Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.33.2025.5.KF 0111-KDIB2-3.4015.32.2025.6.AD

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.33.2025.5.KF 0111-KDIB2-3.4015.32.2025.6.AD

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego:

·w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,

·w części dotyczącej podatku od spadków i darowizn – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych zgromadzonych przez Pani zmarłego partnera z programów emerytalnych działających w Wielkiej Brytanii. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie w pismach z 20 i 26 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

14 listopada 2024 r. otrzymała Pani po śmierci swojego Partnera, pieniądze z jego dwóch pracowniczych funduszy emerytalnych. Pani Partner (…) (PESEL (…)) był Brytyjczykiem, zmarł 25 lipca 2024 r. i niestety nie byli Państwo małżeństwem.

Zgodnie z informacją otrzymaną mailem od Pana (…), pracownika firmy (…), która dokonała przelewu z Indywidualnego Konta Emerytalnego (…) Pani zmarłego Partnera, pieniądze pochodziły z dwóch funduszy: (…) – w czasie zatrudnienia Pani Partnera w spółce (…) i (…) – w czasie zatrudnienia Pani Partnera w spółce (…), gdzie Pani Partner był zatrudniony najdłużej w czasie swojej kariery zawodowej, zanim przeszedł na emeryturę.

Otrzymany przez Panią przelew bankowy na Pani konto bankowe w Polsce w (…) przewyższa kwotę (…) PLN. Zgodnie z informacją otrzymaną od (…), przelew z U.K. został dokonany z pominięciem postępowania spadkowego, tylko na podstawie dyspozycji wykonanej przez Pani Partnera na wypadek jego śmierci w sprawie podziału pieniędzy zgromadzonych na jego pracowniczych funduszach emerytalnych.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Doprecyzowała Pani opis sprawy udzielając odpowiedzi na następujące pytania:

Czy po śmierci partnera nabyła Pani środki z jego Indywidualnego Konta Emerytalnego? Jeśli tak, to:

Czy nabycie nastąpiło w drodze spadku, czy może na podstawie dyspozycji zmarłego, wskazującej Panią jako beneficjenta tych środków?

Odpowiedź: Tak, na drodze dyspozycji Pani Partnera wskazanych było 5 osób. Każda otrzymała 20% środków.

Czy po śmierci partnera nabyła Pani środki z dwóch pracowniczych funduszy emerytalnych zmarłego?

Odpowiedź: Tak. Zgodnie z informacją od firmy wykonującej dyspozycję Pani Partnera.

Jeśli tak, to: Czy nabycie przez Panią praw do środków zgromadzonych w pracowniczych funduszach emerytalnych przez Pani partnera w Wielkiej Brytanii, nastąpiło tytułem dziedziczenia?

Odpowiedź: Na podstawie dyspozycji na wypadek śmierci. Nie brała Pani udziału w procesie spadkowym, ponieważ testament Pani Partnera, w którym był dodany zapis dla Pani został zagubiony przez rodzinę Pani Partnera.

Czy wypłata Pani środków nastąpiła z pracowniczych programów emerytalnych utworzonych i działających w oparciu o przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii dotyczące pracowniczych programów emerytalnych?

Odpowiedź: Tak. Środki zostały zgromadzone w czasie zatrudnienia Pani Partnera w Wielkiej Brytanii zgodnie z lokalnymi przepisami dotyczącymi funduszy emerytalnych obowiązujących w dwóch zakładach pracy, gdzie Pani Partner był zatrudniony w czasie jego kariery zawodowej.

Czy w 2024 r. posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, posiada Pani tylko jedno miejsce zamieszkania dla celów podatkowych: Polska.

Czy środki zgromadzone przez Pani zmarłego partnera zostały Pani wypłacone w całości w formie jednorazowej wypłaty, czy otrzymuje je Pani/będzie je Pani otrzymywała w formie cyklicznych (okresowych) wypłat?

Odpowiedź: Otrzymała Pani całą kwotę jednym przelewem. Czy jest to cała Pani część tego Pani nie wie, ale wierzy, że firma wykonująca dyspozycję Pani Partnera zrobiła to zgodnie z prawdą. Nie będzie Pani otrzymywała cyklicznych wypłat z tego tytułu.

Pytanie

Czy otrzymana kwota z pracowniczych funduszów emerytalnych Pani Partnera podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w Polsce z uwagi na źródło ich pochodzenia?

Pani stanowisko w sprawie

Do przedstawionego zdarzenia zajęła Pani stanowisko w zakresie podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym w Pani ocenie, otrzymane środki nie podlegają ustawie o podatku od spadków i darowizn i Pani Urząd Skarbowy słusznie nie przyjął od Pani zeznania podatkowego SD-Z2 ani SD-3 i skierował Panią do Krajowej Informacji Skarbowej w celu uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej.

Pani zdaniem, nabyte środki są zaliczane do wskazanych źródeł (środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego w U.K.) i nie podlegają zgłoszeniu w zakresie podatku od spadków i darowizn, czyli nie podlegają zgłoszeniu na zeznaniu podatkowym SD-Z2 i SD-3.

Uważa Pani, że z uwagi na źródło pochodzenia otrzymanych środków, tzn. z pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii, zgromadzonych przez Pani Partnera, powinna je Pani uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatkowym jako przychód z innych źródeł (w PIT-37) za rok 2024 i jednocześnie je odliczyć od przychodu w PIT/O, co skutkować będzie zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1)dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

2)darowizny, polecenia darczyńcy;

3)zasiedzenia;

4)nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5)zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6)nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Jak z powyższego wynika, ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Jednym z takich tytułów jest nabycie w drodze dziedziczenia (spadek).

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Na podstawie art. 922 Kodeksu cywilnego:

Spadek stanowią prawa i obowiązki zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy.

Zgodnie z art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego:

Do spadku nie należą prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego czy są one spadkobiercami.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że po śmierci Partnera otrzymała Pani pieniądze z dwóch pracowniczych funduszy emerytalnych. Według dyspozycji Pani Partnera wskazanych było 5 osób. Każda otrzymała 20% środków. Przelew został dokonany z pominięciem postępowania spadkowego, tylko na podstawie dyspozycji wykonanej przez Pani Partnera na wypadek jego śmierci. Nie brała Pani udziału w procesie spadkowym.

Podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy lub praw majątkowych z tytułów wymienionych enumeratywnie w art. 1 tej ustawy. Opisane świadczenie pieniężne otrzymane z pracowniczych funduszy emerytalnych po śmierci Pani partnera, zgodnie z art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego, nie zostało nabyte tytułem spadku. Otrzymane świadczenie nie stanowi także innego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zatem wypłacona Pani kwota pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn i nie rodzi żadnych obowiązków na gruncie podatku od spadków i darowizn, w tym zgłoszenia na druku SD-Z2 czy też złożenia zeznania na druku SD-3.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163), należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369).

W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. Konwencji:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

W świetle powyższego jednorazowa wypłata w ramach systemu emerytalnego utworzonego w Wielkiej Brytanii i wypłacana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz powołane wyżej przepisy prawa, wypłacone Pani środki z programów emerytalnych, utworzonych i działających w oparciu o przepisy dotyczące programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 2 Konwencji.

W konsekwencji nie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od otrzymanej jednorazowo kwoty z programów emerytalnych z Wielkiej Brytanii i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym.

Pani stanowisko, zgodnie z którym powinna Pani otrzymane środki uwzględnić w rocznym rozliczeniu podatkowym jako przychód z innych źródeł (w PIT-37) za rok 2024 i jednocześnie je odliczyć od przychodu w PIT/O, jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.