Temat interpretacji
Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat A (dalej: Powiat) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2017 r. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług łącznie z jednostkami budżetowymi, które podlegają centralizacji tego podatku.
Powiat jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami w ustawie z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) i wykonuje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te są realizowane przez Powiat, jako czynności stanowiące działalność statutową, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Powiat składa, jako podatnik VAT, stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług. Jednym z zadań własnych Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym są zadania w zakresie ochrony środowiska.
Mając powyższe na uwadze, Powiat zdecydował się aplikować o dofinansowanie projektu ze źródeł unijnych B i krajowych C wspierających realizację tego celu.
Powiat od lutego 2023 r. realizuje, jako Współbeneficjent, projekt pn. „(…)” (dalej: Projekt lub Zadanie). Projekt jest przedsięwzięciem do realizacji do roku 2031 w partnerstwie z następującymi współbeneficjentami: (…).
Beneficjentem koordynującym Projekt jest Województwo (…).
Zgodnie z postanowieniami art. 7 umowy o dotację zawartej z B, beneficjenci nie występują, w kontekście Projektu, jako podwykonawca lub dostawca wobec jakiegokolwiek innego beneficjenta. Ich rola polega na wspólnej bądź samodzielnej realizacji poszczególnych zadań projektowych, co w konsekwencji prowadzi do realizacji projektu jako całości.
Głównym celem Projektu jest znaczne skrócenie czasu niezbędnego do osiągnięcia efektów zakładanych w Strategii na rzecz D, uchwalonej przez Zarząd Województwa (…) w roku 2021, poprzez zapewnienie warunków do jej pełnego i szybkiego wdrożenia.
Nadrzędnym celem D jest bezpośrednia implementacja celów Europejskiego (…) i osiągnięcie neutralności klimatycznej w regionie (…) do roku 2040. Kierunki działań skupiają się na przejściu na czystą energię, jako źródle nowych miejsc pracy i recepcie na konkurencyjność gospodarki oraz na zapewnieniu efektywności energetycznej.
Głównymi rezultatami środowiskowymi Projektu będą:
-redukcja CO2 docelowo o ponad (…) Mg/rok (o (…)% względem roku bazowego);
-redukcja zapotrzebowania na energię pierwotną w (…) (o co najmniej (…)% względem roku bazowego), osiągniętą w wyniku poprawy efektywności energetycznej budynków mieszkalnych i przedsiębiorstw (…);
-wzrost udziału OZE w bilansie energetycznym (…);
-redukcja emisji zanieczyszczeń, których standardy jakości powietrza nie są obecnie dotrzymane tj.: o ponad (…) Mg/rok dla PM10 (o ok. (…)% względem roku bazowego);
-redukcja masy popiołów wytwarzanych w wyniku spalania stałych paliw kopalnych o ponad (...) Mg/rok (o (…)% mniej względem roku bazowego);
-wzrost liczby zarejestrowanych nowych autobusów zero- lub niskoemisyjnych, w tym wodorowych;
-zmniejszenie liczby osób spełniających kryteria ubóstwa energetycznego.
Dodatkowo, Projekt przewiduje uzyskanie zmniejszenia powierzchni terenów zdegradowanych i wzrost lesistości.
Rezultaty środowiskowe możliwe będą do uzyskania dzięki budowie regionalnego systemu zarządzania neutralnością klimatyczną (…). W ramach Projektu przewidywane jest również zintegrowanie regionalnego systemu zarządzania realizacją D z systemem krajowym i unijnym.
W ramach działań przygotowawczych, Powiat zatrudni osobę od lipca 2023 r. do co najmniej końca roku 2027, która po odbyciu rocznych studiów podyplomowym (organizowanych przez Koordynatora), będzie pełnić rolę Doradcy (…). Równolegle do podnoszonych kompetencji na studiach podyplomowych, Doradca (…) będzie wykonywać bezpośrednie działania na rzecz realizacji D.
Adresatem ich działań będą jednak głównie przedsiębiorcy z sektora non-ETS, działający na terenie danego Powiatu lub chcący uruchomić swoje działania, a celem będzie udzielanie bezpośredniego wsparcia i doradztwa w zakresie transformacji energetycznej przedsiębiorstwa – od energetyki opartej na węglu, do wykorzystania rozwiązań neutralnych klimatycznie, rozwoju OZE, modernizacji zmniejszających zapotrzebowanie na energię pierwotną.
Powiatowi Doradcy (…) będą również pomagali przedsiębiorcom w pozyskaniu przez nich środków na przeprowadzenie wymaganych inwestycji realizujących cele D, a także będą pozyskiwali środki komplementarne dla swoich JST. Powiatowi Doradcy (…) będą bezpośrednio współpracować także z (…), ze względu na domenę działań tej jednostki oraz jej rolę we wsparciu (…) i realizacji D. Wszelkie narzędzia wspierające przeprowadzanie zmiany w tym segmencie, wypracowywane przez (…) będą przekazywane Powiatowym Doradcom (…) do wykorzystania bądź dystrybucji do adresatów docelowych. Rolą Powiatowych Doradców (…) będzie również zinwentaryzowanie w danym powiecie terenów zdewastowanych i zdegradowanych oraz obiektów stanowiących potencjał dla inwestycji w rozwój OZE lub do rekultywacji w kierunku leśnym. Wstępne charakterystyki takich terenów, opracowane przez Powiatowych Doradców (…), stanowić będą cenne źródło informacji do dalszych procesów w kierunku rekultywacji, zalesiania lub przygotowania pod tereny inwestycyjne. W zakresie tego ostatniego elementu Powiatowi Doradcy (…) będą współpracować również z (…) przekazując im wyniki wstępnych ocen do skoordynowania dalszych kroków. Powiatowi Doradcy (…) na analogicznych zasadach będą objęci projektową siecią mini car schering udostępniającą pojazdy elektryczne.
Powyższe działania ukierunkowane będą poprzez opracowywane powiatowe zintegrowane plany na rzecz energii, transportu i klimatu, stanowiące narzędzie zarządzania D na szczeblu lokalnym, które będą pracą końcową w ramach studiów podyplomowych.
W I kwartale roku 2024, w oparciu o system IT do sprawozdawczości (o którym mowa w poddziałaniach (…)) zostaną przygotowane pierwsze sprawozdania z realizacji zintegrowanych planów na rzecz energii, transportu i klimatu.
Powiatowi Doradcy (…), w oparciu o zaktualizowane zadania wynikające z powiatowego zintegrowanego planu na rzecz energii, transportu i klimatu, kontynuować będą pracę ukierunkowaną na wsparcie przedsiębiorców (…) non-ETS w pozyskaniu środków na interwencje energetyczne oraz skoordynowaniu efektów tych działań w powiecie, a także pozyskaniu dla powiatu niezbędnych środków na wdrożenie działań komplementarnych.
Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Powiat wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zebrane wyniki, po ich analizach zostaną wykorzystane w opracowywaniu raportu za Etap 1 Projektu oraz zaktualizowania i doprecyzowania działań dla Etapu 2 Projektu. Doświadczenia zebrane przez Powiatowych Doradców (…) również będą wykorzystywane do dopracowywania stabilnego regionalnego systemu zarządzania realizacją D.
Koordynator przekaże narzędzia do pracy Doradcy (…), tj.: laptop z oprogramowaniem biurowym, kamera termowizyjna – do działań diagnostycznych, licencja na oprogramowanie do uproszczonych charakterystyk energetycznych budynków – narzędzie dla usprawnienia przeprowadzania i zapewnienia jakości diagnoz energetycznych w procesie transformacji energetycznej, rzutnik multimedialny – do prowadzenia prezentacji podczas spotkań edukacyjnych i aktywizacyjnych z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Wypracowane przez Doradcę (…) efekty będą wykorzystywane do tworzonej w trakcie realizacji Projektu regionalnej sieci zarządzania programem neutralności klimatycznej (…).
W ramach Zadania, Powiat poniesie wydatki na wynagrodzenia, podróże, delegacje, materiały eksploatacyjne i informacyjne oraz zakupi narzędzie do formatowania parametrów projektów wymian źródeł ogrzewania/wniosków grantowych dla zainteresowanych. W skład zespołu w Powiecie wejdzie Doradca (…) oraz osoba odpowiedzialna za kwestie kadrowe, finansowe i rozliczeniowe wynikające z realizacji projektu w jednostce.
Produkty wypracowane w ramach działania nie będą przez Powiat wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zadania Projektu przewidziane do realizacji przez Współbeneficjenta przedstawiono w celu zobrazowania zakresu Projektu, w ramach którego wydatki poniesie Powiat. Realizacja Projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości Projektu.
Nabywane przez Powiat towary i usługi w ramach realizowanego Projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Produkty Projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą w żadnym zakresie przez Powiat wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i tym samym Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją Projektu.
Pytanie
Czy Powiat A ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją Projektu, ponieważ nabywane przez Powiat towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Powiatu podatek należny, lub czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ramach realizacji Projektu województwo ponosi wydatki jedynie w związku z działaniami w Projekcie i nie zawiera umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez Powiat realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zapis ten jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…)
Powiat wykonuje zadania o charakterze ponadlokalnym, określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.
W związku z powyższym, w opisanym Projekcie, Powiat występuje jako organ władzy publicznej i nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług na potrzeby tego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z kolei, stosownie do z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Jak już wskazano, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), na mocy którego:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
(…)
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.
Ponadto, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak Państwo wskazali, realizacja Zadania nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości Projektu. Ponadto – jak wynika z opisu sprawy – nabywane przez Powiat towary i usługi w ramach realizowanego Zadania nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Produkty Projektu – jak Państwo wskazali – zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą w żadnym zakresie przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podsumowując – z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi – nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych współbeneficjentów Projektu.
W tym miejscu wskazać należy, że użyte przez Powiat we własnym stanowisku sformułowanie o treści: „W ramach realizacji Projektu województwo ponosi wydatki (…)” uznano za oczywistą omyłkę pisarską.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).