Należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, dostawa monet kolekcjonerskich podatnikom VAT w krajach UE uprzednio importowanych... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.82.2023.2.LK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.82.2023.2.LK

Temat interpretacji

Należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, dostawa monet kolekcjonerskich podatnikom VAT w krajach UE uprzednio importowanych lub nabytych w procedurze VAT-marża, bądź nabytych na podstawie zasad odpowiadających regulacjom krajowym dotyczącymi VAT-marża będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży monet kolekcjonerskich. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 kwietnia 2023 r. (wpływ 25 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzicie Państwo działalność w zakresie sprzedaży monet bulionowych w kraju jak i za granicą. Monety pozyskujecie Państwo w drodze importu z kraju trzeciego lub sporadycznie w drodze zakupu w kraju lub z innych państw Unii Europejskiej od podmiotów dokumentujących taką sprzedaż w procedurze VAT-marża dla przedmiotów kolekcjonerskich. Monety przez Państwo sprzedawane są przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Sprzedajecie Państwo monety kolekcjonerskie zarówno do odbiorców w kraju jak i za granicą. Kupującymi są zarówno osoby fizyczne (pojedynczy kolekcjonerzy) jak i podmioty gospodarcze zarejestrowane jako podatnicy VAT w krajach Unii Europejskiej. Pomimo że monety mają wartość kolekcjonerską agencja celna dokonując importu czasami odprawia je jako przedmiot kolekcjonerki na stawce 8% VAT, a czasami jako zwykły przedmiot ze stawką 23% VAT. Stanowisko organów celnych jest dla Państwa nie jasne i informacyjnie zaznaczacie Państwo, że równocześnie z niniejszym wnioskiem o interpretację indywidualną występujecie również o wydanie WIT. Państwa zdaniem zgodnie z rzeczywistością monety będące przedmiotem obrotu Spółki mają wartość kolekcjonerską.

Pytanie

Czy jesteście Państwo uprawnieni do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania (tzw. procedury VAT-marża), o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, przy dostawie do czynnych podatników VAT w krajach UE monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych lub nabytych w procedurze VAT-marża?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, macie Państwo prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy (tzw. procedura VAT-marża), przy dostawie monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych lub nabytych w kraju lub od innych podmiotów z Unii Europejskiej na podstawie faktury VAT-marża, stosując stawkę podatku VAT w wysokości 23% od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, z uwzględnieniem uprzednio zapłaconego podatku z tytułu importu przy obliczaniu marży, zgodnie z art. 120 ust. 12 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Jak wynika z przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, za przedmioty kolekcjonerskie uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. W konsekwencji, ustalając, czy monety stanowią przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ustawy ocenić należy, czy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub czy mają one wartość numizmatyczną (CN 9705). Zaistnienie jednej z dwóch przesłanek spowoduje, że dana moneta uznana być powinna za przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy i w konsekwencji jako przedmiot kolekcjonerski na potrzeby stosowania art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Należy przyjąć, że moneta z metalu szlachetnego niebędąca środkiem płatniczym może być uznana za przedmiot kolekcjonerski w sytuacji, w której przeważnie, na ogół, w normalnych sytuacjach nie jest używana jako środek płatniczy.

W świetle powyższego w ocenie Spółki za monetę, która nie jest zwykle używana jako środek płatniczy uznać należy monetę, która z uwagi na zaistnienie określonych zdarzeń nie występuje zazwyczaj w roli środka płatniczego, jednak może taką funkcję spełniać (moneta ma wartość kolekcjonerską, znacznie przewyższającą wartość nominału). Cena monet zależy w dużym stopniu od cen rynkowych kruszcu, w związku z czym nabywane są one głównie w celach inwestycyjnych i kolekcjonerskich. Należy zauważyć, że ustawodawca posługuje się pojęciami, „nie są zwykle używane jako środek płatniczy” lub „wartość numizmatyczna”. W związku z tym, że w ustawie brak jest definicji słowa „zwykle” oraz „numizmatyczny”, należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, znajdującym się na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl „zwykle” oznacza „najczęściej”, „przeważnie”, zaś „numizmat”, to „dawna moneta lub medal mające wartość zabytkową”. W Państwa ocenie importowane i następnie sprzedawane przez nią monety spełniają powyższe definicje.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy przedmiotów kolekcjonerskich nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia. Zauważyć należy, że zastosowanie procedury szczególnej VAT-marża w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, uzależnione jest jak wynika z art. 120 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy, od statusu dostawcy tychże przedmiotów oraz procedury, w jakiej dokonano ich dostawy. Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od: 1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej; 2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; 3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5; 4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; 5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jednocześnie, na podstawie art. 120 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy: 1) dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5; 2) dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców; 3) dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku zastosowanie znajdą art. 120 ust. 10 pkt 3 oraz 120 ust. 11 pkt 1. W odniesieniu do monet kolekcjonerskich, które zostały wcześniej zaimportowane na terytorium kraju zgodnie z art. 120 ust. 13 podatnik jest zobowiązany zawiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Dokonujecie Państwo dostawy monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych do Polski lub zakupionych w procedurze VAT-marża do odbiorców będących czynnymi podatnikami VAT w krajach UE. Monety te, w Państwa ocenie, stanowią przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, niezależnie w jaki sposób i czy poprawnie dokonała zgłoszenia agencja celna.

Co do możliwości zastosowania procedury marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy (tzw. procedura VAT-marża), należy zauważyć, że zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmiotów kolekcjonerskich, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest od sposobu nabycia tych przedmiotów, statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy. Przepis art. 120 ust. 4 opisuje procedurę dostawy towarów kolekcjonerskich bez rozróżnienia na odbiorców takiej dostawy. Żaden inny przepis art. 120 również nie warunkuje zastosowania procedury szczególnej VAT-marża od statusu odbiorcy towaru. Tym samym stosowanie procedury VAT marża przy dostawie towarów ma zastosowanie zarówno w przypadku dostawy do osób fizycznych w kraju jak i podatników VAT w kraju i w innych krajach UE. Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy Spółka zawiadomi na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkował zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy, to wypełniony zostanie warunek dotyczący statusu dostaw i procedury nabycia będących przedmiotem obrotu monet, o którym mowa w art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, Spółka ma prawo zastosować przewidzianą w art. 120 ust. 4 ustawy szczególną procedurę opodatkowania (tzw. procedurę VAT-marża) przy dostawie uprzednio importowanych oraz nabytych w kraju oraz od innych podmiotów z Unii Europejskiej w procedurze VAT-marża, w celu odsprzedaży, monet kolekcjonerskich stanowiących w ocenie Spółki przedmioty kolekcjonerskie na potrzeby stosowania analizowanych przepisów. Podstawą opodatkowania będzie w tym przypadku marża stanowiąca co do zasady różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia. Przy obliczaniu marży kwota nabycia powiększona jednakże będzie o należny podatek z tytułu importu, obliczony wg stawki VAT wynoszącej 8%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle przepisu art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy:

Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 5 ustawy:

Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jak stanowi art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5.

Na podstawie art. 120 ust. 13 ustawy:

Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

W myśl art. 120 ust. 12 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Należy podkreślić, że w przypadku sprzedaży monet, które stanowią złoto inwestycyjne na podstawie art.  121 ust. 1 i 2 ustawy obowiązuje szczególna procedura opodatkowania złota inwestycyjnego. Zatem złotych monet które spełniają warunki określone w wyżej powołanym przepisie nie można traktować jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (art. 121 ust. 3 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzicie Państwo działalność w zakresie sprzedaży monet bulionowych w kraju jak i za granicą. Monety pozyskujecie Państwo w drodze importu z kraju trzeciego lub sporadycznie w drodze zakupu w kraju lub z innych państw Unii Europejskiej od podmiotów dokumentujących taką sprzedaż w procedurze VAT-marża dla przedmiotów kolekcjonerskich. Monety przez Państwo sprzedawane są przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Sprzedajecie Państwo monety kolekcjonerskie zarówno do odbiorców w kraju jak i za granicą. Kupującymi są zarówno osoby fizyczne (pojedynczy kolekcjonerzy) jak i podmioty gospodarcze zarejestrowane jako podatnicy VAT w krajach Unii Europejskiej.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w przypadku dostawy monet kolekcjonerskich, uprzednio importowanych lub nabytych w procedurze VAT-marża podstawą opodatkowania może być marża zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości, biorąc pod uwagę cytowany wcześniej art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się m.in. przedmioty kolekcjonerskie o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, transakcje dotyczące m.in. monet ze złota, srebra lub innego metalu są wyłączone ze zwolnienia w dwóch przypadkach:

-gdy monety te nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub

-gdy monety mają wartość numizmatyczną.

Należy zauważyć, że ustawodawca posługuje się pojęciami, „nie są zwykle używane jako środek płatniczy” lub „wartość numizmatyczna”.

W związku z tym, że w ustawie brak jest definicji słowa „zwykle” oraz „numizmatyczny” należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN znajdującym się na stronie internetowej www.sjp.pwn.pl „zwykle” oznacza „najczęściej”, „przeważnie”, zaś „numizmat” to „dawna moneta lub medal mające wartość zabytkową”.

Wskazaliście Państwo, że sprzedawane przez Spółkę monety są przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Oznacza to, że monety te, dla celów stosowania procedury marży, są uznawane za przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.

Należy zauważyć, że zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej (CN 9705), a także przedmiotów kolekcjonerskich, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest od sposobu nabycia tych przedmiotów, statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy. W przypadku dostawy przedmiotów kolekcjonerskich, będących przedmiotem wniosku, które zostały uprzednio przez Państwo zaimportowane, możliwość stosowania szczególnej procedury VAT-marża wynika z cytowanego powyżej art. 120 ust. 11 pkt 1 ustawy. Przy czym kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania szczególnej procedury marży dla sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich (monet kolekcjonerskich) w przypadku ich importu – jest dokonanie przez Państwa zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy ww. monet zawiadomicie Państwo na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania, zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, to będziecie mogli skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża.

Natomiast w przypadku monet kolekcjonerskich nabytych w procedurze VAT-marża od  podmiotu krajowego zastosowanie znajdzie art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy, zatem  przy dostawie tych monet będziecie Państwo mogli skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża.

W przypadku nabycia monet kolekcjonerskich od podmiotu z kraju UE zastosowanie znajdzie art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy. W takim przypadku jeśli nabędziecie Państwo monety kolekcjonerskie od podmiotu z UE na zasadach odpowiadających regulacjom krajowym zawartych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przy jednoczesnym posiadaniu dokumentów jednoznacznie potwierdzających nabycie towarów na tych zasadach, to przy dostawie tych monet będziecie Państwo mogli również skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, dostawa monet kolekcjonerskich podatnikom VAT w krajach UE uprzednio importowanych  lub nabytych w procedurze VAT-marża, bądź nabytych na podstawie zasad odpowiadających regulacjom krajowym dotyczącymi VAT-marża będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.

Dodatkowe informacje

Wskazujemy także, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla czynności dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, zgodnie z art. 42a ustawy. Tym samym, Organ nie odniósł się do wskazanej stawki podatku VAT w opisie sprawy i Państwa stanowisku.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).