Temat interpretacji
W zakresie uznania wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością jako wynagrodzenie za świadczenie usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Uzupełnił go Pan pismem z 12 kwietnia 2023 r. (wpływ 12 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług [dalej: VAT]. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach wykonywanego zawodu adwokata.
Jest Pan właścicielem nieruchomości rolnej położonej w obrębie ewidencyjnym (…), powiat (…), dla której prowadzona jest księga wieczysta nr: (…), składającej się z działek oznaczonych w ewidencji gruntów nr 1, 2, 3, 4 o powierzchni 102,7 ha [dalej: Nieruchomość]. Nieruchomość należy do Pana majątku prywatnego i nie jest wykorzystywana w Pana działalności gospodarczej.
Docelowo zamierza Pan wydzierżawić Nieruchomość spółce A. Sp. z o. o. [dalej: Inwestor lub Dzierżawca]. Inwestor planuje na wydzierżawionej Nieruchomości wybudować elektrownię fotowoltaiczną wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą.
W związku z powyższym, zawarł Pan przedwstępną umowę dzierżawy Nieruchomości z Inwestorem [dalej: Umowa].
Wraz z zawarciem Umowy, wydał Pan Inwestorowi dokument zawierający oświadczenie o wyrażeniu zgody na dysponowanie przez Inwestora Nieruchomością na cele uzyskania warunków przyłączenia planowanej na Nieruchomości elektrowni fotowoltaicznej.
Wydanie Dzierżawcy przez Pana zgody na dysponowanie Nieruchomością ma na celu umożliwienie Dzierżawcy ubiegania się o uzyskanie warunków przyłączenia elektrowni fotowoltaicznej.
Na mocy Umowy, Dzierżawca zobowiązany jest do wypłaty na Pana rzecz wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością [dalej: Wynagrodzenie].
Wynagrodzenie będzie płatne Panu z góry, co sześć miesięcy obowiązywania Umowy.
Na skutek ograniczenia możliwości rozporządzania Nieruchomością, Nieruchomość nie będzie mogła być wykorzystywana przez Pana w sposób, który uniemożliwiałby lub utrudniał wykonanie Umowy. W szczególności ograniczeniu uległy prawa obligacyjne i rzeczowe przysługujące Panu (przykładowo nie będzie mógł Pan oddać Nieruchomości w dzierżawę innemu podmiotowi, nie będzie mógł także zbyć Nieruchomości w okresie obowiązywania Umowy).
Po uzyskaniu przez Inwestora warunków przyłączenia instalacji, Pan i Inwestor będą zobowiązani do zawarcia umowy dzierżawy, na podstawie której wyda Pan Nieruchomość Inwestorowi do używania i pobierania pożytków w zamian za czynsz dzierżawny. Opodatkowanie świadczeń, które będą wykonywane na podstawie umowy dzierżawy nie jest przedmiotem niniejszego wniosku. Po zawarciu umowy dzierżawy Wynagrodzenie nie będzie należne (w sensie ekonomicznym zastąpi je czynsz dzierżawny).
Pytanie
Czy kwota Wynagrodzenia należna Panu za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością podlega opodatkowaniu VAT jako wynagrodzenie za świadczenie usług?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, kwota Wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością podlega opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, jako odpłatne świadczenie usług.
Uzasadnienie Pana stanowiska
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie VAT, każde wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych jest dla tego podatku uznawane za działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powołanego powyżej art. 8 ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, przy czym należy zwrócić uwagę na ust. 1 pkt 2 tego artykułu, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to natomiast składać się może działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby) oraz zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Mając na uwadze opisane zdarzenie oraz powołane powyżej przepisy, ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością wiąże się z zobowiązaniem do powstrzymania się przez Pana od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z tym, będąc jednocześnie czynnością polegającą na wykorzystywaniu towaru (do towarów w świetle art. 2 pkt 6 ustawy zalicza się również grunty) w sposób ciągły dla celów zarobkowych (realizowaną za wynagrodzeniem), zyskuje charakter odpłatnej usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie zatem, występuje Pan w charakterze podatnika VAT oraz w roli podmiotu świadczącego usługę opodatkowaną VAT.
Normą art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, objęte są tylko te działania, które spełniają określone warunki tj.:
‒w następstwie zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy - wynagrodzenie.
Należy przy tym podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu VAT.
W analizowanej sprawie spełnione są powyższe przesłanki uznania, iż świadczy Pan usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ:
‒W następstwie ograniczenia w możliwości rozporządzania Nieruchomością, Inwestor uzyskuje wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania w oznaczonym zakresie z Nieruchomości. Zatem w zaistniałej sytuacji istnieje bezpośredni beneficjent świadczenia wykonanego przez Pana.
‒Jednocześnie, w zamian za świadczoną usługę, otrzymuje Pan Wynagrodzenie.
Uwzględniając powyższe, jak również przedstawiony opis stanu faktycznego, wskazać należy, że w następstwie ograniczenia w możliwości rozporządzania Nieruchomością, świadczy Pan, w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Czynność ta, ze względu na jej odpłatny charakter, podlegać będzie opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, Wynagrodzenie powinno zostać opodatkowane VAT i udokumentowane fakturą.
Na potwierdzenie swojego stanowiska wskazuje Pan interpretacje indywidualne organów podatkowych. Przywołanie interpretacje co prawda dotyczą innego stanu faktycznego - odpłatnego ustanowienie służebności przesyłu, to jednak w Pana ocenie charakter świadczeń wykonywanych z tytułu ustanowienia służebności przesyłu jest zbliżony do charakteru świadczeń wykonywanych przez Pana, które polegają na tolerowaniu działań Inwestora. Zatem wnioski z nich płynące mogą zostać zastosowane do stanu faktycznego będącego przedmiotem Wniosku:
‒Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2022 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.190.2022.4.AMA organ podatkowy odstąpił od uzasadnienia, potwierdzając w pełni poprawność stanowisko podatnika, zgodnie z którym:
„(...) poprzez ustanowienie służebności przesyłu na rzecz podmiotu trzeciego, Wnioskodawca będzie świadczył, w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy (definicja działalności gospodarczej nie odnosi się do sposobu regulowania należności, a zatem bez względu czy wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu wypłacane jest jednorazowo, czy okresowo, spełnia przesłankę świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej), usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Czynność ta, ze względu na jej odpłatny charakter, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Otrzymane od przedsiębiorstwa energetycznego świadczenie pieniężne stanowi wynagrodzenie za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę, dającą wypłacającemu je przedsiębiorstwu wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomości (gruntu) Wnioskodawcy. Z tych właśnie względów, z tytułu wykonywanych czynności Wnioskodawca będzie uznany za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.”
‒W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 października 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.510.2019.2.WL organ wskazał:
„(...), że odpłatne ustanowienie służebności przesyłu wiąże się z zobowiązaniem właściciela gruntu do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z tym, będąc jednocześnie czynnością polegającą na wykorzystywaniu towaru (do towarów w świetle art. 2 pkt 6 ustawy zalicza się również grunty) dla celów zarobkowych (realizowaną za wynagrodzeniem), zyskuje tym samym charakter odpłatnej usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Tym samym stwierdzić należy, że Powiat, będzie podatnikiem podatku VAT w zakresie obciążenia służebnością przesyłu - opisanej w zdarzeniu przyszłym - działki. Przedmiot obciążenia służebnością przesyłu dotyczy składników majątku tegoż podatnika. Tym samym w rozpatrywanej sprawie wypełnione zostały przesłanki określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Zatem, dokonując odpłatnego ustanowienia służebności przesyłu na działce nr 1 w miejscowości. Powiat będzie działać jako podatnik i tym samym prowadzić działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy. W konsekwencji transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”
‒Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.487.2018.1.MR:
„Czynność ustanowienia służebności przesyłu ze względu na jej odpłatny charakter będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Otrzymane świadczenie pieniężne stanowić będzie w istocie wynagrodzenie za świadczoną usługę, dającą wypłacającemu je wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomości.
Tym samym, opisana przez Wnioskodawczynię czynność ustanowienia służebności przesyłu linii energetycznej na nieruchomości należącej do Wnioskodawczyni i jej małżonka, która nie jest częścią gospodarstwa rolnego prowadzonego przez obojga małżonków, wypełniać będzie definicję usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy i ze względu na jej odpłatny charakter podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że ww. czynność będzie czynnością podejmowaną przez Wnioskodawczynię będącą już podatnikiem podatku VAT”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powołanego wyżej art. 8 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, przy czym należy zwrócić uwagę na ust. 1 pkt 2 tego artykułu, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Zaznaczenia wymaga fakt, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki, tj. w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia, a świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Musi zatem wystąpić „odpłatność” za daną czynność.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.
Podobnie w orzeczeniu TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.
Należy zaznaczyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
W przedmiotowej sprawie kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy otrzymane przez Pana wynagrodzenie za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością, podlega czy też nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan właścicielem nieruchomości rolnej składającej się z działek oznaczonych w ewidencji gruntów nr 1, 2, 3, 4. Docelowo zamierza Pan wydzierżawić Nieruchomość spółce A. Sp. z o. o. Inwestor planuje na wydzierżawionej Nieruchomości wybudować elektrownię fotowoltaiczną wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą. W związku z powyższym, zawarł Pan przedwstępną umowę dzierżawy Nieruchomości z Inwestorem. Wraz z zawarciem Umowy, wydał Pan Inwestorowi dokument zawierający oświadczenie o wyrażeniu zgody na dysponowanie przez Inwestora Nieruchomością na cele uzyskania warunków przyłączenia planowanej na Nieruchomości elektrowni fotowoltaicznej. Wydanie Dzierżawcy przez Pana zgody na dysponowanie Nieruchomością ma na celu umożliwienie Dzierżawcy ubiegania się o uzyskanie warunków przyłączenia elektrowni fotowoltaicznej. Na mocy Umowy, Dzierżawca zobowiązany jest do wypłaty na Pana rzecz wynagrodzenia za ograniczenie w możliwości rozporządzania Nieruchomością. Wynagrodzenie będzie płatne Panu z góry, co sześć miesięcy obowiązywania Umowy. Na skutek ograniczenia możliwości rozporządzania Nieruchomością, Nieruchomość nie będzie mogła być wykorzystywana przez Pana w sposób, który uniemożliwiałby lub utrudniał wykonanie Umowy. W szczególności ograniczeniu uległy prawa obligacyjne i rzeczowe przysługujące Panu (przykładowo nie będzie mógł Pan oddać Nieruchomości w dzierżawę innemu podmiotowi, nie będzie mógł także zbyć Nieruchomości w okresie obowiązywania Umowy). Po uzyskaniu przez Inwestora warunków przyłączenia instalacji, Pan i Inwestor będą zobowiązani do zawarcia umowy dzierżawy, na podstawie której wyda Pan Nieruchomość Inwestorowi do używania i pobierania pożytków w zamian za czynsz dzierżawny.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że ustanowienie odpłatnego wydania Pana zgody na dysponowanie Nieruchomością na rzecz podmiotu trzeciego, będzie czynnością wykonywaną w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług usługi definiowane w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Czynność ta ze względu na jej odpłatny charakter podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy. Otrzymane od spółki świadczenie pieniężne stanowi wynagrodzenie za świadczoną usługę, dającą wypłacającemu je przedsiębiorcy wyraźne i bezpośrednie korzyści w postaci możliwości korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomości. Z tych też względów, z tytułu wykonywanych czynności będzie Pan uznany za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podsumowując, stwierdzić należy, że czynność ustanowienia odpłatnego wydania Pana zgody na dysponowanie Nieruchomością na rzecz podmiotu trzeciego na gruncie należącym do Pana wypełni definicję świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy i ze względu na jego odpłatny charakter na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługa ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).