W zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po siostrze zmarłej we Francji. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4015.35.2023.2.PB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.35.2023.2.PB

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po siostrze zmarłej we Francji.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po siostrze. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Po śmierci Pani siostry zmarłej 17 maja 2021 r. w P. we Francji dziedziczy Pani z ustawy ¼ spadku.

Spadek podlega prawu francuskiemu ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania we Francji Pani siostry.

Uregulowaniem sprawy spadkowej zajmowała się kancelaria notarialna w P. (Francja).

Po ostatecznym rozliczeniu spadku (aktywów i pasywów) kancelaria notarialna przedłożyła wniosek do francuskiego organu finansów publicznych w celu zapłacenia podatku od dziedziczonego spadku. Wartość opodatkowanej części spadku wyniosła 43 440 Euro,  a zapłacony podatek od spadku we Francji wyniósł 9 936 Euro.

Po opłaceniu ww. kwoty podatku we Francji kancelaria notarialna dokonała przelewu na Pani rachunek bankowy kwoty należnej od spadku, tj. 27 100,59 Euro.

Równocześnie z kwotą należnego spadku kancelaria notarialna dokonała przelewu zwrotu na Pani rachunek bankowy wpłaconej przez Panią zaliczki w kwocie 2 513 Euro (cel zaliczki: pokrycie części kosztów notarialnych z tytułu rozpoczęcia procedury spadkowej).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W dacie śmierci Pani siostry była Pani obywatelem Polski i posiadała Pani w Polsce miejsce stałego pobytu.  Według prawa francuskiego nabyła Pani spadek 1 grudnia 2022 r. – w momencie podpisania notarialnego dokumentu zwanego oświadczenie o majątku (nazwa dokumentu w oryginale, tj. declaration de succession).  Akt własności nieruchomości został sporządzony na warunkach aktu notarialnego wydanego przez kancelarię notarialną (…) we Francji 1 grudnia 2022 r.  Zgodnie z prawem Republiki Francuskiej, prawomocny dokument, który potwierdza nabycie przez Panią spadku po siostrze to: oświadczenie spadkowe (nazwa dokumentu w oryginale, tj. declaration de succession), dokument wydany został na druku Generalnej Dyrekcji ds. Finansów Publicznych (w oryginale, tj. Direction Generale des Finances Publiques, Republique Francaise). Powyższy dokument został wydany i podpisany 1 grudnia 2022 r. W związku z nabyciem spadku po siostrze, złożyła Pani zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2 17 maja 2023 r.  Informacje o nabyciu spadku uzyskała Pani 2 grudnia 2022 r., sam zaś podpisany dokument otrzymała Pani 8 lutego 2023 r.  Zanim została podpisana końcowa umowa sprzedaży mieszkania, tj. 1 grudnia 2022 r. została podpisana umowa przedwstępna 9 września 2022 r. z kupującym, w celu ubiegania się  o kredyt z banku na zakup mieszkania. W dniu 9 września 2022 r. zostały też podpisane akty poświadczenia dziedziczenia przez biuro notarialne w P. (w celu umożliwienia podpisania umowy przedwstępnej sprzedaży). Pozostałe akty spadkowe i ostateczna umowa sprzedaży zostały podpisane 1 grudnia 2022 r.

Czeka Pani teraz na odbiór tłumaczenia przysięgłego z języka francuskiego na język polski dokumentu oświadczenia spadkowego (tj. declaration de succession). W dniu 1 grudnia 2022 r., oprócz oświadczenia spadkowego, nastąpił też proces sprzedaży mieszkania po Pani zmarłej siostrze, w rezultacie czego otrzymała Pani przelew środków pieniężnych na Pani konto bankowe 6 lutego 2023 r. W dniu 7 grudnia 2022 r. zostało złożone i zarejestrowane w Generalnej Dyrekcji ds. Finansów Publicznych zgłoszenie dziedziczenia oraz dokonanej zapłaty podatku w wysokości 9 936 Euro, od masy spadkowej podlegającej opodatkowaniu i wynoszącej 43 440 Euro. Deklaracja została wydana przez urzędnika kontrolującego finanse publiczne wraz z pieczątką kancelarii notarialnej. W powyższym dokumencie (tj. declaration de succession), oświadczeniu majątkowym, widnieje także punkt odnoszący się do zastosowania europejskiego rozporządzenia w sprawie dziedziczenia.  Bilans rozliczenie według całości (wielkość udziału nabytego w rzeczy lub prawie majątkowym = 100 %)

Actif brut de succession Aktywa majątkowe brutto … 181 005,71 €

Passif de succession Zobowiązania majątkowe … 7 245,15 €

Actif net de succession  Aktywa majątkowe netto … 173 760,56 €

A ajouter montant taxable des contrats d'assurance-vie Kwota podlegająca opodatkowaniu umów ubezpieczenia na życie … 0,00 €

A ajouter montant des donations rapportables Kwota darowizn zwrotnych … 0,00 €

Masse taxable  Masa podlegająca opodatkowaniu … 173 760,56 €

Total des donations non rapportables  Całkowite bezzwrotne darowizny 0,00 €

Łączna wartość nabytych rzeczy lub praw majątkowych – została rozliczona według powyższego bilansu przesłanego w oświadczeniu spadkowym (z dziedziczenia) z 1 grudnia 2022 r. (declaration de succession)

1/4 wielkości udziału nabytego przez Panią z masy podlegającej opodatkowaniu, tj. 25% * 173 760,56 EURO = 43440,14 EURO

Kwota 43440,14 EURO została zgłoszona do generalnej dyrekcji finansów publicznych  w P. 7 grudnia 2022 r. wraz z odprowadzonym podatkiem do tego urzędu w kwocie 9936 EURO, co zostało potwierdzone przez urzędnika kontrolującego finanse publiczne.

Kwota 43440,14 EURO podlegająca opodatkowaniu została wyliczona na podstawie załączonego powyżej bilansu kalkulacji, gdzie:

1/4 wielkości udziału * (pomnożone przez) Aktywa majątkowe brutto pomniejszone  o (minus) 1/4 wielkości udziału * (pomnożone przez) Zobowiązania majątkowe

Gdzie: Aktywa majątkowe brutto

– Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o pow. użytkowej 15,7 m2

Średni kurs NBP z 1 grudnia 2022 r. (1 EURO= 4,6892 zł)

(+) 42 500,00 EURO = (+) 199 291,00 zł

– Środki pieniężne

Bank (…)

Średni kurs NBP z 1 grudnia 2022 r. (1 EURO= 4,6892 zł)

(+) 43,62 EURO = (+) 204,54 zł

(+) 393,83 EURO = (+) 1 846,75 zł

(+) 17,18 EURO = (+) 80,56 zł

– (…) Narodowy Fundusz Ubezpieczeń na starość

Średni kurs NBP z 1 grudnia 2022 r. (1 EURO= 4,6892 zł)

 (+) 141,96 EURO= (+) 665,68 zł

– Pakiet mebli

5% kalkulacja według podstawy pakietu

Średni kurs NBP z 1 grudnia 2022 r. (1 EURO= 4,6892 zł)

 (+) 2154,83 EURO= (+) 10 104,43 zł

Zobowiązania majątkowe (łączna kwota 7 245,15 EURO) według całości udziału, składowe zobowiązań=Składowe zobowiązań majątkowych według całości udziału, tj.:

1)Podatek od nieruchomości za rok 2021 dotyczący nieruchomości położonej pod adresem (…) na kwotę 109,00 EURO;

2)Kwota pomocy społecznej z (…) zgodnie z zaświadczeniem i formularzem wydanym przez (…) wynosi 5.636,15 EURO;

3)Koszty pogrzebu w wysokości 1500 EURO maksymalna kwota dozwolona przez organy podatkowe.

Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w odniesieniu do stanu faktycznego opisanego powyżej we wniosku powinna Pani zapłacić podatek od spadków i darowizn w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, ponieważ spełnia Pani poniższe wymogi odnośnie:

zgłoszenia w Polsce do US do 6 m-cy od dnia 1 grudnia 2022 r. (tj. dnia gdy akt własności nieruchomości został sporządzony na warunkach aktu notarialnego) oraz

potwierdzenia dokonania zapłaty należnego podatku do US we Francji 7 grudnia 2022 r.,

dlatego nie powinna Pani płacić podatku od spadków i darowizn w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.

Spadek (dziedziczenie) jest instytucją uregulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia  23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

W myśl art. 922 § 1 tej ustawy:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Zgodnie z art. 924 ww. ustawy:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Jak wynika z treści art. 925 Kodeksu cywilnego:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

W myśl art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego:

Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż spadkobiercy w zasadzie wchodzą w sytuację prawną, w jakiej pozostawał spadkodawca. Oznacza to, że w skład spadku wchodzi ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych. Innymi słowy spadkobierca nabywa spadek w stanie istniejącym w chwili jego otwarcia (a zatem w chwili śmierci spadkodawcy). Masę spadkową stanowi zatem majątek, który spadkodawca posiadał w chwili śmierci.

W myśl art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z powyższym spadkobierca, który w chwili otwarcia spadku był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn od nabytej własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz od nabytej własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie zaś do treści art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilą przyjęcia spadku.

W myśl art. 6 ust. 4 cyt. ustawy:

Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.

Zgodnie zatem z ww. przepisami obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia z chwilą przyjęcia spadku lub jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, z chwilą sporządzenia pisma.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.

Na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych - w wysokości tych wkładów.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 3 ww. ustawy:

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn w powiązaniu z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 2022 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2022 r. poz. 2084):

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1)10 434 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2)7878 – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3)5308 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy  i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte  w podanym wyżej okresie.

Art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy:

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III – innych nabywców.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy w powiązaniu z § 2 ww. rozporządzenia:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

11 128

3%

11 128

22 256

333 zł 90 gr i 5% od nadwyżki ponad 11 128 zł

 

22 256

890 zł 30 gr i 7% od nadwyżki ponad 22 256 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

11 128

7%

11 128

22 256

779 zł i 9% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

1780 zł 60 gr i 12% od nadwyżki ponad 22 256 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 128

12%

11 128

22 256

1335 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

3115 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł

Niezależnie od powyższego, ustawodawca przewidział zwolnienie podmiotowe w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z ww. art. 4a ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych powinno być dokonane na formularzu SD-Z2 określonym przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz.U. poz. 2060).

Na podstawie art. 4a ust. 1a ww. ustawy:

Jeżeli dokumentem potwierdzającym nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych jest akt poświadczenia dziedziczenia lub europejskie poświadczenie spadkowe, termin 6 miesięcy,  o którym mowa w ust. 1 pkt 1, do zgłoszenia tego nabycia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego liczy się od dnia zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

Z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że po śmierci Pani siostry zmarłej 17 maja 2021 r. w P. we Francji dziedziczy Pani z ustawy ¼ spadku. Spadek podlega prawu francuskiemu ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania we Francji Pani siostry. W dacie śmierci Pani siostry była Pani obywatelem Polski i posiadała Pani w Polsce miejsce stałego pobytu. Według prawa francuskiego nabyła Pani spadek  1 grudnia 2022 r. – w momencie podpisania notarialnego dokumentu zwanego oświadczenie o majątku (nazwa dokumentu w oryginale, tj. declaration de succession). Akt własności nieruchomości został sporządzony na warunkach aktu notarialnego wydanego przez kancelarię notarialną (…) we Francji 1 grudnia 2022 r. Zgodnie z prawem Republiki Francuskiej, prawomocny dokument, który potwierdza nabycie przez Panią spadku po siostrze to: oświadczenie spadkowe (nazwa dokumentu w oryginale, tj. declaration de succession), dokument wydany został na druku Generalnej Dyrekcji ds. Finansów Publicznych (w oryginale, tj. Direction Generale des Finances Publiques, Republique Francaise). Powyższy dokument został wydany i podpisany 1 grudnia 2022 r. Po ostatecznym rozliczeniu spadku (aktywów i pasywów) kancelaria notarialna przedłożyła wniosek do francuskiego organu finansów publicznych w celu zapłacenia podatku od dziedziczonego spadku. Wartość opodatkowanej części spadku wyniosła 43 440 Euro, a zapłacony podatek od spadku we Francji wyniósł 9 936 Euro. Po opłaceniu ww. kwoty podatku we Francji kancelaria notarialna dokonała przelewu na Pani rachunek bankowy kwoty należnej od spadku, tj. 27 100,59 Euro. W związku z nabyciem spadku po siostrze, złożyła Pani zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2 17 maja 2023 r.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że nabycie spadku za granicą co do zasady, podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli w chwili otwarcia spadku nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jednakże po spełnieniu warunków określonych w art. 4a ust. 1 ww. ustawy nabycie to może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie – jak wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku – dokumentem potwierdzającym nabycie przez Panią spadku po siostrze jest oświadczenie spadkowe (declaration de succession), który to dokument został wydany i podpisany 1 grudnia 2022 r. Jeżeli dokument ten stał się prawomocny z datą jego wydania lub jego wydanie nie było obarczone klauzulą prawomocności, to obowiązek podatkowy z tytułu nabycia spadku powstał dla Pani w dniu jego wydania.  Od tej daty powinien być również liczony sześciomiesięczny termin do zgłoszenia tego nabycia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Skoro w ustawowym terminie – 17 maja 2023 r. złożyła Pani zgłoszenie o nabyciu rzeczy  i praw majątkowych (SD-Z2) tytułem spadku po zmarłej siostrze, to ww. nabycie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Końcowo należy zaznaczyć, że umowa zawarta między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1 poz. 5) nie dotyczy podatku od spadków i darowizn, zatem zapłacenie we Francji określonej kwoty podatku od spadku nie ma wpływu na opodatkowanie nabycia majątku tytułem spadku według prawa polskiego.

Dodatkowe informacje

W związku z załączeniem przez Panią do wniosku oraz jego uzupełnienia dokumentów wskazujemy, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku  z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią i Pani stanowiskiem.

Wskazujemy również, że w przedmiotowej interpretacji Organ nie rozstrzygał, kiedy (z jaką datą) według prawa francuskiego nastąpiło nabycie przez Panią spadku po zmarłej siostrze oraz jaki prawomocny dokument potwierdził – zgodnie z prawem Republiki Francuskiej – nabycie przez Panią spadku po siostrze.   Uprawnienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ograniczają się wyłącznie do interpretacji przepisów polskiego prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 1 i pkt 2 Ordynacji podatkowej, natomiast ustalenie kiedy i na jakiej podstawie – według prawa francuskiego – nabyła Pani spadek po siostrze, nie jest normowane przepisami prawa podatkowego. Dokonując rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie, oparliśmy się więc na zawartym przez Panią opisie stanu faktycznego, w którym wskazała Pani, iż według prawa francuskiego nabyła Pani spadek 1 grudnia 2022 r., a prawomocny dokument, który potwierdza nabycie przez Panią spadku po siostrze to oświadczenie spadkowe (nazwa dokumentu w oryginale – declaration de succession). Tym samym Organ zaznacza, że powyższe kwestie stanowią element opisu stanu faktycznego, niepodlegający ocenie w niniejszej interpretacji.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).