Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług świadczonych w postaci „Wizyt online” w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy oraz zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług świadczonych w postaci „Wizyt rzeczywistych” w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług świadczonych w postaci „Wizyt online” w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
-zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług świadczonych w postaci „Wizyt rzeczywistych” w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerwca 2023 r.).
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Siedziba Wnioskodawcy znajduje się na terytorium Polski.
Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej o prowadzenie poradni psychologiczno-pedagogicznej w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe (dalej: „Poradnia”).
Przedmiot działalności Poradni będzie zgodny z przepisem art. 2 pkt 6 Prawa oświatowego, to jest jej przedmiotem działalności będzie wyłącznie udzielanie dzieciom, młodzieży i ich rodzicom, oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy w zakresie wychowania.
Poradnia zostanie założona zgodnie z wymogami przepisu art. 168 Prawa oświatowego, czyli rozpocznie działalność po wpisie do stosownej ewidencji. Zgodnie z przepisem art. 2 ustawy Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016 r.: Art. 2 [Zakres stosowania ustawy] System oświaty obejmuje: (…) 6) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca po wpisie Poradni do ewidencji, w zakresie działalności prowadzonej w ramach Poradni, zostanie objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 Prawa oświatowego.
Działalność Wnioskodawcy prowadzona w ramach Poradni polegać będzie na wspomaganiu rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielaniu dzieciom i młodzieży, ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom, pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej [zakres działalności ustalony jest zgodnie z postanowieniem § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (t. j. Dz. U. z 13 lutego 2013 r. poz. 199)].
W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie opisane wyżej usługi są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Adresatem usług, które będą świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Poradni będą dzieci i młodzież uczęszczająca do szkół, ich rodzice lub opiekunowie, a także ich nauczyciele lub wychowawcy (dalej: „Klienci Poradni”).
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Poradni będą świadczone przez wykwalifikowany personel zatrudniony przez Wnioskodawcę lub współpracujący z nim na podstawie umów zlecenia lub przez wykonawców Wnioskodawcy (dalej: „Personel”).
Wnioskodawca zakłada, że w przypadku, gdy przepisy powszechnie obowiązujące lub charakter usługi wymagają świadczenia je przez osoby posiadające określone kwalifikacje, jak psycholog lub logopeda, Wnioskodawca będzie zawierał z osobami posiadającymi takie uprawnienia umowy zlecenia lub umowy o współpracę, aby te świadczyły usługi „za pośrednictwem” Poradni na rzecz Klientów Poradni.
W każdym przypadku podmiotem wystawiającym fakturę dla Klienta za świadczone w ramach Poradni usługi będzie wyłącznie Wnioskodawca, zaś wykonawcy (jak psycholog czy logopeda) będą się rozliczać odrębnie z Wnioskodawcą.
Wnioskodawca zakłada dwojaki sposób świadczenia usług w ramach Poradni. Wnioskodawca zakłada świadczenie usług zarówno w formie zdalnej, bez jednoczesnej obecności Klienta Poradni i Personelu, ale za pomocą porozumiewania się przez te osoby na odległość, z rzeczywistym przekazem obrazu i dźwięku – zarówno indywidualne, jak i grupowe (dalej: „Wizyty online”), jak i w formie jednoczesnej obecności Klienta Poradni i Personelu w jednym miejscu (dalej: „Wizyty rzeczywiste)”.
Zasadą będzie świadczenie usług w formie Wizyt online, zaś Wizyty rzeczywiste będą miały miejsce wtedy, gdy będzie to konieczne z uwagi na charakter świadczonych usług (np. spotkania z logopedą) lub, gdy wprost tego zażąda Klient Poradni.
Wizyty online będą się odbywać bez jednoczesnej obecności Klienta Poradni i Personelu, a osoby te będą się kontaktować za pośrednictwem sieci internetowej, przy bezpośrednim przekazie obrazu i dźwięku. Klienci Poradni będą umawiać „Wizytę online” na stronie internetowej Poradni, a następnie brać w niej udział za pomocą strony internetowej stworzonej przez Wnioskodawcę. „Wizyta online” polega na rozmowie (z rzeczywistym przekazem obrazu i dźwięku) pomiędzy Klientami Poradni, a członkiem Personelu. „Wizyta online” nie różni się niczym innym od „fizycznej” (rzeczywistej) wizyty w budynku Poradni, jeśli chodzi o treść świadczonej usługi. Klient rozmawia z członkiem Personelu w czasie rzeczywistym, za pomocą bezpośredniego przekazu obrazu i dźwięku i w taki sam sposób otrzymuje odpowiedzi na swoje pytania. „Wizyta online” nie polega na prezentowaniu i odtwarzaniu gotowych materiałów, ale na rozmowie pomiędzy Personelem a Klientem Poradni – tyle, że w formie zdalnej. W ramach zakupionej usługi, Klient Poradni ma bezpośredni kontakt z Personelem, co pozwala na indywidualne podejście do sprawy i bezpośrednie udzielenie odpowiedzi na zadawane pytania.
Z kolei „Wizyta rzeczywista” będzie polegała na umawianiu się przez Klientów Poradni – przy pomocy stworzonej przez Wnioskodawcę strony internetowej – na spotkanie z Personelem w wyznaczonym miejscu, w którym te usługi będą świadczone. Spotkania te będą miały charakter osobisty, bez korzystania z sieci internetowej, która posłuży jedynie w celu umówienia spotkania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.
1.Na pytanie : „Czy w ramach prowadzenia poradni psychologiczno-pedagogicznej (dalej: Poradnia) będzie Pan świadczyć usługi – o których mowa w zadanych we wniosku pytaniach nr 1 i 2 – jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2023 poz. 900), w zakresie kształcenia i wychowania?” odpowiedział Pan:
Tak, usługi te będą świadczone w ramach Poradni, która zostanie utworzona zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. „Prawo oświatowe” (Dz. U. z 2023 r. poz. 900), zatem Poradnia będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego. Poradnia będzie świadczyła wyłącznie usługi z zakresu kształcenia i wychowania – w szczególności polegające na wsparciu procesu wychowawczego dla rodziców, nauczycieli i dzieci, w sposób, w jaki to zostało opisane we wniosku.
2.W ramach „Wizyt online” oraz „Wizyt rzeczywistych” świadczone będą przez Poradnię dokładnie takie same usługi. Zakres i treść świadczonych usług nie jest zależny od wyboru formy realizacji usługi – czy to „Wizyty online”, czy też „Wizyty rzeczywistej”. Celem Poradni jest, aby jej klienci, niezależnie od tego, czy dana usługa jest świadczona w ramach „Wizyt online”, czy też „Wizyty rzeczywistej” otrzymali w każdym przypadku usługę tej samej treści i jakości, która różnić się będzie jedynie formą przekazu.
Zarówno w ramach „Wizyt online” jak i „Wizyt rzeczywistych”, Poradnia będzie świadczyła usługi doradcze i szkoleniowe, a także konsultacje, usługi diagnostyczne oraz usługi terapii dzieci zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. Usługami tymi będą w szczególności konsultacje z zakresu niepokojących zachowań dziecka, diagnozy zaburzeń: słuchu fonemowego, integracji sensorycznej, logopedycznych czy spektrum autyzmu, diagnostyka i wydawanie opinii o gotowości szkolnej oraz o przyczynach niepowodzeń szkolnych. Usługi terapeutyczne świadczone będą m.in. w takich tematach jak trening umiejętności społecznych, logopedia czy wsparcie rodzica dziecka zaburzonego.
3.Na pytanie: „Czy wszystkie usługi świadczone w ramach „Wizyt online” oraz „Wizyt rzeczywistych” będą usługami w zakresie kształcenia i wychowywania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), dalej zwanej ustawą?” wskazał Pan, że:
Tak, wszystkie usługi świadczone w ramach Poradni, czy to w formie „Wizyt online”, czy też w formie „Wizyt rzeczywistych” stanowić będą usługi w zakresie kształcenia i wychowywania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
4.W ramach „Wizyt online”, jak i w ramach „Wizyt rzeczywistych” świadczone będą dokładnie takie same usługi. Treść i zakres takich usług będzie identyczna, oferta Wnioskodawcy w ramach Poradni nie będzie różnicowała dostępności usług pod kątem możliwości otrzymania ich w formie „Wizyty rzeczywistej” lub „Wizyty online”.
Treść usług w obu przypadkach pozostanie bez zmian, różnić się będzie jedynie forma oraz miejsce ich świadczenia – to jest albo te będą świadczone zdalnie, albo w siedzibie Poradni. Fakt czy świadczone przez Poradnię usługi będą miały charakter „Wizyt rzeczywistych” lub „Wizyt online” zależy przede wszystkim od wyboru klienta Poradni, który w chwili zamawiania usługi będzie wybierał jej formę świadczenia.
Wyjątkiem od powyższej zasady mogą być przypadki usług logopedy, gdy osoba świadcząca usługi ze strony Poradni poinformuje klienta, że rekomendowaną formą realizacji usługi jest „Wizyta rzeczywista”, albowiem w danym przypadku „Wizyta online” może okazać się niewystarczająca. Niemniej będzie to zawsze rekomendacja Poradni i będzie to zależało od konkretnych okoliczności – nie da się z góry ustalić, czy usługa logopedy może być prawidłowo wykonana w formie „Wizyty online” (co do zasady może), czy też nie, tylko z uwagi na treść usługi. Poradnia będzie świadczyć usługi z zakresu wsparcia procesu wychowawczego, zatem możliwość prawidłowego zrealizowania usługi w formie „Wizyty online” będzie zależeć również od osobistych predyspozycji dziecka i skali problemu, który Poradni ma rozwiązać.
5.Na pytanie: „Czy wszystkie świadczone przez Poradnię usługi online w ramach „Wizyt online” będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy?” odpowiedział Pan:
Nie, żadna z usług terapeutycznych lub diagnostycznych lub innych świadczonych przez Poradnię w ramach „wizyt online” nie będzie stanowić usługi elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy. W ocenie Wnioskodawcy w tej mierze znajdzie zastosowanie przepis art. 7 ust. 3 lit. j) Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., który stanowi, że postanowień rozporządzenia do zakresu usług elektronicznych nie stosuje się do: „usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie)”.
W przypadku Poradni, treść usługi będzie przekazywana zdalnie, ale nie będzie to odtworzenie gotowego materiału audio-video w dowolnym czasie lub miejscu, ale umożliwienie Klientowi Poradni bezpośredniego połączenia (rozmowy) z osobą świadczącą usługę w ramach Poradni z zapewnieniem bezpośredniego przekazu obrazu i dźwięku. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, usługi te nie będą miały charakteru usług elektronicznych. Nadto, Wnioskodawca zwraca uwagę, że dla zwolnienia jest prawnie nieistotne, czy usługa będzie miała charakter usługi elektronicznej, czy też nie. W interpretacji podatkowej z dnia z dnia 15 kwietnia 2022 r. numer 0113-KDIPT1-1.4012.54.2022.2.RG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT. (...) Mając na uwadze powołane przepisy prawa i opis sprawy, należy stwierdzić, że kursy językowe w formie lekcji video (to znaczy w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo) rozpowszechniane za pomocą sklepu internetowego będą traktowane jako nauczanie języków obcych i w związku z tym tego typu działalność korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy (...).”
Jakkolwiek ta interpretacja odnosiła się do innego przepisu, to jednak przy jej wydaniu Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej ustalił, że dla zwolnienia z podatku VAT jest prawnie irrelewantny fakt, jaka jest forma prowadzenia szkoleń – w szczególności, czy są one prowadzone drogą elektroniczną oraz, czy polegają na odtworzeniu wcześniejszego nagrania.
Świadczenie usług w ramach „Wizyt online” wymaga wykorzystania technologii informatycznej. Do świadczenia „Wizyt online” wymagane jest wideo połączenie za pośrednictwem Internetu np. poprzez (…). Natomiast Wnioskodawca zwraca uwagę, że usługa ta jest lustrzanym odbiciem „Wizyt rzeczywistych”, których treść i zakres jest dokładnie taka sama jak „Wizyt online”, zaś klient Poradni ma zawsze wybór skorzystania z „Wizyty rzeczywistej” zamiast korzystania z „Wizyt online”.
Pytania
1.Czy opisane w powyższym stanie faktycznym oferowane przez Wnioskodawcę usługi w postaci „Wizyt online, które będą realizowane przez Wnioskodawcę w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy opisane w powyższym stanie faktycznym oferowane przez Wnioskodawcę usługi w postaci „Wizyt rzeczywistych”, które będą realizowane przez Wnioskodawcę w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, świadczenie przez Niego usług w ramach Poradni w postaci zarówno „Wizyt online”, jak i „Wizyt rzeczywistych”, podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu z podatku VAT podlegają: 26) usługi świadczone przez: a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia – oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W orzecznictwie oraz w interpretacjach podatkowych zwraca się uwagę, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.
Przesłanką podmiotową jest status usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Przesłanką przedmiotową jest rodzaj świadczonych usług, które muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Spełnienie kryterium podmiotowego.
Nie ulega wątpliwości, że po wpisie do stosownej ewidencji, Wnioskodawca będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Wynika to wprost z przepisu art. 2 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe, który stanowi, że systemem oświaty obejmuje m.in. „poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu”.
Zgodnie z przepisem art. 168 ustawy Prawo oświatowe: „Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek”. Co za tym idzie, po wpisie Poradni do stosownej ewidencji, ta będzie miała status jednostki sytemu oświaty.
Spełnienie kryterium przedmiotowego.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi w postaci prowadzenia Poradni i świadczenia w niej usług obejmujących wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielaniu dzieciom i młodzieży, ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom (w tym zakresie raczej pozyskiwania wiedzy, która może być wykorzystywana w pracy dydaktycznej), pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej, czy to w formie „Wizyt online”, czy też w formie „Wizyt rzeczywistych” – spełniają również przesłankę przedmiotową zwolnienia, albowiem usługi te dotyczą kształcenia i wychowania.
Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest udzielanie dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach Poradni usług będzie zgodny z zakresem wynikającym z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 13 lutego 2013 r. (t. j. Dz.U. poz. 199) w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
W interpretacji indywidualnej z 21 lutego 2022 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.10.2022.1.AS Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej stwierdził, że: „Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Przez kształcenie należy rozumieć całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty”, zaś dalej przyjął, że jeśli jednostka wykonuje działania objęte opisanym wyżej rozporządzeniem, to wykonuje działania z zakresu kształcenia i wychowania.
Co za tym idzie, zasadne jest uznanie, że organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie Poradni powinny być traktowane, jako usługi w zakresie kształcenia i wychowania, w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Forma świadczonych usług.
W ocenie Wnioskodawcy, przeszkodą do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT nie jest okoliczność, że oferowane przez Niego usługi mogą być częściowo prowadzone w formie online, polegającej na świadczeniu ich bez jednoczesnej obecności Klienta Poradni oraz Personelu, a będą świadczone na odległość, za pomocą bezpośredniego przekazu obrazu i dźwięku.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług nie określa formy, czasu, ani miejsca w jakiej usługi w zakresie kształcenia i wychowania muszą być organizowane, aby zwolnienie mogło być zastosowane. W szczególności przepis ten nie określa, czy usługi mają być świadczone stacjonarnie, czy też w drodze online „na żywo”. Z tego wynika, że dla ustawodawcy jest prawnie nieistotna forma w jakiej usługa jest realizowana, a liczy się jedynie, że jest ona realizowana przez odpowiedni podmiot (przesłanka podmiotowa) oraz, że jego treść dotyczy kształcenia lub wychowania (przesłanka przedmiotowa). Również jest prawnie nieistotne, czy prowadzone przez Wnioskodawcę Szkolenia uznamy za usługę świadczoną drogą elektroniczną, czy też nie (w ocenie Wnioskodawcy, nie jest, albowiem tutaj usługa nie będzie obejmowała sprzedaży gotowego nagrania, ale każdorazowo będą to indywidualne zajęcia z uczestnikami, gdzie wymiana komunikacji pomiędzy stronami będzie kluczowa, zaś nie będzie to polegało jedynie na automatycznym odtworzeniu nagrania), albowiem okoliczność ta pozostaje bez wpływu na możliwość zwolnienia z podatku VAT.
W tych okolicznościach, w ocenie Wnioskodawcy, świadczenie porad w formie „Wizyt online” oraz „Wizyt rzeczywistych”, wyczerpuje przesłankę do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Należy przy tym wskazać, że „Wizyty online” oraz „Wizyty rzeczywiste” różnią się jedynie formą komunikacji pomiędzy Personelem a Klientem Poradni, albowiem treść usługi w każdym przypadku pozostaje taka sama. W obu przypadkach Klient Poradni ma rzeczywisty kontakt z osobą udzielającej porady, w szczególności może jej „na żywo” zadawać pytania – tak samo, jak ma to miejsce podczas wizyty tradycyjnej. Wnioskodawca w ramach „ Wizyt online” zapewnia Klientom Poradni taką samą treść usług, jak podczas „Wizyt rzeczywistych”. Jedyną różnicą w tym wypadku jest forma przekazu, która jest wykorzystana do komunikacji pomiędzy Personelem a Klientem Poradni.
Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w istniejących interpretacjach podatkowych:
·W interpretacji indywidualnej z 27 lipca 2017 r. numer 0114-KDIP1-1.4012.250.2017.1.MAO Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej analizując analogiczny stan faktyczny, albowiem wnioskodawcą był również ODN wskazał, że: „Ponadto należy nadmienić, że dla celów zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla przedmiotowych usług kształcenia wykonywanych przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli P prowadzone przez Spółkę objęte systemem oświaty, ustawodawca nie przewidział warunku dotyczącego miejsca, w którym świadczenie tych usług powinno się odbywać. Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo–przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub ustawy – Prawo oświatowe w stanie prawnym od 1 września 2017 r.), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) – muszą spełniać warunki określone w tym przepisie. Przy czym ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie formułują warunku związanego z miejscem wykonywania tych usług, czy też medium, za pomocą którego są one świadczone, o ile wymienione zostały w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych”.
·W interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2021 r. numer 0113-KDIPT1-2.4012.172.2021.2.KW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, który posiadał status placówki kształcenia ustawicznego, co do tego, że zwolnieniu z podatku VAT podlegają takie usługi: „W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca prowadzi kursy w formie stacjonarnej (tj. z „fizycznym” udziałem Uczestników na zajęciach), a także w formie on-line. Oferta kursów on-line obejmuje przede wszystkim kursy kosmetyki (Uczestnicy m.in. nabywają wiedzę o budowie, funkcjach i chorobach skóry, zasadach pielęgnacji cery, technikach różnych masaży i zabiegów kosmetycznych), a także kursy wizażu, makijażu, kursy stylizacji paznokci, brwi i rzęs. Uczestnik kursu on-line poznaje techniki poszczególnych zabiegów, a także zdobywa wiedzę w zakresie doboru preparatów i aparatury niezbędnej do ich wykonywania. Poznaje także specyfikę pracy w gabinecie kosmetycznym. Celem kursów jest przygotowanie Uczestników do wykonywania zawodu kosmetyczki (zarówno dla osób, które chcą podjąć pracę w salonach kosmetycznych jak i dla tych, które mają zamiar otworzyć własną działalność usługową). Nabyte umiejętności w trakcie kursów on-line pozostawać będą w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników tych kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do tych celów. Odpłatność za kursy finansowana jest przez uczestników kursów (przelew bankowy na podstawie faktury/rachunku). Nie są finansowane ze środków publicznych. Kursy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego”.
·W interpretacji podatkowej z 15 kwietnia 2022 r. numer 0113-KDIPT1-1.4012.54.2022.2.RG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT. (...) Mając na uwadze powołane przepisy prawa i opis sprawy, należy stwierdzić, że kursy językowe w formie lekcji video (to znaczy w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo) rozpowszechniane za pomocą sklepu internetowego będą traktowane jako nauczanie języków obcych i w związku z tym tego typu działalność korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy (...).” Jakkolwiek ta interpretacja odnosiła się do innego przepisu, to jednak przy jej wydaniu Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej ustalił, że dla zwolnienia z podatku VAT jest prawnie irrelewantny fakt jaka jest forma prowadzenia szkoleń – w szczególności, czy są one prowadzone drogą elektroniczną oraz, czy polegają na odtworzeniu wcześniejszego nagrania.
·Wreszcie, w interpretacji indywidualnej z 28 września 2022 r. numer 0111-KDIB3-2.4012.559.2022.1.SR, Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że zwolnieniu z podatku VAT na podstawie analizowanego przepisu podlegają następującego rodzaju usługi: „– Szkolenia on-line nie będą prowadzone „na żywo”, tj. w relacji prowadzący-uczestnik. Produkt będzie miał formę cyfrową, każdy uczestnik kursu będzie mógł odtworzyć dane szkolenie on-line w dowolnym czasie i miejscu oraz będzie mógł je odtwarzać tyle razy ile uzna za stosowne; – Poza automatycznym dostępem do szkoleń on-line, kursant otrzyma także indywidualne wsparcie merytoryczne ze strony autorów szkoleń/wykładowców. Uczestnik szkolenia będzie mógł zadać pytania prowadzącemu szkolenie w zakresie zagadnień poruszanych na szkoleniu on-line, na które otrzyma odpowiedzi drogą elektroniczną (np. e-mail). Sprzedaż kursów w powyżej opisanej formie będzie miała charakter usługi kompleksowej, tj. nie będzie możliwości zakupu szkolenia bez dodatkowego wsparcia ze strony wykładowcy w zakresie zagadnień objętych szkoleniem on-line; – Sprzedaż szkoleń będzie odbywać się za pośrednictwem platformy edukacyjnej znajdującej się na stronie internetowej Spółki, a dodatkowo Spółka rozważa sprzedaż szkoleń on-line na platformach sprzedażowych (np. …, itp.). W przypadku dostaw szkoleń on-line za pośrednictwem platform sprzedażowych (np. …, itp.), mogą wystąpić sytuacje, w ramach których nabywca (właściciel platformy sprzedażowej) będzie podmiotem (podatnikiem podatku od wartości dodanej) z siedzibą w innym kraju (np. w … w przypadku…), a dostawy będą podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej (zgodnie z art. 28b VATU)”. W powołanej interpretacji, Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej wskazał, że dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT kluczowe jest jedynie spełnienie wyżej opisanych przesłanek przedmiotowych i podmiotowych, natomiast prawnie irrelewantna jest forma, miejsce i czas prowadzenia kursu oraz to, czy ten jest prowadzony na żywo, czy też polega jedynie na udostępnieniu nagranego wcześniej szkolenia.
W tych okolicznościach, w ocenie Wnioskodawcy, oferowane przez Niego usługi są zwolnione od podatku VAT na zasadzie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z definicji zawartej w art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone droga elektroniczną elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
W myśl art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. U. UE L z 2011 r. Nr 77 str. 1), dalej jako: rozporządzenie 282/2011, stanowi, że:
Do "usług świadczonych drogą elektroniczną", o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast, na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylone);
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei, w punkcie 5 załącznika I do ww. rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której:
·jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
·jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
·jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe,
a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Rady.
Zatem do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.
Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.
Należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje, jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są.
Ponadto, wskazać należy, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z treścią ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Przez kształcenie należy rozumieć całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.
W tym miejscu wskazać należy, że na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (t. j. Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.):
Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, zwane dalej „poradniami”, udzielają dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
W myśl § 2 ww. rozporządzenia:
Do zadań poradni należy:
1)diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2)udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3)realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4)organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Stosownie do § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1)prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
2)udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
3)udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Zgodnie z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia:
Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana w szczególności w formie:
1)indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
2)terapii rodziny;
3)grup wsparcia;
4)prowadzenia mediacji;
5)interwencji kryzysowej;
6)warsztatów;
7)porad i konsultacji;
8)wykładów i prelekcji;
9)działalności informacyjno-szkoleniowej.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900):
System oświaty obejmuje poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
Stosownie do art. 5 ust. 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe:
1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Natomiast, stosownie do art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
W przedmiotowej sprawie Pana wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Pana w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w postaci „Wizyt online” oraz „Wizyt rzeczywistych”, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy.
Z przedstawionych powyżej przepisów prawa wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z powyższego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. W związku z powyższym, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub/i wychowania.
Jak wynika z opisu sprawy, zamierza Pan prowadzić poradnię psychologiczno-pedagogiczną objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe. Zatem w niniejszej sprawie – dla świadczenia przedmiotowych usług – zostanie spełniona przesłanka o charakterze podmiotowym wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, tj. prowadzona przez Pana Poradnia będzie jednostką objętą systemem oświaty.
Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, świadczona przez ten podmiot usługa musi być usługą w zakresie kształcenia lub wychowania. Jak już wskazano powyżej, nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.
Z okoliczności analizowanej sprawy wynika, że w ramach Poradni będzie Pan świadczyć usługi zarówno w postaci „Wizyt rzeczywistych” (w formie stacjonarnej), jak i „Wizyt online” (w formie zdalnej). Wszystkie usługi świadczone w ramach Poradni, zarówno w formie „Wizyt online”, jak i w formie „Wizyt rzeczywistych”, stanowić będą – jak Pan wskazał w opisie sprawy – usługi w zakresie kształcenia i wychowywania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W ramach „Wizyt online”, jak i w ramach „Wizyt rzeczywistych” świadczone będą dokładnie takie same usługi, tj. treść i zakres usług będzie identyczna. Różnice będą dotyczyć wyłącznie formy przekazu – w przypadku „Wizyt rzeczywistych” Klient Poradni będzie spotykał się osobiście z Personelem, natomiast w przypadku „Wizyt online”, Klient będzie spotykał się z Personelem za pośrednictwem połączenia internetowego, np. poprzez (…) (bezpośrednia rozmowa z osobą świadczącą usługę w ramach Poradni z zapewnieniem bezpośredniego przekazu obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym). Wskazał Pan również, że żadna z usług świadczonych przez Poradnię w ramach „Wizyt online” nie będzie stanowić usługi elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy. Zatem, w świetle definicji zawartej w rozporządzeniu 282/2011, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, a także mając na uwadze opis sprawy należy uznać, że „Wizyta online” będzie usługą realizowaną przez zdalne połączenie i w tej formie przekazu na odległość nie będzie usługą możliwą bez wykorzystania technologii informatycznej.
Mając zatem na uwadze okoliczności analizowanej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku świadczone przez Pana w ramach Poradni usługi w postaci „Wizyt rzeczywistych” oraz „Wizyt online” będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Poradnia bowiem będzie jednostką objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe i jako placówka oświatowa będzie świadczyć usługi na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Tym samym spełnione będą przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia od podatku.
Podsumowując :
1.Usługi w postaci „Wizyt online”, które będą świadczone przez Pana w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy.
2.Usługi w postaci „Wizyt rzeczywistych”, które będą świadczone przez Pana w ramach poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 26 lit. a ustawy.
Tym samym Pana stanowisko, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia od podatku innych usług szkoleniowych oraz doradczych, które nie zostały objęte pytaniem.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na informacji, że: „wszystkie usługi świadczone w ramach Poradni, czy to w formie „Wizyt online”, czy też w formie „Wizyt rzeczywistych” stanowić będą usługi w zakresie kształcenia i wychowywania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług” oraz, że „Poradnia będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).