Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4015.174.2024.3.PB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 26 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny pieniędzy od ojca. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2025 r. (wpływ 30 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani obcokrajowcem, nie posiada Pani zezwolenia na pobyt stały i przebywa Pani na terenie Polski od 10 marca 2022 r. na podstawie art. 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej: Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy).

Darowizna w formie pieniężnej (gotówkowej) na kupno nieruchomości została zrealizowana na podstawie umowy darowizny w formie notarialnej zawartej na terenie Ukrainy pomiędzy Panią i Pani ojcem (darującym), obywatelem Ukrainy, który stale mieszka na terenie Ukrainy i nie posiada numeru PESEL.

Darowanie pieniędzy w formie gotówkowej jest zgodne z ustawodawstwem Ukrainy i zwolnione od opodatkowania w danym przypadku (bo zostało uczynione pomiędzy ojcem i córką).

Kwota podarowanych pieniędzy przekracza 50000 zł.

W związku z ograniczeniami walutowymi NBU bezgotówkowy przelew środków na konto w Pani przypadku nie jest możliwy, więc planuje Pani przewieźć do Polski opisane powyżej środki pieniężne w formie gotówkowej przez granicę częściami w kwotach nie przekraczających ograniczenia 10000 EUR/osobę.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Posiada Pani obywatelstwo ukraińskie.

Umowa darowizny została zawarta (...) 2024 r.

Pozostały opis stanu faktycznego, który został przedstawiony przez Panią w treści uzupełnienia wniosku jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem dochodowym od osób fizycznych przedstawiony został w rozstrzygnięciu obejmującym swym zakresem ocenę Pani stanowiska w zakresie ww. podatku.

Pytania (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy musi być dotrzymana umowa udokumentowania otrzymania darowizny dowodem przekazania na Pani rachunek płatniczy, na Pani rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym i czy ma Pani obowiązek zgłaszać do urzędu skarbowego w Polsce otrzymanie darowizny (SD-Z2, SD-3, etc.) w formie pieniężnej w celach zwolnienia od zapłaty podatku od spadków i darowizn?

2)Czy rozprzestrzenia się na Panią obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn oraz obowiązek zgłoszenia o otrzymanej darowiźnie w deklaracji PIT rocznej przy wspólnym rozliczeniu PIT z Pani małżonkiem jeśli jest Pani obcokrajowcem, obywatelką Ukrainy, nie posiada Pani zezwolenia na pobyt stały i przebywa Pani na terenie Polski od 10 marca 2022 r. na podstawie art. 2 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, posiadając numer PESEL ze statusem UKR?

Pani stanowisko w sprawie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem:

Ad. 1) Spełnienie warunku udokumentowania otrzymania darowizny dowodem przekazania na Pani rachunek płatniczy, na Pani rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym oraz zgłoszenie do urzędu skarbowego otrzymania darowizny w celach zwolnienia od zapłaty podatku od spadków i darowizn nie jest konieczne, ponieważ nie spełnia Pani warunków art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn i na Panią nie rozprzestrzenia się obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn na terenie Polski.

Ad. 2) Nie ma Pani obowiązku zgłaszać do urzędu skarbowego w Polsce otrzymania darowizny (SD-Z2, SD-3, etc.) w formie pieniężnej, płacić podatku od spadków i darowizn.

Powyżej przywołano tylko tę część Pani stanowiska, która odnosi się do podatku od spadków i darowizn.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

W myśl art. 2 ww. ustawy:

Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Podatkowi nie podlega: nabycie własności rzeczy ruchomych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych podlegających wykonaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w dniu nabycia ani nabywca, ani też spadkodawca lub darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia „darowizna” należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Na podstawie art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak z powyższych przepisów wynika, nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

-nabywane rzeczy znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

-nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą; jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny nie podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

-nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą, jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca nie jest obywatelem polskim lub nie ma miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub,

-nabywane rzeczy ruchome znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale w dniu nabycia zarówno darczyńca jak i obdarowany nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Uogólniając, należy stwierdzić, że ustawodawca w ustawie o podatku od spadków i darowizn określił dwa samoistne stany prawne – normujące odmienne zdarzenia – w zakresie przysporzenia majątkowego, z którymi prawo wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Pierwszy, określony w treści art. 1 ww. ustawy, odnosi się do nabycia rzeczy lub praw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od obywatelstwa czy też miejsca zamieszkania uprawnionej osoby fizycznej. Drugi stan prawny, określony w art. 2 cyt. ustawy, odnosi się do posiadania obywatelstwa polskiego lub miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawodawca jako wiodącą przyjął zasadę domicylu, zgodnie z którą obowiązek podatkowy ciąży na osobie mającej stałe miejsce zamieszkania w Polsce, nawet gdy chodzi o nabycie rzeczy lub praw majątkowych za granicą. Drugą zaś z zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania jest zasada obywatelstwa i miejsca stałego pobytu, stosownie do której obowiązek podatkowy powstaje z momentem otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny, jeżeli nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z opisu wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pani obcokrajowcem, ma Pani obywatelstwo ukraińskie, nie posiada Pani zezwolenia na pobyt stały i przebywa Pani na terenie Polski od 10 marca 2022 r. na podstawie art. 2 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Darowizna w formie pieniężnej (gotówkowej) na kupno nieruchomości została zrealizowana na podstawie umowy darowizny w formie notarialnej zawartej (…) 2024 r. na terenie Ukrainy pomiędzy Panią i Pani ojcem (darującym), obywatelem Ukrainy, który stale mieszka na terenie Ukrainy i nie posiada numeru PESEL. Kwota podarowanych pieniędzy przekracza 50000 zł. Planuje Pani przewieźć do Polski opisane powyżej środki pieniężne w formie gotówkowej przez granicę częściami.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmiot darowizny, który stanowiły środki pieniężne, w chwili dokonania darowizny znajdował się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w Ukrainie. W treści wniosku wskazała Pani, iż darowizna w formie pieniężnej (gotówkowej) została zrealizowana na podstawie umowy zawartej na terenie Ukrainy w formie notarialnej pomiędzy Panią i Pani ojcem (darującym) oraz że planuje Pani przewieść do Polski środki pieniężne pochodzące z ww. darowizny. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten bowiem dotyczy rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z powyższego wynika również, że w opisanej sprawie nie może mieć zastosowania wyłączenie zawarte w art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ wyłączenie to ma zastosowanie do nabycia rzeczy ruchomych, które znajdują się na terytorium Polski.

Do opisanej sytuacji nie znajdzie także zasada opodatkowania określona w art. 2 ustawy. Na mocy tego przepisu przedmiotem ustawy o podatku od spadków i darowizn objęte jest nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą. Jednakże, powołany przepis ma zastosowanie tylko wówczas, gdy w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z wniosku oraz jego uzupełnienia, posiada Pani obywatelstwo ukraińskie, nie posiada Pani zezwolenia na pobyt stały i przebywa Pani na terenie Polski od 10 marca 2022 r. na podstawie art. 2 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Tym samym nabycie przez Panią darowizny od ojca nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn również na podstawie art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W związku z tym nie spoczywał na Pani obowiązek złożenia zeznania podatkowego lub zgłoszenia w zakresie podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego Pani stanowisko sprowadzające się do twierdzenia, że nie ciążą na Pani żadne obowiązki w zakresie podatku od spadków i darowizn należy uznać za prawidłowe, z tym jednak zastrzeżeniem, że w Pani sytuacji powołany przez Panią art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w ogóle nie znajdzie zastosowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pani stanowiska wyłącznie w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.