Zwolnienia od podatku sprzedaży Nieruchomości. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.181.2023.5.KO

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.181.2023.5.KO

Temat interpretacji

Zwolnienia od podatku sprzedaży Nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 3 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia od podatku sprzedaży Nieruchomości

Uzupełnili go Państwo pismem z 24 marca 2023 r. i 13 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

X S.A.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

K. B.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy posiadają interes prawny w ustaleniu konsekwencji podatkowych transakcji sprzedaży nieruchomości na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2022 r., poz. 931 ze zm., dalej: UVAT) oraz na gruncie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. Dz. U. 2023 r., poz. 170 ze zm., dalej UPCC).

X posiada prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych położonych w …, stanowiących działkę ewidencyjną nr 1, zabudowaną budynkiem użytkowym (dalej: „Budynek A”) o powierzchni (...) m2 oraz działkę ewidencyjną nr 2 zabudowaną budynkiem użytkowym (dalej: „Budynek B”) o powierzchni (...) m2; obie działki ewidencyjne zabudowuje również parking; prawo własności Budynku A, B i parkingu przysługuje X - (dalej łącznie jako „Nieruchomość”).

X planuje sprzedaż Nieruchomości na rzecz Nabywcy.

Celem niniejszego wniosku jest potwierdzenie, że planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10 UVAT. Interes prawny X polega na potwierdzeniu czy transakcja dostawy Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Z kolei Nabywca ma interes prawny w potwierdzeniu czy będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia Nieruchomości w przypadku zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Sposób opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości w oparciu o przepisy UVAT przekłada się bowiem na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów UPCC.

X i Nabywca są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Nieruchomość jest objęta Księgą Wieczystą nr … prowadzoną przez Sąd Rejonowy w ….

Prawo użytkowania wieczystego działek o nr 1 i 2 powstało z podziału prawa użytkowania wieczystego działki o nr …. Udział (59%) w prawie użytkowania wieczystego działki o nr … wraz z prawem własności Budynku A, X nabył z mocy prawa z dniem (...) grudnia 1990 r., co stwierdza decyzja administracyjna o sygn…. z dnia (...) listopada 1992 r.; następnie na podstawie odpłatnej umowy zniesienia współużytkowania wieczystego z dnia (...) grudnia 1997 r. X nabył od Y udział w użytkowaniu wieczystym działki gruntowej o nr … (pozostałe 41%) oraz prawo własności Budynku B, który również znajdował się na działce o nr…. Obydwa budynki znajdują się w ewidencji środków trwałych, do której w 2004 został wprowadzony również wybudowany parking.

X ponosił wydatki na ulepszenie Budynków A i B w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej ustawa o CIT):

a)w przypadku Budynku A - w ocenie X wydatki te przekroczyły 30% jego wartości początkowej, ale ostatnie ulepszenie miało miejsce w październiku 2011 r., i od tego momentu upłynął okres dwóch lat, w których X korzystał z nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej – w związku z powyższym Budynek A należy uznać za budynek po „zasiedleniu”;

b)w przypadku Budynku B – w ocenie X wydatki te przekroczyły 30% jego wartości początkowej, ale ostatnie ulepszenie miało miejsce w listopadzie 2009 r., i od tego momentu upłynął okres dwóch lat, w których X korzystał z nieruchomości w celu prowadzenia działalności gospodarczej - w związku z powyższym Budynek B należy uznać za budynek po „zasiedleniu”.

Na działkach gruntowych 1 i 2 posadowiony jest też parking, użytkowany przez X do działalności statusowej. X nie ponosił wydatków na jego ulepszenie

Nieruchomość była wykorzystywana w następujący sposób: Budynek A i B były wykorzystywane do działalności gospodarczej X do listopada 2013 r. (prowadzony był…); w czerwcu 2017 r. nieruchomość ponownie została ujęta w ewidencji środków trwałych; Budynek B jest od 2017 r. wynajmowany.

Pismem z 23 marca 2023 r. uzupełniono opis sprawy następująco.

Przedmiotem sprzedaży będzie również Budowla – parking.

Na działkach gruntowych nr 1 i 2 posadowiony jest również będący przedmiotem sprzedaży parking stanowiący budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. 2021 r. poz. 2351 ze zm.). Budowla jest użytkowana przez X do działalności statutowej co najmniej od 1997 r. X nie ponosił w ogóle wydatków na jej ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Budowla została zasiedlona na więcej niż 2 lata przed planowaną datą dostawy.

Pismem z 13 kwietnia 2023 r. uzupełniono opis sprawy następująco.

Parking nie spełnia definicji budynku. Jest budowlą w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. 2021 r. poz. 2351 ze zm.) stanowiącą część składową budynku opisanego we wniosku.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone nr 1

Czy sprzedaż Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Według Wnioskodawców, sprzedaż Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, za którą - zgodnie z art. 7 UVAT - uważa się przeniesienie do rozporządzania towarami, jak właściciel. Pod pojęciem towaru ustawodawca w art. 2 pkt 6 UVAT wskazał rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W przypadku obrotu nieruchomościami budynki i budowle są rzeczami. W konsekwencji sprzedaż nieruchomości jest w świetle przywołanych przepisów uznawana za odpłatną dostawę towarów.

Co do zasady, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23% (na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 146aa ust. 1 pkt 1 UVAT). Przy czym, zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub całkowite zwolnienie od podatku.

Na gruncie zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem niniejszego wniosku, szczególne znaczenie mają regulacje zawarte w      art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT i pkt 10a UVAT, w których ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości spełniających określone w tych przepisach warunki. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 29a ust. 8 UVAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 UVAT - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.wybudowaniu lub

b.ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Dla porządku należy wskazać, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT. Należy nadmienić również, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT lub 10a UVAT ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 UVAT.

Ustawodawca przewidział również możliwość rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy Nieruchomości objętej zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. Zgodnie z art. 43 ust. 10 UVAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.złożą:

a.przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b.w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 UVAT oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 UVAT, musi również zawierać:

1.imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

2.planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a,

3.adres budynku, budowli lub ich części.

Przenosząc powyższe na analizowane we wniosku zdarzenie przyszłe, wskazać należy, że dla oceny zasad opodatkowania przyszłej dostawy Nieruchomości kluczowe jest określenie, czy w stosunku do Nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeśli tak, to czy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, Budynki A i B zostały zasiedlone na więcej niż dwa lata przed planowaną dostawą. Minął zatem wymagany do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części. Budynek A i B były ulepszone w stopniu przekraczającym 30% ich wartość początkowej. Natomiast ostatnie ulepszenie dotyczące Budynku A i Budynku B zostały dokonane odpowiednio w 2011 i 2009 roku i po tym okresie budynki te nadal były wykorzystywane przez okres co najmniej dwóch lat do działalność gospodarczej X. Należy więc przyjąć, że doszło do ich ponownego pierwszego zasiedlenia.

Mając na uwadze powyższe, dostawa Nieruchomości będzie zatem korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT. X i Nabywca, po spełnieniu określonych przepisami UVAT warunków, będą mieć prawo do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 UVAT.

Z uwagi na fakt, że dostawa Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a UVAT i 43 ust. 1 pkt 2 UVAT jest bezzasadna.

Pismem z 23 marca 2023 r. uzupełniono własne stanowisko następująco.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, Budowla –parking została zasiedlona na więcej niż 2 lata przed planowana dostawą. Minął zatem wymagany do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT, okres dwóch lat pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawa budynku, budowli lub ich części.

Konkludując, planowana dostawa Nieruchomości , tj. Prawa Użytkowania wieczystego działek o nr 1 i 2 wraz z prawem odrębnej własności posadowionych na ww. działkach Budynku A, Budynku B oraz Budowli – parkingu będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Nadmieniam, że jednolity tekst ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ogłoszony jest w Dzienniku Ustaw z 2022 r. poz. 931 ze zm.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

X (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Art. 14c § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, że

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.