Czy wpłaty otrzymywane od Wspierających będą opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn? - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4015.38.2020.4.BD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.05.2020, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.38.2020.4.BD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy wpłaty otrzymywane od Wspierających będą opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn?

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 10 marca 2020 r. (data wpływu 11 marca 2020 r.), uzupełnionym 06 maja 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wpłat dokonywanych przez Wspierających przeznaczonych na realizację projektów Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wpłat dokonywanych przez Wspierających przeznaczonych na realizację projektów Wnioskodawczyni.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym w piśmie z 24 kwietnia 2020 r. znak: 0114-KDIP1-3.4012.168.2020.2.KP i 0111-KDIB2-3.4015.38.2020.3.BD wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 05 maja 2020 r. (dokonanie wpłaty) oraz 06 maja 2020 r. (pozostałe braki formalne).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 02 listopada 2016 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą G., której przedmiotem jest m.in. działalność agencji reklamowych, działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, działalność portali internetowych, działalność fotograficzna, artystyczna i literacka działalność twórcza. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni prowadzi kanał na portalach społecznościowych o tematyce podróżniczej. W związku ze zbudowaniem znaczącej liczby stałych odbiorców relacji z podróży Wnioskodawczyni założyła profil w serwisie X. Serwis ten umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych Patronami. Osoby te, chętne dobrowolnie wspierać twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Autor ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, 50 zł miesięcznie itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez serwis X, portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy lub portfel PayPal Twórcy. Profil Wnioskodawczyni na portalu X został stworzony przede wszystkim po to, aby jej widzowie i sympatycy mieli możliwość wsparcia finansowego podróży jej oraz jej partnera w postaci crowdfundingu.

W tym roku Wnioskodawczyni planuję wyjechać w podróż na rok i zwiedzić takie kraje jak m.in. Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan czy Tadżykistan, a wrażeniami z przygody dzielić się na wspomnianych profilach społecznościowych w postaci filmów, zdjęć i opisów. W ramach dołączenia do grupy osób wspierających działania Wnioskodawczyni, Wspierający mają prawo do otrzymania od Wnioskodawczyni podziękowań oraz symbolicznych wyrażeń wdzięczności, takich jak kartka pocztowa z podróży, wyświetlenie imienia i nazwiska (lub pseudonimu) w filmie czy dołączenie do grupy na platformie społecznościowej, na której mają szansę porozmawiać z Wnioskodawczynią, innymi Wspierającymi oraz obejrzeć niepublikowane materiały z podróży, które nie trafiły do oficjalnie publikowanych filmów. Czas i miejsce otrzymania wyrażeń wdzięczności nie jest ściśle określony oraz nie jest w żadnym stopniu obowiązkowy dla Wspierających. Przygotowane, ostateczne wersje filmów, opisy oraz zdjęcia z podróży będą publicznie dostępne na stronach społecznościowych. Dostęp do nich będzie nieodpłatny i nieograniczony podmiotowo. Wspierający nie będą pod tym względem w żaden sposób uprzywilejowani względem innych osób.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni doprecyzowała, że nie ma ścisłego powiązania pomiędzy decyzją o realizacji podróży a wysokością wpływów od Wspierających. Aktualnie, podróż została przesunięta ze względu na sytuację związaną z COVID-19, a profil w serwisie X dalej funkcjonuje i zbiera wpłaty od Wspierających. Podróże to hobby Wnioskodawczyni robiła to długo przed rozpoczęciem zbierania pieniędzy od Wspierających i zamierza to robić dalej bez względu na to, ile oraz czy w ogóle otrzymuje takie wsparcie. Wnioskodawczyni wskazuje Patronom jakie są jej obecne cele i zamiary, ale podkreśla, że zbierane środki nie są składką na konkretny projekt, który wymagałby zebrania określonej puli pieniędzy.

W opinii Wnioskodawczyni, otrzymane kwoty pieniężne stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W większości przypadków Wspierający to osoby należące do grupy III (inni nabywcy). Natomiast wpłat może dokonywać każda osoba bez względu na stopień pokrewieństwa i spowinowacenia.

Od serwisu X Wnioskodawczyni otrzymuje listę osób Wspierających wraz z wysokością ich wpłat. Wnioskodawczyni nie jest w stanie przewidzieć, kto, przez jaki czas i jaką kwotą będzie ją wspierał, ale jest w stanie śledzić na bieżąco wysokości wpłat narastająco od każdego Wspierającego i pilnować momentu, w którym może przekroczyć limity uzależnione od należności do danej grupy podatkowej i następnie odprowadzić podatek od nadwyżki tych wpłat zgodnie z ustawą od spadków i darowizn.

W związku z powyższym opisem po przeformułowaniu zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wpłaty otrzymywane od Wspierających będą opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawczyni, wpłaty otrzymywane od Wspierających stanowią darowizny i podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. Jako, że przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia darowizna, należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego. Na podstawie art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W przedstawionym stanie faktycznym, stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawczynią a poszczególnymi Wspierającymi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każdy Wspierający, przekazujący jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawczyni (za pośrednictwem platformy P.pl).

Powołując się na wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2018 r. o sygn. akt I ACa 627/17, który mówi, że nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności, okazanie wdzięczności Wspierającym w postaci podziękowań lub symbolicznych upominków, takich jak kartka pocztowa z podróży nie tylko nie zmienia charakteru wpłat, a nawet jest poniekąd wymagana etycznie. Wszystkie wpłaty wynikają z chęci pomocy i rozwoju skierowanymi w stronę Wnioskodawczyni, a ich głównym celem nie jest uzyskanie czegoś w zamian. Wyrazy wdzięczności mają charakter symboliczny i nie stanowią równowartości dokonywanych wpłat. Na gruncie cytowanego wyżej art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymywane w ramach crowdfundingu darowizny podlegają zatem podatkowi od spadków i darowizn. Wymiar podatku od spadków i darowizn jest uzależniony od więzi rodzinnych pomiędzy darczyńcą a obdarowanym, jak również od wysokości darowanej kwoty. Według art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej kwotę wolną w wysokości 4.902 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej. W sytuacji, gdy pojedynczy Wspierający dokona na rzecz Pomysłodawcy darowizny więcej niż jednokrotnie, zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z tym przepisem, jeśli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie. Należy również zaznaczyć, że kwalifikacji wpłat otrzymywanych przez Wnioskodawczynię od Wspierających jako darowizn, nie stoi na przeszkodzie prowadzenie przez Nią działalności gospodarczej. Ustawa o podatku od spadków i darowizn w art. 1 ust. 1 określając przedmiot opodatkowania stanowi wprost, że podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy. Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie wprowadza jednocześnie ograniczenia katalogu podmiotów podlegających ustawie wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności. Podmiot opodatkowania jest określony szeroko i obejmuje każdą osobę fizyczną.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała się na wydane interpretacje indywidualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni tylko w zakresie podatku od spadków i darowizn (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2019 r., poz. 1813), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia darowizna, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r., poz. 1145, ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze darowizny z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9 637 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7 276 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4 902 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni założyła profil w serwisie X, który umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców. Osoby te, chętne dobrowolnie wspierać twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Autor ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, 50 zł miesięcznie itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez Wspierających, portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy lub portfel PayPal Twórcy. Profil Wnioskodawczyni na portalu X został stworzony przede wszystkim po to, aby jej widzowie i sympatycy mieli możliwość wsparcia finansowego podróży jej oraz jej partnera w postaci crowdfundingu.

W ramach dołączenia do grupy osób wspierających działania Wnioskodawczyni, Wspierający mają prawo do otrzymania od Wnioskodawczyni podziękowań oraz symbolicznych wyrażeń wdzięczności, takich jak kartka pocztowa z podróży, wyświetlenie imienia i nazwiska (lub pseudonimu) w filmie czy dołączenie do grupy na platformie społecznościowej, na której mają szansę porozmawiać z Wnioskodawczynią, innymi Wspierającymi oraz obejrzeć niepublikowane materiały z podróży, które nie trafiły do oficjalnie publikowanych filmów. Czas i miejsce otrzymania wyrażeń wdzięczności nie są ściśle określone oraz nie są w żadnym stopniu obowiązkowe dla Wspierających. Przygotowane, ostateczne wersje filmów, opisy oraz zdjęcia z podróży będą publicznie dostępne na stronach społecznościowych. Dostęp do nich będzie nieodpłatny i nieograniczony podmiotowo. Wspierający nie będą pod tym względem w żaden sposób uprzywilejowani względem innych osób. W opinii Wnioskodawczyni, otrzymane kwoty pieniężne stanowią darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W większości przypadków Wspierający to osoby należące do grupy III (inni nabywcy). Natomiast wpłat może dokonywać każda osoba bez względu na stopień pokrewieństwa i spowinowacenia. Od serwisu X Wnioskodawczyni otrzymuje listę osób Wspierających wraz z wysokością ich wpłat. Nie jest w stanie przewidzieć, kto, przez jaki czas i jaką kwotą będzie wspierał Wnioskodawczynię, ale jest w stanie śledzić na bieżąco wysokości wpłat narastająco od każdego Wspierającego i pilnować momentu, w którym może przekroczyć limity uzależnione od należności do danej grupy podatkowej i następnie odprowadzić podatek od nadwyżki tych wpłat zgodnie z ustawą od spadków i darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że wpłaty dokonywane przez osoby Wspierające, skoro stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że wynikają one jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych). Jednak, jak wynika z treści wniosku, w przedstawionym opisie stanu faktycznego stosunek prawny pomiędzy Wnioskodawczynią a osobami fizycznymi, odpowiada umowie darowizny. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba Wspierająca, przekazująca jakiekolwiek środki pieniężne na rzecz Wnioskodawczyni (za pośrednictwem serwisu X).

Opodatkowanie będzie się kształtowało zgodnie z tym, co wskazała Wnioskodawczyni w swoim stanowisku w sposób określony w tabeli zawartej w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny. Zeznanie to należy składać w każdej sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy jednorazowo 9.637 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej, 7.276 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej, 4.902 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej; lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Zgłoszenia dokonuje się na druku zeznania podatkowego SD-3, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2015 r. w sprawie zeznania podatkowego składanego przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2015 r., poz. 2068).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi , skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej