
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wraz z żoną jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego, który został ukończony, odebrany i jest użytkowany od 2001 r. Są Państwo „płatnikami” podatku dochodowego od osób fizycznych i rozliczacie się z dochodów na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Głównym źródłem przychodów Pana oraz żony jest emerytura oraz przychody z tytułu umów o pracę.
Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, wolnostojącym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 stycznia 1994 r. – Prawo budowlane.
W marcu 2023 r. zakończył Pan wraz z żoną inwestycję polegającą na montażu paneli fotowoltaicznych, która została wykazana w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r.
Następnie, wraz z żoną, zainstalował Pan urządzenia: klimatyzację inwerterową typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A, termę B z pompą ciepła marki C.
Na zakup i montaż powyższych urządzeń poniósł Pan z żoną wydatki w kwocie 25 500,00 zł (dwadzieścia pięć tysięcy pięćset złotych), na co posiada Pan fakturę VAT wystawioną w 2024 r. przez podatnika podatku od towarów i usług.
Klimatyzacja z funkcją grzania jest już wykorzystywana do ogrzewania domu, przy czym jest zasilana energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych (panele fotowoltaiczne), co jednocześnie ogranicza zużycie paliw kopalnych. Dzięki powyższemu zastosowaniu użycie gazu znacznie spadło, co pozwala na korzystanie z odnawialnych źródeł energii. W ciągu ostatnich miesięcy zauważył Pan, że rachunki za gaz zmniejszyły się o około 60%, co potwierdza efektywność zastosowanych rozwiązań. Taki spadek zużycia gazu nie tylko obniża koszty eksploatacyjne, ale również przyczynia się do redukcji emisji CO2, co jest zgodne z celami ochrony środowiska.
Klimatyzacja inwerterowa typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A składa się z trzech urządzeń: (...). Tak więc, przedmiotowa klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania jest sama w sobie pompą ciepła. Wymieniony klimatyzator to po prostu pompa ciepła powietrze/powietrze.
Terma B z pompą ciepła marki C to nowoczesne urządzenie, które łączy w sobie zalety podgrzewacza elektrycznego oraz pompy ciepła, co pozwala na efektywne i oszczędne podgrzewanie wody. (...).
Pompa ciepła w termie jest w stanie szybko podgrzać wodę, co jest szczególnie istotne w kontekście niskiego zużycia energii. Przedmiotowa terma charakteryzuje się niskim poziomem zużycia energii, co ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu energii, urządzenie przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2. Urządzenie osiąga klasę energetyczną A (A+/F), (...). Dzięki połączeniu pompy ciepła i grzałki elektrycznej, jest w stanie dostarczyć ciepło w sposób optymalny.
Faktura VAT nr (...) z (...) 2024 r. dokumentuje zakup i montaż klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A oraz termy B z pompą ciepła marki C. Faktura została wystawiona na dane osobowe Pana oraz żony.
Wszystkie wydatki poniesione na przedsięwzięcie związane z termomodernizacją budynku przy ul. D 1 w E (...) są sfinalizowane ze środków własnych.
Wydatki poniesione na termomodernizację w części, której dotyczy wydanie powyższej interpretacji, nie zostaną zwrócone w żadnej formie. Nie składał Pan wraz z żoną żadnych wniosków o dofinansowanie z tytułu montażu i zakupu pompy ciepła.
Planuje Pan wszelkie wydatki związane z ulgą termomodernizacyjną rozliczyć wspólnie z żoną podczas rocznego zeznania w formularzu PIT-37 oraz w załączniku PIT/O w części B. „Odliczenia od dochodu/przychodu” w pkt 6 „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”.
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przez Pana i żonę przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan z żoną właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.
W związku z powyższym podkreślił Pan, że wydatki poniesione na klimatyzację inwerterową typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A oraz termę B z pompą ciepła marki C są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W szczególności dotyczą one całkowitej lub częściowej zamiany źródeł energii na źródła odnawialne (fotowoltaika) – podpunkt d), ulepszenia, które prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynków mieszkalnych – podpunkt a).
Oba urządzenia, klimatyzacja z funkcją grzania oraz terma B, przyczyniają się do znacznego obniżenia zapotrzebowania na energię pozyskiwaną z paliw kopalnych. Klimatyzacja, zasilana energią odnawialną pochodzącą z paneli fotowoltaicznych, oraz terma, wykorzystująca energię z otoczenia, wspólnie przyczyniają się do efektywnego wykorzystania odnawialnych źródeł energii, co pozytywnie wpływa na redukcję emisji CO2. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu tych rozwiązań, zużycie gazu znacznie spadło, co nie tylko obniża koszty eksploatacyjne, ale również wspiera działania na rzecz ochrony środowiska.
Pytanie
Czy wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją ogrzewania oraz termę B z pompą ciepła mieszczą się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, które można odliczyć w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r.?
Pana stanowisko w sprawie
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje ogólnie na materiały budowlane wykorzystywane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Celem tym jest modernizacja istniejącego budynku, polegająca na wykonaniu docieplenia oraz modernizacji systemu grzewczego.
W Pana przekonaniu, koszty zakupu oraz instalacji klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A oraz Termy B z pompą ciepła marki C można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej za 2024 r.
Oba urządzenia, ze względu na swoją budowę i sposób działania, spełniają definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania, dzięki wbudowanej pompie ciepła, umożliwia efektywne ogrzewanie, co prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku. Z kolei terma B, wykorzystująca energię z otoczenia, również przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych oraz zmniejszenia emisji CO2.
Ogrzewanie za pomocą energii elektrycznej dostarczanej z instalacji fotowoltaicznej pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych poprzez zmianę źródła energii na źródło odnawialne. Dzięki zastosowaniu obu urządzeń, zużycie gazu znacznie spadło, co potwierdza efektywność wprowadzonych rozwiązań. Zmniejszenie zużycia gazu o około 60% nie tylko obniża koszty Pana i żony, ale także wspiera działania na rzecz ochrony środowiska.
Klimatyzacja inwerterowa typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A składa się z trzech urządzeń:(...). Wymieniony klimatyzator to po prostu pompa ciepła powietrze/powietrze.
Terma B z pompą ciepła marki C to nowoczesne urządzenie, które łączy w sobie zalety podgrzewacza elektrycznego oraz pompy ciepła, co pozwala na efektywne i oszczędne podgrzewanie wody. (...).
Pompa ciepła w termie jest w stanie szybko podgrzać wodę, co jest szczególnie istotne w kontekście niskiego zużycia energii. Przedmiotowa terma charakteryzuje się niskim poziomem zużycia energii, co ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu energii, urządzenie przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2. Urządzenie osiąga klasę energetyczną A (A+/F), (...).
Dzięki połączeniu pompy ciepła i grzałki elektrycznej, jest w stanie dostarczyć ciepło w sposób optymalny.
W kontekście powyższego, warto również zauważyć, że wydatki na klimatyzację inwerterową oraz termę B są zgodne z interpretacjami wydanymi przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, które potwierdzają, że tego rodzaju urządzenia mogą kwalifikować się do ulgi termomodernizacyjnej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zapytaniu czy klimatyzacja inwerterowa lub elektryczny hybrydowy podgrzewacz wody mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, wypowiedział się pozytywnie, że podatnik może odliczyć powyższe wydatki w zeznaniu rocznym; interpretacje indywidualne:
·0112-KDIL2-1.4011.23.2020.2.AMH,
·0113-KDIPT2-2.4011.77.2021.3.KK,
·0113-KDIPT2-2.4011.396.2021.2.DA,
·0113-KDIPT2-2.4011.474.2023.1.AKU.
Podsumowując, zarówno klimatyzacja inwerterowa, jak i terma B, przyczyniają się do poprawy efektywności energetycznej budynku, co uzasadnia Pana i żony prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Dodatkowo, oba urządzenia są ściśle powiązane z wcześniejszym zakupem paneli fotowoltaicznych, co w konsekwencji przyczynia się do dalszego obniżenia emisji CO2. Wykorzystanie energii odnawialnej z paneli fotowoltaicznych w połączeniu z nowoczesnymi rozwiązaniami grzewczymi, takimi jak klimatyzacja i terma, tworzy synergiczny efekt, który znacząco wpływa na zmniejszenie śladu węglowego Pana i żony oraz promuje zrównoważony rozwój.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 24 listopada 2022 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).
Art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:
1. Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Natomiast zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;
2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
4.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z wniosku wynika, że wraz z żoną jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego, który został ukończony, odebrany i jest użytkowany od 2001 r. W marcu 2023 r. zakończył Pan wraz z żoną inwestycję polegającą na montażu paneli fotowoltaicznych, która została wykazana w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. Następnie, wraz z żoną, zainstalował Pan urządzenia: klimatyzację inwerterową typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A oraz termę B z pompą ciepła marki C. Na zakup i montaż powyższych urządzeń poniósł Pan z żoną wydatki w kwocie 25 500,00 zł, na co posiada Pan fakturę VAT z (...) 2024 r. wystawioną na dane osobowe Pana oraz żony przez podatnika podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na termomodernizację w części, której dotyczy wydanie powyższej interpretacji, nie zostaną zwrócone w żadnej formie. Planuje Pan wszelkie wydatki związane z ulgą termomodernizacyjną rozliczyć wspólnie z żoną podczas rocznego zeznania w formularzu PIT-37 oraz w załączniku PIT/O. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przez Pana i żonę przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan z żoną właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.
Wskazał Pan, że wydatki poniesione na klimatyzację inwerterową typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A oraz termę B z pompą ciepła marki C są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. W szczególności dotyczą one całkowitej lub częściowej zamiany źródeł energii na źródła odnawialne (fotowoltaika) – podpunkt d), ulepszenia, które prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynków mieszkalnych – podpunkt a).
Rozpatrując możliwość skorzystania z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej w przypadku poniesionych wydatków na zakup i montaż klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania oraz termy B z pompą ciepła marki C wskazać należy, że odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków na zakup i montaż klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania oraz termy B z pompą ciepła. Urządzeń tych nie można również uznać za materiały budowlane, o których mowa w pkt 7-9 załącznika do ww. rozporządzenia.
W konsekwencji wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania oraz termy B z pompą ciepła marki C nie można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem takie wydatki nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.
Bez znaczenia na niniejsze rozstrzygnięcie ma Pana wskazanie, że zarówno klimatyzacja inwenterowa, jak i terma B przyczyniają się do poprawy efektywności budynku, a ponadto oba te urządzenia są ściśle powiązane z wcześniejszym zakupem paneli fotowoltaicznych, co w konsekwencji przyczynia się do obniżenia emisji CO2.
Jak zostało już wskazane, odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Wobec tego, stwierdzam, że – wbrew Pana twierdzeniu – nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na nabycie i montaż klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania oraz termy B z pompą ciepła marki C.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie zakupu i montażu klimatyzacji inwerterowej typu pompa ciepła powietrze/powietrze z funkcją grzania marki A oraz termy B z pompą ciepła marki C. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Ponadto należy podkreślić, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Pana jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pana żony).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Dodatkowo wskazać należy, że interpretacja nr 0112-KDIL2-1.4011.23.2020.2.AMN została zmieniona z urzędu, a jej obecne brzmienie jest tożsame z prezentowanym w niniejszej interpretacji stanowisku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.