Wnioskodawczyni dokonując zbycia udziału we własności opisanego we wniosku mieszkania przed upływem terminu, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 5 us... - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.52.2020.2.BB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.05.2020, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.52.2020.2.BB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawczyni dokonując zbycia udziału we własności opisanego we wniosku mieszkania przed upływem terminu, o którym mowa w art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, utraci prawo do ulgi określonej w art. 16 ust. 1 tej ustawy, niezależnie od okoliczności, czy w dalszym ciągu będzie w przedmiotowym mieszkaniu zamieszkiwać będąc zameldowaną, czy też nie.

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), uzupełnionym 15 i 20 maja 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania od gminy przydomowej oczyszczalni ścieków jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania od gminy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 07 maja 2020 r., znak: 0111-KDIB4.4015.52.2020.1.BB wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 15 i 20 maja 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, co znajduje również potwierdzenie w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Dlatego Gmina buduje przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Gmina wybudowała na swoim terenie przydomowe oczyszczalnie ścieków korzystając z dofinansowania ze środków unijnych. Na podstawie zawartej umowy sfinansowano w pierwszym etapie 50%, a w kolejnym 63,63% poniesionych na inwestycje kosztów kwalifikowanych. Umowę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków zawierała Gmina z wykonawcą robót realizującym inwestycje. Wszystkie zakupy towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

W kosztach inwestycji uczestniczyli mieszkańcy osoby fizyczne, dla których zbudowane zostały przydomowe oczyszczalnie ścieków poprzez dokonanie określonej w umowie wpłaty pieniężnej określonej procentowo w stosunku do kosztów poniesionych przez Gminę na wybudowanie określonej oczyszczalni. Wpłata kwoty była warunkiem niezbędnym, który należało spełnić, aby podpisać umowę użyczenia z Gminą i przystąpić do projektu. Gmina zawierała z mieszkańcami umowy użyczenia gruntów pod budowę oczyszczalni. Mieszkańcy zgodnie z treścią zawartej umowy oświadczali, że posiadają pełne prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, na której przewiduje się realizację przedmiotowej oczyszczalni ścieków oraz zobowiązują się do udostępnienia jej do prowadzenia prac projektowych i robót budowlanych. Po zakończeniu budów oczyszczalnie przez okres trwałości projektu unijnego są własnością Gminy, a mieszkańcy użytkują je, ponosząc jedynie opłaty za usługę wywozu nieczystości (raz do roku) oraz energię elektryczną. Po upływie tego czasu, oczyszczalnie zostaną przekazane właścicielom nieruchomości.

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków została sfinansowana z następujących źródeł: środki pochodzące z PROW, środki własne Gminy, środki Gminy pochodzące z wpłat mieszkańców. Gmina w ramach zawartej umowy z mieszkańcami wykonała roboty budowalne polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach osób fizycznych, udostępnionych Gminie do prowadzenia prac projektowych i robót budowlanych. Ponieważ wpłaty mieszkańców z tytułu uczestnictwa w projekcie stanowiły wpłaty w zamian za to świadczenie, potraktowano to świadczenie jako odpłatne świadczenie usług i opodatkowano je podatkiem od towarów i usług. W umowie zawartej z właścicielami nieruchomości wpisano, że po 5 latach trwałości projektu, oczyszczalnie zostaną przekazane na ich własność.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż przekazanie własności przydomowej oczyszczalni ścieków nastąpi w wykonaniu umowy użyczenia nieruchomości oraz budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków w Gminie z 16 grudnia 2016 r. Przekazanie nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego i nie będzie zawierana dodatkowa umowa. Powyższa umowa użyczenia nieruchomości oraz budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków zawarta pomiędzy Gminą a Wnioskodawcą jest umową cywilnoprawną. Umowa w § 5 przewiduje przekazanie własności oczyszczalni ścieków na własność Wnioskodawcy po upływie 5 lat od oddania oczyszczalni do użytkowania.

Wnioskodawca zaznaczył, że uczestniczył w realizacji projektu poprzez udostępnienie nieruchomości pod budowę oczyszczalni oraz sfinansowanie części kosztów budowy oczyszczalni w wysokości 27,5 % kosztów netto podwyższonych o podatek od towarów i usług. Oznacza to, że przekazanie na własność przydomowej oczyszczalni ścieków nastąpi w ramach realizacji zadań własnych Gminy określonych ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Przekazanie oczyszczalni na własność Wnioskodawcy nastąpi zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie operacji typu Gospodarka wodno-ściekowa.

Z uzupełnienia wynika, iż przekazanie to nastąpi w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy () etap II. Zadanie wykonywane jest w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii.

W związku z powyższym opisem po przeformułowaniu zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie na rzecz Wnioskodawcy przez Gminę prawa własności przydomowej oczyszczalni ścieków na warunkach opisanych w uzasadnieniu wniosku będzie skutkować po stronie Wnioskodawcy obowiązkiem podatkowym regulowanym ustawą o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przez Gminę prawa własności przydomowej oczyszczalni ścieków na rzecz Wnioskodawcy, po okresie trwałości projektu unijnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W sytuacji, gdy całość należności Gminy od mieszkańca, w związku z wykonaniem przydomowych oczyszczalni na jego posesji, czyli cała kwota wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie została wpłacona przez Wnioskodawcę, to nie można mówić o darowiźnie.

W niniejszej sprawie wątpliwości budzi kwestia, czy przekazanie przez Gminę prawa własności przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz Wnioskodawcy po upływie 5 lat, będzie stanowiło darowiznę skutkującą obowiązkiem zapłaty podatku od spadków i darowizn. W przedmiotowej sprawie wybudowane urządzenia przydomowej oczyszczalni ścieków stanowią własność Gminy przez okres 5 lat licząc od dnia odbioru.

Gmina po wybudowaniu nie ponosi żadnych wydatków związanych z utrzymywaniem i obsługą oczyszczalni i nie pobiera od Wnioskodawcy żadnych dodatkowych opłat.

Wnioskodawca, któremu została wybudowana przydomowa oczyszczalna ścieków, od momentu jej wybudowania, korzysta z niej nieodpłatnie. Po upływie 5 lat od realizacji inwestycji, Gmina nieodpłatnie przekaże infrastrukturę na rzecz Wnioskodawcy. Po przekazaniu ww. obiektu Gmina nie będzie ponosiła żadnych kosztów związanych z ich eksploatacją.

Wnioskodawca partycypował w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków poprzez wpłatę części wartości inwestycji.

Kwotą należną z tytułu całości świadczenia Gminy na rzecz Wnioskodawcy, w ramach realizacji projektu, była wpłata Wnioskodawcy wymagana z tytułu uczestnictwa w projekcie. Przedmiot świadczenia w postaci oczyszczalni ścieków na posesji osoby fizycznej, wydany został odbiorcy świadczenia, czyli Wnioskodawcy, z chwilą uruchomienia oczyszczalni. Od tej chwili rozpoczął się okres bezpłatnego użytkowania przydomowej oczyszczalni ścieków przez Wnioskodawcę.

Po pięcioletnim okresie trwałości projektu, Wnioskodawca przejmie prawo własności oczyszczalni, bez konieczności dokonywania dodatkowych płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przyjmującą oczyszczalnię. W konsekwencji całość należności Gminy od Wnioskodawcy, w związku z wykonaniem przydomowej oczyszczalni na jego posesji, to kwota wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie. Wpłata Wnioskodawcy na pokrycie kosztów budowy przydomowej oczyszczalni ścieków stanowiła warunek konieczny do wybudowania oczyszczalni na jego posesji. Wpłata ta nie pozostaje w oderwaniu od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a wykonaniem przez Gminę określonych czynności.

Wnioskodawca zauważył, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą a świadczeniem na rzecz uczestnika inwestycji, które zostało wykonane przez Gminę. We wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaniem wpłaty, a świadczeniem Gminy na rzecz Wnioskodawcy. Czynnością jaką Gmina dokonała na rzecz Wnioskodawcy, biorącego udział w projekcie, była budowa oczyszczalni, na poczet wykonania której Gmina pobrała określoną wpłatę, stanowiącą wynagrodzenie za świadczenie usługi. W związku z powyższym, dokonana przez Wnioskodawcę wpłata z tytułu udziału w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków dotyczyła świadczenia usługi budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, dokonywanej przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy.

Usługi te Gmina świadczyła w ramach działalności gospodarczej i dla tych czynności występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem usługi objęte wnioskiem podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i po przekazaniu przydomowej oczyszczalni ścieków, w wyniku rozliczenia wpłaty, dodatkowe zobowiązania pieniężne z tego tytułu nie wystąpią.

Reasumując, działania Gminy (przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy prawa własności przydomowej oczyszczalni ścieków) wykonywane po okresie trwałości projektu nie będą stanowiły odrębnych czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie czynnością nie będzie samo przekazanie przez Gminę, po okresie trwałości projektu, prawa własności przydomowej oczyszczalni ścieków lecz świadczenie przez Gminę usługi wykonania przedmiotowej przydomowej oczyszczalni ścieków, którego zakończenie nastąpi po upływie tego okresu.

W związku z powyższym nie dojdzie tutaj do przekazania przydomowej oczyszczalni ścieków w formie darowizny, lecz przekazanie tej oczyszczalni będzie ostatnim etapem czynności rozpoczętej kilka lat wcześniej, za którą już Wnioskodawca zapłacił w momencie przystąpienia do projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r., poz. 1813) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem darowizny.

Należy podkreślić, że ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 tej ustawy obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze darowizny z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Ze względu na to, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia darowizna, w tym zakresie należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r., poz.1145, ze zm.).

Stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że podstawową cechą umowy darowizny jest bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego kosztem jego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymane świadczenie. Istotą darowizny jako czynności nieodpłatnej jest więc brak po drugiej stronie ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Przedmiotem darowizny mogą być zarówno rzeczy, jak również prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Wynikająca z ww. artykułu zasada swobody umów ma fundamentalne znaczenie dla kształtowania stosunków cywilnoprawnych, określa bowiem kompetencje podmiotów prawa cywilnego do kreowania swoich stosunków prawnych za pomocą umów.

Z treści wniosku wynika, że Gmina, wybudowała na swoim terenie przydomowe oczyszczalnie ścieków korzystając z dofinansowania ze środków unijnych. W kosztach inwestycji uczestniczyli mieszkańcy osoby fizyczne, dla których zbudowane zostały przydomowe oczyszczalnie ścieków poprzez dokonanie określonej w umowie wpłaty pieniężnej określonej procentowo w stosunku do kosztów poniesionych przez Gminę na wybudowanie określonej oczyszczalni. Wpłata kwoty była warunkiem niezbędnym, który należało spełnić, aby podpisać umowę użyczenia z Gminą i przystąpić do projektu. Gmina zawierała z mieszkańcami umowy użyczenia gruntów pod budowę oczyszczalni. Po zakończeniu budów oczyszczalnie przez okres trwałości projektu unijnego są własnością gminy, a mieszkańcy użytkują je, ponosząc opłaty za usługę wywozu nieczystości (raz do roku) oraz energię elektryczną. Po upływie tego czasu, oczyszczalnie zostaną przekazane właścicielom nieruchomości.

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków została sfinansowana z następujących źródeł: środki pochodzące z PROW, środki własne Gminy, środki Gminy pochodzące z wpłat mieszkańców. Gmina w ramach zawartej umowy z mieszkańcami wykonała roboty budowalne polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach osób fizycznych, udostępnionych Gminie do prowadzenia prac projektowych i robót budowlanych. Przekazanie własności przydomowej oczyszczalni ścieków nastąpi w wykonaniu umowy użyczenia nieruchomości oraz budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków w Gminie. Przekazanie nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego i nie będzie zawierana dodatkowa umowa. Umowa użyczenia nieruchomości oraz budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków zawarta pomiędzy Gminą a Wnioskodawcą jest umową cywilnoprawną. Umowa w § 5 przewiduje przekazanie własności oczyszczalni ścieków na własność Wnioskodawcy po upływie 5 lat od oddania oczyszczalni do użytkowania.

Wnioskodawca uczestniczył w realizacji projektu poprzez udostępnienie nieruchomości pod budowę oczyszczalni oraz sfinansowanie części kosztów budowy oczyszczalni w wysokości 27,5 % kosztów netto podwyższonych o podatek od towarów i usług. Przekazanie na własność przydomowej oczyszczalni ścieków nastąpi w ramach realizacji zadań własnych Gminy określonych ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Przekazanie oczyszczalni na własność Wnioskodawcy nastąpi zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie operacji typu Gospodarka wodno-ściekowa.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 713) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1437, ze zm.) zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Jak wynika z cytowanej już definicji darowizny jej istotą jest przesunięcie określonego składnika majątku pod tytułem darmym, bez świadczenia ekwiwalentnego od drugiej strony.

Co do zasady, nieodpłatne przekazanie przydomowej oczyszczalni ścieków może być tak zakwalifikowane z uwagi na to, że Gmina nie oczekuje zapłaty od podmiotu, na rzecz którego będzie przekazywać tą oczyszczalnie.

Kwalifikację prawnopodatkową opisanego zdarzenia zmienia jednak m.in. analiza celu tego przekazania. Intencją Gminy nie jest bowiem uszczuplenie swojego majątku na rzecz innego podmiotu jak w przypadku darowizny, lecz realizacja zadania, które ustawowo zostało na Gminę nałożone.

Dodatkowo jak to wynika z opisu zdarzenia przekazanie przydomowej oczyszczalni ścieków zostanie wykonane w ramach szerszej umowy pomiędzy Wnioskodawcą i Gminą, na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Z umowy tej wynika, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać z projektu i otrzymać przydomową oczyszczalnię ścieków musiał partycypować w kosztach jej budowy oraz musiał użyczyć swoją nieruchomość pod jej budowę. Tym samym nie można stwierdzić, że przekazanie przydomowej oczyszczalni ścieków odbędzie się pod tytułem darmym.

Reasumując, czynność przekazania na własność przydomowej oczyszczalni ścieków po 5-letnim okresie trwałości projektu nie będzie stanowić odrębnej czynności określonej w ustawie o podatku od spadków i darowizn, w szczególności darowizny i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Należy bowiem podkreślić, że ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Oznacza to, że szczegółowe wyznaczenie zakresu przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem ma określone konsekwencje prawne. Tym samym należy stwierdzić, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu nawet, gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej