Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Przedsięwzięcia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z – brak daty o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
1)prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Przedsięwzięcia, wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy;
2)braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Przedsięwzięcia, wykorzystywanych do czynności zwolnionych od podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (brak daty) (wpływ 19 czerwca 2023 r.).
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej: „Wnioskodawca” lub „Park”) jest formą ochrony przyrody zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm., dalej „u.o.p.”) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm., dalej „u.f.p.”).
Rodzaj działalności według PKD 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
1. Do zadań Parku, w myśl art. 8b ust. 1 u.o.p. należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Zadania Parku określa również Rozporządzenie Ministra Środowiska z 19 kwietnia 2018 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony dla A (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1081, dalej: „Plan ochrony”). Plan ochrony określa cele i zadania realizowane przez Park w celu ochrony przyrody Parku.
Park może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy (art. 8b ust. 2 u.o.p.).
Park jest zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z otrzymanych środków i uzyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. W zakresie wykonywania swojej działalności, o której mowa w pkt. 1, Park osiąga przychody ze sprzedaży produktów, materiałów i usług, opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystające ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.
Do przychodów opodatkowanych w myśl z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT zaliczamy:
1)wpływy z opłat za udostępnienie obszaru Parku określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1030);
2)wpływy z tytułu opłat związanych z działalnością edukacyjną, tj. bilety za wstęp na wystawy, sprzedaży materiałów edukacyjnych;
3)wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikającychz Planu ochrony, tj. drewno (główne źródło przychodów Parku), tusze zwierzyny łownej, (…);
4)opłaty za noclegi w pokojach gościnnych.
Do przychodów zwolnionych należą: najem obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawa gruntów na cele rolnicze.
Wnioskodawca uzyskuje również przychody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, t.j.:
a)dotacje z budżetu państwa;
b)dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
c)dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
d)środki z Funduszu Leśnego;
e)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
f)środki pochodzące z poza UE np. fundusze (…) i (…);
g)nawiązki orzeczone wobec sprawców skazanych za wykroczenia przeciwko środowisku.
Nabycie towarów i usług następuje zarówno dla celów działalności statutowych Parku, jak również w związku wykonywaniem czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym odliczenie podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług następuje według proporcji określonej zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Park planuje realizować przedsięwzięcie pn. „(…)” (dalej: Przedsięwzięcie lub Zadanie) z dofinansowania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy udziale środków własnych, w ramach programu priorytetowego nr (...).
Celem tego Przedsięwzięcia jest zwiększenie ochrony przeciwpożarowej i zaopatrzenia w wodę w Parku.
Powyższe działanie prowadzone będzie w celu eliminacji zagrożeń dla jakościowego i ilościowego stanu wód podziemnych i powierzchniowych Parku.
Realizacja Przedsięwzięcia na terenie Parku będzie polegała na:
I.Wykonaniu systemu zasilania cystern ppoż. wodami opadowymi w B (...) wraz z odprowadzeniem nadmiaru wód opadowych poprzez montaż: systemu poboru wody opadowej z dachów stajni i stodoły, systemu transportu wody do cystern wraz z układem elementów filtracyjnych, cystern o pojemności ok. (…) m3 wody z systemem grawitacyjnej cyrkulacji, stacji poboru wody do celów przeciwpożarowych, systemu odprowadzania nadmiaru wód opadowych do oczek wodnych.
W B (...) prowadzona jest stajenna hodowla zachowawcza (…). Każdego roku określona ilość (…) jest sprzedawana. Przychód ze sprzedaży jest opodatkowany podatkiem VAT.
Działalność ta jest związana z działalnością statutową oraz działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
II.Modernizacji studni w osadzie D wraz z siecią i systemem hydrantów pożarowych. Wodociąg pokrywa potrzeby dla celów przeciwpożarowych (hydranty zasilane z ujęcia), dodatkowo zasila budynki mieszkalne i administracyjne parku oraz sezonowo zapewnia wodę na potrzeby hodowli zagrodowej (…). Obecny stan wodociągu wymaga kapitalnego remontu. W pompowni rury oraz zawory uległy znacznej korozji, do częstych awarii dochodzi również w układzie sterowania.
III. Dostawie quadów elektrycznych szt. (…) wraz z osprzętem w celu patrolowania trudno dostępnych obszarów;
osprzęt:
1)odzież ochronna kpl. (…);
2)przyczepka do quadów szt. (…);
IV.Doposażeniu magazynu przeciwpożarowego oraz systemu łączności i alarmowania poprzez dostawę:
1)samochodu terenowego szt. (…),
2)agregatu gaśniczego szt. (…),
3)pilarki spalinowej szt. (…),
4)pilarki akumulatorowej szt. (…),
5)zestawu ratowniczego PSP R1 szt. (…),
6)defibrylatora automatycznego szt. (…),
7)szpadli szt. (…),
8)gracy szt. (…),
9)siekier szt. (…),
10)regałów do bazy sprzętu ppoż kpl. (…),
11)ciągnika specjalistycznego do wyorywania pasów ppoż. szt. (...),
12)beczkowozu do przewozu wody gaśniczej (…),
13)brony talerzowej do wyorywania pasów ppoż. szt. (...).
V.Szkoleniu dla Inspektora Ochrony Przeciwpożarowej w (...).
Silne urzeźbienie terenu Parku, deniwelacje sięgające nawet (…) m, zjazdy i podjazdy, w północnej części ciężkie gleby, w południowej zaś piaszczyste wymagają odpowiedniego sprzętu w celu dotarcia do miejsca zdarzenia, oraz sprawnego, profesjonalnego przeprowadzenia akcji w razie wystąpienia pożaru, utrzymania pasów ppoż. oraz skutecznego patrolowania.
Samochód terenowy przeznaczony będzie dla Straży Parku do przewozu agregatu gaśniczego wraz ze sprzętem ppoż. oraz patrolowania terenu Parku.
Działalność wymieniona w pkt II do V jest związana z działalnością statutową od której Wnioskodawca nie może odliczyć podatku od towarów i usług.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.
1.Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Planowane do nabycia towary i usługi w związku z realizacją Przedsięwzięcia – wymienione w pkt II – V opisu sprawy, wykorzystywane będą do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
3.Planowane do nabycia towary i usługi – w związku z realizacją wyżej wymienionego Przedsięwzięcia - wymienione w pkt I opisu sprawy będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku od towarów i usług.
4.W przypadku wydatków wymienionych w pkt I opisu sprawy, Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania ich w całości do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
5.W przypadku wydatków wymienionych w pkt I opisu sprawy, gdy nie ma możliwości do jednoznacznego przyporządkowania ich do działalności gospodarczej, jak i do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, Wnioskodawca planuje dokonanie odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Przy wyborze sposobu określenia proporcji Wnioskodawca planuje zastosowanie art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, zgodnie z którym, do określenia wskaźnika proporcji wykorzystuje następujące dane:
określone w punkcie 3 – roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza.
6.Faktury dokumentujące wydatki związane z realizację przedsięwzięcia będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług wymienionych w pkt I na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których podatnik nie jest w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania?
2.Czy Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług wymienionych w pkt II do V?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Parki Narodowe posiadają osobowość prawną na podstawie art. 8 ustawy o ochronie przyrody oraz w określonym zakresie wykonują działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Oznacza to, że w zakresie wykonywanych czynności Parki Narodowe, nawet, gdy dotyczą one zadań statutowych parków, Park jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jeżeli danego wydatku nie da się przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych lub do czynności zwolnionych z VAT albo czynności nieopodatkowanych, podatnik zobowiązany jest przy odliczeniu VAT stosować tak zwany wskaźnik proporcji określony w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Według art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
określone w punkcie 3 – roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza.
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
W myśl art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, wydatki związane z pojazdami samochodowymi podatnik ma prawo do odliczenia 50% kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury. Pełne odliczenie podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi – w myśl art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) i ust. 4 ustawy o VAT, przysługuje podatnikom, w przypadku gdy pojazdy te są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika pod warunkiem, że:
sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza na określonych przez podatnika zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Planowany do zakupu w ramach Przedsięwzięcia samochód będzie wykorzystywany na potrzeby patrolowania Parku w kontekście ochrony i bezpieczeństwa Parku (przeciwpożarowej, jak i przed szkodnictwem leśnym), tj. wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.
W ocenie Wnioskodawcy:
Ad. 1
Od czynności zakupu towarów i usług wymienionych w pkt I zdarzenia przyszłego, Park winien dokonać obliczenia kwoty podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika proporcji określonego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Ad. 2
Natomiast od zakupu towarów i usług określonych w pkt od II do V nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Działalność w zakresie ochrony przeciwpożarowej związana jest wyłącznie z działalnością statutową, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie odliczy podatku naliczonego związanego z transakcjami zakupu towarów i usług niezbędnych dla realizacji wymienionego Zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
W świetle art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W oparciu art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Stosownie do art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Według art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Stosownie do zapisu ust. 2 tego artykułu:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy,
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
W świetle ust. 4 cytowanego artykułu,
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią również uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Przepis art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Zadania – wskazanych w pkt I opisu sprawy – wykorzystywanych, jak wynika z opisu sprawy, zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy.
Ponadto w sytuacji, gdy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.
W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 – ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.
Jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego Przedsięwzięcia – opisane w pkt I opisu sprawy – z przeznaczeniem na wykonanie systemu zasilania cystern ppoż. wodami opadowymi w B wraz z odprowadzeniem nadmiaru wód opadowych poprzez montaż: systemu poboru wody opadowej z dachów stajni i stodoły, systemu transportu wody do cystern wraz z układem elementów filtracyjnych, cystern o pojemności ok. (...) m3 wody z systemem grawitacyjnej cyrkulacji, stacji poboru wody do celów przeciwpożarowych, systemu odprowadzania nadmiaru wód opadowych do oczek wodnych, będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku od towarów i usług. Ww. wydatki związane będą z działalnością statutową Parku oraz działalnością gospodarczą Parku, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jak Państwo wskazali, Park nie będzie miał możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, „planowane do nabycia towary i usługi – w związku z realizacją wyżej wymienionego Przedsięwzięcia – wymienione w pkt I opisu sprawy, będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku od towarów i usług”.
W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w związku z realizacją opisanego Zadania z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi – wskazane w pkt I opisu sprawy – będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwo nie będą mieli możliwości ich przypisania w całości do działalności gospodarczej, to przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym Przedsięwzięciem – wskazanych w pkt I opisu sprawy – powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Ponadto, ponieważ nabywane towary i usługi dotyczące realizacji Zadania – wskazane w pkt I opisu sprawy – będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, to będą Państwo obowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego (proporcjonalnego odliczenia podatku), zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Przy czym prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, w związku z nabyciem towarów i usług – wymienionych w pkt I opisu sprawy – będzie Państwu przysługiwać prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, wobec których nie będziecie Państwo w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania. Ponadto, w sytuacji, gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będą Państwo obowiązani do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko odnośnie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało uznać za prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Przedsięwzięcia – wskazanych w pkt II-V opisu sprawy – wykorzystywanych, jak wskazaliście Państwo we wniosku, do czynności zwolnionych od podatku, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy.
Jak już wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabywane w związku z Zadaniem towary i usługi (wskazane w pkt II-V opisu sprawy) będą wykorzystywane przez Park do działalności statutowej, tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT. Tym samym, Park nie będzie miał – zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Przedsięwzięcia, wskazanych w pkt II-V opisu sprawy.
Podsumowując, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wymienionych w pkt II do V opisu sprawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania wykonywanych czynności do poszczególnych kategorii działalności Parku, tj. opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).