Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania środków pieniężnych od osób wspierających. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.204.2023.2.JSZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.204.2023.2.JSZ

Temat interpretacji

Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania środków pieniężnych od osób wspierających.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania środków pieniężnych od osób wspierających. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pan .... zajmuje się tworzeniem gier komputerowych. Dnia 10 grudnia 2020 roku Zainteresowany założył konto oraz opublikował pierwszy post na ... (https://www....), tj. platformie zrzeszającej twórców oraz umożliwiającej im udostępnianie tworzonych przez nich treści. Platforma pozwala zalogowanym subskrybentom (wspierającym, patronom) udzielać wsparcia finansowego wybranym przez nich twórcom (pomysłodawcom), dzięki czemu twórcy ci mogą zarabiać lub uzupełniać swoje dochody bezpośrednio od swoich subskrybentów. W zamian za wpłacone kwoty, twórcy mogą odwdzięczyć się wybranymi korzyściami oferowanymi dla swoich patronów na platformie ..., takimi jak np. udzielenie wcześniejszego dostępu do publikowanych treści – materiałów, postów, czy produkowanych gier komputerowych, a także udostępnienie pakietów tapet.

Dnia 1 stycznia 2021 roku Wnioskodawca opublikował pierwszą, darmową wersję gry zarówno na ..., jak i na różnych forach internetowych. Od tego momentu, publikował na ... mniejsze części gry – na początku co tydzień, później co dwa tygodnie, a obecnie nowe wydania publikowane są co trzy tygodnie. Początkowo wydania te dostępne są jedynie dla patronów udzielających wsparcia finansowego, a po upływie pewnego czasu (najczęściej kilku tygodni) te same wydania są dostępne dla wszystkich.

W związku z tworzeniem gier komputerowych oraz udostępnianiem postów je promujących na platformie ..., część subskrybentów udziela Panu .... dobrowolnego wsparcia finansowego poprzez wpłacanie dowolnych kwot na dalszy rozwój jego twórczości i realizację projektów związanych z tworzeniem gier komputerowych. Pierwszą wpłatę na koncie ... Zainteresowany otrzymał 1 stycznia 2021 roku. Wnioskodawca oferuje możliwość wsparcia jego twórczości w ramach ośmiu pakietów, tj.:

1)Pakiet pierwszy za kwotę [...] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się rolę na serwerze gry na …;

2)Pakiet drugi za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzedniego poziomu;

dostęp do wyłącznych postów oraz zakulisowych scen;

możliwość wzięcia udziału w ankietach ...;

rolę na serwerze gry na …;

3)Pakiet trzeci za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

dwutygodniowy wcześniejszy dostęp;

możliwość czatowania z ulubionymi postaciami z gry w czasie rzeczywistym na serwerze …;

dostęp do ekskluzywnych tapet 4K z postaciami z gry;

rolę na serwerze gry na …;

4)Pakiet czwarty za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

rolę na serwerze gry na …;

5)Pakiet piąty za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

dostęp do kanału na …;

uwzględnienie imienia wspierającego w końcowych napisach gry;

rolę na serwerze gry na …;

6)Pakiet szósty za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

możliwość udziału we wprowadzaniu sugestii dotyczących niestandardowej tapety każdego miesiąca;

rolę na serwerze gry na …;

7)Pakiet siódmy za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

możliwość wyreżyserowania własnej sceny w grze (po trzech miesiącach);

rolę na serwerze gry na …;

8)Pakiet ósmy za [.] PLN miesięcznie.

Wspierający sami wybierają interesujące ich pakiety. Opłaty za pakiety rosną w ten sposób, że cena za pakiet pierwszy jest najniższa, a za pakiet ósmy – najwyższa, przy czym podane wyżej kwoty przeliczone są odpowiednio na walutę obowiązującą w państwie pochodzenia patrona. Dodatkowo, wspierający mają możliwość wpłacenia ww. kwot w ramach konkretnych pakietów za cały rok z góry, oszczędzając przy tym 10 proc.

Wspierający mają możliwość wpłacenia innych kwot niż przypisane do ww. pakietów. W przypadku niestandardowej wpłaty użytkownik otrzymuje korzyści z najbliższego, tańszego pakietu. Takie niestandardowe wpłaty raczej się nie zdarzają – wspierający najczęściej wybierają gotowe pakiety.

Jednocześnie, jak wskazuje regulamin platformy ..., do kwot wpłacanych przez użytkowników doliczony zostanie podatek VAT, bądź inny równorzędny podatek (w dalszej części wniosku zwany: „podatkiem”) – w zależności od państwa pochodzenia patrona. Przykładowo, w Australii i Nowej Zelandii jest to podatek GST, w Malezji – podatek SST, a w USA – podatek od sprzedaży.

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej platformy ..., podatek naliczany od towarów i usług – w tym również cyfrowych, pobierany jest jako procent ceny (przykładowo - wsparcie w wysokości 1 USD z podatkiem w wysokości 23 proc. będzie miało ostateczny koszt 1,23 USD). Podatek ten zostaje doliczony do płatności za subskrypcję w przypadku wspierających, których to dotyczy.

Stawka płaconego podatku zależy od lokalizacji zapisanej w ustawieniach patrona. Jeśli taka informacja nie jest podana, podatek pobierany zostaje naliczony na podstawie lokalizacji wspierającego w momencie rozpoczęcia subskrypcji. Przykładowo, stawka podatku GST w Australii wynosi GST 10 proc., a w Nowej Zelandii – 15 proc., stawka podatku SST w Malezji wynosi 6 proc., a stawka podatku od sprzedaży w USA oscyluje między 4, a 11 proc.

Na platformie ... prowadzone są rejestry wpłat dokonywanych przez wspierających. Na ich podstawie Wnioskodawca otrzymuje informacje o nickach, adresach e-mail oraz państwach pochodzenia swoich patronów, ale nie ma możliwości dokładniejszego zidentyfikowania tych osób oraz potwierdzenia ich faktycznej tożsamości. Ponadto, z ww. rejestrów udostępnianych przez platformę, Zainteresowany otrzymuje także informacje na temat:

daty i godziny dokonanej wpłaty;

waluty, w jakiej została dokonana wpłata;

kwoty udzielonego wparcia;

kwoty podatku pobranego od wspierających;

dodatkowych opłat pobieranych przez ...

W związku z korzystaniem z serwisu ..., Pan ..... ponosi dodatkowe opłaty, tj. opłaty za przetwarzanie płatności, które pokrywają koszty korzystania z infrastruktury płatniczej serwisu, tzw. opłaty ... (w wysokości 8 proc. od każdej otrzymanej na jego konto wypłaty), czy opłaty za przeliczenie waluty – od wszystkich płatności patronów dokonywanych w walucie innej niż waluta wypłaty.

Wypłata środków wpłaconych przez patronów i zgromadzonych na koncie Wnioskodawcy następuje za pośrednictwem … (tj. internetowej usługi finansowej, tzw. „portfela elektronicznego”, która umożliwia płacenie za przedmioty za pomocą bezpiecznego konta internetowego, a także która działa jak portfel przechowując zgromadzone środki finansowe). Wypłacone środki stanowią sumę wpłat dokonanych przez wspierających – po pobraniu od nich podatku, a także po potrąceniu ww. opłat pobieranych przez ...

Zarówno w 2021, jak i w 2022 roku Pan .... nie prowadził zarejestrowanej działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza została zarejestrowana w marcu 2023 roku. Wnioskodawca złożył zaległe rozliczenia dotyczące opodatkowania wpływów z ... podatkiem dochodowym od osób fizycznych za 2021 i 2022 rok, jednakże powziął wątpliwość czy z tytułu otrzymywania środków finansowych od patronów obowiązany był rozpoznać obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiednio następujących odpowiedzi:

1.„Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?”

Odp.: Tak, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.„Czy w momencie dokonywania na Pana rzecz wpłat z tytułu „dobrowolnego wsparcia finansowego” przez osoby wspierające, oferowane na platformie Pakiety są szczegółowo określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny?”

Odp.: W momencie dokonywania wpłat z tytułu „dobrowolnego wsparcia finansowego” na rzecz Wnioskodawcy, osoby wspierające posiadają dokładne informacje w zakresie korzyści jakie otrzymają przy wpłacie określonej kwoty za określony Pakiet. Na platformie ..., mają oni bowiem do wyboru różne warianty Pakietów z określoną kwotą wsparcia, a także mają możliwość wpłaty dowolnie wybranej przez siebie kwoty (innej niż oferowana przy zakupie konkretnego Pakietu) – wówczas otrzymują oni korzyści z Pakietu odpowiadające najbliższej niższej kwocie zbliżonej do kwoty wpłaconej.

3.„Czy dostęp do Pakietów mają wyłącznie użytkownicy którzy dokonają „dobrowolnego wsparcia finansowego” czy również pozostali użytkownicy sieci, którzy takiego wsparcia finansowego nie zapewniają? Jeżeli są dostępne również dla pozostałych użytkowników, to czy są one zapewniane tym użytkownikom nieodpłatnie czy za odpłatnością?”

Odp.: Dostęp do Pakietów i oferowanych w nich korzyści co do zasady mają jedynie użytkownicy, którzy dokonają „dobrowolnego wsparcia finansowego”. Jednakże dostęp do niektórych treści oferowanych tym właśnie użytkownikom (aktualizacje gry), jest zazwyczaj udzielany nieodpłatnie dla pozostałych użytkowników sieci po upływie określonego czasu. Pozostałe korzyści, jak na przykład tapety na ekran komputera lub określone posty, są stale dostępne jedynie dla użytkowników dokonujących „dobrowolnego wsparcia finansowego”, nie dla wszystkich użytkowników.

4.„Czy wpłaty dokonywane przez wspierających są regulowane umową lub regulaminem? Jeśli tak, należy wskazać podmioty pomiędzy którymi zawarta jest ta umowa i co dana umowa reguluje lub zasady wynikające z regulaminu.”

Odp.: Wpłaty regulowane są jedynie umowami pomiędzy platformą ... a wspierającymi, zawieranymi na etapie rejestracji. Zasady korzystania z platformy zawarte są na oficjalnej stronie ... w zakładce … (https://www...) i stanowią ogólnodostępny regulamin. Każdy ze wspierających, zakładając konto na platformie, obowiązkowo akceptuje zasady z niego wynikające. Zawarte są w nim warunki korzystania z ... i dotyczą one wszystkich użytkowników platformy ... Główne zasady wynikające z niego:

  • Płatność może odbywać się zarówno na zasadzie jednorazowej jak i automatycznie odnawiającej się subskrypcji, w zależności jaką formę wybierze osoba, która jest wpierana - w tym przypadku Wnioskodawca.

· Obecnie obowiązujące formy rozliczeniowe to: płatność jednorazowa; płatne, automatycznie odnawiane subskrypcje:

1.miesięczna;

2.za każdą publikację (z ustalonym limitem publikacji w danym miesiącu);

3.subskrypcja roczna (płatność za rok dostępu z góry, zazwyczaj po obniżonej stawce).

  • ... jest podmiotem rozliczeniowym.
  • Czas i wysokość każdej subskrypcji zależą od rodzaju oferty lub subskrypcji, którą dany wspierający wybierze i twórcy, którego wspiera. Wspierający zawsze może zobaczyć szczegóły przed zakupem oferty lub rozpoczęciem subskrypcji.
  • Każdy rodzaj płatnej subskrypcji odnawia się automatycznie z końcem okresu rozliczeniowego, dopóki nie zostanie anulowany za pośrednictwem ustawień członkostwa.
  • Subskrypcje można anulować w dowolnym momencie (również bezpłatną wersję próbną).
  • ... uwzględnia nowe kursy walut poprzez odświeżenie przelicznika stosowanego, gdy patron płaci w walucie innej niż wybrana przez twórcę.
  • W przypadku płatności w walucie innej niż waluta przypisana do instrumentu płatniczego, instytucja finansowa powiązana z tym instrumentem płatniczym może naliczyć opłatę za transakcję zagraniczną dla tej płatności – ... nie kontroluje obowiązującego podatku, którym wpierający może zostać obciążony, a kwota ta może wzrosnąć bez powiadomienia.
  • W przypadku członkostw miesięcznych i rocznych anulowanie lub obniżenie poziomu wsparcia członkostwa będzie miało wpływ na następną cykliczną opłatę. W przypadku członkostw jednorazowych obniżenie poziomu wsparcia dla członkostwa będzie miało wpływ na następną opłatę jednorazową, a anulowanie członkostwa wejdzie w życie przed następną opłatą jednorazową. Roczne członkostwo może zostać anulowane lub zwiększone, ale nie obniżone, a zwiększenie płatności do wyższego poziomu w ramach rocznego członkostwa wejdzie w życie w bieżącym okresie płatności.
  • W przypadku podwyższenia płatności w bieżącym okresie płatności, można zaliczyć wszelkie płatności już dokonane w tym okresie. Na przykład, jeśli użytkownik zmienia członkostwo miesięczne na roczne, kwota zapłacona za dany miesiąc może zostać zaliczona na poczet rocznego członkostwa, a tym samym zmniejszyć jego koszt w pierwszym roku.
  • Wspierający może utracić dostęp do korzyści wynikających z subskrypcji członkostwa w przypadku niedokonania płatności, gdy ... zamknie konto wspierającego, twórca zablokuje wspierającego, twórca przestanie udostępniać członkostwo na ..., twórca usunie swoje konto na ... lub zostanie usunięty przez ...
  • W przypadku, gdy wspierający znajduje się w jurysdykcji, w której ... jest zobowiązany do naliczania i pobierania podatku, na przykład podatku VAT lub podatku od sprzedaży, wtedy ten podatek jest dodawany do całkowitej opłaty. Z wyjątkiem ograniczonych okoliczności, podatek ten jest pokazywany wspierającemu podczas zakupu oferty lub rozpoczęcia płatnej subskrypcji. ... przekazuje cały pobrany podatek do odpowiedniego organu podatkowego. Ponieważ podatek w dużej mierze zależy od lokalizacji użytkownika, użytkownik zgadza się, aby jego lokalizacja była kompletna i aktualna w celu umożliwienia dokładnego pobrania podatku.
  • Polityka platformy nie przewiduje zwrotów pieniędzy (z pewnymi wyjątkami, w których zwroty są przyznawane według uznania).

Bezpośrednio pomiędzy Wnioskodawcą a wspierającymi nie są natomiast zawierane żadne odrębne umowy ani regulaminy.

5.„Jakie kryteria są przyjmowane przez Pana przy ustalaniu kwoty wsparcia, za którą otrzymuje się dostęp do konkretnego Pakietu?”

Odp.: Wnioskodawca ustala kwoty wsparcia, za którą otrzymuje się dostęp do konkretnych Pakietów poprzez porównanie kwot ustalonych przez innych twórców na platformie ..., a także biorąc pod uwagę wartość korzyści, które otrzymują wspierający. Przykładowo, im więcej korzyści otrzymuje wspierający (wcześniejszy dostęp do treści, większy wpływ na tworzenie gry), tym kwota danego Pakietu jest wyższa.

6.„W jaki sposób i przez kogo została ustalona kwota wsparcia, w ramach której otrzymuje się dostęp do danego Pakietu?”

Odp.: Kwota wsparcia, w ramach której otrzymuje się dostęp do danego Pakietu została ustalona przez Wnioskodawcę, zgodnie z kryteriami zawartymi w odpowiedzi na pytanie numer 5. Wnioskodawca, na Platformie ..., wpisuje w odpowiednim polu ustalone przez siebie kwoty Pakietu przy jego tworzeniu.

7.„Czy osoby wspierające Pana rozwój twórczości i realizację projektów mogą w każdej chwili dobrowolnie zrezygnować z dalszego udziału w przedsięwzięciu i zażądać zwrotu wpłaconych środków w całości lub części?”

Odp.: Tak, osoby wspierające mogą dobrowolnie zrezygnować z dalszego udziału w przedsięwzięciu w każdej chwili. Mogą także zażądać zwrotu środków zgodnie z polityką zwrotów obowiązującą na platformie ...

8.„Czy przy poszczególnych Pakietach, o których mowa we wniosku zostały ustawione przez Pana limity osób wspierających - jeżeli tak, to przy jakich Pakietach i z jakiego powodu?”

Odp.: Wnioskodawca pragnie wskazać, że limit ustalony był jedynie dla Pakietu w kwocie 5 $ dla pierwszych 20 osób, które zdecydowały się wesprzeć projekt. Mimo wszystko, nie był to jedyny dostępny pakiet - każda z osób mogła (i nadal może) wybrać dowolny Pakiet. Innymi słowy, nie był to jedyny dostępny Pakiet w danym momencie, a był on jedynie dostępny do wyczerpania puli 20 osób. Pakiet ten był swego rodzaju podziękowaniem dla pierwszych wspierających, w którym oferowane były benefity z pakietu dwa razy droższego (za 10$) za kwotę 5$. Obecnie, w związku z większą liczbą patronów/wspierających, pakiet dla "pierwszych wspierających" jest ukryty dla nowych użytkowników. Jednak osoby, które wybrały ten pakiet przed jego ukryciem i nie przestały wspierać projektu od tego czasu, nadal otrzymują benefity z tego Pakietu. Jest to jedyny limitowany Pakiet. Pozostałe nie posiadają zarówno limitu osób wspierających ani żadnych innych limitów.

9.„Czy w przypadku niezrealizowania przez Pana projektu na żadnym etapie, jest Pan zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków?”

Odp.: W przypadku niezrealizowania przez Wnioskodawcę projektu na żądanym etapie, nie jest on zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków.

Pytanie

Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od osób wspierających powodowało powstanie obowiązku podatkowego w VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie środków pieniężnych przez wspierających nie spowodowało powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 u.p.t.u., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jak stanowi art. 7 ust. 1 u.p.t.u. – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 u.p.t.u., przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności stanowią dostawę towarów, czy świadczenie usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 u.p.t.u., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o „usługach elektronicznych” – rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

I tak, na podstawie art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 lit. f) rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 - powyższy przepis obejmuje w szczególności usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera m.in. następujące usługi – pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe, uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni (punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE, lit. d oraz e).

Odnosząc powyższe na grunt istniejącego stanu faktycznego wskazać należy, iż świadczone przez Pana ..... usługi polegające na obrocie dostępem do gier internetowych oraz świadczenie innych usług z tym związanych drogą elektroniczną, za pomocą konta na ... (np. udzielenie dostępu do wyłącznych postów oraz zakulisowych scen, uwzględnienie imienia wspierającego w końcowych napisach gry, czy też możliwość wyreżyserowania własnej sceny w grze), stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 u.p.t.u., bowiem wykonywane są za pomocą Internetu, w sposób zautomatyzowany i wymagają minimalnego udziału człowieka, zaś ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Niemniej jednak, warunkiem opodatkowania podatkiem VAT określonego świadczenia jest zidentyfikowanie beneficjenta tej usługi. Bez podmiotu, który faktycznie uzyskuje korzyść w związku z otrzymaniem określonego świadczenia, nie można bowiem mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (tak m.in. NSA w wyroku z dnia 29 października 2015 r. sygn. akt I FSK 1352/14, wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Lu 573/15, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 listopada 2017 r. sygn. akt I SA/Po 515/17). Odpłatne świadczenie usług wymaga istnienia stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę, a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie (tak J. Matarewicz, Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, wyd. Profinfo).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca nie posiada danych osobowych osób patronów – znany jest wyłącznie ich nick, adres e-mail oraz państwo pochodzenia, a także nie ma możliwości dokładniejszego zidentyfikowania tych osób oraz potwierdzenia ich faktycznej tożsamości. Tym samym nie można powiedzieć, że świadczy on usługi na rzecz konkretnych osób.

Zainteresowanego nie łączy żadna umowa z wspierającymi. Wpłaty dokonywane są na bazie regulaminu serwisu ... i są one dobrowolnym świadczeniem pieniężnym. Patroni mogą opłacić jeden z wybranych pakietów, bądź wpłacić inną, dowolną kwotę tytułem wsparcia dla twórcy. Wspierający mają także możliwość rezygnacji ze wspierania Wnioskodawcy.

Wpłaty w pierwszej kolejności trafiają do ..., a następnie – po pobraniu od nich podatku, a także po potrąceniu opłat pobieranych przez ten serwis – do Pana .....

W interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2022 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.711.2021.3.AW, Dyrektor KIS zwrócił uwagę, iż okoliczności takie jak m.in. brak umowy pomiędzy wspierającym, a patronami, brak znajomości danych osobowych patronów w momencie dokonywania wpłat, a także możliwość rezygnacji z dalszego wsparcia świadczą o braku konieczności rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.168.2020.3.KP Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawczyni zgodnie z którym nie będzie musiała ona rozpoznać obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu otrzymywanych środków pieniężnych. W treści uzasadnienia Dyrektor KIS wskazał, że „(...) co istotne otrzymywane przez Wnioskodawczynię wpłaty – stanowią przejaw dobrowolnego wsparcia finansowego przez Wspierających na podróż, którą Wnioskodawczyni zamierza odbyć. "Wynagrodzenie" to jest uznaniowym, dobrowolnym świadczeniem pieniężnym, którego nie można rozpatrywać w kategoriach kwoty należnej za wykonaną usługę. Wnioskodawczyni jako podróżnik nie będzie żądała zapłaty za swoje usługi. Bowiem jak Zainteresowana wskazała w opisie sprawy – nie ma ścisłego powiązania pomiędzy decyzją o realizacji podróży a wysokością wpływów od Wspierających. Podróże to hobby Wnioskodawczyni – robiła to długo przed rozpoczęciem zbierania pieniędzy od Wspierających i zamierza to robić dalej bez względu na to, ile oraz czy w ogóle otrzymuje takie wsparcie. Wnioskodawczyni wskazuje (...), jakie są Jej obecne cele i zamiary, ale zbierane środki nie są składką na konkretny projekt, który wymagałby zebrania określonej puli pieniędzy”.

Odnosząc powyższe na grunt zaistniałego stanu faktycznego wskazać należy, iż także w przypadku wpłat dokonywanych na rzecz Pana ....., stanowią one dobrowolne wsparcie finansowe o charakterze uznaniowym. Wnioskodawca zaczął tworzyć gry jeszcze przed zamieszczeniem ich na serwisie ..., a także tworzy kolejne części i dodatki do gier niezależnie od wysokości dokonywanych na jego rzecz wpłat.

Reasumując, z uwagi na przywołane wyżej okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy otrzymanie przez niego środków pieniężnych od osób wspierających nie spowodowało powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Świadczenie usług na gruncie podatku od towarów i usług ma szersze znaczenie niż świadczenie usług w rozumieniu potocznym. Stosownie do treści powołanych przepisów, każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, uznawane jest na gruncie ustawy za usługę. Zatem pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie.

Jak wynika z przytoczonych powyżej regulacji, w podatku od towarów i usług przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też należy przyjąć, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) wskazuje, że:

„Świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z artykułem 25 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Świadczenie usług może obejmować między innymi jedną z następujących czynności:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych, bez względu na to, czy są one przedmiotem dokumentu ustanawiającego tytuł prawny, czy nie;

2)zobowiązanie do zaniechania działania lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług na podstawie nakazu wydanego przez organ władzy publicznej lub w jego imieniu lub z mocy prawa.

W tym miejscu warto podkreślić, że nie każde zaniechanie działania lub tolerowanie czynności uważane jest za świadczenie usług. Dla stwierdzenia, czy dana czynność albo brak podejmowania czynności stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej, należy ocenić przedmiotową transakcję w kontekście całego systemu podatku VAT, a w szczególności jego głównych założeń i celów, które zostały wyrażone w artykule 1 Dyrektywy VAT. W myśl tego artykułu, podatek od wartości dodanej jest z założenia podatkiem nałożonym na konsumpcję towarów i usług. Chociaż płatnikiem podatku są wszystkie osoby zaangażowane w kolejne stadia transakcji gospodarczych, faktyczny i ostateczny ciężar podatku spoczywa jedynie na ostatecznym konsumencie. W świetle powyższych założeń opodatkowaniu podlegają tylko takie transakcje, w ramach których występuje możliwy do zidentyfikowania konsument towarów lub usług. W związku z powyższym zaniechanie działania lub tolerowanie czynności lub sytuacji podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta usługi.

W odniesieniu natomiast do odpłatności za ww. świadczenie to ustawa o VAT nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Jednak dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council wskazał, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80 Association coopérative „Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA”, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje również orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pan tworzeniem gier komputerowych. Dnia 10 grudnia 2020 roku założył Pan konto oraz opublikował pierwszy post na platformie zrzeszającej twórców oraz umożliwiającej im udostępnianie tworzonych przez nich treści. Platforma pozwala zalogowanym subskrybentom (wspierającym, patronom) udzielać wsparcia finansowego wybranym przez nich twórcom (pomysłodawcom), dzięki czemu twórcy ci mogą zarabiać lub uzupełniać swoje dochody bezpośrednio od swoich subskrybentów. W zamian za wpłacone kwoty, twórcy mogą odwdzięczyć się wybranymi korzyściami oferowanymi dla swoich patronów na platformie ..., takimi jak np. udzielenie wcześniejszego dostępu do publikowanych treści – materiałów, postów, czy produkowanych gier komputerowych, a także udostępnienie pakietów tapet.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania należy wskazać, że jak już wyżej zauważono, aby możliwe było opodatkowanie na gruncie przepisów ustawy określonych czynności konieczne jest spełnienie poniższych warunków:

1.istnienie związku prawnego między świadczeniodawcą i świadczeniobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

2.wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

3.istnienie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści po stronie dostawcy towaru lub usługi oraz po stronie nabywcy towaru lub usługi,

4.istnienie bezpośredniego związku pomiędzy odpłatnością za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) a czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

5.istnienie możliwości wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z całokształtu okoliczności sprawy wynika, że wpłaty dokonywane przez Wspierających regulowane są umowami pomiędzy platformą .... a Wspierającymi, zawieranymi na etapie rejestracji. Zasady korzystania z platformy zawarte są na oficjalnej stronie ... i stanowią ogólnodostępny regulamin. Każdy ze wspierających, zakładając konto na platformie, obowiązkowo akceptuje zasady z niego wynikające. Zawarte są w nim warunki korzystania z ... i dotyczą one wszystkich użytkowników platformy ...

W momencie dokonywania wpłat z tytułu „dobrowolnego wsparcia finansowego” na Pana rzecz, osoby wspierające posiadają dokładne informacje w zakresie korzyści jakie otrzymają przy wpłacie określonej kwoty za określony Pakiet. Na platformie ..., mają oni bowiem do wyboru różne warianty Pakietów z określoną kwotą wsparcia, a także mają możliwość wpłaty dowolnie wybranej przez siebie kwoty (innej niż oferowana przy zakupie konkretnego Pakietu) – wówczas otrzymują oni korzyści z Pakietu odpowiadające najbliższej niższej kwocie zbliżonej do kwoty wpłaconej.

Ustala Pan kwoty wsparcia, za którą otrzymuje się dostęp do konkretnych Pakietów poprzez porównanie kwot ustalonych przez innych twórców na platformie ..., a także biorąc pod uwagę wartość korzyści, które otrzymują wspierający. Przykładowo, im więcej korzyści otrzymuje wspierający (wcześniejszy dostęp do treści, większy wpływ na tworzenie gry), tym kwota danego Pakietu jest wyższa.

Z powyższego zatem wynika, że Wspierający, przekazując środki pieniężne w konkretnych wartościach, w określonym czasie (np. w miesięcznych odstępach czasu), otrzymują świadczenie zwrotne w ramach danego Pakietu. Nie można więc uznać, że Wspierający dokonując wpłat pieniężnych za pośrednictwem platformy ... na rzecz Pana nie otrzymują nic w zamian.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że oferuje Pan możliwość wsparcia Pana twórczości w ramach ośmiu pakietów, za z góry określoną kwotę wsparcia tj.:

1)Pakiet pierwszy za kwotę [...] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się rolę na serwerze gry na …;

2)Pakiet drugi za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzedniego poziomu;

dostęp do wyłącznych postów oraz zakulisowych scen;

możliwość wzięcia udziału w ankietach ...;

rolę na serwerze gry na …;

3)Pakiet trzeci za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

dwutygodniowy wcześniejszy dostęp;

możliwość czatowania z ulubionymi postaciami z gry w czasie rzeczywistym na serwerze …;

dostęp do ekskluzywnych tapet 4K z postaciami z gry;

rolę na serwerze gry na …;

4)Pakiet czwarty za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

rolę na serwerze gry na …;

5)Pakiet piąty za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

dostęp do kanału na …;

uwzględnienie imienia wspierającego w końcowych napisach gry;

rolę na serwerze gry na …;

6)Pakiet szósty za [...] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

możliwość udziału we wprowadzaniu sugestii dotyczących niestandardowej tapety każdego miesiąca;

rolę na serwerze gry na …;

7)Pakiet siódmy za [.] PLN miesięcznie, w ramach którego otrzymuje się:

korzyści z poprzednich poziomów;

możliwość wyreżyserowania własnej sceny w grze (po trzech miesiącach);

rolę na serwerze gry na …;

8)Pakiet ósmy za [.] PLN miesięcznie.

Zatem istnieje bezpośredni związek pomiędzy środkami pieniężnymi przekazanymi przez Wspierających a świadczeniami zapewnianymi przez Pana w ramach poszczególnych Pakietów. Dodatkowo istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości świadczeń otrzymanych przez Wspierających od Pana. Z chwilą przekazania wsparcia finansowego Wspierający uzyskuje dostęp do wybranego przez siebie Pakietu (to co uzyskuje jest uzależnione od wartości dokonanej wpłaty na Pana rzecz). Tym samym otrzymane przez Pana wsparcie stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za świadczenia zaoferowane przez Pana.

Wskazał Pan również, że dostęp do Pakietów i oferowanych z nich korzyści co do zasady mają jedynie użytkownicy, którzy dokonają „dobrowolnego wsparcia finansowego”. Jednakże dostęp do niektórych treści oferowanych tym właśnie użytkownikom (aktualizacje gry), jest zazwyczaj udzielany nieodpłatnie dla pozostałych użytkowników sieci po upływie określonego czasu. Pozostałe korzyści, jak na przykład tapety na ekran komputera lub określone posty, są stale dostępne jedynie dla użytkowników dokonujących „dobrowolnego wsparcia finansowego”, nie dla wszystkich użytkowników.

Zatem Wspierający decydują się na dokonanie określonych wpłat nie tylko w celu udzielenia wsparcia finansowego dla Pana, ale również dlatego, żeby uzyskać określone świadczenia w zamian.

Korzyść istnieje nie tylko po stronie Wspierających (poprzez uzyskanie dostępu do świadczeń określonych w poszczególnych Pakietach), ale również po stronie Pana, który otrzymuje w ten sposób środki pieniężne na dalszy rozwój twórczości i realizację projektów związanych z tworzeniem gier komputerowych.

Dochodzi więc do świadczenia wzajemnego pomiędzy Panem a Wspierającymi, którego nie sposób potraktować jedynie jako sposobu wyrażenia przez Pana wdzięczności/ podziękowań dla dokonującego wpłat za pośrednictwem platformy ...

W świetle powyższego spełnione są wszystkie przesłanki do uznania, że ww. środki otrzymywane przez Pana za pośrednictwem platformy ... podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, stanowiąc wynagrodzenie za usługi wykonywane na rzecz Wspierających.

Tym samym należy stwierdzić, że opisane we wniosku czynności, za które otrzymuje Pan środki pieniężne od osób wspierających – w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju – stanowią odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji w stosunku do ww. czynności powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT – stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy – z chwilą wykonania usług. Natomiast, w przypadku gdy wykonanie ww. usług zostanie poprzedzone zapłatą zaliczki/zaliczek (prowizji) obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania zaliczki/zaliczek (prowizji) w odniesieniu do otrzymanych kwot, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy.

Zatem oceniając Pana stanowisko należy uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w szczególności miejsca świadczenia usług, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w  okolicznościach sprawy przedstawionych przez Pana. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Pan jako zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Informuję, iż tut. Organ nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

W odniesieniu natomiast do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).