Brak możliwości zastosowania stawki podatku 0% dla usługi fumigacji towarów, które opuszczą teren Unii Europejskiej - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.124.2023.1.MAZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.124.2023.1.MAZ

Temat interpretacji

Brak możliwości zastosowania stawki podatku 0% dla usługi fumigacji towarów, które opuszczą teren Unii Europejskiej

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku 0% dla usługi fumigacji towarów, które opuszczą teren Unii Europejskiej, wpłynął 20 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jako spółka pod firmą ABCD Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w …, Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług dezynfekcji dezynsekcji i deratyzacji, sklasyfikowanej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności pod pozycją 81.29 Z - pozostałe sprzątanie. Usługi te są sklasyfikowane pod nr PKWiU 81.29.11.0 - usługi dezynfekcji i tępienia szkodników. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE.

W przyszłości Spółka chciałaby świadczyć usługi fumigacji kontenerów na eksport. Usługa ta związana jest z wymogiem zapobiegania przemieszczaniu się szkodników kwarantannowych w transporcie międzynarodowym. Wymogi przeprowadzania fumigacji są określane wewnętrznie i indywidualnie przez państwa importujące towary z Polski i dotyczą eksportu towarów poza teren Unii Europejskiej. Każde państwo szczegółowo określa warunki i sposoby zabezpieczenia towarów przed szkodnikami.

Fumigacja to jedna z wielu metod zwalczania szkodników. Polega ona na wypełnieniu zamkniętej przestrzeni gazowymi pestycydami (fumigantami) w celu uduszenia lub zatrucia szkodników znajdujących się wewnątrz. Usługi fumigacji Spółka planuje wykonywać w portach oraz na terenach placów przeładunkowych na terenie Polski. Usługi te będą świadczone dla podmiotów polskich zajmujących się eksportem towarów. Wnioskodawca planuje przeprowadzać jedynie zabiegi fumigacji, jako firma nie będzie zajmować się transportem i logistyką związaną z eksportem towarów. Kontenery poddane fumigacji będą opuszczać teren Unii Europejskiej.

Jako firma Wnioskodawca będzie posiadać dokumenty, z których wynikać będzie, że fumigowane towary opuściły teren UE oraz Spółka będzie w stanie zidentyfikować towary, których dotyczyć będą powyższe dokumenty i powiązać je z wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą (lub fakturami). Usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji w Polsce są objęte 23% stawką VAT.

Pytanie

Czy dokonywane przez Spółkę usługi fumigacji towarów będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 0% jeśli będą one dotyczyć towarów, które opuszczą teren UE?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki w tej sytuacji Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z przepisów o szczególnych przypadkach zastosowania stawki 0% - art. 83 ust. 1 pkt 9a, 19 i 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Warunkiem zastosowania stawki 0% VAT jest świadczenie usług na obszarze portów oraz usług bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów. Planowane usługi fumigacji według Wnioskodawcy mają bezpośredni charakter organizacji eksportu. Zgodnie z opisem stanu faktycznego (fumigacja jest to zabieg wymagany przy eksporcie towarów poza tereny UE) Wnioskodawca uważa, że usługi są bezpośrednio związane z eksportem, a co za tym idzie spełniają warunki przepisów o szczególnym zastosowaniu stawki 0% VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9a, 19 i 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do:

9a)usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków;

19)usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych;

21)usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a)dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b)świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przepis art. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)  dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)  nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy wskazuje, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 […].

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)    ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)    podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Jak stanowi art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy o VAT:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a)  dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b)  świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Jak stanowi art. 83 ust. 2 ustawy o VAT:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 83 ust. 2a ustawy:

Do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:

1)  20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,

2)  60 dni dla pozostałych ładunków

- zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku 0% dla usługi fumigacji towarów, które opuszczą teren Unii Europejskiej.

Opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że Spółka będzie świadczyła usługi fumigacji towarów, które będą przedmiotem eksportu. Usługi te będą polegały na wypełnianiu zamkniętej przestrzeni gazowymi pestycydami (fumigantami) w celu unieszkodliwienia znajdujących się wewnątrz szkodników. Usługi będą świadczona dla podmiotów zajmujących się eksportem towarów w portach i terenach placów przeładunkowych na terytorium Polski. Spółka nie będzie zajmować się transportem i logistyką związanymi z eksportem.

Z tak przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że fumigacja towarów nie będzie usługą związaną z czynnością eksportu towarów lub transportu międzynarodowego. Zatem do usług fumigacji towarów nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku w wysokości 0%, właściwa dla usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 9a, 19 i 21 ustawy. Dla wyjaśnienia powodów, które uniemożliwiają zastosowanie stawki 0% dla usług fumigacji, niezbędne jest dokonanie wykładni literalnej wskazanych przepisów ustawy o VAT.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy dotyczy usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków. Wprawdzie Wnioskodawca podał, że fumigacja towarów będzie dokonywana na obszarze portów morskich, jednak nie jest to przesłanka wystarczająca, pozwalająca na zastosowanie do tych usług opodatkowania stawką w wysokości 0%. Usługa fumigacji nie jest bowiem związana z transportem międzynarodowym – nie polega na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej. Fumigacja nie jest także czynnością – zdefiniowaną w art. 83 ust. 2a ustawy – służącą bezpośrednim potrzebom ładunków. Mianowicie zgodnie z tym przepisem, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków zalicza się m.in. załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach, niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków. Natomiast usługi fumigacji towarów, polegające na niszczeniu szkodników za pomocą fumigantów, nie mają bezpośredniego związku z możliwością wykonania usługi transportu ładunków. Niewykonanie usług fumigacji nie powoduje, że niemożliwe jest wykonanie usług transportu towarów.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy dotyczy usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. Z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika jednak, aby Wnioskodawca planował świadczyć usługi związane z organizacją eksportu towarów. Taką usługą nie jest bowiem fumigacja towarów. Zresztą sama Spółka wskazała, że nie będzie zajmować się transportem i logistyką związaną z eksportem towarów. Zatem przepis art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy nie znajdzie zastosowania w przypadku usług fumigacji towarów.

Z kolei art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy dotyczy usług bezpośrednio związanych z eksportem towarów. Wnioskodawca nie wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że zamierza wykonywać usługi polegające na pakowaniu towarów eksportowanych, ich przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Usług fumigacji towarów nie można też uznać za usługi bezpośrednio związane z eksportem towarów, świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy. Treść tego przepisu odnosi się bowiem wprost do czynności pozostających w bezpośrednim związku z eksportem towarów, możliwością realizacji czynności eksportu. Na takie rozumienie tego przepisu wskazuje zestawienie w jego treści rodzajów umów (umowa maklerska, agencyjna, zlecenia, pośrednictwa), będących podstawą do świadczenia usług, jednoznacznie definiujących zakres wykonywanych czynności związanych z eksportem.

Reasumując – usługi fumigacji towarów, które opuszczą terytorium Unii Europejskiej, dokonywane przez Spółkę, nie będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 0%. W opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym nie znajdą zastosowania przepisy art. 83 ust. 1 pkt 9a, 19 i 21 ustawy o VAT. Wobec tego dokonywane przez Spółkę usługi fumigacji towarów na rzecz polskich kontrahentów będą opodatkowane według stawki właściwej dla usług świadczonych na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.

-     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.