Interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.36.2024.2.DR
Temat interpretacji
W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania darowizn pieniężnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania darowizn pieniężnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2024 r. (wpływ z 10 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Diecezja (…) zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi odrębną osobę prawną. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy diecezje mają prawo zakładać i prowadzić m.in. szkoły. Art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe stanowi, iż w rozumieniu tej ustawy pod pojęciem szkoły mieści się także pojęcie przedszkola.
W związku z powyższym Diecezja (…) jest organem prowadzącym (…) Przedszkola (…), wpisanego do rejestru szkół i placówek oświatowych pod numerem (…). Przedszkole istniejące w obecnym kształcie oddzielone zostało od szkoły podstawowej istniejącej wtedy pod nazwą (…) Szkoła (…). Na mocy tej decyzji (…) Przedszkole (…) rozpoczęło swoją działalność (…) na czas nieokreślony. Akt założycielski (…) Przedszkola (…).
Diecezja w związku z prowadzeniem ww. Przedszkola planuje otrzymywać comiesięczne darowizny pieniężne od Fundacji (…), której celami statutowymi jest m.in. (…). Środki pieniężne otrzymane przez Diecezję od Fundacji będą przeznaczone i wydatkowane na prowadzenie oraz rozwój (…) Przedszkola (…).
Pytanie
Czy darowizny pieniężne przekazane przez Fundację na rzecz Diecezji w związku z prowadzeniem Przedszkola będą wolne od podatku od spadków i darowizn?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, darowizny pieniężne przekazane przez Fundację na rzecz Diecezji w związku z prowadzeniem Przedszkola będą wolne od podatku od spadków i darowizn, na co wskazuje art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z ww. przepisem nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są m.in. rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej.
Z całą pewnością Diecezja (...) stanowi kościelną osobę prawną w rozumieniu ww. przepisu na co wskazuje 7 ust. 1 pkt 3 tej samej ustawy.
Podstawą prawną przekazywania środków pieniężnych Diecezji przez Fundację będzie umowa darowizny, która stanowi czynność prawną w rozumieniu ww. art. 55 ust. 6.
Aby przekazanie przedmiotowej darowizny mogło być zwolnione z podatku należy spełnić dwie kolejne przesłanki, tj.:
-przedmiotem darowizny powinny być rzeczy lub prawa oraz,
-rzeczy lub prawa powinny nie być przeznaczone do działalności gospodarczej.
Przedmiotem omawianej darowizny będą środki pieniężne, które nie będą stanowić praw w rozumieniu ww. regulacji. Środki pieniężne należy jednak zakwalifikować jako rzecz, na co wskazuje przede wszystkim art. 115 pkt 9 Kodeksu karnego, który stanowi: Rzeczą ruchomą lub przedmiotem jest także polski albo obcy pieniądz lub inny środek płatniczy, środek pieniężny zapisany na rachunku oraz dokument uprawniający do otrzymania sumy pieniężnej albo zawierający obowiązek wypłaty kapitału, odsetek, udziału w zyskach, albo stwierdzenie uczestnictwa w spółce.
Na gruncie prawa cywilnego pieniądz także traktuje się jako rzecz, na co wskazano m.in. w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 4 grudnia 1998 r. sygn. III CKN 49/98. Artykuł 45 k.c. stanowi, że rzeczami w rozumieniu Kodeksu cywilnego są tylko przedmioty materialne. Powszechnie przyjmuje się, że rzeczami są również pieniądze, jako środek płatniczy – zarówno banknoty, jak i bilon. Są to jednak rzeczy sui generis, wartość pieniędzy nie wynika bowiem z ich właściwości fizycznych, lecz z określenia i gwarancji, jakie im zapewnia państwo.
Przechodząc do kolejnej z przesłanek, należy wskazać, iż powszechnie przyjmuje się, iż działalnością gospodarczą są takie działania podmiotu, które charakteryzują się łącznym spełnieniem następujących cech: zorganizowaniem, ciągłością, wykonywaniem we własnym imieniu oraz zarobkowością. Ostatnia z cech nie dotyczy działalności prowadzonej przez Przedszkole, które prowadzi swoją działalność bezpłatnie, zatem przekazane środki pieniężne w ramach darowizny nie będą przeznaczone do działalności gospodarczej.
Podsumowując, otrzymana przez Diecezję darowizna pieniężna od Fundacji spełnia wszystkie przesłanki z art. 55 ust. 6 pkt 1 ww. ustawy uprawniające do zwolnienia takiej transakcji z podatku od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.
W myśl przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, określając przedmiot opodatkowania ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie, co do zakresu podmiotowego ustawy, a mianowicie objął podatkiem tylko te przypadki, w których nabycie następuje przez osobę fizyczną. W konsekwencji, w przypadku nabycia tytułem darowizny opodatkowaniu podlega nabycie własności rzeczy, pod warunkiem, że obdarowanym będzie osoba fizyczna.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej stanowią Państwo odrębną osobę prawną. Jesteście Państwo organem prowadzącym (…) Przedszkola (…), wpisanego do rejestru szkół i placówek oświatowych. W związku z prowadzeniem ww. Przedszkola planują Państwo otrzymywać comiesięczne darowizny pieniężne od Fundacji (…).
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że opisane we wniosku darowizny nie będą podlegały regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, powyższy podatek obciąża jedynie nabycie przez osoby fizyczne. Przepisy cyt. ustawy nie przewidują opodatkowania nabycia, jeśli nabywcą są inne podmioty, w tym osoby prawne.
W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że otrzymane przez Diecezję darowizny pieniężne od Fundacji będą zwolnione z podatku od spadków i darowizn. Nabycie darowizny przez Diecezję nie będzie skutkowało w ogóle powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn, ponieważ Diecezja nie jest osobą fizyczną.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).