Temat interpretacji
W tak przedstawionej sytuacji, jeżeli Wnioskodawczyni zawrze umowę o opiekę (bądź umowę dożywocia), w oparciu o którą dojdzie do zbycia własności odziedziczonego lokalu przed upływem 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego w związku z nabyciem spadku po synu, Wnioskodawczyni utraci ulgę przyznaną na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w związku z niespełnieniem warunku, o którym mowa w pkt 5 tegoż przepisu. Wnioskodawczyni bowiem pomimo dalszego zamieszkiwania i bycia zameldowaną dokona zbycia tego lokalu przed upływem 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego w związku z nabyciem spadku po synu. Wnioskodawczyni będzie zatem zobowiązana do uiszczenia podatku w związku z nabyciem spadku po synu.
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 11 sierpnia 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.), uzupełnionym 9 i 17 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 28 listopada 2019 r., znak: 0114-KDIP3-3.4011.501.2019.2.JK3, 0111-KDIB4.4015.123.2019.3.MD, wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 9 grudnia 2019 r. (wniesienie dodatkowej opłaty) i 17 grudnia 2019 r. (data wpływu pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
W dniu 10 kwietnia 2017 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczącą zastosowania ulgi podatkowej od spadków i darowizn. Organ podatkowy wyłączył z podstawy opodatkowania wartość odziedziczonego w spadku po synu Wnioskodawczyni spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Od 23 lat Wnioskodawczyni jest zameldowana i mieszka na stałe w tym lokalu i nadal zamierza to czynić.
Z uwagi na podeszły wiek (87 lat) i bardzo zły stan zdrowia, Wnioskodawczyni chciałaby przekazać mieszkanie za sprawowanie stałej opieki osobie niespokrewnionej, nieposiadającej żadnego lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni nadal będzie zamieszkiwała i będzie zameldowana na pobyt stały w tym lokalu, będzie to zapisane i potwierdzone aktem notarialnym.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wyjaśniła, że syn zmarł 6 czerwca 2016 r. W związku z zawarciem umowy o opiekę dojdzie do przeniesienia własności lokalu mieszkalnego na rzecz osoby trzeciej niespokrewnionej z Wnioskodawczynią, na podstawie umowy dożywocia.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawczyni może przekazać mieszkanie za opiekę i jednocześnie utrzymać ulgę podatkową z art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn?
Zdaniem Wnioskodawczyni, ze względu na podeszły wiek 87 lat i bardzo zły stan zdrowia, Wnioskodawczyni będzie mogła przekazać ten lokal opiekunowi. Wnioskodawczyni nadmienia, że jest osobą samotną, ponieważ jedyne dziecko syn, zmarł nie zostawiając potomstwa i był rozwiedziony. Wcześniej zmarł również mąż. Wnioskodawczyni jest osobą pozbawioną całkowicie rodziny, dlatego uważa, że przekazanie mieszkania nie będzie potraktowane jako zbycie lokalu oraz że Wnioskodawczyni zachowa przysługującą jej ulgę podatkową, ponieważ będzie nadal zamieszkiwała i będzie zameldowana w swoim mieszkaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r., poz. 1813), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.
W myśl art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Z treści art. 16 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy wynika, że w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.
Stosownie do treści art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:
- spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
- nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
- nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
- nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
- będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na
pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia
przez okres 5 lat:
- od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
- od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że 10 kwietnia 2017 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczącą zastosowania ulgi podatkowej od spadków i darowizn. Organ podatkowy wyłączył z podstawy opodatkowania wartość odziedziczonego w spadku po synu Wnioskodawczyni spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni chciałaby przekazać mieszkanie za sprawowanie stałej opieki osobie niespokrewnionej, nieposiadającej żadnego lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni nadal będzie zamieszkiwała i będzie zameldowana na pobyt stały w tym lokalu, będzie to zapisane i potwierdzone aktem notarialnym. W związku z zawarciem umowy o opiekę dojdzie do przeniesienia własności lokalu mieszkalnego na rzecz osoby trzeciej niespokrewnionej z Wnioskodawczynią, na podstawie umowy dożywocia.
W tak przedstawionej sytuacji, jeżeli Wnioskodawczyni zawrze umowę o opiekę (bądź umowę dożywocia), w oparciu o którą dojdzie do zbycia własności odziedziczonego lokalu przed upływem 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego w związku z nabyciem spadku po synu, Wnioskodawczyni utraci ulgę przyznaną na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w związku z niespełnieniem warunku, o którym mowa w pkt 5 tegoż przepisu. Wnioskodawczyni bowiem pomimo dalszego zamieszkiwania i bycia zameldowaną dokona zbycia tego lokalu przed upływem 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego w związku z nabyciem spadku po synu. Wnioskodawczyni będzie zatem zobowiązana do uiszczenia podatku w związku z nabyciem spadku po synu.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej