Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-   prawidłowe w odniesieniu do kwestii dotyczącej powstania przychodu po stronie Pana ojca w związku z przekazaniem kryptowalut, do którego rozliczenia będzie Pan obowiązany jako spadkobierca,

-   nieprawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 12 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa o PIT”). Wnioskodawca jest obywatelem polskim.

U ojca Wnioskodawcy rozpoznano (...), co skłoniło ojca Wnioskodawcy do uporządkowania swoich spraw, w tym co do rozporządzenia majątkiem na wypadek jego śmierci.

Ojciec Wnioskodawcy jest polskim rezydentem podatkowym oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z obecną sytuacją zdrowotną ojciec Wnioskodawcy planuje sporządzenie testamentu, w którym ustanowi syna (Wnioskodawcę) jako spadkobiercę (nabywcę) majątku na wypadek śmierci. Testament będzie obejmował m.in. przekazanie Wnioskodawcy kryptowalut.

Na moment złożenia niniejszego wniosku ojciec Wnioskodawcy nie podjął decyzji, w jaki sposób dojdzie do technicznego przekazania kryptowalut w ramach spadku. Może to być m.in. przekazanie kryptowalut przy pomocy portfela niehostowanego, tzw. (…) lub też hostowanych portfeli, w tym hot (…) lub przekazania danych dostępowych do platformy, na której zgromadzone będą waluty wirtualne. Ojciec Wnioskodawcy dokona wyboru sposobu przekazania kryptoaktywów w momencie sporządzenia testamentu oraz zostanie ustalona instrukcja dostępu do przedmiotowych kryptowalut np. zapisując klucze prywatne, frazy seed czy dane do logowania w sposób zgodny z zasadami bezpieczeństwa.

Wśród kryptowalut, które mają być przekazane w ramach spadku do Wnioskodawcy, mogą się znajdować kryptowaluty, których wartość nie jest stabilizowana w żaden sposób (w stosunku do żadnego aktywa), jak np. Bitcoin (BTC), jak również tzw. stablecoiny, które utrzymują stabilną wartość, dzięki temu że są powiązane z inną wartością lub prawem, walutą urzędową lub ich kombinacją, jak np. Tether (USDT) czy też USDC (USD Coin).

W momencie złożenia niniejszego wniosku kryptowaluty, które mają być przekazane w ramach spadku do Wnioskodawcy, będą spełniać definicję „waluty wirtualnej” zawartą w art. 5a pkt 33a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będą pochodzić z majątku osobistego taty Wnioskodawcy.

Zarówno Wnioskodawca, jak i jego ojciec nie świadczą oraz nie zamierzają świadczyć usług, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Po otwarciu spadku oraz stwierdzeniu nabycia spadku lub uzyskaniu notarialnego aktu poświadczenia dziedziczeniu Wnioskodawca, będąc zstępnym, planuje zgłoszenie nabycia m.in. kryptowalut ze spadku naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy (ojca). Do zgłoszenia dojdzie na formularzu SD-Z2 z zachowaniem 6 miesięcznego terminu.

Jednocześnie dojdzie do przejęcia przez Wnioskodawcę kryptowalut ze spadku poprzez umożliwienie Wnioskodawcy rozporządzenia przedmiotowymi kryptowalutami. Może to być wydanie Wnioskodawcy portfela kryptowalutowego umożliwiającego dostęp do kryptowalut lub wydanie danych do logowania się na platformie, gdzie przechowywane są kryptowaluty, jak też przelanie kryptowalut na portfel kryptowalutowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca w odpowiednim czasie podejmie decyzję o dalszym zbyciu ww. kryptowalut.

Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

1. Czy w nawiązaniu do sytuacji opisanej w pytaniu dotyczącym podatku od spadków i darowizn, w związku z otrzymaniem kryptowalut w drodze dziedziczenia i powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (podlegającemu dalszemu zwolnieniu podmiotowemu), jednocześnie, wraz z otrzymaniem kryptowalut ze spadku, po stronie Wnioskodawcy powstanie koszt uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który obniży przychód Wnioskodawcy przy dalszym zbyciu kryptowalut?

2. W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy co do pytania nr 1 za prawidłowe, czy wysokość kosztu uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych należy ustalać w wysokości wartości rynkowej kryptowalut z chwili przyjęcia spadku, odpowiednio do momentu powstania obowiązku podatkowego z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz wysokości podstawy opodatkowania z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn?

3. Czy w związku z otrzymaniem kryptowalut przez Wnioskodawcę w ramach spadku, po stronie spadkodawcy (ojca Wnioskodawcy) dojdzie do powstania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub przychodu z innego tytułu w związku z przekazaniem kryptowalut w spadku, do którego rozliczenia będzie obowiązany Wnioskodawca jako spadkobierca, w tym na mocy decyzji, o której mowa w art. 100 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa?

4. Czy w przypadku dalszego zbycia kryptowalut pozyskanych ze spadku po ojcu Wnioskodawcy, podatek, o którym mowa w art. 30b ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 19% powstanie od różnicy wzrostu wartości waluty wirtualnej w dniu jej zbycia a wartością waluty wirtualnej otrzymanej przez Wnioskodawcę w ramach spadku?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 1 – w nawiązaniu do sytuacji opisanej w pytaniu dotyczącym podatku od spadków i darowizn, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem kryptowalut w drodze dziedziczenia i powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (podlegającemu dalszemu zwolnieniu podmiotowemu), jednocześnie, wraz z otrzymaniem kryptowalut ze spadku, po stronie Wnioskodawcy powstanie koszt uzyskania przychodów z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który obniży przychód Wnioskodawcy przy dalszym zbyciu kryptowalut.

Jak zostało to wskazane w stanowisku własnym Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, w związku z otrzymaniem kryptowalut ze spadku po stronie Wnioskodawcy dojdzie do nabycia praw majątkowych oraz powstania obowiązku podatkowego z tytułu dziedziczenia na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz zastosowania zwolnienia podmiotowego z art. 4a ww. ustawy po spełnieniu określonych w tym przepisie warunków.

Jednocześnie, w momencie dalszego zbycia kryptowalut pochodzących ze spadku, dojdzie do powstania przychodu z kapitałów pieniężnych opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sposób pośredni potwierdza to również pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2022 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.217.2022.2.MKA, dotyczące co prawda darowizny kryptowalut, jednak w ocenie Wnioskodawcy mające znaczenie dla oceny sytuacji prawnej także spadkobiercy, który odziedziczył kryptowaluty (waluty wirtualne).

W powyższym piśmie wskazuje się, iż: „W rezultacie stwierdzić należy, że wartość walut wirtualnych, które Pan otrzymał w drodze umowy darowizny podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W konsekwencji, z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość przekazanych Panu walut wirtualnych, o których mowa we wniosku, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości dotyczących powstania obowiązku podatkowego w związku z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną oraz waluty wirtualnej na walutę fiducjarną należy wskazać na następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przychody ze sprzedaży waluty wirtualnej należy zaliczyć do źródła przychodów kapitały pieniężne, wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podlegają opodatkowaniu według stawki 19% po zakończeniu roku podatkowego. Przy czym, wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi nie skutkuje powstaniem przychodu dla celów podatkowych. Przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej powstaje natomiast w chwili wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy (walutę tradycyjną), towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną, natomiast wcześniejsze wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi są neutralne podatkowo. W konsekwencji wymiana waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy spowoduje powstanie u Pana przychodu z kapitałów pieniężnych opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19%. Dochód uzyskany w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych ustalony zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winien Pan wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-38) oraz obliczyć należny podatek dochodowy. Zeznanie roczne winien Pan złożyć w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym oraz wpłacić należny podatek do 30 kwietnia tegoż roku”.

W ocenie Wnioskodawcy powyższa kwalifikacja ma wpływ również na ocenę skutków podatkowych kryptowalut otrzymanych przez Wnioskodawcę w drodze dziedziczenia. Bowiem w związku z otrzymaniem kryptowalut w drodze dziedziczenia po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, a następnie dojdzie do zwolnienia podmiotowego, o ile zostaną spełnione określone warunki ustawowe.

Jednocześnie przy dalszym zbyciu kryptowalut pochodzących ze spadku powstanie przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym momencie Wnioskodawca ma wątpliwość, czy wraz z otrzymaniem kryptowalut ze spadku, po stronie Wnioskodawcy powstanie również koszt uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który obniży przychód Wnioskodawcy przy dalszym zbyciu kryptowalut, celem zachowania neutralności podatkowej majątku pochodzącego ze spadku od osoby najbliższej.

Jak wynika z uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, druk Sejmowy Nr 736 z 26 czerwca 2006r. celem wprowadzenia zwolnienia podatkowego w przypadku nabycia spadku było nieodpłatne przekazywanie majątku na rzecz osób najbliższych, bowiem: „Zmiany mające na celu zniesienie obciążeń podatkowych dla nabywających nieodpłatnie majątek od osób najbliższych. W obecnym stanie prawnym podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium RP lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium RP, tytułem spadku, darowizny, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności oraz zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w postaci powołania do spadku albo w postaci zapisu. Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek jego śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci. Mając na względzie konieczność szczególnej ochrony sytuacji majątkowej rodziny oraz uwzględniając fakt, że nieodpłatne przekazywanie majątku odbywa się, co do zasady, między osobami najbliższymi, przyjęte w projekcie rozwiązania prowadzą do całkowitego zwolnienia od podatku nieodpłatnego nabycia majątku od osób najbliższych. Szczególne powiązania osobiste i rodzinne między krewnymi w linii prostej oraz małżonkami uzasadniają całkowite zwolnienie od podatku nabycie rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, ojczyma i macochę (art. 1 pkt 4 projektu)...”.

Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem kryptowalut w drodze dziedziczenia i powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (podlegającemu dalszemu zwolnieniu podmiotowemu), jednocześnie, wraz z otrzymaniem kryptowalut ze spadku, po stronie Wnioskodawcy powstanie koszt uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który obniży przychód Wnioskodawcy przy dalszym zbyciu kryptowalut. W razie braku powstania kosztu uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut w drodze dziedziczenia, w razie dalszego zbycia przedmiotowych kryptowalut Wnioskodawca będzie zmuszony do uregulowania podatku od przychodu, a nie od dochodu, tj. uregulowania podatku od pełnej wartości kryptowalut pochodzących ze spadku, co w sposób pośredni będzie skutkować opodatkowaniem wartości otrzymanej w spadku od osoby najbliższej i będzie stać w sprzeczności z celem ustawodawcy opisanym w wyżej zacytowanym uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W ocenie Wnioskodawcy rozpoznanie kosztu uzyskania przychodu z art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu nabycia kryptowalut (walut wirtualnych) pozwoli na zachowanie neutralności podatkowej majątku otrzymanego ze spadku, a jednocześnie pozwoli na umożliwienie spadkobiercy (Wnioskodawcy) rozliczenia kosztów uzyskania przychodu związanych z nabyciem kryptowalut, gdyż Wnioskodawca nie będzie mógł przejąć koszty uzyskania przychodu po spadkodawcy (a przecież spadkodawca poczynił wydatek na nabycie kryptowalut, które następnie przekazał w spadku).

Powyższe rozumowanie na zasadzie analogii znajduje uzasadnienie w regulacji art. 22 ust. 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: „W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio: 1) wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo 2) wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo 3) równowartość wierzytelności (należności) uregulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług –pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1”. Różnica dotyczy jedynie tego, że przychód w analizowanym przypadku powstawałby na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn, a nie na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W nawiązaniu do powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w pytaniu nr 1, na skutek otrzymania kryptowalut w drodze dziedziczenia i powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (podlegającego dalszemu zwolnieniu podmiotowemu), jednocześnie, wraz z otrzymaniem kryptowalut ze spadku, po stronie Wnioskodawcy powstanie koszt uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który obniży przychód Wnioskodawcy przy dalszym zbyciu kryptowalut, co zapewni neutralność opodatkowania majątku pochodzącego ze spadku po osobie najbliższej.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 2 – w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy co do pytania nr 2 za prawidłowe, w ocenie Wnioskodawcy, wysokość kosztu uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych należy ustalać w wysokości wartości rynkowej kryptowalut z chwili przyjęcia spadku, odpowiednio do momentu powstania obowiązku podatkowego z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz wysokości podstawy opodatkowania z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

W analizowanej sytuacji, w ocenie Wnioskodawcy, wysokość kosztu uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut (walut wirtualnych) na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wprost zależała od wartości kryptowalut (walut wirtualnych) ustalonej na potrzeby zastosowania ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w tym przypadku w z związku z nabyciem kryptowalut w drodze dziedziczenia. Powyższa zależność wynika m.in. z założeń opisanych w stanowisku własnym Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 co do neutralności podatkowej majątku otrzymanego w spadku od osoby najbliższej. W nawiązaniu do tego poprawnym jest zatem rozumowanie, aby wartość majątku otrzymanego w drodze dziedziczenia ustalać na podstawie ustawy o podatku od spadków i darowizn, która to wartość będzie określać wysokość korzyści otrzymanych ze spadku, a tym samym ustalać wysokość kosztu uzyskania przychodu, który może rozpoznać Wnioskodawca na gruncie podatku dochodowego, po to aby majątek pochodzący ze spadku korzystał z neutralności podatkowej. W tej sytuacji ewentualny wzrost wartości kryptowalut (walut wirtualnych) w momencie ich zbycia w stosunku do wartości kryptowalut ustalonej na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, odpowiednio do ustalonego poziomu dochodu.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn: „Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru”.

Stan kryptowalut jest jednorodny ze względu na fakt, iż jest to zapis cyfrowy na blockchaine. Jeśli chodzi o wartość, w powyższej regulacji wskazuje się, iż ma to być cena rynkowa z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn: „Obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilą przyjęcia spadku”.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, przy ustaleniu kwoty kosztu uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego, do których rozpoznania uprawniony będzie Wnioskodawca, należy ustalać je odpowiednio do ceny rynkowej poszczególnych kryptowalut z dnia przyjęcia spadku. Ustalona w ten sposób wartość będzie obniżać przychód Wnioskodawcy z tytułu dalszego zbycia kryptowalut pochodzących ze spadku.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, mechanizm ustalenia wartości kosztu uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma obniżyć przychód Wnioskodawcy w związku z dalszym zbyciem kryptowalut ze spadku, ma przebiegać w następujący sposób:

1) Wnioskodawca otrzymuje w drodze dziedziczenia kryptowaluty X,Y oraz Z;

2) Wnioskodawca weryfikuje średni kurs każdej z otrzymanych kryptowalut na dzień przyjęcia spadku przez Wnioskodawcę na stronie worldcoinindex.com, coimarketcap.com lub innej stronie tego typu w referencji do PLN;

3) Tak ustalona wartość stanowić będzie koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obniży przychód Wnioskodawcy, który powstanie z dalszego zbycia kryptowalut ze spadku, taką też kwotę Wnioskodawca uwzględni po stronie kosztów zyskania przychodu w deklaracji podatkowej PIT-38.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 3 – w związku z otrzymaniem kryptowalut przez Wnioskodawcę w ramach spadku, po stronie spadkodawcy (ojca Wnioskodawcy) nie dojdzie do powstania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani przychodu z innego tytułu w związku z przekazaniem kryptowalut w spadku, do którego rozliczenia będzie obowiązany Wnioskodawca jako spadkobierca, w tym na mocy decyzji o której mowa w art. 100 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Ojciec Wnioskodawcy nie będzie mieć statusu podatnika na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Natomiast jeśli chodzi o przekazanie kryptowalut w spadku z perspektywy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zwrócić uwagę na regulację art. 17 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, zgodnie z którym: „Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej”. Odpowiednio do art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną”.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku przeznaczenia kryptowalut do spadku przez ojca Wnioskodawcy, co będzie skutkować otrzymaniem kryptowalut w drodze dziedziczenia przez Wnioskodawcę, nie dojdzie do odpłatnego zbycia waluty wirtualnej przez ojca Wnioskodawcy, w związku z czym nie powstanie żaden przychód, do którego rozliczenia będzie obowiązany Wnioskodawca jako spadkobierca, w tym na mocy decyzji, o której mowa w art. 100 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Jak zostało wskazane powyżej, przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. Przeznaczenie kryptowalut w spadku nie stanowi ich odpłatnego zbycia, gdyż nie dochodzi do wymiany kryptowalut na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna. Nie reguluje się też w tym przypadku żadnego zobowiązania. W ocenie Wnioskodawcy przekazanie kryptowalut w spadku nie podlega pod żadną sytuację zbycia kryptowalut wskazaną w art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie powstaje w tym przypadku przychód z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych po stronie spadkodawcy.

Jak wskazuje się w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 marca 2024r. o sygn. III SA/Wa 178/24: „Ponadto, dodatkowo podkreślenia wymaga bezpośrednie wskazanie przez projektodawcę zupełności obecnych uregulowań dotyczących opodatkowania walut wirtualnych (uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 2860, s. 11)… W art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. ustawodawca natomiast w sposób zupełny wymienił wszystkie zdarzenia podlegające opodatkowaniu z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych. Powyższe rozważania jasno prowadzą do wniosku, zgodnie z którym o powstaniu przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych możemy mówić wyłącznie w przypadku wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. Otrzymanie nagród (kryptowalut czy też tokenów) w opisywanym we wniosku o wydanie interpretacji stanie faktycznym nie może być uznane za taką wymianę… w ocenie Sądu, intencją ustawodawcy podatkowego w art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. była możliwość odniesienia waluty wirtualnej do przedmiotów, czy też czynności, które to mogą być stosownie wycenione w walucie polskiej, a następnie mogą posłużyć do kalkulacji zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku opisanym w stanie faktycznym do takiej sytuacji jednak nie dochodzi, opłaty te nie mają bowiem takiego swojego odpowiednika, który może być tak wyceniony”.

W ocenie Wnioskodawcy identycznie jest w analizowanym przypadku, gdzie przekazanie kryptowalut w spadku nie wpisuje się w żadną sytuację zbycia kryptowalut opisaną w art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również przekazywane kryptowaluty w ramach spadku nie mają odniesienia do przedmiotów, czy też czynności, które to mogą być stosownie wycenione w walucie polskiej, a następnie mogą posłużyć do kalkulacji zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem kryptowalut przez Wnioskodawcę w ramach spadku, po stronie spadkodawcy (ojca Wnioskodawcy) nie dojdzie do powstania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 w zw. z art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani przychodu z innego tytułu w związku z przekazaniem kryptowalut w spadku, do którego rozliczenia będzie obowiązany Wnioskodawca jako spadkobierca, w tym na mocy decyzji, o której mowa w art. 100 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 4 – w przypadku dalszego zbycia waluty wirtualnej pozyskanej ze spadku po ojcu Wnioskodawcy, podatek, o którym mowa w art. 30b ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 19% powstanie od różnicy wzrostu wartości waluty wirtualnej w dniu jej zbycia a wartością waluty wirtualnej otrzymanej przez Wnioskodawcę w ramach spadku.

Jak zostało to wskazane w niniejszym wniosku, w związku z otrzymaniem kryptowalut w drodze dziedziczenia i powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (podlegającemu dalszemu zwolnieniu podmiotowemu), jednocześnie, wraz z otrzymaniem kryptowalut ze spadku, po stronie Wnioskodawcy powstanie koszt uzyskania przychodów z tytułu nabycia kryptowalut na gruncie art. 22 ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który obniży przychód Wnioskodawcy przy dalszym zbyciu kryptowalut. W razie braku powstania kosztu uzyskania przychodu z tytułu nabycia kryptowalut w drodze dziedziczenia, w razie dalszego zbycia przedmiotowych kryptowalut Wnioskodawca będzie zmuszony do uregulowania podatku od przychodu, a nie od dochodu, tj. uregulowania podatku od pełnej wartości kryptowalut pochodzących ze spadku.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z nabyciem kryptowalut w drodze dziedziczenia, powinien on rozpoznać koszt uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego w wysokości ceny rynkowej poszczególnych kryptowalut z dnia przyjęcia spadku. Następnie powyższą kwotę Wnioskodawca uwzględni po stronie kosztów zyskania przychodu w deklaracji podatkowej PIT-38.

W przypadku dalszego zbycia kryptowalut ze spadku, podatek, o którym mowa w art. 30b ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 19% powstanie od różnicy wartości waluty wirtualnej w dniu jej zbycia a wartością waluty wirtualnej otrzymanej przez Wnioskodawcę w ramach spadku ustalonej w powyższy sposób. W tym przypadku dojdzie do opodatkowania wzrostu wartości (różnicy kursowej) waluty wirtualnej od momentu jej nabycia w ramach dziedziczenia do dnia jej dalszego zbycia (na moment dalszego zbycia przedmiotowych kryptowalut).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-   prawidłowe w odniesieniu do kwestii dotyczącej powstania przychodu po stronie Pana ojca w związku z przekazaniem kryptowalut, do którego rozliczenia będzie Pan obowiązany jako spadkobierca,

-   nieprawidłowe w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

Jak stanowi art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Przepis art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy dnia z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 850 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e) wekslem lub czekiem

– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Na podstawie przytoczonych przepisów przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwestię kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uregulowano w art. 22 ust. 14-16 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 22 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

Stosownie do art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

A zatem koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj.:

udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz

koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej,

podlegają rozliczeniu dla celów podatkowych w szczególnym trybie. Co do zasady są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jeśli jednak w danym roku podatkowym ich wartość przekracza wartość uzyskanych przez podatnika przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej – nadwyżka kosztów nad przychodami nie jest stratą podatkową, ale jest przenoszona do rozliczenia jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w następnym roku. Dotyczy to również sytuacji, w której w danym roku podatkowym nie został w ogóle osiągnięty przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, a zostały poniesione koszty na jej nabycie.

W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Stosownie do art. 30b ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c.

Jak wynika z art. 30b ust. 6 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia walut wirtualnych i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 30b ust. 6a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

Zatem przychodem do opodatkowania z tytułu zbycia kryptowalut jest kwota uzyskana z jej sprzedaży lub równowartość towaru/usługi otrzymanego w zamian za kryptowalutę.

Natomiast kosztem uzyskania przychodów jest koszt nabycia oraz zbycia kryptowaluty (np. wydane pieniądze na zakup krypto, wartość dostarczonej usługi/towaru w zamian za krypto, niektóre prowizje pobierane na giełdzie lub w kantorze). Aby móc rozliczyć koszt, musi on być udokumentowany.

W świetle przytoczonych przepisów stwierdzam, że przychody z obrotu walutami wirtualnymi – niezależnie od okresu, jaki upłynie między ich nabyciem a odpłatnym zbyciem – stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tę zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w związku z sytuacją zdrowotną Pana ojciec planuje sporządzenie testamentu, w którym ustanowi Pana spadkobiercą (nabywcą) majątku na wypadek śmierci. Testament będzie obejmował m.in. przekazanie Panu kryptowalut. Kryptowaluty, które mają być przekazane Panu w ramach spadku, będą spełniać definicję „waluty wirtualnej” zawartą w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zarówno Pan, jak i Pana ojciec nie świadczą i oraz nie zamierzają świadczyć usług, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Na podstawie powyższego, wydatki na nabycie wirtualnej waluty (kryptowalut) zostały poniesione przez Pana ojca. Na nabycie w spadku kryptowalut, które planuje Pan sprzedać, nie poniósł Pan żadnych wydatków/kosztów. Chodzi o poniesienie ekonomicznego wydatku, co wyklucza z kategorii kosztów podatkowych otrzymanie waluty wirtualnej w spadku. Tym samym nie będzie Pan mógł w kosztach uzyskania przychodów z tytułu zbycia kryptowalut ująć kosztów nabycia kryptowalut poniesionych przez Pana ojca.

Żaden z cytowanych wyżej przepisów odnoszących się do zakupu i zbycia kryptowalut nie daje zbywcy (tu: Panu) prawa do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej wydatków poniesionych na jej nabycie przez spadkodawcę ani wartości nabytych w spadku kryptowalut.

Natomiast sprzedaż kryptowalut nabytych przez Wnioskodawcę w drodze spadku będzie stanowić przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowanie: w związku z otrzymaniem przez Pana kryptowalut w spadku, czyli nieodpłatnie – nie ma Pan prawa do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej wydatków poniesionych na jej nabycie przez Pana ojca.

Ponieważ Pana stanowisko w odniesieniu do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Pana ojca uznałem za nieprawidłowe, odpowiedź na pytanie dotyczące ustalenia wartości kryptowalut z chwili przyjęcia spadku jest bezzasadne.

Natomiast dalsze zbycie przez Pana kryptowalut pozyskanych w spadku po Pana ojcu stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Odnosząc się natomiast do kwestii powstania przychodu po stronie Pana ojca w związku z przekazaniem kryptowalut, wyjaśniam, co następuje.

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1610 ze zm.).

W myśl art. 922 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Stosownie do art. 924 ustawy – Kodeks cywilny:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Natomiast przepis art. 925 ustawy – Kodeks cywilny stanowi, że:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Podkreślam, że prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego nie należą do spadku. Ich sukcesja jest możliwa jedynie na podstawie i w granicach przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).

Kwestię sukcesji podatkowej reguluje przede wszystkim art. 97 § 1 ustawy – Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

W myśl art. 97 § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Stosownie do art. 97 § 4 ustawa – Ordynacja podatkowa:

Przepisy § 1-3 stosuje się również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Natomiast art. 98 § 1 ustawa – Ordynacja podatkowa:

Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe.

Z powyższego wynika, że spadkobiercy, co do zasady, przejmują majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Spadkobiercy przejmują również przewidziane przepisami prawa podatkowego przysługujące spadkodawcy uprawnienia o charakterze niemajątkowym związane z prowadzoną przez spadkodawcę działalnością gospodarczą, jedynie w przypadku kontynuowania, na ich własny rachunek, działalności spadkodawcy – co wynika z brzmienia art. 97 § 2 cyt. ustawy.

Ponadto, z analizy art. 97 powołanej ustawy wynika, że spadkobiercy są tą grupą następców prawnych, która nie wstępuje w prawa i obowiązki spadkodawcy, lecz przejmują te prawa i obowiązki, które istniały w momencie śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że spadkobierca nie zawsze może działać w imieniu spadkodawcy, korzystając z jego praw.

W myśl art. 100 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Organ podatkowy orzeka w jednej decyzji o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień poszczególnych spadkobierców na podstawie decyzji ostatecznych wydanych wobec spadkodawcy oraz jego zobowiązań wynikających z prawidłowych deklaracji.

Stosownie do przepisu art. 100 § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Jeżeli deklaracja złożona przez spadkodawcę jest nieprawidłowa lub deklaracji nie złożono, orzekając o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobierców, organ podatkowy jednocześnie ustala lub określa kwoty, o których mowa w art. 21 § 3 i 3a, art. 24 lub art. 74a.

Przepis art. 102 § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa:

W miejsce strony zmarłej w toku postępowania w sprawach dotyczących praw i obowiązków wymienionych w art. 97 wstępują jej spadkobiercy.

Zapis ten przedstawia szczególną sytuację, w której dozwolone jest wstąpienie spadkobiercy w prawa spadkodawcy. Wstąpienie to może jednak odbyć się tylko w przypadku śmierci spadkodawcy w toku postępowania w sprawach dotyczących jego majątkowych lub niemajątkowych praw.

Powyższe przepisy nie mają jednak zastosowania w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, gdy spadkodawca nie złożył zeznania podatkowego, czy też deklaracji i wysokość podatku nie została określona za jego życia. W sytuacji gdy spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i zmarł w trakcie roku podatkowego, wysokość zobowiązania wynikającego z rozliczenia tego podatku za rok nierozliczony ustala w decyzji właściwy urząd skarbowy.

W myśl art. 103 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Organy podatkowe zawiadamiają spadkobierców o:

1) złożonych przez spadkodawcę odwołaniach od decyzji, zażaleniach na postanowienia i skargach do sądu administracyjnego;

2) decyzjach wydanych na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, jeżeli nie upłynął termin płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej lub termin płatności rat;

3) decyzjach i postanowieniach, które zostały doręczone spadkodawcy, a w dniu jego śmierci nie upłynął jeszcze termin do złożenia odwołania, zażalenia lub skargi do sądu administracyjnego;

4) wszczętej kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej;

5) złożonych przez spadkodawcę wnioskach o wszczęcie postępowania;

6) postępowaniach wszczętych z urzędu wobec spadkodawcy.

Przepisy te nakładają na organy podatkowe obowiązek wszczęcia i prowadzenia postępowania w celu określenia prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego spadkodawcy. Organ podatkowy, wydając decyzję, określa w niej prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego (na podstawie znanych organowi w dniu otwarcia spadku zobowiązań spadkodawcy), wysokość poniesionej straty uprawniającej spadkobierców do skorzystania, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, z ulg podatkowych, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, jeżeli ich wysokość jest inna niż wykazana w deklaracji złożonej przez spadkodawcę albo spadkodawca deklaracji nie złożył.

Śmierć Pana ojca i ustanowienie Pana jego spadkobiercą, a następnie poświadczenie przez Pana dziedziczenia i nabycie w drodze spadku przez Pana kryptowalut nie oznacza odpłatnego zbycia tych kryptowalut przez ojca. To oznacza, że żaden przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstanie.

Podsumowanie: śmierć Pana ojca i otrzymanie kryptowalut przez Pana w ramach spadku nie stanowi odpłatnego zbycia ani przychodu z innego tytułu, do których rozliczenia będzie Pan zobowiązany.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionych przez Pana kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.