Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po matce.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną, posiadającą rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii. Nie posiada Pani polskiego obywatelstwa ani polskiej rezydencji podatkowej, jest Pani obywatelką Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Jest Pani córką J.K., z domu (…), posługującej się w Wielkiej Brytanii nazwiskiem (…) (PESEL: (…)), posiadającej obywatelstwo polskie oraz (…), posiadającego obywatelstwo Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

W dniu (…) 2020 r. zmarła Pani matka – J.K., z domu (…), posługująca się w Wielkiej Brytanii nazwiskiem (…). W dacie śmierci Pani matka była wdową. J.K. posiadała majątek położony w Polsce.

Pani matka pozostawiła testament notarialny, w którym na podstawie art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń, przyjmowania wykonywania dokumentów urzędowych dotyczących dziedziczenia oraz w sprawie ustanowienia europejskiego poświadczenia spadkowego (Dz. Urz. UE nr L 201/107 z 27.7.2021) dokonała wyboru prawa polskiego, będącego prawem państwa, którego obywatelstwo posiada w chwili dokonywania wyboru, jako prawa któremu podlega ogół spraw dotyczących jej spadku.

W testamencie notarialnym J.K. powołała do spadku swoje dzieci, tj.:

1)córkę (…) (Panią), obywatelkę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

2)córkę J.M. (obecnie: (…)), obywatelkę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

3)syna D.M., obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

4)córkę I.M., obywatelkę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

5)córkę P.M., obywatelkę Polski.

Ww. osoby powołane do spadku w testamencie wchodzą równocześnie do kręgu spadkobierców ustawowych po Pani matce i w przypadku dziedziczenia ustawowego byliby jedynymi osobami uprawnionymi do spadku.

Postanowieniem z (…) 2024 r. Sąd Rejonowy (…) stwierdził, że spadek po Pani matce, w częściach równych, tj. po (…), nabyły jej dzieci powołane do spadku w testamencie, w tym Pani oraz osoby wskazane w pkt 1-5 powyżej.

W dniu (…) 2020 r. tj. w dacie śmierci Pani matki, a tym samym w dniu otwarcia spadku, była Pani obywatelką Wielkiej Brytanii. W sprawie istotny jest fakt, że Wielka Brytania 31 stycznia 2020 r. opuściła Unię Europejską.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pani stanowisko, zgodnie z którym nabycie rzeczy i praw majątkowych w drodze dziedziczenia po matce przez Panią, tj. osobę posiadającą obywatelstwo Wielkiej Brytanii, po spełnieniu warunku z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn objęte jest zwolnieniem od podatku od spadków i darowizn na podstawie ww. przepisu?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, nabycie rzeczy i praw majątkowych w drodze dziedziczenia po matce przez Panią korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, po spełnieniu przez Panią warunku z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. dokonania zgłoszenia nabycia do naczelnika urzędu skarbowego).

Zwolnienie określone w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn przysługuje spadkobiercom w sytuacji, gdy:

1)własność rzeczy lub praw majątkowych nabywana jest przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę;

2)nabywca uprawniony do zwolnienia zgłosi nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku;

3)w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium takiego państwa (warunek określony w art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Pani oraz Pani rodzeństwo jako dzieci (zstępni) J.K. wchodzą w krąg osób wskazanych w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn uprawnionych do uzyskania zwolnienia. Równocześnie, mając na względzie okoliczności sprawy, za spełnioną należy uznać także przesłankę określoną w punkcie 3 powyżej, tj. posiadanie przez nabywców (w tym Panią) w chwili nabycia spadku po matce obywatelstwa jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 925 Kodeksu cywilnego, spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Z kolei zgodnie z art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. Mając na względzie powyższe, do nabycia spadku po matce przez Panią oraz Pani rodzeństwo doszło w dniu śmierci matki, tj. (…) 2020 r. Spełnienie warunku określonego w art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn należy więc oceniać na (…) 2020 r.

W chwili nabycia spadku, tj. (…) 2020 r., Pani oraz Pani rodzeństwo, posiadali obywatelstwo Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W dacie tej Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej nie było członkiem Unii Europejskiej, z której wystąpiło 1 lutego 2020 r., czyli w dniu wejścia w życie Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej („Umowa o wystąpieniu”).

Równocześnie, zgodnie z art. 126 Umowy o wystąpieniu, 1 lutego 2020 r. rozpoczął się okres przejściowy, który miał zakończyć się 31 grudnia 2020 r. Nabycie spadku po matce przez Panią oraz Pani rodzeństwo, nastąpiło więc w okresie przejściowym, o którym mowa w Umowie o wystąpieniu.

Zgodnie z art. 1 ustawy o okresie przejściowym, o którym mowa w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej („ustawa o okresie przejściowym"), ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w okresie przejściowym, o którym mowa w art. 126 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, rozumie się przez to również Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Tym samym, w chwili nabycia spadku po matce, zgodnie z art. 1 ustawy o okresie przejściowym w zw. z art. 126 Umowy o wystąpieniu, posiadała Pani wraz z rodzeństwem obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, przez które w dacie tej rozumiało się także Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Pani oraz Pani rodzeństwo posiadające obywatelstwo brytyjskie spełnia więc przesłanki określone w art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W konsekwencji, nabycie przez Panią oraz Pani rodzeństwo rzeczy i praw majątkowych w drodze dziedziczenia po matce, po dokonaniu stosownego zgłoszenia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Tym samym, w chwili nabycia spadku po matce przez Panią oraz Pani rodzeństwo ((…) 2020 r.), zgodnie z art. 1 ustawy o okresie przejściowym w zw. z art. 126 Umowy o wystąpieniu, Pani oraz Pani rodzeństwo spełniali określone przesłanki, tj. posiadali obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Warto przy tym zwrócić uwagę na komunikat Ministerstwa Finansów w sprawie BREXIT-u i informacji o stosowaniu przepisów o podatkach dochodowych w okresie przejściowym, opublikowany 6 kwietnia 2020 r. na witrynie internetowej podatki.gov.pl, w którym stwierdzono, że wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej na podstawie Umowy o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE wiąże się z rozpoczęciem obowiązywania, od 1 lutego 2020 roku, tak zwanego okresu przejściowego.

Okres przejściowy miał zapewnić kontynuację obecnych relacji pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. Zgodnie z założeniem, podczas jego obowiązywania Wielka Brytania miała być traktowana jak państwo członkowskie z wyłączeniem możliwości udziału w unijnym procesie decyzyjnym. Okres przejściowy dla podatników podatków bezpośrednich wiązał się z czasowym utrzymaniem bieżącego stanu prawnego (tj. stanu prawnego sprzed 31 stycznia 2020 r.). Niewątpliwie podatek od spadków i darowizn jest podatkiem bezpośrednim. Zgodnie z informacją opublikowaną przez Ministerstwo Finansów okres przejściowy rozpoczął się z chwilą wejścia w życie umowy o wystąpieniu (tj. od 1 lutego 2020 r.) i zakończyć się miał 31 grudnia 2020 r.

Podsumowując, Pani zdaniem, zostały spełnione wszystkie ustawowe warunki konieczne do skorzystania przez Panią ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1813 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.

Spadek (dziedziczenie) jest instytucją uregulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, ze zm.).

W myśl art. 922 § 1 tej ustawy:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Zgodnie z art. 924 ww. ustawy:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Jak wynika z treści art. 925 Kodeksu cywilnego:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż spadkobiercy w zasadzie wchodzą w sytuację prawną, w jakiej pozostawał spadkodawca. Oznacza to, że w skład spadku wchodzi ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych. Innymi słowy spadkobierca nabywa spadek w stanie istniejącym w chwili jego otwarcia (a zatem w chwili śmierci spadkodawcy). Masę spadkową stanowi zatem majątek, który spadkodawca posiadał w chwili śmierci.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie zaś do treści art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilą przyjęcia spadku.

W myśl art. 6 ust. 4 cyt. ustawy:

Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.

Zgodnie zatem z ww. przepisami obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia z chwilą przyjęcia spadku lub jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, z chwilą sporządzenia pisma.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.

Na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych – w wysokości tych wkładów.

Art. 14 ust. 1 przedmiotowej ustawy stanowi, że:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 cyt. ustawy:

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III – innych nabywców.

Stosownie do art. 9 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1)36 120 zł − jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2)27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3)5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

W związku z powyższym – co do zasady, nabycie spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Niezależnie od powyższego, ustawodawca przewidział zwolnienie podmiotowe w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z ww. art. 4a ust. 1, 1a i 3 cyt. ustawy:

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 – udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Jeżeli dokumentem potwierdzającym nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych jest akt poświadczenia dziedziczenia lub europejskie poświadczenie spadkowe, termin 6 miesięcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, do zgłoszenia tego nabycia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego liczy się od dnia zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1-2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych powinno być dokonane na formularzu SD-Z2 określonym przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz. U. poz. 2060).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, posiada Pani rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii. Nie posiada Pani polskiego obywatelstwa ani polskiej rezydencji podatkowej, jest Pani obywatelką Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W dniu (…) 2020 r. zmarła Pani matka. Pani matka pozostawiła testament notarialny, w którym dokonała wyboru prawa polskiego – będącego prawem państwa, którego obywatelstwo posiada w chwili dokonywania wyboru – jako prawa któremu podlega ogół spraw dotyczących jej spadku. Postanowieniem z (…) 2024 r. Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po matce, w częściach równych, tj. po (…), nabyły jej dzieci powołane do spadku w testamencie, w tym Pani. W dniu (…) 2020 r., tj. w dacie śmierci matki, a tym samym w dniu otwarcia spadku, była Pani obywatelką Wielkiej Brytanii.

Stosownie do treści art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Zwolnienia określone w ust. 1 oraz art. 4a i art. 4b stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium takiego państwa.

Jak wynika z powołanego powyżej art. 4 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn, dla skorzystania z ww. zwolnienia nabywca musi – na dzień nabycia spadku – m.in. posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub mieć miejsce zamieszkania na terytorium takiego państwa.

Jak wynika z treści wniosku, w dacie śmierci matki posiadała Pani obywatelstwo Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o okresie przejściowym, o którym mowa w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (t. j. Dz. U. 2019 r. poz. 1516):

Ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w okresie przejściowym, o którym mowa w art. 126 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE C 144 I z 25.04.2019, str. 1), rozumie się przez to również Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Stosownie do art. 126 ww. umowy:

Obowiązuje okres przejściowy lub okres wdrażania, który rozpoczyna się z dniem wejścia w życie niniejszej Umowy i kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r.

Z ww. przepisów wynika, że do 31 grudnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, w myśl prawa unijnego i w myśl krajowych przepisów wdrażających prawo Unii Europejskiej, zasadniczo traktowane jest dalej jako państwo członkowskie.

W związku z powyższym, odniesienia w prawie polskim, dotyczące praw i obowiązków związanych z członkostwem Unii Europejskiej należy w trakcie okresu przejściowego rozumieć tak, że obejmują one także Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o ile nie zachodzi żadne z odstępstw wymienionych w umowie lub ww. ustawie.

W kontekście powyższego, w okresie przejściowym, tj. od 1 lutego 2020 r. do 31 grudnia 2020 r., zgodnie z powołanym powyżej art. 1 ustawy o okresie przejściowym, o którym mowa w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, należy przyjąć, że na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn, ilekroć jest mowa o państwie członkowskim UE, rozumie się przez to również Wielką Brytanię.

Podsumowując, nabycie spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Jednakże, w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn przewidziano zwolnienie z przedmiotowego opodatkowania dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy. Aby z tego zwolnienia skorzystać spadkobiercy spełnić muszą warunek określony w art. 4 ust. 4 przedmiotowej ustawy, tj. na dzień nabycia spadku muszą oni m.in. posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub mieć miejsce zamieszkania na terytorium takiego państwa.

Zatem, jako córka zmarłej ma Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem spełnienia wymogów, które przepis ten przewiduje, a więc pod warunkiem złożenia zgłoszenia o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-Z2 właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem i stosownie do uregulowania zawartego w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – została wydana wyłącznie dla Pani i tylko Pani może czerpać z niej ochronę. Interpretacja ta nie dotyczy zatem Pani rodzeństwa. Gdyby Pani rodzeństwo chciało skorzystać z ochrony jaką daje interpretacja, winno – każde odrębnie – wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.