:

są Państwo czynnym podatnikiem VAT,

w ramach prowadzonej działalności, planują Państwo wdrożyć prowadzenie projektów organizacji półkolonii dla dzieci oraz organizacji półkolonii dla młodzieży,

będą Państwo organizować ww. półkolonie zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty,

organizacja półkolonii będzie zgłaszana kuratorowi oświaty,

w ramach półkolonii dla dzieci zapewniają Państwo opiekę wychowawców, opiekę medyczną, zorganizowane zajęcia dydaktyczne, zabawy integracyjne, ubezpieczenie i posiłek,

głównym celem półkolonii dla dzieci nie jest zysk, lecz wychowanie i opieka nad dziećmi. Założeniem programu półkolonii jest integracja uczestników półkolonii, nauka empatii, aktywne spędzanie czasu i tworzenie własnej twórczości plastycznej. Zajęcia oparte będą na zabawie z elementami edukacji przyrodniczej - poznawania świata zwierząt (…),

w ramach półkolonii dla młodzieży zapewniają Państwo opiekę wychowawców, opiekę medyczną, zorganizowane zajęcia dydaktyczne, ubezpieczenie i posiłek.

głównym założeniem półkolonii dla młodzieży jest opieka nad uczestnikami, integracja oraz poszerzanie wiedzy w zakresie ekologii, anatomii zwierząt, zwiększanie świadomości ekologicznej.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, aby dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Z okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo wymagania przewidziane w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie form i zasad tego wypoczynku, gdyż organizowane półkolonie będą podlegać nadzorowi i kontroli właściwego kuratora oświaty. Ponadto będą Państwo organizować ww. półkolonie zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty. Zatem świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii dla dzieci oraz organizacji półkolonii dla młodzieży, których głównym celem jest opieka nad uczestnikami, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).