
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obdarowania pracowników Upominkami. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Agencja (…) (dalej: „Wnioskodawca”, „Agencja”, „(…)”) jest agencją (…) w rozumieniu ustawy z dnia (…).
Wnioskodawca zatrudnia pracowników, w stosunku do których posiada status pracodawcy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2023, poz. 1465) oraz pełni rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto, Agencja zatrudnia także osoby na podstawie umów zlecenia (dalej: jako: „Zleceniobiorcy”).
Wnioskodawca planuje zainicjować działania związane z budowaniem pozytywnego wizerunku pracodawcy (tzw. employer branding), aby zwiększyć zaangażowanie pracowników oraz ich identyfikację z (…). W tym celu Agencja zamierza 2-3 razy w roku, przy okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i obchodów rocznicy powołania Agencji, przekazywać pracownikom nieodpłatnie drobne upominki z logo (...), takie jak czekoladki, kubki termiczne, smycze itp. (dalej jako: „Upominki”), których jednorazowa wartość będzie stosunkowo niska, standardowo mieszcząca się w przedziale od 70 do 100 zł brutto, przy czym może się niekiedy zdarzyć, że Upominki będą droższe, ale nie przekroczą kwoty 200,00 zł brutto.
Każdy pracownik będzie mógł otrzymać Upominek, niezależnie od zajmowanego stanowiska, czy osiąganych wyników w pracy. Upominki nie będą stanowiły dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji za wykonaną pracę. Przekazanie Upominków będzie dobrowolnym świadczeniem ze strony Agencji, do którego nie będzie zobowiązana na podstawie jakiejkolwiek umowy. Agencja nie będzie prowadziła rejestru przekazywanych pracownikom Upominków.
Upominki mają być finansowane z bieżących środków finansowych Agencji (na ten cel nie będą przeznaczane środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych).
Dodatkowo, w ramach wskazanej powyżej inicjatywy, której celem jest budowanie silniejszej więzi z (...), integracja zespołu oraz pogłębianie wiedzy zespołu na temat kluczowych obszarów funkcjonowania Agencji, Wnioskodawca planuje organizować dla swoich pracowników i Zleceniobiorców konkursy, w szczególności plastyczne i fotograficzne, których tematyka będzie nawiązywała do działalności (...).
W zakresie prac konkursowych Wnioskodawca planuje uwzględnić zadania obejmujące różne formy sztuki, takie jak twórcze wykonanie fotografii, przygotowanie krótkiego materiału filmowego czy opracowanie krótkiej formy literackiej, np. hasła reklamowego, opowiadania, czy wiersza. Zaznaczyć należy, że kreatywne przygotowanie którejkolwiek z wymienionych prac wymagać będzie od ich twórców określonych umiejętności, talentu oraz pomysłowości. Uczestnicy będą więc musieli wykazać się kreatywnością, unikalnością, indywidualizmem oraz wizją artystyczną. W ramach jednego z takich konkursów przewidziano np. zadanie polegające na przekazaniu zdjęcia oraz opisu z urlopu/wakacji spędzanych w placówce (...).
Wnioskodawca planuje, że konkursy będą ogłaszane za pośrednictwem wewnętrznej platformy (...) (Intranetu) oraz zamieszczane i drukowane w wewnętrznym kwartalniku Agencji.
Podstawą konkursów będzie regulamin, który określać będzie w szczególności zasady uczestnictwa, formę i sposób wykonania zadania konkursowego, kryteria oceny oraz przewidziane nagrody. Udział w konkursach będą mogli wziąć pracownicy i Zleceniobiorcy Agencji (dalej łącznie jako: „Uczestnicy”), z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnictwo w konkursie nie będzie obligatoryjne. Wymagane będzie dokonanie przez Uczestników zgłoszenia udziału w konkursie.
Pula nagród będzie ograniczona, a udział w konkursie będzie opierał się na współzawodnictwie i rywalizacji Uczestników w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu oraz otrzymania jak najwyższej oceny złożonej pracy. Prace będą oceniane przez powołaną w tym celu komisję konkursową, pod kątem merytorycznej zgodności z przedmiotem zadania konkursowego, a także przy uwzględnieniu walorów estetycznych oraz elementów kreatywności i oryginalności.
Laureaci konkursów, którzy zostaną wyłonieni przez komisję konkursową, będą otrzymywali wyłącznie nagrody rzeczowe o jednorazowej wartości od 50,00 do 100,00 zł brutto (przy czym może się niekiedy zdarzyć, że ich wartość będzie wyższa, ale nie przekroczy 200,00 zł brutto. Będą to różnego rodzaju gadżety z logo (...), takie jak kubki termiczne, smycze, powerbanki itp. (dalej jako: „Nagrody”).
Nagrody nie będą finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, lecz będą pokrywane z bieżących środków finansowych Agencji.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) nieodpłatne przekazanie pracownikom Upominków skutkować będzie powstaniem po stronie pracowników przychodu w rozumieniu ustawy o PIT i czy w związku z tym na Agencji spoczywać będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2.Czy wręczane pracownikom Upominki stanowić będą jednak przedmiot darowizny zwolnionej z podatku od spadków i darowizn, jeżeli jej wartość nie będzie przekraczać kwoty 5.733 zł, w przypadku nabywców zaliczanych do III grupy podatkowej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) nieodpłatne przekazanie pracownikom Upominków nie będzie skutkować powstaniem po stronie pracowników przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, w związku z czym na Agencji nie będą spoczywać obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Nieodpłatne przekazanie pracownikom Upominków stanowić będzie natomiast darowiznę, zwolnioną z podatku od spadków i darowizn, jeżeli jej wartość nie będzie przekraczać kwoty 5.733 zł w przypadku nabywców zaliczanych do III grupy podatkowej.
W art. 9 ust. 1 ustawy o PIT wyrażona została podstawowa zasada, jaką jest zasada powszechności opodatkowania. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych wart. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT do źródeł przychodów należą: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Pojęcie przychodu zostało zdefiniowane w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z powyższego wynika więc, że przychodem będzie każde przysporzenie majątkowe o określonej wartości finansowej, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podatnika decyduje definitywny charakter tego przysporzenia. Tym samym, za przychody podatkowe mogą być uznane tylko te przychody, które nie mają charakteru zwrotnego. Aby właściwie określić, co stanowi przychód podatnika, należy zidentyfikować stosunek prawny leżący u podstaw danej czynności.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o PIT, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Użyty w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT zwrot „w szczególności” oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Oznacza to, że do przychodów pracownika zalicza się nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
Jak wynika z art. 32 ust. 1 ustawy o PIT, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Niezależnie od powyższego, należy podkreślić, że w art. 2 ustawy o PIT, wskazane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej spełniającej definicję przychodu nie prowadzi do powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie w ust. 1 pkt 3 wskazane zostały przychody podlegające przepisom u.p.s.d.
Jak natomiast wynika z art. 1 ust. 1 pkt 2 u.p.s.d., podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Umowa darowizny uregulowana została natomiast w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2024 r., poz. 1610 z późn. zm. dalej jako: „k.c.”), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
W świetle art. 5 u.p.s.d., obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Ponadto, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 u.p.s.d., opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Mając powyższe na uwadze, w przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), nieodpłatne przekazanie pracownikom Upominków, w ocenie Wnioskodawcy, spełnia przesłanki darowizny, o której mowa w art. 888 § 1 k.c. Oznacza to, że zdarzenie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ale, co do zasady, podatkiem od spadków i darowizn, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Niemniej, zaznaczyć należy, że przez wiele lat stanowisko zarówno doktryny, jak i orzecznictwa sądów administracyjnych w kwestii opodatkowania nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez pracowników od pracodawców nie było jednolite. Ostatecznie zagadnienie to zostało rozstrzygnięte przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt: K 7/13. Jak zauważył Trybunał Konstytucyjny w ww. wyroku, w ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać, lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które – nawet nieujęte w umowie o pracę – w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku o spadków i darowizn. A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający dochód podatnika, od tych które jego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku.
Zgodnie z ww. wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, za przychód pracownika z tytułu „innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa wart. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, mogą być uznane takie świadczenia, które:
- po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
- po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
- po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów.
W świetle powyższego należy zauważyć, że obdarowanie pracownika drobnymi, symbolicznymi prezentami, które nie będą traktowane jako element wynagrodzenia za pracę, lecz jako forma podziękowania lub uhonorowania pracownika z okazji niezwiązanej ze świadczoną pracą, a które będą miały na celu budowanie/podtrzymywanie dobrych relacji z pracownikiem, co do zasady będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Powyższe stanowiska potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: „Dyrektor KIS”), np. z dnia:
- 25 czerwca 2024 r., Znak: 0112-KDIL2-1.4011.494.2024.1.DJ, w której Dyrektor KIS stwierdził, że z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość wręczonych pracownikom ww. prezentów, voucherów czy bonów – w okolicznościach wskazanych we wniosku, nie będzie stanowić dla nich przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem z ww. tytułu nie będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy.
- 23 lutego 2024 r., Znak: 0114-KDIP3-2.4011.1141.2023.1.JK3, w której Dyrektor KIS uznał, że darowizna na rzecz pracowników voucherów oraz prezentów, które – jak Państwo wskazali we wniosku – nie stanowi dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji za wykonaną pracę, co do zasady będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych z 6 listopada 2023 r., Znak: 0112-KDIL2-1.4011.718.2023.1.KF, a także z 4 kwietnia 2022 r., Znak: 0112-KDIL2-1.4011.1170.2021.3.AMN.
Podsumowując, w świetle powyższego należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie pracownikom Upominków z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, czy obchodów rocznicy powołania Agencji, nie będzie stanowiło dla pracowników przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zdarzenie to będzie stanowiło natomiast darowiznę, zwolnioną z podatku od spadków i darowizn, jeżeli jej wartość nie przekroczy 5.733 zł w przypadku nabywców zaliczanych do III grupy podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2. W pozostałym zakresie wniosku – pytania oznaczonego we wniosku nr 3, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.
Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia „darowizna” należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.
Na podstawie art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
W myśl art. 890 § 1 ww. ustawy:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Przepisy Kodeksu cywilnego przewidują zatem szczególną formę dla umowy darowizny; umowa taka – pod rygorem nieważności powinna zostać sporządzona w formie aktu notarialnego. Niezachowanie tej formy nie powoduje nieważności umowy tylko wówczas, gdy darowizna została spełniona.
Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zatrudniają Państwo ((...)) pracowników, w stosunku do których posiadają Państwo status pracodawcy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy oraz pełnią Państwo rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto, zatrudniają Państwo także osoby na podstawie umów zlecenia. Planują Państwo zainicjować działania związane z budowaniem pozytywnego wizerunku pracodawcy (tzw. employer branding), aby zwiększyć zaangażowanie pracowników oraz ich identyfikację z (...). W tym celu zamierzają Państwo 2-3 razy w roku, przy okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i obchodów rocznicy powołania Agencji, przekazywać pracownikom nieodpłatnie drobne upominki z logo (...), takie jak czekoladki, kubki termiczne, smycze itp. (dalej jako: „Upominki”), których jednorazowa wartość będzie stosunkowo niska, standardowo mieszcząca się w przedziale od 70 do 100 zł brutto, przy czym może się niekiedy zdarzyć, że Upominki będą droższe, ale nie przekroczą kwoty 200,00 zł brutto. Każdy pracownik będzie mógł otrzymać Upominek, niezależnie od zajmowanego stanowiska, czy osiąganych wyników w pracy. Upominki nie będą stanowiły dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji za wykonaną pracę. Przekazanie Upominków będzie dobrowolnym świadczeniem z Państwa strony, do którego nie będą Państwo zobowiązani na podstawie jakiejkolwiek umowy. Nie będą Państwo prowadzili rejestru przekazywanych pracownikom Upominków. Upominki mają być finansowane z Państwa bieżących środków finansowych (na ten cel nie będą przeznaczane środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych).
Z opisu wynika zatem, że ww. Upominki przekazywane będą pracownikom tytułem darowizny.
Podatkiem od spadków i darowizn objęte są nabycia tytułem darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotną cechą darowizny jest nieodpłatny charakter świadczeń oraz nieekwiwalentność nabycia. Darowizna jest świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym i dobrowolnym, przy czym nie wynika ani z żadnego stosunku zobowiązaniowego, ani też z ustawy.
Mając na uwadze powyższe informacje, należy stwierdzić, że przekazywane pracownikom Upominki, które nie będą dodatkową formą gratyfikacji za wykonaną pracę, co do zasady będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
W myśl natomiast art. 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Obowiązek podatkowy z tytułu przekazania Upominków będzie zatem ciążył na obdarowanych czyli na Państwa pracownikach.
Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) należy wyjaśnić, że podstawową zasadą obowiązującą w jej przepisach jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „w szczególności” oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca do przychodów ze stosunku pracy zalicza bowiem nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy (produktu), wykonania usługi, bądź udostępnienia rzeczy lub praw.
W sytuacji, gdy podatnik uzyska przychody z danego źródła przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, to na podmiocie wypłacającym/wydającym świadczenia ciążą obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ww. ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
W realiach opisanej przez Państwa sprawy, Upominki przekazywane będą Pracownikom tytułem darowizny i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Wobec tego, z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość wręczonych Pracownikom Upominków w okolicznościach wskazanych we wniosku, nie będzie stanowiła dla nich przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Zatem z ww. tytułu nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Niniejsza interpretacja została wydana dla Państwa w Państwa indywidualnej sprawie zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Państwa pracownicy chcąc uzyskać interpretację indywidualną w zakresie skutków podatkowych otrzymania Upominków, których wartość nie przekracza kwoty 5.733 zł winni wystąpić z odrębnymi wnioskami i uiścić stosowną opłatę.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.