Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu systemowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, wyposażenia biurowego oraz informatycznego, wartości niematerialnych i prawnych, nabytych w ramach systemowego Projektu UE pn.: „…”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z ustawą z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U.2023.338 t.j.), Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w …- jest organem rządowej administracji zespolonej w województwie. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w … prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej i jest dysponentem środków 3-go stopnia w zakresie wykonania budżetu państwa. Obszarem działania PSSE w … jest teren powiatu.
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (PSSE) posiada status podmiotu leczniczego finansowanego z budżetu państwa, - statut nadany przez Wojewodę, wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) pod numerem księgi rejestrowej ..
Jeśli chodzi o status w kontekście ustawy o podatku od towarów i usług, to Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w … jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U.2023.338 t.j.), Państwowa Inspekcja Sanitarna została powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami: higieny środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, higieny radiacyjnej, higieny procesów nauczania i wychowania, higieny wypoczynku i rekreacji, zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych, higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne - w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych. Wykonywanie tych zadań polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.
Działania w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób polegają głównie na dokonywaniu analiz i ocen epidemiologicznych, wydawaniu zarządzeń i decyzji, a w przypadku chorób zakaźnych - planowaniu i organizowaniu sanitarnego zabezpieczenia granic państwa, nadzór sanitarny nad ruchem pasażerskim, towarowym oraz kierowaniem akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności.
W efekcie pandemii Covid-19, Państwa członkowskie UE muszą aktywnie przeciwdziałać skutkom COVID-19 i wprowadzać mechanizmy cyfrowej odbudowy gospodarki i zwiększania jej odporności. Możliwości te zapewnia przyjęty przez Unię Europejską instrument … . Jednym z elementów instrumentu … jest pakiet ... Pakiet … zasila między innymi Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, w tym Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Działanie 11.3 XI osi priorytetowej PO IiŚ „…” koncentruje się wokół wzmocnienia infrastruktury ochrony zdrowia w celu poprawy zdolności reagowania systemu w sytuacjach kryzysowych. W ramach działania 11.3 wsparte zostaną m.in. podmioty lecznicze udzielające świadczeń dedykowanych chorobom zakaźnym. Z dodatkowych środków na rozwój infrastruktury skorzystają m.in. Państwowe Inspekcje Sanitarne (w tym …). Wsparcie Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych (PSSE) jest szczególnie istotne, ponieważ jednostki te są szczególnie obciążone w związku z przeciwdziałaniem skutkom COVID-19. Inwestycje w zakresie sprzętu i wyposażenia oraz poprzez działania infrastrukturalne, wzmocnią jakość, efektywność i bezpieczeństwo działań PSSE związanych z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych, monitoringiem sytuacji epidemiologicznej, jak również z szeroko rozumianym nadzorem sanitarnym.
W dniu 17 maja 2023 r. zostało zawarte Porozumienie o dofinansowanie … Projektu pn. „…” w ramach działania 11.3 - Wspieranie naprawy i odporności systemu ochrony zdrowia Oś Priorytetowa …, pomiędzy Skarbem Państwa - Ministrem Zdrowia (Instytucja Pośrednicząca), a Skarbem Państwa - Głównym Inspektorem Sanitarnym (Beneficjentem). Następnie, zgodnie z zapisami § … ust. … tegoż Porozumienia o dofinansowanie, zostało zawarte Porozumienie Nr ..… w sprawie wspólnej realizacji Projektu „…” pomiędzy Skarbem Państwa - Głównym Inspektorem Sanitarnym (Beneficjentem), a Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w … - Podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w Projekcie.
W ramach planowanej realizacji systemowego Projektu UE …, PSSE w … jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, zamierza zakupić sprzęt/wyposażenie z usługami montażu i instalacji, a w szczególności: autoklaw/sterylizator; biureta, chłodziarka laboratoryjna; cieplarka, dejonizator, dodatkowe wyposażenie zmywarki laboratoryjnej, dygestoria, komora laminarna, licznik z kamerą do automatycznego zliczania kolonii, lodówka lab., meble laboratoryjne z montażem, mierniki, mikroskop, pipetor, sterylizator, szafa chłodząca, aparat filtracyjny z pompą próżniową, wagi, zamrażarka, zestaw filtracyjny do oznaczania barw wody, zestaw klimatyzatorów laboratoryjnych, zestaw lampy UV, bezprzewodowe czytniki kodów kreskowych, komputery/laptopy, monitory, sprzęt nagłośnienia, oprogramowanie do obsługi pracy laboratorium, projektor, switch/punkt dystrybucyjny/sieć LAN tablety, drukarka kodów kreskowych, urządzenia wielofunkcyjne/skanery/drukarki/kopiarki, zestawy mysz+klawiatura, biurka, szafy/szafki, kamery monitoringowe/system monitoringu. Głównym celem realizowanego Projektu jest wzmocnienie funkcjonowania służb Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS) poprzez dokonanie niezbędnych działań w zakresie rozbudowy infrastruktury technicznej i sprzętowej posiadanej przez Powiatowe Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne (w tym … – w zakresie wyposażenia sprzętowego i usług jego instalacji i montażu).
Działania przewidziane w Projekcie zapewnią możliwość wdrożenia skutecznych rozwiązań w kontekście pandemii Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych i ich skutków zdrowotnych i społecznych. Dzięki temu nastąpi:
-zwiększenie zaspokojenia potrzeb diagnostycznych i zapobiegania występowania chorób zakaźnych;
-podniesienie jakości i dostępności do świadczeń medycznych w zakresie diagnostyki i leczenia chorób zakaźnych oraz powikłań zdrowotnych z nich wynikających (na poziomie powiatowym);
-wzmocnienie odporności organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej na poziomie powiatowym, na występowanie zdrowotnych sytuacji kryzysowych;
-zmniejszenie występowania chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
-zwiększenie możliwości PSSE w zakresie wykonywania usług związanych z diagnostyką czynników szkodliwych dla zdrowia ludzi, w tym w zakresie występowania chorób zakaźnych, poprzez realizację badań i analiz, przy wykorzystaniu zakupionego nowoczesnego sprzętu i innego wyposażenia.;
-zwiększenie poziomu informatyzacji jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
-zwiększenie dostępności do usług elektronicznych oraz poprawa bezpieczeństwa systemów informatycznych;
-efektywne i właściwe wykorzystanie potencjału laboratoryjnego oraz kadrowego PSSE do realizacji działań przeciwepidemicznych.
Zakupiony w ramach Projektu (finansowany w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UE) powyższy sprzęt będzie stanowił własność Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w … i służyć będzie wyłącznie do realizacji zadań związanych z podniesieniem efektywności działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, będących ich zadaniami statutowymi.
Po zakończeniu realizacji Projektu UE, w tzw. okresie jego trwałości, tj. 5 lat od daty płatności końcowej, zakupiony sprzęt będzie również wykorzystywany wyłącznie do działań związanych z podniesieniem efektywności działania jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w … nie przewiduje wykorzystywania majątku wytworzonego w ramach realizacji Projektu UE w celach innych niż wymienione powyżej, w tym w szczególności w celu prowadzenia działalności zarobkowej.
Pytanie
Czy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w … przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, wyposażenia biurowego oraz informatycznego, wartości niematerialnych i prawnych, nabytych w ramach systemowego Projektu UE …, realizowanego i finansowanego z instrumentu REACT - EU Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, służących do wykonywania badań laboratoryjnych w ramach działalności nadzorowej i ochrony zdrowia (ustawowej oraz statutowej)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931 t.j.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Poniesione przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w… w ramach realizacji Projektu UE wydatki nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ majątek, który powstanie z tytułu tych wydatków będzie wykorzystywany do świadczenia przez PSSE w … usług nieodpłatnych (nadzorowych) oraz usług w zakresie ochrony zdrowia, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) korzystają ze zwolnienia od podatku.
Zwolnienie obejmuje usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, (stanowiące przedmiot/cel Projektu UE) wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, do których zalicza się PSSE w …. A zatem rozliczenie podatku VAT na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931 t.j.) nie jest możliwe, ponieważ nabywane usługi i towary (materiały, urządzenia wartości niematerialne i prawne) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Efekty realizacji Projektu UE wykorzystywane będą wyłącznie do czynności nieodpłatnych oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług - świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.
Podstawę prawną zwolnienia stanowi art. 43 ust. 1 pkt. 18-20 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Podsumowując: Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w … nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, przy zakupie sprzętu i wyposażenia oraz usług i wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach systemowego Projektu UE …. Nie spełniona bowiem zostaje tu podstawowa przesłanka, warunkująca prawo do odliczania podatku naliczonego, jaką jest bezsporny związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
PSSE w … nie ma możliwości obniżenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu z powodu braku świadczeń odpłatnych oraz z powodu zwolnienia na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a.nabycia towarów i usług,
b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 338 ze zm.):
Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
1) higieny środowiska,
2) higieny pracy w zakładach pracy,
3) higieny radiacyjnej,
4) higieny procesów nauczania i wychowania,
5) higieny wypoczynku i rekreacji,
6) zdrowotnymi żywności, żywienia i produktów kosmetycznych,
7) higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
W myśl art. 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
Wykonywanie zadań określonych w art. 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.
Jak stanowi art. 3 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
1a) uzgadnianie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
2) uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących:
a) budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych,
b) nowych materiałów i procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji lub budownictwie;
3) uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych oraz środków komunikacji lądowej;
4) inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym wpływom czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi.
Stosownie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej określone w rozdziale 1 wykonują następujące organy: państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie.
Z opisu sprawy wynika, że Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna jest organem rządowej administracji zespolonej w województwie. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w ramach planowanej realizacji systemowego Projektu …, zamierza zakupić sprzęt/wyposażenie z usługami montażu i instalacji, a w szczególności: autoklaw/sterylizator; biureta, chłodziarka laboratoryjna; cieplarka, dejonizator, dodatkowe wyposażenie zmywarki laboratoryjnej, dygestoria, komora laminarna, licznik z kamerą do automatycznego zliczania kolonii, lodówka lab., meble laboratoryjne z montażem, mierniki, mikroskop, pipetor, sterylizator, szafa chłodząca, aparat filtracyjny z pompą próżniową, wagi, zamrażarka, zestaw filtracyjny do oznaczania barw wody, zestaw klimatyzatorów laboratoryjnych, zestaw lampy UV, bezprzewodowe czytniki kodów kreskowych, komputery/laptopy, monitory, sprzęt nagłośnienia, oprogramowanie do obsługi pracy laboratorium, projektor, switch/punkt dystrybucyjny/sieć LAN tablety, drukarka kodów kreskowych, urządzenia wielofunkcyjne/skanery/drukarki/kopiarki, zestawy mysz+klawiatura, biurka, szafy/szafki, kamery monitoringowe/system monitoringu.
Wątpliwości przedstawione przez Państwa w niniejszej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, poniesionych w ramach realizacji ww. projektu systemowego służących do wykonywania badań laboratoryjnych w ramach działalności nadzorowej i ochrony zdrowia (ustawowej oraz statutowej).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków, poniesionych w ramach realizowanego projektu systemowego, na zakup sprzętu i wyposażenia a także usług oraz wartości niematerialnych i prawnych warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, gwarantujące prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Wskazali Państwo, że zakupiony w ramach Projektu sprzęt służyć będzie wyłącznie do realizacji zadań związanych z podniesieniem efektywności działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, będących ich zadaniami statutowymi. Po zakończeniu realizacji Projektu UE, w tzw. okresie jego trwałości, tj. 5 lat od daty płatności końcowej, zakupiony sprzęt będzie również wykorzystywany wyłącznie do działań związanych z podniesieniem efektywności działania jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna nie przewiduje wykorzystywania majątku wytworzonego w ramach realizacji Projektu UE w celach innych niż wymienione powyżej, w tym w szczególności w celu prowadzenia działalności zarobkowej. Ponadto z treści wniosku wynika, że poniesione wydatki nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż majątek, który powstanie będzie wykorzystywany do świadczenia usług nieodpłatnych (nadzorowych) oraz usług w zakresie ochrony zdrowia, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia od podatku.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z wydatków poniesionych na realizację systemowego Projektu ...
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Należy również zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.