Dotyczy braku prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT związanego z realizowanym Projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.112.2023.1.MPA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.112.2023.1.MPA

Temat interpretacji

Dotyczy braku prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT związanego z realizowanym Projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu fatycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT związanego z realizowanym Projektem pn: „(…).”

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Ochotnicza Straż Pożarna w (…) zrealizowała zadanie pt. „(…)”. Zadanie zrealizowane przy współudziale środków zewnętrznych w ramach PROW na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2014-2020”. Przedmiotem zadania jest remont pomieszczeń w budynku OSP (…), wykonanie instalacji fotowoltaicznej oraz dostawa i montaż wyposażenia (meble kuchenne, lodówka, piekarnik, mikrofalówka, laptop, telewizor).

Dzięki przeprowadzonej modernizacji, wymianie mebli, doposażeniu w sprzęt AGD i RTV i wykonaniu instalacji fotowoltaicznej zostanie podniesiony standard organizowanych imprez, wydarzeń kulturalnych i integracyjnych. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w (…) pełni nie tylko miejsce koszar Strażaków ochotników, ale również miejsce spotkań młodzieży, mieszkańców, a także osób chcących zwiedzić budynek oraz zapoznać się z wyposażeniem Strażaków wykorzystywanym podczas akcji ratowniczo-gaśniczych. Operacja jest niekomercyjna i ogólnodostępna oraz będzie służyła zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacja przekazana będzie na podstawie wniosku o płatność. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336). Natomiast zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczony w związku z przygotowaniem i realizacją projektu. Planowana dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych, objętych podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych.

OSP w (...) nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt, infrastruktura wytworzona w projekcie nie będzie wykorzystywana przez Ochotniczą Straż Pożarną w (....) ani żaden inny podmiot w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym, realizując powyższy projekt OSP (...) nie może odzyskać podatku VAT zadeklarowanego we wniosku o dofinansowanie jako kwalifikowalny.

Pytanie

Czy Ochotnicza Straż Pożarna w (…), realizując Projekt: (…) uzyska prawo zwrotu podatku VAT naliczonego w całości do zrealizowanej Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu, z uwagi na fakt, iż towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że

w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się

wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że zrealizowaliście Państwo zadanie pt: „(…)”. Przedmiotem zadania jest remont pomieszczeń w budynku OSP (…), wykonanie instalacji fotowoltaicznej oraz dostawa i montaż wyposażenia (meble kuchenne, lodówka, piekarnik, mikrofalówka, laptop, telewizor).

Dzięki przeprowadzonej modernizacji, wymianie mebli, doposażeniu w sprzęt AGD i RTV i wykonaniu instalacji fotowoltaicznej zostanie podniesiony standard organizowanych imprez, wydarzeń kulturalnych i integracyjnych. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w (…) pełni miejsce spotkań młodzieży, mieszkańców, a także osób chcących zwiedzić budynek oraz zapoznać się z wyposażeniem wykorzystywanym podczas akcji ratowniczo-gaśniczych.

Operacja jest niekomercyjna i ogólnodostępna oraz będzie służyła zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. W ramach Projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Nie prowadzicie Państwo działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy Projekt, infrastruktura wytworzona w Projekcie nie będzie wykorzystywana przez przez Państwa, ani żaden inny podmiot w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki związane z realizacją zadania nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będziecie Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji zadania, pn: „(…)”. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.).