Rozpoznanie transakcji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz brak uwzględnienia ww. transakcji w informacji podsumowującej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.118.2023.2.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.118.2023.2.JS

Temat interpretacji

Rozpoznanie transakcji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz brak uwzględnienia ww. transakcji w informacji podsumowującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania transakcji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz braku uwzględnienia ww. transakcji w informacji podsumowującej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 kwietnia 2023 r. (data wpływu 17 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu w CEIDG i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. posiada numer VAT UE.

Wnioskodawczyni na przełomie listopada i grudnia 2022 r. dokonała zakupu roślin od spółki działającej w … (dalej zwanej sprzedawcą), w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Sprzedawca wysyła towar kupowany przez … klientów do … . Na miejscu … spółka działająca na zlecenie sprzedawcy (dalej: spółka A) dokonuje procedur związanych z przywozem roślin, w tym m.in. z nadaniem im paszportów i certyfikatów fitosanitarnych. Po zakończeniu procedur rośliny odbierane są od spółki A przez inną … spółkę (dalej: spółka B), która przekazuje je do transportu do kupującego. Finalnie towar przesyłany jest do kupującego z … lub kupujący może dokonać osobistego odbioru towaru od spółki B. Wnioskodawczyni skorzystała z opcji samodzielnego odbioru w … i przetransportowała towary do … we własnym zakresie.

Sprzedawca wystawił na rzecz Wnioskodawczyni fakturę. Z treści faktury, potwierdzenia zamówienia otrzymanego przez Wnioskodawczynię drogą elektroniczną oraz informacji na stronie internetowej sprzedawcy nie wynika, czy sprzedawca posiada numer VAT UE lub przedstawiciela podatkowego na terenie Unii Europejskiej. W dokumentach tych nie figurują dane spółki A, spółki B ani żadnego innego podmiotu. Wnioskodawczyni w związku z przedmiotową transakcją nie zawierała żadnych umów ze spółką A, spółką B ani żadnym innym podmiotem.

Z treści faktury wynika, że poza ceną towarów Wnioskodawczyni uiściła na rzecz sprzedawcy opłatę „za obsługę” („handling”). Łączna kwota opłaty „za obsługę” podzielona przez ilość zakupionych sztuk towaru wskazuje na to, że opłata została naliczona w kwocie … USD od sztuki towaru. Z treści potwierdzenia zamówienia wynika ponadto, że sprzedawca pobiera opłatę w wysokości … USD za każdą roślinę z tytułu „kosztów eksportu i importu z ..… do ....…” („…”). Na stronie internetowej sprzedawcy wskazano, że wszelkie formalności związane z eksportem i importem załatwiane są przez sprzedawcę, a przesyłka doręczana jest kupującemu po zakończeniu procedur importowych.

Wnioskodawczyni, pomimo próśb, nie otrzymała od sprzedawcy dokumentów potwierdzających wypełnienie procedur importowych lub złożenie deklaracji podatkowych w … . Sprzedawca w sprawach związanych z importem roślin i związanymi z tym obowiązkami nakazał Wnioskodawczyni kontakt ze spółką ..... Od spółki .... Wnioskodawczyni otrzymała informację, że:

1.Po przywozie roślin do .… wszelkie procedury importowe są dopełniane przez spółkę ...., działającą na zlecenie sprzedawcy.

2.Opłata … USD pobierana przez sprzedawcę przy zakupie pokrywa m.in. dopełnienie procedur importowych po przywozie do … .

3.Po zakończeniu wszystkich procedur związanych z importem towarów nadawany jest numer ...., który stanowi potwierdzenie ukończenia odprawy importowej i dopełnienie obowiązków podatkowych.

4.Spółka B jedynie przewozi rośliny, nie dokonuje żadnych innych czynności jak np. ich znakowanie, przesadzanie itp.

5.Spółka B nie jest stroną umowy sprzedaży zawartej przez Wnioskodawczynię.

Wnioskodawczyni otrzymała od Spółki B numery ATC nadane dla dokonanego zakupu.

Wnioskodawczyni w związku z dokonanym zakupem nie dokonywała żadnych procedur importowych na terytorium .… ani w .… .

Wnioskodawczyni chciałaby w przyszłości realizować więcej transakcji z tym sprzedawcą na takich samych zasadach.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od dnia 5 września 2018 r. Początkowo przedmiotem działalności były usługi doradcze z zakresu prowadzenia i zarządzania przedsiębiorstwem. Od 24 października 2022 r. nastąpiła zmiana profilu działalności na handel roślinami i nasionami, przy czym do chwili obecnej Wnioskodawczyni podejmuje czynności organizacyjne i nie rozpoczęła jeszcze sprzedaży.

2.Wnioskodawczyni nie posiada zarejestrowanej działalności na terenie ..… .

3.Wnioskodawczyni jest zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w ..… , tj. posiada numer NIP poprzedzony znakiem PL.

4.Wedle najlepszej wiedzy Wnioskodawczyni spółka (sprzedawca) ma siedzibę w .… - na fakturze wskazano … adres spółki. Również na stronie sklepu internetowego spółki, w którym zakupu dokonała Wnioskodawczyni, wskazano, że jej siedziba i oddziały znajdują się w .… . Taką informację przekazała Wnioskodawczyni również spółka B.

5.Wnioskodawczyni nie posiada wiedzy, czy spółka z .… jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

6.Jak wskazano we wniosku, w ocenie Wnioskodawczyni spółka z .… spełnia przesłanki do uznania jej za podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Przy czym ocena ta stanowi zdaniem Wnioskodawczyni element oceny prawnej opisanego stanu faktycznego, a nie element stanu faktycznego.

7.Stronami umowy sprzedaży są wyłącznie spółka z .… jako sprzedawca oraz Wnioskodawczyni jako nabywca. Prawo do dysponowania towarami jak właściciel przechodzi ze spółki e… na Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni nie zawierała żadnych umów ze spółkami A i B, dane tych spółek nie wynikają z żadnych dostępnych Wnioskodawczyni dokumentów związanych z umową sprzedaży (faktur, regulaminu sklepu internetowego … spółki itp.). Spółka B w korespondencji mailowej z Wnioskodawczynią wyraźnie zastrzegła, że nie jest stroną umowy sprzedaży i świadczy jedynie usługi związane z transportem i wydaniem towarów nabywcom. O istnieniu spółki A Wnioskodawczyni dowiedziała się dopiero po zrealizowaniu dostawy z korespondencji mailowej ze spółką B. Wnioskodawczyni nie miała nigdy żadnego kontaktu ze spółką A.

8.Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego spółki z .…, przez który Wnioskodawczyni złożyła zamówienie i w którym doszło do zawarcia umowy sprzedaży: „Z chwilą dostawy towarów stajesz się ich właścicielem i ponosisz odpowiedzialność za ich utratę lub uszkodzenie” („Once the goods are delivered to you, you will own them and it is your responsibility if they are lost or damaged”). Tym samym przyjąć należy, że w przypadku osobistego odbioru towarów przez Wnioskodawczynię w .…, przejście prawa do dysponowania towarem jak właściciel ma miejsce w chwili odbioru towarów, na terenie .… . W przypadku, gdy towary przesyłane byłyby przy użyciu firmy przewozowej z terenu .… na wskazany przez Wnioskodawczynię adres w .…, nabycie prawa do dysponowania towarem nastąpi w .…, w chwili odbioru transportu.

9.Jak wskazano we wniosku, z żadnych dostępnych Wnioskodawczyni dokumentów i informacji nie wynika, czy spółka z .… posiada przedstawiciela podatkowego. W dokumentach związanych ze sprzedażą nie figurują dane spółki A, zaś Wnioskodawczyni nie miała z nią żadnego kontaktu. Wnioskodawczyni nie otrzymała odpowiedzi od spółki B, z którą sprzedawca nakazał kontaktować się w celu wyjaśnienia kwestii związanych z importem roślin objętych zamówieniem, co do tego, czy spółka z .… ma przedstawiciela podatkowego.

10.Wedle najlepszej wiedzy Wnioskodawczyni towar został zaimportowany na terenie .… . Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni nie posiada dokumentów potwierdzających import, ale z informacji uzyskanych od spółki B wynika, że:

-po przywozie roślin do .… wszelkie procedury importowe są dopełniane przez spółkę A, działającą na zlecenie sprzedawcy,

-opłata … USD pobierana przez sprzedawcę przy zakupie pokrywa m.in. dopełnienie procedur importowych po przywozie do …,

-po zakończeniu wszystkich procedur związanych z importem towarów nadawany jest numer ATC, który stanowi potwierdzenie ukończenia odprawy importowej i dopełnienie obowiązków podatkowych (Wnioskodawczyni otrzymała numery ATC dla dokonanych dostaw).

Ponadto z informacji od spółki B wynika, że każdy import roślin na teren UE, w tym dostawa objęta wnioskiem, jest rejestrowana w systemie T… dostępnym dla krajowych służb celno-skarbowych.

11.Strony umowy sprzedaży przy zawieraniu umowy nie ustalały mających zastosowanie reguł I… . Zgodnie z umową sprzedaży spółka e… odpowiada za dostarczenie towarów na wskazany przez nabywcę adres w uzgodnionym terminie, zaś ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na Wnioskodawczynię z chwilą dostawy towarów. Ponadto, jak wskazano we wniosku, zgodnie z informacjami na stronie spółki e… wszelkie procedury związane z eksportem i importem załatwia sprzedawca. Wnioskodawczyni ponosi na rzecz e… spółki opłatę w wysokości … USD tytułem „kosztów eksportu i importu z E… do E…”.

12.Wnioskodawczyni nie posiada wiedzy, czy spółka z E…, spółka A lub spółka B rozpoznaje wewnątrzwspólnotową dostawę w związku z opisaną transakcją. Wnioskodawczyni może co najwyżej domniemywać, że spółka B nie rozpoznaje WDT, gdyż spółka B w korespondencji z Wnioskodawczynią podkreślała, iż nie jest stroną umowy sprzedaży, jedynie przewozi rośliny.

13.Wedle informacji dostępnych na stronach internetowych spółki A i B, posiadają one numer VAT poprzedzony oznaczeniem … . Wyszukiwarka V… potwierdza, że są to numery aktywne, zatem w ocenie Wnioskodawczyni należy przyjąć, że spółki A i B są zarejestrowane na terenie N… dla potrzeb transakcji wspólnotowych. Wnioskodawczyni nie posiada potwierdzenia tej informacji od spółki A lub B.

14.Faktura wskazana we wniosku została wystawiona w dniu 24 listopada 2022 r.

15.Wnioskodawczyni wskazała spółce z E… swój numer VAT-UE, nadany w P… . Numer ten został uwzględniony w treści faktury wystawionej przez sprzedawcę.

Pytania

1.Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym Wnioskodawczyni może przyjąć, że opisana transakcja stanowi po stronie Wnioskodawczyni wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

2.Czy w przypadku, gdy Wnioskodawczyni nie posiada informacji o numerze VAT UE kontrahenta, od którego dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Wnioskodawczyni powinna uwzględnić taką transakcję w informacji podsumowującej?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawczyni opisana sytuacja spełnia przesłanki do przyjęcia, że doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 (dalej: WNT), rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

WNT zachodzi pod warunkiem, że dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej oraz nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć jego działalności gospodarczej, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej – z zastrzeżeniem art. 10.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego, aby doszło do WNT niezbędne jest nabycie przez podatnika prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które wykorzystywane będą w działalności gospodarczej nabywcy, a które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane pomiędzy państwami członkowskimi.

W okolicznościach niniejszej sprawy, wedle informacji przekazanych Wnioskodawczyni import towarów następuje na terenie … , czego potwierdzeniem jest nadanie numeru ATC. Dostawa do Wnioskodawczyni następuje z terytorium N…, a towar nabywany jest w celu wykorzystania w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni – do dalszej odsprzedaży. Wnioskodawczyni działa więc jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, wykonując działalność handlową, zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy. Spełniony jest zatem warunek wymieniony w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Odnośnie do statusu dokonującego dostawy stwierdzić należy, że okoliczność, czy sprzedawca posiada numer VAT UE, tj. czy jest zarejestrowanym podatnikiem na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie ma znaczenia dla oceny, czy po stronie Wnioskodawczyni zaistniało WNT. Art. 9 ustawy nakazuje, by dostawca był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, nie posługuje się przy tym jednak pojęciem „zarejestrowanego podatnika”, w przeciwieństwie do np. art. 100 ustawy. Stwierdzić należy zatem, że dla zaistnienia WNT wystarczające jest uznanie dostawcy za podatnika w rozumieniu obowiązujących przepisów w oparciu o faktyczny charakter jego czynności, a nie jego formalnoprawna rejestracja (tak też np. Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 9.10.2018 r. 0114-KDIP1-2.4012.403.2018.2.RM).

W okolicznościach niniejszej sprawy sprzedawca niewątpliwie działa w … w ramach działalności gospodarczej, prowadzonej przez siebie w sposób zorganizowany i ciągły w celach zarobkowych, o czym świadczy fakt zorganizowania przez sprzedawcę łańcucha dla sprzedawanych przez siebie towarów z … do … oraz z terytorium … do innych krajów … i nawiązanie w tym celu współpracy z … spółkami.

Z powyższych względów przyjąć należy, że opisana transakcja stanowi dla Wnioskodawczyni WNT.

Ad. 2

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej – zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Stosownie do art. 100 ust. 8 pkt 3 ustawy, informacja podsumowująca powinna zawierać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 ustawy.

W zaistniałym stanie faktycznym sprzedawca z … przy dokonywaniu transakcji nie posłużył się numerem VAT UE. Wnioskodawczyni nie wie, czy sprzedawca taki numer posiada i nie jest w stanie tego samodzielnie zweryfikować.

W takiej sytuacji, z uwagi na brak numeru VAT UE dostawcy towarów, przedmiotowej transakcji nie należy wykazywać w informacji podsumowującej, bowiem złożenie informacji podsumowującej, która nie zawiera numeru VAT dostawcy jest niemożliwe. Niemniej jednak Wnioskodawczyni dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów winna wykazać podstawę opodatkowania z tytułu tego nabycia oraz należny od niego podatek w deklaracji VAT-7 i jednocześnie odrębnie złożyć pisemne wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w złożonej deklaracji i niezłożeniem informacji podsumowującej (bądź złożeniem informacji podsumowującej nieuwzględniającej tej transakcji), informując o dokonanej transakcji oraz o braku identyfikacji kontrahenta podając szczegółowe dane identyfikacyjne dostawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis art. 9 ust. 2 ustawy stanowi z kolei, że:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1)nabywcą towarów jest:

a)podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10.

2)dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

1)nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

2)dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

– jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powyższy przepis rozszerza zakres transakcji uznawanych za WNT o przemieszczenie towarów własnych podatnika z kraju członkowskiego do … . Regulacja ta oznacza, że przemieszczenie towarów traktowane będzie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy przemieszczane towary są własnością podatnika, który wszedł w ich posiadanie na terytorium państwa członkowskiego, z którego transportowane są do … i będą one służyć czynnościom wykonywanym przez niego, jako podatnika, na terytorium kraju.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z kolei według art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Na mocy art. 25 ust. 2 ustawy:

Nie wyłączając zastosowania ust. 1 w przypadku gdy nabywca, o którym mowa w art. 9 ust. 2, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

1)zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub

2)zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w dziale XII.

Ponadto, zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jest Pani zarejestrowana dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 5 września 2018 r. Początkowo przedmiotem działalności były usługi doradcze z zakresu prowadzenia i zarządzania przedsiębiorstwem. Od 24 października 2022 r. nastąpiła zmiana profilu działalności na handel roślinami i nasionami, przy czym do chwili obecnej podejmuje Pani czynności organizacyjne i nie rozpoczęła jeszcze sprzedaży. Nie posiada Pani zarejestrowanej działalności na terenie N… . Na przełomie listopada i grudnia 2022 r. dokonała Pani zakupu roślin od spółki z siedzibą w … (sprzedawca), w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Nie posiada Pani wiedzy, czy sprzedawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Sprzedawca wysyła towar kupowany przez e… klientów do N… . Na miejscu n… spółka A działająca na zlecenie sprzedawcy dokonuje procedur związanych z przywozem roślin, w tym m.in. z nadaniem im paszportów i certyfikatów fitosanitarnych. Po zakończeniu procedur rośliny odbierane są od spółki A przez inną n… spółkę B, która przekazuje je do transportu do kupującego. Finalnie towar przesyłany jest do kupującego z N… lub kupujący może dokonać osobistego odbioru towaru od spółki B. Pani skorzystała z opcji samodzielnego odbioru w N… i przetransportowała towary do P… we własnym zakresie. Spółki A i B są zarejestrowane na terenie N… dla potrzeb transakcji wspólnotowych. Sprzedawca 24 listopada 2022 r. wystawił na rzecz Pani fakturę. Wskazała Pani spółce z E… swój numer VAT-UE, nadany w P… . Numer ten został uwzględniony w treści faktury wystawionej przez sprzedawcę. Z treści faktury, potwierdzenia zamówienia otrzymanego przez Panią drogą elektroniczną oraz informacji na stronie internetowej sprzedawcy nie wynika, czy sprzedawca posiada numer VAT UE lub przedstawiciela podatkowego na terenie Unii Europejskiej. W dokumentach tych nie figurują dane spółki A, spółki B ani żadnego innego podmiotu. W związku z przedmiotową transakcją nie zawierała Pani żadnych umów ze spółką A, spółką B ani żadnym innym podmiotem. Na stronie internetowej sprzedawcy wskazano, że wszelkie formalności związane z eksportem i importem załatwiane są przez sprzedawcę, a przesyłka doręczana jest kupującemu po zakończeniu procedur importowych. Towar został zaimportowany na terenie N… . Po przywozie roślin do N… wszelkie procedury importowe są dopełniane przez spółkę A, działającą na zlecenie sprzedawcy. Z kolei spółka B jedynie przewozi rośliny, nie dokonuje żadnych innych czynności, nie jest stroną umowy sprzedaży zawartej przez Panią. Stronami umowy sprzedaży są wyłącznie spółka z E… jako sprzedawca oraz Pani jako nabywca. W przypadku osobistego odbioru towarów przez Panią w N…, przejście prawa do dysponowania towarem jak właściciel ma miejsce w chwili odbioru towarów, na terenie N… . Zgodnie z umową sprzedaży spółka e… odpowiada za dostarczenie towarów na wskazany przez nabywcę adres w uzgodnionym terminie, zaś ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na Panią z chwilą dostawy towarów.

W odniesieniu do kwestii objętej zakresem pytania nr 1 należy wskazać, że z brzmienia art. 9 ust. 1 ustawy wynika, że po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel (na rzecz tego podmiotu ma być dokonana dostawa), a po drugie towary te w wyniku dokonanej dostawy mają zostać wysłane lub przetransportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego. Przy czym, pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Treść przepisu nie wskazuje również jednoznacznie, w jakim terminie ta wysyłka musi się odbyć.

Dodatkowo, transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy pod warunkiem, że nabywcą towarów transportowanych z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego kraju członkowskiego jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) „podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalność rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy rozpoznać (opodatkować) w kraju, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. Podatnikiem (podmiotem zobowiązanym do opodatkowania WNT) z tego tytułu jest nabywca towarów.

Jak wynika z wniosku, w ramach działalności gospodarczej dokonała Pani zakupu roślin od spółki z siedzibą w E… . Nie posiada Pani wiedzy, czy sprzedawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Transakcja ta została potwierdzona fakturą z 24 listopada 2022 r. wystawioną przez sprzedawcę, tj. spółkę z E…, której podała Pani swój numer VAT-UE, nadany w P… . Numer ten został uwzględniony w treści faktury. Sprzedawca wysłał towary do N…, gdzie towary zostały zaimportowane. Po przywozie roślin do N… wszelkie procedury importowe są dopełniane przez spółkę A, działającą na zlecenie sprzedawcy. Następnie rośliny odbierane zostały od spółki A przez n… spółkę B, która przekazała je do transportu do kupującego. Pani samodzielnie odebrała w N… i przetransportowała towary do P… we własnym zakresie. Nie posiada Pani zarejestrowanej działalności na terenie N… .

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że opisana przez Panią transakcja zakupu roślin od sprzedającego stanowi/będzie stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, ponieważ wypełnia zawartą w art. 9 ustawy definicję WNT. Jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jest Pani zarejestrowana w P… dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Pomimo, że nie wie Pani czy sprzedawca jest zarejestrowany na terytorium UE i czy posiada numer VAT UE należy uznać, że jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej albowiem dokonuje czynności opodatkowanych (import towarów, sprzedaż roślin na terytorium UE) oraz wystawił z tego tytułu fakturę. Dokonała Pani zakupu towarów (roślin) od sprzedawcy w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Nabywane towary są transportowane na terytorium P… z terytorium innego państwa członkowskiego, tj. N… . Zatem spełnione są/będą wszystkie wymienione powyżej warunki, pozwalające na uznanie transakcji dokonywanej przez Panią jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii obowiązku wykazania ww. transakcji w informacji podsumowującej, wskazać należy, że zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 100 ust. 3 ustawy:

Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4;

2)dokonano przemieszczenia towarów lub zmiany w zakresie procedury, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

W myśl art. 100 ust. 8 pkt 3 ustawy:

Informacja podsumowująca powinna zawierać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

Według art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz wzór korekty informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wydane na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w ww. artykule 102 ust. 1 ustawy, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 332), zawiera w załączniku nr 1 wzór „VAT-UE: informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock”. Zgodnie z tym wzorem, w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, niezbędnym elementem informacji podsumowującej jest „numer identyfikacyjny VAT kontrahenta”.

Zatem przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na brak numeru identyfikacyjnego Pani kontrahenta (sprzedawcy), transakcja zakupu przez Panią towarów (roślin) od sprzedawcy z E… nie zostanie wykazana w informacji podsumowującej, bowiem złożenie informacji podsumowującej, która nie zawiera numeru identyfikacyjnego VAT kontrahenta – dostawcy towaru, jest niemożliwe.

Reasumując, w okolicznościach niniejszej sprawy, dokonana przez Panią transakcja nabycia towarów (roślin) od sprzedawcy z E… stanowi/będzie stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jednak z uwagi na brak numeru VAT-UE sprzedawcy towarów dokonanej transakcji nie należy wykazywać w informacji podsumowującej VAT-UE, powiadamiając jednocześnie urząd skarbowy o przyczynie braku wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej.

Tym samym stanowisko Pani w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Panią opisu sprawy. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).