Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Dystrybutora tytułem usług organizacji akcji marketingowej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.32.2023.2.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.32.2023.2.KP

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Dystrybutora tytułem usług organizacji akcji marketingowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Dystrybutora tytułem usług organizacji akcji marketingowej.

Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 marca 2023 r. (wpływ 10 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka na podstawie zawartej umowy ze spółką A. GMBH dalej: A. GMBH  jest jej przedstawicielem handlowym w Polsce.

Do Państwa zadań jako przedstawiciela handlowego należy pośredniczenie w transakcjach sprzedaży oraz wspieranie dystrybucji produktów grupy X tj. części zamiennych do pojazdów samochodowych. Nie zajmujecie się Państwo sprzedażą towarów. Spółka z tytułu świadczonych usług wystawia fakturę sprzedaży.

Państwa wynagrodzenie określane jest prowizyjnie, w zależności od wielkości transakcji zawartych przez A. GMBH  z klientami z obszaru objętego działaniem Spółki - tj. z Polski.

Grupa X skupia w jednej organizacji kilka marek części zamiennych do pojazdów samochodowych.

Dzięki szerokiej i bogatej ofercie, Grupa jest wiodącym na świecie specjalistą na rynku części zamiennych dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, przyczep, naczep i samochodów dostawczych. Grupa X jest obecna w ponad 70 krajach dzięki własnym oddziałom lub dobranym partnerom. Jako grupa o wieloletniej tradycji obserwuje aktualne trendy oraz kierunki rozwoju, aby być atrakcyjnym partnerem dla swoich klientów.

Państwo celem wykonywania swoich zadań wynikających z zawartej umowy przedstawiciela handlowego nabywacie od podmiotów trzecich na terytorium Polski usługi marketingowe polegające na organizowaniu akcji marketingowych. Akcje te mają za zadanie promować towary bądź usługi podmiotu nabywającego usługę marketingową lub, w którego imieniu inny podmiot nabywa tę usługę w celu promocji produktów. Adresaci akcji marketingowych są w różny sposób zachęcani do wzięcia udziału w takich akcjach, np. poprzez obietnicę uzyskania nagrody w zamian za wskazane zachowanie się podczas akcji. Uczestnicy akcji marketingowych zapoznają się z określonymi produktami, albo nabywają ich więcej niż zamierzali, bądź nabywają produkty promowane zamiast tych, które kupują zazwyczaj. Akcje marketingowe są organizowane głównie przez dystrybutora części samochodowych (dalej: Dystrybutor lub Organizator) i kierowane są do jego bezpośrednich lub potencjalnych klientów, którzy są równocześnie pośrednimi klientami A. GMBH. Niekiedy akcje marketingowe są organizowane przez firmy współpracujące z dystrybutorami. Przyjmują one z reguły formę konkursów promocyjnych. Zasady tych konkursów są opisane w regulaminie. W konkursie promocyjnym udział biorą klienci Dystrybutora. W ramach akcji przekazywane są nagrody, uczestnikom, którzy spełnili warunki wskazane w regulaminach - co do zasady jest to zrealizowanie największego obrotu na promowanych artykułach w danym okresie bądź osiągnięcia określonego pułapu obrotów w z góry wskazanym terminie. Nagrodami tymi są m.in.: sprzęt elektroniczny (np. telefony, drukarki, słuchawki), małe AGD (np. blendery), vouchry o określonej wartości na wyposażenie warsztatów, wycieczki.

Akcje mogą mieć charakter:

      multibrandowych tj. gdzie kilka podmiotów działających w branży motoryzacyjnej nabywa od Organizatora usługę marketingową. Co istotne każdy z tych podmiotów nabywa tę usługę samodzielnie i niezależnie. Dystrybutor w ramach świadczonych usług marketingowych organizuje jedną akcję marketingową, w której promowane są produkty kliku niezależnych od siebie podmiotów, którzy nabyli tą usługę lub na rzecz których usługa została nabyta, lub

      monobrandowych - tj. jeden z podmiotów działających w branży motoryzacyjnej nabywa od Organizatora usługę marketingową. Dystrybutor w ramach świadczonych usług marketingowych organizuje jedną akcję marketingową, w której promowane produkty tego konkretnego podmiotu, który nabył usługę lub na rzecz którego usługa została nabyta.

Należy wskazać, że oba rodzaje akcji (multibrandowe i monobrandowe) przynoszą korzyści wszystkim zaangażowanym stronom, tj. Państwu (zwiększenie wynagrodzenia za usługi pośrednictwa handlowego), Organizatorowi (zwiększenie jego sprzedaży generowanej na promowanych produktach) oraz Partnerom (zwiększenie zainteresowania ich produktami).

Przedmiotem nabycia dokonywanego przez Państwa jest kompleksowa usługa marketingowa, do której świadczenia za wynagrodzeniem zobowiązuje się Organizator. Na usługę tę składa się szereg świadczeń, z których najbardziej istotne to:

       przygotowanie akcji (na którą to czynność składa się szereg czynności i działań, w które Organizator musi zaangażować własny personel oraz zewnętrznych usługodawców np. prawników nadzorujących prawidłowe przygotowanie regulaminu akcji marketingowej, konkursu lub innej formy działań uzgodnionych z zainteresowanymi stronami),

‒   poinformowanie potencjalnych uczestników akcji marketingowej (klientów i pracowników klientów) o akcji poprzez np. mailing, stronę www, osobiste kontakty osób współpracujących z Organizatorem (będącym równocześnie często dystrybutorem produktów),

      nadzorowanie przebiegu akcji i raportowanie jej postępów podczas jej trwania do zainteresowanych stron,

      zakup nagród (jeśli są to nagrody rzeczowe),

      dystrybucja nagród,

       rozliczenie akcji marketingowej zarówno pod względem formalnym (odpowiednie i satysfakcjonujące dla uczestników akcji poinformowanie o jej efekcie) jak i formalno - prawnym (rozliczenie wręczenia nagród pod względem np. podatkowym),

      zmierzenie efektów akcji marketingowej.

Nabywacie Państwo usługi marketingowe, w ramach których Dystrybutor organizuje zarówno akcje multibrandowe jak i monobrandowe. Dystrybutor po zakończonej akcji marketingowej wystawia na Spółkę fakturę. Na fakturze niekiedy wskazane są wartości przekazanych nagród wraz z odrębna pozycją - usługa marketingowa, niekiedy natomiast jest wyłącznie usługa marketingowa/akcja marketingowa.

Akcje multibrandowe

W ramach współpracy Organizator realizuje na Państwa zlecenie oraz Partnerów usługę marketingową polegającą na organizowaniu akcji marketingowej. Jak wskazano powyżej akcje te mają charakter konkursu, w którym uczestniczą klienci Dystrybutora. W ramach akcji przekazywane są nagrody. Organizator jest właścicielem nagród od momentu ich zakupu do momentu ich wydania. Państwo, czy też którykolwiek z Partnerów, nie jest właścicielem nagród, jak również co do zasady nie ma wpływu na ich wybór, cenę nabycia itd. Koszt nabycia lub wytworzenia towarów przekazywanych, jako nagrody jest jednym z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Organizatorowi. Spółka nie jest obciążana dodatkowo kosztem związanym z nabyciem, wytworzeniem czy przekazywaniem konkretnych, wydawanych nagród. Organizator prowadzi bowiem działalność w zakresie promocji i marketingu na rzecz wielu firm (co wynika z charakteru akcji multibrandowym), w związku z czym nieodpłatne przekazywanie nagród, jest ścisłym elementem kompleksowej usługi świadczonej przez Dystrybutora. Niekiedy zdarza się, że Państwo macie wpływ na wybór nagrody, czasami (są to sporadyczne sytuacje) Spółka organizuje nagrody.

Akcje monobrandowe:

W ramach współpracy Organizator realizuje na Państwa zlecenie usługę marketingową polegającą na organizowaniu akcji marketingowej, w ramach której jedynie produkty z grupy X są promowane.

Akcje te mają charakter konkursu, w którym uczestniczą klienci Dystrybutora. W ramach akcji przekazywane są nagrody. Organizator jest właścicielem nagród od momentu ich zakupu do momentu ich wydania. Wnioskodawca nie jest właścicielem nagród, jak również zazwyczaj nie ma wpływu na ich wybór, cenę nabycia itd. Niekiedy zdarza się, że Państwo macie wpływ na wybór nagrody, czasami (są to sporadyczne sytuacje) Spółka organizuje nagrody.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wskazaliście Państwo, że wykonujecie wyłącznie czynności opodatkowane. Nabyte od Organizatora usługi związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi. Zakup kompleksowych usług marketingowych od Organizatora ma za zadanie zwiększenie sprzedaży towarów przez A. GMBH, (której jesteście Państwo przedstawicielem handlowym) na rzecz klientów z Polski, co w konwencji prowadzi do uzyskania przez Państwa większego wynagrodzenia za świadczenie usług przedstawiciela handlowego. W konsekwencji dokonujecie Państwo większej sprzedaży.

Pytanie

Czy macie Państwo prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Dystrybutorów z tytułu świadczenia usług marketingowych, w ramach których organizowane są akcje marketingowe, w konsekwencji których wydawane są Uczestnikom akcji nagrody?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Organizatora z tytułu świadczonych na Państwa rzecz kompleksowych usług marketingowych, obejmujących zorganizowanie akcji marketingowych, w ramach której przekazywane są również nagrody.

Podstawową zasadą, leżącą u podstaw konstrukcji podatku VAT, jest prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego. Zasada ta nazywana jest zasadą neutralności podatku VAT. Ma ona na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność opodatkowaną podatkiem VAT od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Znaczenie tej zasady zostało wielokrotnie podkreślone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jest jednym z podstawowych praw podatnika, a nie szczególnym przywilejem, czy też wyjątkiem od zasady. Jest to o tyle istotne, że jakiekolwiek ograniczenie prawa do odliczenia podatku VAT powinno wynikać wprost z wyraźnego przepisu ustawy o VAT.

W obowiązującym w Polsce systemie prawnym wyrazem powyższej zasady jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”.

Prawo do odliczenia podatku VAT uzależnione jest zatem od wykazania związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W Państwa ocenie, zakup kompleksowych usług marketingowych od Organizatora pozostaje w bezpośrednim związku z transakcjami opodatkowanymi VAT. Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu tych usług, gdyż akcje marketingowe (zarówno monobrandowe, jak i multibrandowe), mają za zadanie zwiększenie sprzedaży towarów przez (…) na rzecz klientów z Polski, co w konwencji prowadzi do uzyskania przez Spółkę większego wynagrodzenia za świadczenie usług przedstawiciela handlowego. W konsekwencji Spółka dokonuje większej sprzedaży.

W sprawie C-268/83 Rompelman TSUE stwierdził, że wystarczy nawet sam zamiar wykorzystania zakupów do działalności opodatkowanej dla zaistnienia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do takich wydatków. Kwestia ta została jeszcze mocniej podkreślona w sprawie C-408/98 Abbey National - TSUE uznał, że dla powstania prawa do odliczenia nie jest konieczne powiązanie danych wydatków z konkretną czynnością opodatkowaną, lecz wystarczający jest związek tych wydatków z całokształtem opodatkowanej VAT działalności gospodarczej podatnika.

Podobnie na gruncie przepisów ustawy o VAT wypowiadały się sądy administracyjne. Dla przykładu, w wyroku z 8 marca 2022 r. (sygn. I FSK 1760/18) NSA orzekł: „Należy przy tym zaznaczyć, że art. 86 ust. 1 u.p.t.u. winien być interpretowany w zgodzie z treścią i celami Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 06. 347. 1., dalej: „Dyrektywa”). Art. 168 tej Dyrektywy co do zasady stanowi o prawie do odliczenia, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanej działalności podatnika. Z orzeczeń TSUE wynika, że po pierwsze prawo do odliczenia podatku stanowi integralną część systemu VAT i co do zasady nie może być ograniczane, po drugie system odliczeń ma na celu uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru tego podatku, po trzecie prawo to może być przyznane podatnikowi nawet wówczas, gdy poniesione koszty stanowią element cenotwórczy dostarczanych towarów”.

Co ważne stanowisko aprobujące prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przy istnieniu tylko pośredniego związku zakupów z działalnością opodatkowaną zostało w pełni zaaprobowane przez judykaturę. W wyroku z 18 września 2019 r. (sygn. I FSK 919/17) NSA stwierdził: „W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie opodatkowaną nie powinno być większych trudności z oceną istnienia bezpośredniego związku między zakupami, a poszczególnymi transakcjami podlegającymi opodatkowaniu. Poza jednak zakupami bezpośrednio związanymi z transakcjami opodatkowanymi podatnik ponosi także inne koszty umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej, które trudno jest przypisać do konkretnych transakcji opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o koszty ogólne prowadzenia działalności opodatkowanej, bez ponoszenia których działalność gospodarcza podatnika byłaby utrudniona, bądź mniej efektywna czy też w niektórych przypadkach niemożliwa. W orzecznictwie TSUE nie budzi wątpliwości, że prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług lub dostaw towarów należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika”.

W myśl linii orzeczniczej TSUE oraz polskich sądów administracyjnych prawo do odliczenia określone w art. 168 Dyrektywy VAT, a także w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy interpretować w sposób szeroki. Zatem dla wystąpienia prawa do odliczenia wystarczający jest chociażby pośredni związek nabywanych kompleksowych usług marketingowych z całokształtem działalności gospodarczej Spółki, która podlega opodatkowaniu VAT.

W Państwa opinii związek nabywanych kompleksowych usług marketingowych z czynnościami opodatkowanymi Spółki jest bezsporny i jest on bezpośredni. Nabywane kompleksowe usługi marketingowe są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, a Państwu przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od Organizatora z tytułu świadczenia tych usług.

W ocenie Spółki bez znaczenia jest fakt, że Organizatorzy w ramach akcji - zarówno mulitrbrandowych jak i mobrandowych, przekazują uczestnikom akcji różnego rodzaju nagrody. Państwo - co istotne, nie jesteście właścicielem tych nagród, nie przekazujecie ich, co do zasady nie macie wpływu na ich wybór, miejsce i cenę nabycia/wytworzenia. Niekiedy zdarza się, że macie Państwo wpływ na wybór nagrody, czasami (są to sporadyczne sytuacje) Spółka organizuje nagrody. Niemniej jednak celem Spółki jest nabycie usług marketingowych.

Wynagrodzenie z tytułu nabycia usługi marketingowej jest określone kwotowo za całość świadczenia. Organizator co do zasady nie wyodrębnia w wynagrodzeniu ceny nagród. Zapewne wartość nagród jest jedynie elementem kalkulacyjnym wynagrodzenia, które jest uiszczane przez Spółkę na rzecz Organizatora. Jak wskazano w stanie faktycznym na fakturze niekiedy wskazane są wartości przekazanych nagród wraz z odrębną pozycją usługa marketingowa, niekiedy natomiast jest wyłącznie usługa marketingowa/akcja marketingowa.

Uzasadniając swoje stanowisko pragniecie Państwo także zaznaczyć, iż przedmiotem nabycia dokonywanego przez Państwa jest kompleksowa usługa marketingowa, do której świadczenia za wynagrodzeniem zobowiązuje się Organizator. Na usługę tę składa się szereg świadczeń, z których najbardziej istotne to:

     przygotowanie akcji (na którą to czynność składa się szereg czynności i działań, w które Organizator musi zaangażować własny personel oraz zewnętrznych usługodawców, np. prawników nadzorujących prawidłowe przygotowanie regulaminu akcji marketingowej, konkursu lub innej formy działań uzgodnionych z zainteresowanymi stronami),

     poinformowanie potencjalnych uczestników akcji marketingowej (klientów / pracowników klientów) o akcji poprzez np. mailing, stronę www, a najczęściej poprzez osobiste kontakty osób współpracujących z Organizatorem (będącym równocześnie często dystrybutorem towarów),

‒    nadzorowanie przebiegu akcji i raportowanie jej postępów podczas jej trwania do zainteresowanych stron,

zakup nagród (jeśli są to nagrody rzeczowe),

dystrybucja nagród,

rozliczenie akcji marketingowej zarówno pod względem formalnym (odpowiednie i satysfakcjonujące dla uczestników akcji poinformowanie o jej efekcie) jak i formalno - prawnym (rozliczenie wręczenia nagród pod względem np. podatkowym),

zmierzenie efektów akcji marketingowej.

Podsumowując, nabywacie Państwo od Dystrybutora usługi marketingowe, polegające na przygotowaniu akcji. W ramach akcji przekazywane są uczestnikom nagrody. Dla oceny prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług marketingowych fakt przekazywania nagród przez Dystrybutora jest bez znaczenia. Dlatego też stoicie Państwo na stanowisku, iż podatek VAT wynikających z faktur wystawionych przez Organizatorów z tytułu świadczenia usług marketingowych powinien zostać odliczony przez Spółkę w całości. Bez znaczenia pozostaje w Państwa ocenie fakt, iż niekiedy macie Państwo wpływ na wybór nagrody, czy też ją organizujecie. Bez znaczenia jest również opis na fakturze tj. czy znajduje się jedna pozycja - usługa marketingowa, czy też dwie - usługa marketingowa oraz nagroda.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy zauważyć, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów/świadczenia usług za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, w wyroku z 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji powyższych okoliczności należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że w niektórych przypadkach płatności za dany towar/usługę może dokonać podmiot trzeci, a nie podmiot (osoba) na rzecz którego następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. w trakcie realizacji programów lojalnościowych lub akcji marketingowych, w których są przekazywane uczestnikom nagrody.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo celem wykonywania swoich zadań jako przedstawiciela handlowego nabywacie od podmiotów trzecich na terytorium Polski usługi marketingowe polegające na organizowaniu akcji marketingowych. Akcje te mają za zadanie promować towary bądź usługi podmiotu nabywającego usługę marketingową lub, w którego imieniu inny podmiot nabywa tę usługę w celu promocji produktów. Adresaci akcji marketingowych są w różny sposób zachęcani do wzięcia udziału w takich akcjach, np. poprzez obietnicę uzyskania nagrody w zamian za wskazane zachowanie się podczas akcji. Uczestnicy akcji marketingowych zapoznają się z określonymi produktami, albo nabywają ich więcej niż zamierzali, bądź nabywają produkty promowane zamiast tych, które kupują zazwyczaj.

Akcje marketingowe są organizowane głównie przez dystrybutora części samochodowych (Dystrybutor lub Organizator) i kierowane są do jego bezpośrednich lub potencjalnych klientów, którzy są równocześnie pośrednimi klientami A. GMBH. Niekiedy akcje marketingowe są organizowane przez firmy współpracujące z dystrybutorami. Przyjmują one z reguły formę konkursów promocyjnych. W konkursie promocyjnym udział biorą klienci Dystrybutora. W ramach akcji przekazywane są nagrody, uczestnikom, którzy spełnili warunki wskazane w regulaminach - co do zasady jest to zrealizowanie największego obrotu na promowanych artykułach w danym okresie bądź osiągnięcia określonego pułapu obrotów w z góry wskazanym terminie. Nagrodami tymi są m.in.: sprzęt elektroniczny (np. telefony, drukarki, słuchawki), małe AGD (np. blendery), vouchry o określonej wartości na wyposażenie warsztatów, wycieczki.

Na usługę marketingową składa się szereg świadczeń, z których najbardziej istotne to:

         przygotowanie akcji (na którą to czynność składa się szereg czynności i działań, w które Organizator musi zaangażować własny personel oraz zewnętrznych usługodawców np. prawników nadzorujących prawidłowe przygotowanie regulaminu akcji marketingowej, konkursu lub innej formy działań uzgodnionych z zainteresowanymi stronami),

‒    poinformowanie potencjalnych uczestników akcji marketingowej (klientów i pracowników klientów) o akcji poprzez np. mailing, stronę www, osobiste kontakty osób współpracujących z Organizatorem (będącym równocześnie często dystrybutorem produktów),

        nadzorowanie przebiegu akcji i raportowanie jej postępów podczas jej trwania do zainteresowanych stron,

        zakup nagród (jeśli są to nagrody rzeczowe),

        dystrybucja nagród,

        rozliczenie akcji marketingowej zarówno pod względem formalnym (odpowiednie i satysfakcjonujące dla uczestników akcji poinformowanie o jej efekcie) jak i formalno - prawnym (rozliczenie wręczenia nagród pod względem np. podatkowym),

zmierzenie efektów akcji marketingowej.

Nabywacie Państwo usługi marketingowe, w ramach których Dystrybutor organizuje zarówno akcje multibrandowe jak i monobrandowe. W ramach akcji przekazywane są nagrody. Organizator jest właścicielem nagród od momentu ich zakupu do momentu ich wydania. Państwo, czy też którykolwiek z Partnerów, nie jest właścicielem nagród, jak również co do zasady nie ma wpływu na ich wybór, cenę nabycia itd. Koszt nabycia lub wytworzenia towarów przekazywanych, jako nagrody jest jednym z elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia należnego Organizatorowi. Spółka nie jest obciążana dodatkowo kosztem związanym z nabyciem, wytworzeniem czy przekazywaniem konkretnych, wydawanych nagród. Organizator prowadzi bowiem działalność w zakresie promocji i marketingu na rzecz wielu firm (co wynika z charakteru akcji multibrandowym), w związku z czym nieodpłatne przekazywanie nagród, jest ścisłym elementem kompleksowej usługi świadczonej przez Dystrybutora.

Dystrybutor po zakończonej akcji marketingowej wystawia na Spółkę fakturę. Na fakturze niekiedy wskazane są wartości przekazanych nagród wraz z odrębną pozycją - usługa marketingowa, niekiedy natomiast jest wyłącznie usługa marketingowa/akcja marketingowa.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Dystrybutorów z tytułu świadczenia usług marketingowych, w ramach których organizowane są akcje marketingowe, w konsekwencji których wydawane są Uczestnikom akcji nagrody.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a) ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Według art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

  1. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,
  2. towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  3. faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

W tym miejscu należy wskazać, że problem skutków podatkowych dotyczących organizowania i funkcjonowania programów lojalnościowych był przedmiotem analizy TSUE w wyroku z 7 października 2010 r. w sprawach połączonych - Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs c. Loyalty Management UK i Baxi Group Ltd (C-53/09 i C-55/09).

W powyższej sprawie Spółka Baxi, wprowadziła program lojalnościowy dla klientów mający zachęcić ich do nabywania produktów grupy. Klienci uczestniczący w programie, nabywający produkty od Spółki Baxi, otrzymywali punkty, które mogli wymieniać na towary lub usługi, będące prezentami lojalnościowymi. Spółka Baxi (sponsor) zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce L. (podmiot zarządzający). W ramach zarządzania programem lojalnościowym podmiot zarządzający nabywał i dostarczał klientom prezenty lojalnościowe.

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem sponsora.

Odnosząc się do kwestii możliwości uznania świadczonej przez podmiot zarządzający usługi za jedno świadczenie kompleksowe, TSUE uznał, że płatność dokonywana przez Baxi na rzecz podmiotu zarządzającego może zostać podzielona na dwa elementy, z których każde odpowiada odrębnemu świadczeniu.

W przedmiotowej sprawie zlecacie Państwo organizację akcji marketingowych Dystrybutorom lub Organizatorom, którzy nabywają nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz a następnie wydają je uczestnikom akcji. Zatem w niniejszej sprawie charakterystyczne jest to, że o ile zorganizowanie akcji marketingowej będzie się odbywać na Państwa zlecenie, to wydanie nagród będzie następować poprzez Dystrybutorów lub Organizatorów na rzecz uczestników akcji, którzy będą występować w roli konsumentów. W przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji opisie sprawy będą występowały bezspornie różne świadczenia, które można określić z jednej strony jako usługę organizacji akcji marketingowej sensu stricte oraz przekazanie nagród mających także charakter „czysto” konsumpcyjny. Przedstawione we wniosku zdarzenie zawiera zatem różne elementy – świadczenie przez Dystrybutorów lub Organizatorów usługi organizacji akcji marketingowej, której beneficjentem jesteście Państwo oraz przekazanie przez Dystrybutorów lub Organizatorów nagród, których beneficjentami są uczestnicy akcji marketingowych.

W konsekwencji powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przytoczony wyrok TSUE, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, lecz z dwoma odrębnymi świadczeniami. Są to dwie odrębne transakcje i każda z nich na gruncie podatku od towarów i usług podlega odrębnemu traktowaniu. Z tego, że płatności zarówno za usługę organizacji akcji marketingowej oraz za wydanie nagród uczestnikom dokonujecie Państwo, nie należy wnioskować, że jest to jedno świadczenie, gdyż beneficjentami są odrębne podmioty.

Wskazać należy, że w sytuacji, gdy będziecie Państwo wypłacali Dystrybutorom lub Organizatorom środki pieniężne, tytułem pokrycia kosztów wydawanych uczestnikom akcji nagród nie można stwierdzić, że będzie dochodzić do dostawy towarów lub świadczenia usług na Państwa rzecz. Należy po raz kolejny podkreślić, że nagrody nie będą przedmiotem dostawy na Państwa rzecz, gdyż od momentu ich nabycia do momentu przekazania uczestnikom akcji ich właścicielem będzie Dystrybutor lub Organizator. Dostawa nagród odbywać się będzie wyłącznie pomiędzy Dystrybutorem/Organizatorem a uczestnikiem akcji tj. osobą trzecią.

Tym samym, transfer środków pieniężnych od Państwa na rzecz Dystrybutora/Organizatora należy podzielić na dwie części tj.: część dotyczącą pokrycia kosztów wydanych nagród uczestnikom akcji, która nie będzie stanowiła wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów na Państwa rzecz, w konsekwencji czego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz część wynagrodzenia za świadczone na Państwa rzecz usługi organizacji akcji marketingowych podlegające opodatkowaniu.

Przy czym skoro w niniejszej sprawie mamy do czynienia z dwoma odrębnymi świadczeniami tj. usługą organizacji akcji marketingowej oraz wydaniem nagród uczestnikom to należy wskazać, że nie ma znaczenia fakt, że na wystawionej fakturze przez Dystrybutora wskazana będzie jedna pozycja – usługa marketingowa lub dwie pozycje – usługa marketingowa oraz nagroda.

Jak wcześniej wskazano, prawo do odliczenia podatku naliczonego może być rozpatrywane jedynie w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT. W przedmiotowej sprawie faktura otrzymywana przez Państwa od Dystrybutora/Organizatora w części dotyczącej płatności za usługę organizacji akcji marketingowej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT, natomiast w części dotyczącej rozliczenia kosztów nagród przekazywanych przez Dystrybutora/Organizatora uczestnikom akcji, z uwagi na fakt, że czynność ta nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów przez Dystrybutora/Organizatora na Państwa rzecz, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w przedmiotowej sprawie, jedynie w odniesieniu do części należności wykazanej na fakturze odnoszącej się do usług organizacji akcji marketingowych może być rozpatrywane Państwa prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka wskazała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane usługi marketingowe od Dystrybutora/Organizatora będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakup usług marketingowych od Organizatora ma za zadanie zwiększenie sprzedaży towarów przez A. GMBH, (której jesteście Państwo przedstawicielem handlowym) na rzecz klientów z Polski, co w konwencji prowadzi do uzyskania przez Państwa większego wynagrodzenia za świadczenie usług przedstawiciela handlowego.

Tym samym, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Dystrybutorów/Organizatorów jedynie w części stanowiącej należność za usługi organizacji akcji marketingowych. Natomiast nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do części należności dotyczącej rozliczenia kosztów wydanych nagród uczestnikom akcji.

Przy czym należy podkreślić, że nie ma znaczenia fakt, że faktura będzie wystawiona z jedną lub dwiema pozycjami, ponieważ jak wyżej wskazano prawo do odliczenia przysługuje jedynie w części dotyczącej usługi organizacji akcji marketingowej. Tym samym w sytuacji gdy otrzymacie Państwo fakturę na, której będzie tylko jedna pozycja dotyczącą organizacji usługi akcji marketingowej wraz z rozliczeniem kosztów nagród przekazywanych przez Dystrybutora/Organizatora uczestnikom akcji oraz w sytuacji gdy otrzymacie Państwo fakturę z dwiema pozycjami, w której zostanie wyodrębniona dodatkowo wartość zakupu nagród przez Dystrybutora/Organizatora to będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury jedynie w części dotyczącej organizacji usługi akcji marketingowej, która stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, Państwa stanowisko zgodnie z którym podatek VAT wynikających z faktur wystawionych przez Organizatorów z tytułu świadczenia usług marketingowych powinien zostać odliczony przez Spółkę w całości należało uznać za nieprawidłowe. Bez znaczenia jest również opis na fakturze tj. czy znajduje się jedna pozycja - usługa marketingowa, czy też dwie - usługa marketingowa oraz nagroda.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa orzeczeń TSUE oraz wyroku NSA, Organ zgadza się z tezami zawartymi w Państwa stanowisku. Jednakże brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej usług marketingowych wraz z dostawą towarów na rzecz uczestników wynika z faktu, że dostawa nagród w opisanej sprawie jest dla Państwa czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Potwierdzeniem tego jest wyrok TSUE C-53/09 i C-55/09.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).