Wydanie interpretacji indywidualnej dot. podatku VAT w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy rea... - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.57.2023.3.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.57.2023.3.MC

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dot. podatku VAT w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy realizacji zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT, w związku z realizacją zadania inwestycyjnego związanego z budową targowiska „(…)”.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 9 marca 2023 r. (data wpływu 13 marca 2023 r.) oraz pismem z 22 marca 2023 r. (data wpływu 23 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) złożyła projekt o dofinansowanie zadania inwestycyjnego polegającego na budowie targowiska miejskiego. Targowisko „(…)” wybudowane w ramach przyznania pomocy na operacje typu „(…)”, poddziałanie: (...), objętego dofinansowaniem z Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014-2020.

Właścicielem targowiska gminnego „(…)” jest Gmina (…). Targowisko gminne jest obiektem całorocznym, ogólnodostępnym. Uprawnionymi do handlu na targowisku są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Targowisko wyposażone jest w instalacje odnawialnego źródła energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, która zapewnia pokrycie co najmniej w 30% zapotrzebowanie na energię elektryczną. Na targowisku mogą być sprzedawane towary i artykuły dopuszczone do obrotu na podstawie odrębnych przepisów oraz pod warunkiem, że ich sprzedaż nie narusza powszechnie obowiązujących przepisów prawa (ograniczeń, nakazów, zakazów).

W uzupełnieniu odpowiedzieli Państwo na zadane przez Organ pytania:

1.   Czy są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług? Odp. Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.   Czy faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Państwa (Gminę)? Odp. Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w związku z realizacją operacji będą wystawiane na Gminę (…).

3.   Czy na przedmiotowym targowisku będą Państwo pobierali opłatę targową, o której mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70)? Odp. Gmina (…) będzie pobierać opłatę targową zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych.

4.   Czy Gmina będzie udostępniać stanowiska targowe w zamian za opłatę rezerwacyjną w ramach realizacji zadań własnych, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40)? Odp. Gmina nie będzie udostępniać stanowisk w zamian za opłatę rezerwacyjną.

5.   Czy stanowiska targowe będą udostępniane w zamian za opłatę targową na podstawie umów cywilnoprawnych? Odp. Stanowiska targowe nie będą udostępniane w zamian za opłatę targową na podstawie umów cywilnoprawnych.

6.   Czy zarząd nad targowiskiem Gmina będzie sprawować bezpośrednio, czy też za pomocą zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej (należy wskazać jakiej, na podstawie jakiej umowy, decyzji czy rozporządzenia)? Odp. Wytworzona infrastruktura będzie przekazana w użyczenie dla A w (…). Umowa użyczenia jest co do zasady nieodpłatna.

7.   Do jakich czynności Państwa Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanego projektu, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp. Gmina (…) będzie wykorzystywała efekty realizowanego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W kolejnym uzupełnieniu odpowiedzieli Państwo na poniższe pytania (…) w następujący sposób:

1.  Czy A, które będzie pełniło zarząd nad targowiskiem będzie pobierało w imieniu lub na rzecz Gminy jakiekolwiek opłaty?

Jeśli tak, to proszę wskazać:

- co to będą za opłaty,

- w jaki sposób udokumentowane,

- w jakiej formie A będzie się z tych opłat rozliczało z Gminą.

Odp. A będzie pełniło zarząd nad targowiskiem i będzie pobierać opłatę targową w imieniu Gminy, udokumentowane opłaty według kwitariusza opłaty targowej, stanowiące druki ścisłego zarachowania, i rozliczone z kwitariusza wpłata opłaty targowej.

2.  Czy A podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z Gminą?

Odp. A nie podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Pytanie

Czy Gmina (…) może odzyskać podatek VAT naliczony, związany z realizacją projektu rozwój infrastruktury służącej zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), podmiotowi (Gminie) nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego  o kwotę podatku naliczonego ponieważ ponoszone przez niego wydatki (nabyte towary  i usługi) nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanym podatkiem VAT.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odzyskania przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług, a towary i usługi przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odzyskania podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczania podatku naliczonego związanego  z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z przedstawionymi faktami, Gminie (…) nie przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku. Gmina (…) nie wykorzystywała i nie będzie wykorzystywać efektów nabytych przy realizacji projektu do czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska  

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119  ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy,

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na ratunek bankowy, określone zostały  w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy,

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności  o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40),

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym,

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych.

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ),

Rada gminy może wprowadzić opłatę targową. Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.

Przepis art. 15 ust. 2b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że,

Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

W myśl art. 15 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko.

Opłata targowa jest więc szczególną formą daniny publicznej, pobieraną od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach lub innych wydzielonych miejscach. Wysokość opłaty ustala właściwa miejscowo rada gminy (rada miasta) w trybie określonym ustawowo. Gmina pobierając opłatę targową nie działa, jako podatnik podatku od towarów i usług, lecz jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Jednakże to nie sam fakt pobierania opłaty targowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, decyduje o związku poniesionych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz okoliczność działalności Gminy, jako organu władzy publicznej w zakresie udostępniania targowiska dla ogółu mieszkańców Gminy (Miasta) w celu dokonywania zakupów na ww. targowisku.

Gmina pobierając takie opłaty działa, jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, w konsekwencji czego opłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo zadanie inwestycyjne polegające na budowie targowiska miejskiego – Targowisko „(…)”.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a faktury dokumentujące zakupy towarów i usług w związku z realizacją operacji będą wystawiane na Państwa. Wytworzona infrastruktura będzie przez Gminę przekazana w użyczenie dla A a umowa użyczenia jest co do zasady nieodpłatna.

Ponadto, Gmina będzie pobierać opłatę targową zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, za pośrednictwem A, które to będzie pełniło zarząd nad targowiskiem. Stanowiska targowe nie będą udostępniane w zamian za opłatę targową na podstawie umów cywilnoprawnych.

A będzie przyjmować opłaty według kwitariusza opłaty targowej, stanowiącego druki ścisłego zarachowania, i na tej podstawie rozliczać się z Gminą. Jak Państwo również wskazali, A nie podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Wątpliwości Państwa dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją  ww. inwestycji.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że wykonują Państwo przedmiotową inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym oraz będą Państwo pobierać na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy  o podatkach i opłatach lokalnych opłatę targową, mającą charakter należności publicznoprawnej i stanowiącą dochód publiczny – zatem w tym zakresie będą Państwo działać w ramach reżimu publicznoprawnego.

Ponadto – jak Państwo wskazali – Gmina będzie wykorzystywała efekty realizowanego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, nie macie Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego  o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją  ww. operacji. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku,  o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Gmina nie ma również możliwości zwrotu podatku, na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80  ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących  z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Podsumowując, nie macie Państwo możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego  w związku z realizacją projektu rozwój infrastruktury służącej zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej tj. zadania inwestycyjnego związanego z budową targowiska (…)”.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651

ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego

i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).