Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 7 marca 2025 r. (wpływ 7 marca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Nieruchomość została nabyta 29 kwietnia 2022 r. w stanie surowym.

Pierwotny projekt budowlany zakładał:

·wentylację grawitacyjną,

·źródło ciepła w postaci pieca gazowego.

Zrealizowane modernizacje:

·montaż systemu rekuperacji (wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła),

·montaż pompy ciepła.

Wydatki zostały poniesione:

·20 września 2022 r.,

·1 października 2022 r.

  •  Łączna kwota wydatków: 62.000 zł.

Budynek jest obecnie Pana domem mieszkalnym jednorodzinnym, który Pan zamieszkuje.

Wydatki nie zostały:

·zwrócone w jakiejkolwiek formie,

·zaliczone do kosztów uzyskania przychodu,

·objęte innymi ulgami podatkowymi,

·nie zostały odliczone wcześniej w ramach ulgi termomodernizacyjnej

W uzupełnieniu wniosku - odpowiadając na następujące pytania - doprecyzował Pan, że:

·Czy od 29 kwietnia 2022 r. jest Pan właścicielem opisanej nieruchomości/domu? Jeśli nie - to od jakiej daty jest Pan jej/jego właścicielem?

Tak, jest Pan właścicielem opisanej nieruchomości od 29 kwietnia 2022 r.

·Jakich – konkretnie – wydatków dotyczy zadane przez Pana pytanie w części dotyczącej pompy ciepła? Czy Pana pytanie dotyczy wydatku na:

zakup pompy ciepła?

usługi montażu pompy ciepła?

obu tych wydatków?

Pana pytanie dotyczy obu rodzajów wydatków, tj. zarówno zakupu pompy ciepła, jak i usługi montażu pompy ciepła.

·Czy opisana we wniosku nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj.: (…).

Tak, opisana nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Jest to budynek wolno stojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym nie wydzielono więcej niż jednego lokalu mieszkalnego.

·Kiedy – proszę, żeby podał Pan datę – doszło do faktycznego zakończenia budowy tej nieruchomości?

Do faktycznego zakończenia budowy nieruchomości doszło 26 stycznia 2024 r.

·Co świadczyło (charakteryzowało) o zakończeniu budowy?

O zakończeniu budowy świadczyło uzyskanie wszystkich wymaganych odbiorów technicznych, w tym odbioru instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej oraz zakończenie prac wykończeniowych wewnętrznych i zewnętrznych, co umożliwiło bezpieczne i zgodne z przeznaczeniem użytkowanie budynku.

·Od kiedy – proszę, żeby podał Pan datę – użytkuje Pan nieruchomość?

Nieruchomość użytkuje Pan od 1 lutego 2024 r.

·W jaki sposób ją Pan użytkuje od tej daty?

Nieruchomość użytkuje Pan jako miejsce zamieszkania - jest to Pana dom mieszkalny, w którym zamieszkuje Pan wraz z rodziną.

·Co potwierdza to użytkowanie?

Użytkowanie potwierdza:

zameldowanie pod tym adresem,

umowy z dostawcami mediów (prąd, woda),

faktyczne zamieszkanie,

opłacanie rachunków za media związanych z użytkowaniem budynku.

·Czy stan surowy tej nieruchomości miał wpływ na możliwość użytkowania przez Pana nieruchomości? Proszę, żeby Pan uzasadnił dlaczego tak/nie.

Tak, stan surowy nieruchomości miał wpływ na możliwość jej użytkowania. W momencie nabycia nieruchomości w stanie surowym (29 kwietnia 2022 r.) nie było możliwe jej użytkowanie jako budynku mieszkalnego, ponieważ:

nie były zakończone instalacje wewnętrzne (elektryczna, wodno-kanalizacyjna, grzewcza),

brakowało wykończenia pomieszczeń (podłogi, ściany, sufity),

nie były zamontowane urządzenia i sprzęty niezbędne do codziennego użytkowania (m.in. urządzenia sanitarne),

budynek nie posiadał systemu ogrzewania i wentylacji.

W takim stanie technicznym budynek nie spełniał warunków do bezpiecznego i zgodnego z przeznaczeniem zamieszkania.

·Od kiedy – proszę, żeby podał Pan datę – płaci Pan podatek od nieruchomości od opisanego budynku?

Podatek od nieruchomości od opisanego budynku płaci Pan od 1 stycznia 2023 r.

·Czym jest dla Pana modernizacja, o której wspomina Pan w następującym fragmencie:

„Zrealizowane modernizacje: - montaż systemu rekuperacji (wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła) - montaż pompy ciepła”

Przez modernizację rozumie Pan zmianę pierwotnie planowanych w projekcie budowlanym rozwiązań technicznych na rozwiązania nowocześniejsze, bardziej efektywne energetycznie i ekologiczne. Modernizacja polegała na zastąpieniu pierwotnie planowanej wentylacji grawitacyjnej systemem rekuperacji (wentylacją mechaniczną z odzyskiem ciepła) oraz zastąpieniu pierwotnie planowanego pieca gazowego jako źródła ciepła pompą ciepła.

·Co – konkretnie – Pan zmodernizował i w jakim okresie korzystał Pan z tego?

Zmodernizował Pan:

·system wentylacji - zamiast wentylacji grawitacyjnej zastosował Pan system rekuperacji (wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła),

·źródło ogrzewania - zamiast pieca gazowego zastosował Pan pompę ciepła.

Z tych rozwiązań korzysta Pan od momentu rozpoczęcia użytkowania budynku, tj. od 1 lutego 2024 r.

·Z jakiego źródła pozyskiwana była energia na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości przed zakupem i zamontowaniem pompy ciepła?

Przed zakupem i zamontowaniem pompy ciepła nie pozyskiwano energii na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości, ponieważ budynek był w stanie surowym i nie był użytkowany. Zgodnie z pierwotnym projektem budowlanym planowane było zastosowanie pieca gazowego jako źródła ciepła, jednak nigdy nie został on zainstalowany ani użytkowany, gdyż na etapie budowy podjął Pan decyzję o zastosowaniu pompy ciepła.

·Z jakiego źródła pozyskiwana była energia na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości przed zakupem i zamontowaniem systemu rekuperacji?

Przed zakupem i zamontowaniem systemu rekuperacji nie pozyskiwano energii na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości, ponieważ budynek był w stanie surowym i nie był użytkowany. Zgodnie z pierwotnym projektem budowlanym planowana była wentylacja grawitacyjna, jednak nigdy nie została ona zainstalowana, ani użytkowana, gdyż na etapie budowy podjął Pan decyzję o zastosowaniu systemu rekuperacji.

·Kiedy – w jakiej dacie – wystawiona została każda z faktur dotycząca wydatków, których dotyczy Pana pytanie?

Faktury dotyczące wydatków zostały wystawione w następujących datach:

·20 września 2022 r. - faktura za zakup i montaż systemu rekuperacji,

·1 października 2022 r. - faktura za zakup i montaż pompy ciepła.

·Co jest wyszczególnione na tych fakturach (fakturze)? Jakie konkretnie pozycje zostały wyodrębnione?

Na fakturze z 20 września 2022 r. wyszczególniono: „Wykonanie instalacji rekuperacji w budynku mieszkalnym”. Na fakturze z 1 października 2022 r. wyszczególniono:Montaż pompy ciepła”.

·Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Tak, obie faktury zostały wystawione przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku

·Czy każda z faktur została wystawiona na Pana dane? Jeśli nie – proszę żeby Pan podał na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona? W przypadku wystawienia faktur na dane Pana małżonki proszę o wskazanie:

Czy w Pana małżeństwie panuje ustrój majątkowej wspólności małżeńskiej?

Od jakiej daty obowiązuje w Państwa małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

Czy opisany dom stanowi składnik majątku wspólnego Pana i Pana małżonki?

Obie faktury zostały wystawione na dane Pani małżonki.

Tak, w Pana małżeństwie panuje ustrój majątkowej wspólności małżeńskiej.

Tak, opisany dom stanowi składnik majątku wspólnego Pana i Pana małżonki (…).

·Czy Pana pytanie obejmuje również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

Nie, Pana pytanie nie obejmuje utylizacji usuniętych elementów, ponieważ nie było takich elementów do usunięcia. Modernizacja polegała na zastosowaniu innych rozwiązań niż pierwotnie planowane, ale jeszcze niezainstalowane (budynek był w stanie surowym).

·Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględnił/uwzględni Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Nie dotyczy. Nie było wydatków związanych z utylizacją, ponieważ nie było elementów do usunięcia.

·Czy wszystkie wydatki, których dotyczy Pana pytanie zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: (…) W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Tak, wszystkie wydatki, których dotyczy Pana pytanie, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

·Na czym – konkretnie – polega związek każdego z wydatków, których dotyczy Pana pytanie, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Związek wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na:

·Dla systemu rekuperacji (wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła):

system ten umożliwia odzyskiwanie ciepła z powietrza wywiewanego z pomieszczeń, które następnie jest wykorzystywane do ogrzewania powietrza nawiewanego,

prowadzi to do znaczącego zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku (zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. a ustawy).

rekuperator pozwala na odzyskanie do 90% ciepła, które w przypadku wentylacji grawitacyjnej byłoby bezpowrotnie tracone.

·Dla pompy ciepła:

zastosowanie pompy ciepła stanowi całkowitą zmianę źródła energii na źródło odnawialne (zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. d ustawy),

pompa ciepła wykorzystuje odnawialne źródło energii (ciepło zawarte w powietrzu), co zmniejsza zapotrzebowanie na energię pierwotną,

efektywność energetyczna pompy ciepła (współczynnik COP) pozwala na znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej w porównaniu do planowanego pierwotnie pieca gazowego,

oba te rozwiązania wspólnie tworzą spójny system, który znacząco poprawia efektywność energetyczną budynku, zmniejsza zapotrzebowanie na energię oraz przyczynia się do redukcji emisji CO2.

·Czy w momencie poniesienia przez Pana wydatków, których dotyczy Pana pytanienieruchomość była/jest/będzie budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?

W momencie poniesienia wydatków (wrzesień-październik 2022 r.) nieruchomość była budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, znajdującym się w trakcie budowy (w stanie surowym). Budynek był projektowany i budowany jako budynek mieszkalny jednorodzinny i taką funkcję pełni obecnie.

·Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) był/jest/będzie Pan nadal właścicielem nieruchomości?

Tak, na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty za rok 2024) będzie Pan nadal właścicielem nieruchomości.

·Jaka jest/była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Pana dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej – 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać Pan z ulgi termomodernizacyjnej?

Za rok podatkowy 2024, w którym zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, Pana dochody są opodatkowane według jednolitej 19% stawki podatku (podatek liniowy na formularzu PIT-36L).

·Czy wydatki, których dotyczy Pana pytanie zostały/zostaną przez Pana:

a)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto był beneficjentem tego dofinansowania? Kiedy dofinansowanie zostało otrzymane?

b)poniesione z Pani majątku/ewentualnego majątku Pani i Pani małżonka (Państwa wspólnych środków)?

Nie, wydatki, których dotyczy Pana pytanie, nie zostały i nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego Pana i Pana małżonki (z Państwa wspólnych środków).

Pytanie

Czy istnieje możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż systemu rekuperacji oraz pompy ciepła w wysokości 53.000 zł od podatku dochodowego za rok 2024?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że poniesione przez Pana wydatki kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ:

·spełniają definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,

·zostały poniesione na urządzenia wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych,

·instalacja tych urządzeń przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku - zmniejszenia zapotrzebowania na energię - redukcji emisji CO2,

·wszystkie wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez uprawnione podmioty,

·modernizacja została przeprowadzona w budynku już istniejącym (stan surowy).

Wskazał Pan, że zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0115-KDIT2.4011.298.2019.2.ENB, podatnik może dokonać odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej również w latach następujących po roku poniesienia wydatków, o ile mieści się to w ustawowym limicie 6 lat od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zaznaczył Pan, że:

·zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym,

·w myśl art. 26h ust. 2 wyżej wskazanej ustawy, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem,

·artykuł 26h ust. 3-4 ustawy, wskazuje na możliwość odliczania wydatków w kolejnych latach podatkowych.

Podał Pan, że w Pana przypadku, mimo że wydatki zostały poniesione w 2022 r., zamierza Pan dokonać odliczenia w zeznaniu za rok 2024, co mieści się w dozwolonym okresie 6 lat od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek (czyli od końca 2022 r.).

Artykuł 26h ust. 5-6 ustawy precyzuje, że odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

·sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

·zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

·odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

·uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

W świetle art. 26h ust. 7-8 ustawy, kwota odliczenia podlega wymogowi udokumentowania fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeśli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z tym podatkiem, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Uważa Pan, że powyższe przepisy w pełni uzasadniają możliwość skorzystania przez Pana z ulgi termomodernizacyjnej, gdyż spełnia Pan wszystkie wymienione warunki. Mimo że poniesione przez Pana całkowite wydatki wynoszą 62.000 zł, to zgodnie z ustawowym limitem zamierza Pan odliczyć kwotę 53.000 zł, która jest maksymalną dozwoloną wysokością odliczenia. Dodatkowo, wszystkie wydatki zostały poniesione po dacie nabycia nieruchomości i są udokumentowane fakturami VAT, a inwestycja bezpośrednio przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej budynku poprzez zastąpienie pierwotnie planowanego pieca gazowego pompą ciepła oraz wentylacji grawitacyjnej systemem rekuperacji.

W uzupełnieniu wniosku dodał Pan, że po dokładnej analizie przepisów prawa podatkowego, podtrzymuje Pan swoje stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Uważa Pan, że poniesione przez Pana wydatki na zakup i montaż systemu rekuperacji oraz pompy ciepła kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wskazał Pan, że poniesione wydatki spełniają wszystkie warunki określone w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Zostały poniesione na budynek mieszkalny jednorodzinny, którego jest Pan właścicielem. Są udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Nie zostały sfinansowane ze środków NFOŚiGW lub WFOŚiGW, nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i nie były uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

W Pana ocenie, fakt, że faktury zostały wystawione na Pana małżonkę, nie stanowi przeszkody w skorzystaniu z ulgi, ponieważ w Państwa małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej, a wydatki zostały poniesione z Państwa wspólnych środków. Opisana nieruchomość stanowi składnik Państwa majątku wspólnego.

Ponadto zaznaczył Pan, że zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0115‑KDIT2.4011.298.2019.2.ENB, ma Pan prawo dokonać odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku 2024, mimo że wydatki zostały poniesione w 2022 r., ponieważ mieści się to w ustawowym limicie 6 lat od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Warto również podkreślić, że fakt poniesienia przez Pana wydatków na etapie budowy budynku (w stanie surowym) nie wyklucza możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Pana zdaniem, z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika, aby odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej było uzależnione od zakończenia budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego i dopuszczenia go do użytkowania.

Na poparcie Pana stanowiska przytacza Pan interpretację indywidualną o znaku 0112‑KDIL2‑1.4011.766.2024.2.MB, gdzie organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, który dokonał instalacji rekuperacji w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, który „nie był zamieszkały przed realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, lecz był użytkowany” po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Choć w Pana przypadku budynek znajdował się jeszcze w stanie surowym (a nie miał pozwolenia na użytkowanie), to istota sprawy jest podobna - przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zrealizowane przed faktycznym zamieszkaniem budynku, co nie stanowiło przeszkody w skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej. Potwierdza to, że dla możliwości skorzystania z ulgi znaczenie ma przeznaczenie budynku jako budynku mieszkalnego jednorodzinnego, a nie jego aktualny stan użytkowania, czy zamieszkania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021, poz. 1993 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z perspektywy przedstawionego przez Pana zagadnienia, istotne jest też podkreślenie, że art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) - od 1 stycznia 2022 r. ma następujące brzmienie:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

W myśl art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

8. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

9. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

We wniosku wskazał Pan, że faktury dotyczące wydatków zostały wystawione w następujących datach:

·20 września 2022 r. - faktura za zakup i montaż systemu rekuperacji,

na tej fakturze „wyszczególniono”: Wykonanie instalacji rekuperacji w budynku mieszkalnym,

·1 października 2022 r. - faktura za zakup i montaż pompy ciepła.

na tej fakturze „wyszczególniono”: Montaż pompy ciepła.

Zgodnie więc z art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki (których dotyczy Pana pytanie), zostały przez Pana poniesione w 2022 r. Stosownie do treści art. 26h ust. 6 wskazanej ustawy, powinien je Pan zatem wykazać w zeznaniu podatkowym złożonym za rok 2022 - do wysokości uzyskanego dochodu (bez względu na to, czy w roku poniesienia wydatku na przedsięwzięcie termomodernizacyjne uzyskał Pan dochód w kwocie wolnej, czy w kwocie ją przewyższającej).

Istotne jest również to, że art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadza następującą preferencję:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Z tego powodu, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek, przy czym podatnik może dokonać odliczenia nieodliczonej kwoty w dowolnym roku wyżej wskazanego sześcioletniego okresu. Podatnik ma więc prawo w dowolny sposób zadysponować wysokością kwoty wydatku podlegającego wykazaniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, której nie odliczył w roku poniesienia wydatku. W sytuacji, gdy w roku poniesienia wydatku podatnik nie uzyskał żadnego dochodu (wyniósł on 0 zł) całość wydatkowanej kwoty podlega odliczeniu w kolejnych sześciu latach podatkowych, liczonych od końca roku poniesienia wydatku.

Ponadto, gdy Podatnik wraz ze współmałżonkiem dokonuje przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym należącym do Ich majątku wspólnego, podatnik (w takim przypadku) może skorzystać z odliczenia w z tytułu ulgi termomodernizacyjnej niezależnie od tego na kogo została wystawiona faktura, samo bowiem wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma znaczenie drugorzędne w sytuacji, gdy wydatek jest poniesiony z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na wspólną nieruchomość.

W przestawionej przez Pana sprawie, ważniejsze jest jednak ustalenie, czy wydatki poniesione na wykonane przez Pana przedsięwzięcie mogą zostać objęte ulgą, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana wątpliwość budzi bowiem możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż systemu rekuperacji oraz zakup i montaż pompy ciepła „od podatku dochodowego za rok 2024”.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się bowiem w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2489).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Odliczeniu podlega więc m.in.:

·pompa ciepła wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 11 wskazanego wykazu),

·materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu (ust. 1 pkt 15),

·montaż pompy ciepła (ust. 2 pkt 10),

·montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego (ust. 2 pkt 12).

Z treści złożonego przez Pana wniosku wynika m.in., że:

·29 kwietnia 2022 r. nabył Pan nieruchomość w stanie surowym,

·w momencie poniesienia wskazanych wyżej wydatków (wrzesień-październik 2022 r.) nieruchomość była budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, znajdującym się w trakcie budowy (w stanie surowym),

budynek był projektowany i budowany jako budynek mieszkalny jednorodzinny i taką funkcję pełni obecnie,

stan surowy nieruchomości miał wpływ na możliwość jej użytkowania. W momencie nabycia nieruchomości w stanie surowym (29 kwietnia 2022 r.) nie było możliwe jej użytkowanie jako budynku mieszkalnego, ponieważ:

·nie były zakończone instalacje wewnętrzne (elektryczna, wodno-kanalizacyjna, grzewcza),

·brakowało wykończenia pomieszczeń (podłogi, ściany, sufity),

·nie były zamontowane urządzenia i sprzęty niezbędne do codziennego użytkowania (m.in. urządzenia sanitarne),

·budynek nie posiadał systemu ogrzewania i wentylacji.

w takim stanie technicznym budynek nie spełniał warunków do bezpiecznego i zgodnego z przeznaczeniem zamieszkania,

Zauważam, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Podkreślam jednak, że dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie, konieczne jest więc odniesienie się do pojęć: „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”.

Zgodnie ze słownikową definicją, termin „modernizacja” oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, trwałe ulepszenie. Dotyczyć może (przykładowo) istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmować może prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.

Wskazał na to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23:

Tymczasem zmieniać, czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl). Taki był również zamysł projektodawców ustawy, jak bowiem wynika z uzasadnienia projektu, program remontów i termomodernizacji budynków mieszkalnych miał na celu poprawę stanu technicznego istniejącego zasobu mieszkaniowego (s. 1 uzasadnienia, druk sejmowy nr 321 z 4 marca 2008 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu podkreśla Pan, że:

·zmodernizował Pan:

system wentylacji - zamiast wentylacji grawitacyjnej zastosował Pan system rekuperacji (wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła),

źródło ogrzewania - zamiast pieca gazowego zastosował Pan pompę ciepła.

przez modernizację rozumie Pan bowiem zmianę pierwotnie planowanych w projekcie budowlanym rozwiązań technicznych na rozwiązania nowocześniejsze, bardziej efektywne energetycznie i ekologiczne,

modernizacja polegała na zastąpieniu pierwotnie planowanej wentylacji grawitacyjnej systemem rekuperacji (wentylacją mechaniczną z odzyskiem ciepła) oraz zastąpieniu pierwotnie planowanego pieca gazowego jako źródła ciepła pompą ciepła,

·przed zakupem i zamontowaniem pompy ciepła nie pozyskiwano energii na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości, ponieważ budynek był w stanie surowym i nie był użytkowanym,

zgodnie z pierwotnym projektem budowlanym planowane było zastosowanie pieca gazowego jako źródła ciepła, jednak nigdy nie został on zainstalowany ani użytkowany, gdyż na etapie budowy podjął Pan decyzję o zastosowaniu pompy ciepła

·przed zakupem i zamontowaniem systemu rekuperacji nie pozyskiwano energii na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości, ponieważ budynek był w stanie surowym i nie był użytkowany,

zgodnie z pierwotnym projektem budowlanym planowana była wentylacja grawitacyjna, jednak nigdy nie została ona zainstalowana, ani użytkowana, gdyż na etapie budowy podjął Pan decyzję o zastosowaniu systemu rekuperacji.

Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Pana stanowiskiem w sprawie, stwierdzam, że nie może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do zakupu i montażu systemu rekuperacji oraz zakupu i montażu pompy ciepła. Przeprowadzone przez Pana prace stanowiły w rzeczywistości kolejny etap prac w budynku mieszkalnym.

Stosownie bowiem do informacji, które Pan przekazał w uzupełnianiu wniosku:

·przed zakupem i zamontowaniem pompy ciepła nie pozyskiwano energii na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości, ponieważ budynek był w stanie surowym i nie był użytkowany,

·przed zakupem i zamontowaniem systemu rekuperacji nie pozyskiwano energii na potrzeby użytkowania i ogrzewania nieruchomości, ponieważ budynek był w stanie surowym i nie był użytkowany,

·nieruchomość użytkuje Pan od 1 lutego 2024 r.

W Pana sytuacji nie można więc mówić o ulepszeniu:

w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych

ponieważ takie zapotrzebowanie - w momencie zakupu i montażu systemu rekuperacji oraz zakupu i montażu pompy ciepła - w opisanym budynku jeszcze faktycznie nie istniało.

Ponadto, jak Pan wskazał podatek od nieruchomości od opisanego budynku płaci Pan od 1 stycznia 2023 r.

Z tej też przyczyny zaznaczam, że ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 70 ze zm.) - w swoim art. 6 ust. 1, 2 i 6 - stanowi, że:

1.Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.

2.Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

6.Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 11, są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.

Jak natomiast wyjaśnia Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1228/12:

Należy zaznaczyć, że obowiązek podatkowy może być związany z rozpoczęciem użytkowania budynku lub jego części (jak w rozpatrywanym przypadku) przed ich ostatecznym wykończeniem. Przypadek ten dotyczy rozpoczęcia faktycznego użytkowania budynku lub jego części. W takiej sytuacji nie muszą być spełnione warunki uprawniające do użytkowania budynku, o których mowa w art. 54, czy 55 ustawy Prawo budowlane (por. np. A. Kokoszkiewicz, Powstanie obowiązku podatkowego w związku z zakończeniem budowy, „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” 2012, nr 7, s. 6).

Artykuł 6 ust. 2 PodLokU stanowiąc o okolicznościach, od których uzależniony jest obowiązek podatkowy, używa określenia zakończenie budowy oraz rozpoczęcie użytkowania obiektu budowlanego, ale chodzi wyłącznie o stan faktyczny powodujący moment rozpoczęcia obowiązku podatkowego. Zgodnie z tym przepisem, powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości uzależnione jest bowiem od faktu zakończenia prac związanych ze wznoszeniem obiektu budowlanego lub od rozpoczęcia jego użytkowania przed ostatecznym zakończeniem robót - a więc powstanie obowiązku podatkowego nie jest uwarunkowane uzyskaniem prawa do użytkowania budynku (por. M. Ślifirczyk, Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, „Monitor Podatkowy” 2003, nr 1, s. 18).

Mając powyższe na względzie stwierdzam, że nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków. Z przedstawionych przez Pana okoliczności wynika, że wydatki na zakup i montaż systemu rekuperacji oraz zakup i montaż pompy ciepła zostały przez Pana poniesione w trakcie budowy domu jednorodzinnego. Zatem, nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z tej ulgi w odniesieniu do podanych wydatków w zeznaniu za rok podatkowy, w którym Pan je poniósł, jak i w kolejnych sześciu latach.

Z podanych wyżej powodów, Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że:

·zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa zakres żądania Wnioskodawcy). Rozstrzygnięcie to dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,

·procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych - stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).