
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej oraz prawa do zwolnienia z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu … 2018 r. znaleziono zwłoki Pani wuja – …, ostatnio zamieszkałego … . Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego … z … 2018 r. sygn. akt … nabyła Pani po wuju spadek. Postanowienie sądu w tej sprawie uprawomocniło się (...) 2019 r. W dniu (...) 2019 r. złożyła Pani do Urzędu Skarbowego w … zeznanie SD-3 i zostało wszczęte postępowanie podatkowe. W skład spadku wchodził budynek mieszkalny oraz gospodarstwo rolne.
Aby nie płacić podatku od budynku mieszkalnego skorzystała Pani z ulgi mieszkaniowej zgodnie z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 16 ust. 2 tej ustawy w dniu 10 maja 2019 r. dokonała Pani zameldowania na pobyt stały w tym budynku i od tego dnia w nim zamieszkuje.
Aby nie płacić podatku od nabycia gospodarstwa rolnego skorzystała Pani z ulgi na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Prowadzi Pani to gospodarstwo do chwili obecnej.
Pytanie
1) Czy w przypadku zaprzestania zamieszkiwania w nabytym zgodnie z postanowieniem sądu budynku mieszkalnym i wymeldowaniu się z niego oraz jego sprzedaży w drugim półroczu 2025 r. straci Pani ulgę mieszkaniową nabytą na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn i będzie Pani musiała zapłacić należny podatek?
2) Czy w przypadku zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego nabytego postanowieniem sądu oraz jego sprzedaży w drugim półroczu 2025 r. utraci Pani ulgę nabytą na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn i będzie Pani musiała zapłacić należny podatek?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, jeśli zaprzestanie Pani zamieszkiwać w nabytym budynku mieszkalnym, wymelduje się z niego oraz dokona jego zbycia w drugim półroczu 2025 r,. to nie utraci ulgi mieszkaniowej, z której Pani skorzystała, ponieważ minął okres 5 lat Pani zameldowania w tym budynku oraz zamieszkiwania w nim. W budynku tym jest Pani zameldowana i zamieszkuje od 10 maja 2019 r.
Pani zdaniem, jeśli zaprzestanie Pani prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz dokona jego zbycia w drugim półroczu 2025 r., to nie utraci zwolnienia z płacenia podatku na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, ponieważ prowadzi Pani je przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.
Z powyższego przepisu wynika, że nabycie własności rzeczy i praw majątkowych tytułem dziedziczenia podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Ustawa przewiduje jednak ulgi i zwolnienia od opodatkowania dla niektórych przedmiotów nabycia.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że nabyła Pani w drodze spadku po wuju budynek mieszkalny oraz gospodarstwo rolne. Z tytułu nabycia budynku mieszkalnego skorzystała Pani z ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Natomiast z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego skorzystała Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Zarówno ww. ulga jak i zwolnienie zostały Pani przyznane pod warunkiem zamieszkiwania w budynku mieszkalnym oraz prowadzenia gospodarstwa rolnego przez określony w przepisach czas. Obecnie, tj. w drugiej połowie 2025 r. zamierza Pani sprzedać nabyty w spadku budynek mieszkalny oraz gospodarstwo rolne. Pani zdaniem, planowana sprzedaż nie spowoduje utraty przyznanej Pani ulgi i zwolnienia.
Aby ocenić Pani stanowisko w pierwszej kolejności należy wyjaśnić jakie skutki podatkowe spowoduje sprzedaż budynku mieszkalnego w przypadku skorzystania tzw. ulgi mieszkaniowej.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy:
W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:
1) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
2) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
3) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza
- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.
Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:
1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
3) nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
5) będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
Mając na uwadze ww. przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać, będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytej nieruchomości przez 5 lat oraz utrzymają tytuł prawny do nabytego, np. tytułem dziedziczenia budynku mieszkalnego – a więc nie dokonają jego zbycia – przez okres 5 lat.
Jak wskazała Pani we wniosku, zeznanie podatkowe SD-3 złożyła Pani 28 stycznia 2019 r., a 10 maja 2019 r. zameldowała się Pani na pobyt stały w nabytym w spadku budynku mieszkalnym i od tego dnia w nim zamieszkuje.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe informacje należy stwierdzić, że z dniem 10 maja 2024 r. spełniła Pani warunek 5-letniego okresu zamieszkiwania i zameldowania na pobyt stały w budynku mieszkalnym, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 5 lit. b) ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn.
W związku z powyższym, zbycie budynku mieszkalnego w drugiej połowie 2025 r. nie będzie stanowić podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego. Nie utraci Pani przyznanej ulgi mieszkaniowej i nie będzie musiała Pani zapłacić podatku z tytułu nabycia spadku.
Przechodząc z kolei do skutków podatkowych sprzedaży gospodarstwa rolnego należy odnieść się do zwolnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. zwolnienia, z którego Pani skorzystała z tytułu nabycia gospodarstwa rolnego.
I tak, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Zwalnia się od podatku nabycie własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku nabycia zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).
Aby skorzystać z ww. zwolnienia konieczne jest spełnienie warunków określonych w tym przepisie, w tym warunku prowadzenia przez nabywcę nabytego w spadku gospodarstwa rolnego przez okres 5 lat od dnia jego nabycia. Istotne jest zatem ustalenie daty nabycia przez Panią gospodarstwa rolnego w spadku.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „spadek”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
W myśl art. 922 § 1 ww. ustawy:
Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
Zgodnie z art. 924 ww. ustawy:
Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
Natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy:
Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Wobec tego nabycie spadku ma miejsce z chwilą śmierci spadkodawcy. W powołanych powyżej przepisach wskazano, że datą nabycia majątku w drodze dziedziczenia jest data otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy
Zwłoki Pani wuja znaleziono … 2018 r. Zatem należy uznać, że najpóźniej w tym dniu nabyła Pani gospodarstwo rolne. Tym samym planowana przez Panią sprzedaż gospodarstwa rolnego nie spowoduje utraty przedmiotowego zwolnienia w podatku od spadków i darowizn, gdyż będzie dokonana po upływie 5 lat, przez które była Pani zobowiązana prowadzić nabyte w spadku gospodarstwo rolne. Jeżeli istotnie gospodarstwo rolne było przez ten okres prowadzone, to jego zbycie po upływie 5 lat od dnia nabycia nie spowoduje utraty warunku do zwolnienia.
Reasumując, zbywając w drugiej połowie 2025 r. ww. budynek mieszkalny, tj. po upływie 5 lat od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały oraz ww. gospodarstwo rolne, tj. po upływie 5 lat od dnia nabycia, zachowa Pani prawo do ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 16 ww. ustawy oraz prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.