Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.208.2025.1.NM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika dysponującego zbiorowym certyfikatem rezydencji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

… (dalej również jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest ….

W przypadku wystąpienia takiego zapotrzebowania, Spółka nabywa usługi doradcze, w tym od podmiotów zagranicznych.

Wnioskodawca nabył usługi doradcze od podmiotu brytyjskiego będącego spółką partnerską z ograniczoną odpowiedzialnością (limited liability partnership dalej: „LLP”) z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: „Kontrahent”). Kontrahent, jako spółka LLP, jest podmiotem transparentnym podatkowo. Przychody (dochody) Kontrahenta opodatkowane są nie na poziomie spółki, ale na poziomie poszczególnych wspólników. Zgodnie z prawem brytyjskim, wspólnikami takiej spółki mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i inne spółki.

Wnioskodawca zwrócił się do Kontrahenta o dostarczenie certyfikatu rezydencji podatkowej.

Kontrahent dostarczył Wnioskodawcy certyfikat wydany przez brytyjską administrację podatkową …. („X”). W treści certyfikatu brytyjski organ podatkowy wskazał, że Kontrahent nie jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii na potrzeby Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z 20 lipca 2006 r. (dalej: „UPO”), jednakże poszczególni wspólnicy Kontrahenta, według najlepszej wiedzy X, są rezydentami podatkowymi Wielkiej Brytanii zgodnie z artykułem 4 UPO („Zbiorowy Certyfikat Rezydencji”). Zbiorowy Certyfikat Rezydencji otrzymany od Kontrahenta jest poświadczony podpisem elektronicznym oraz stemplem urzędowym X.

Otrzymany Zbiorowy Certyfikat Rezydencji zawiera następujące dane wspólników Kontrahenta: nazwisko, imię i drugie imię. Wspólnikami Kontrahenta są wyłącznie osoby fizyczne.

Wnioskodawca wskazuje, że w przyszłości może otrzymywać certyfikaty rezydencji podatkowej w podobnej formie.

Pytanie

Czy otrzymany przez Wnioskodawcę Zbiorowy Certyfikat Rezydencji uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania preferencji wynikającej z UPO, tj. do niepobrania podatku u źródła od wypłacanych Kontrahentowi należności z tytułu usług doradczych świadczonych przez Kontrahenta?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymany przez Wnioskodawcę Zbiorowy Certyfikat Rezydencji uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania preferencji wynikającej z UPO, tj. do niepobrania podatku u źródła od wypłacanych Kontrahentowi należności z tytułu usług doradczych świadczonych przez Kontrahenta.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163; dalej: „Ustawa o PIT”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o PIT, otrzymywane przez podatników niemających w Polsce miejsca zamieszkania przychody m.in. z tytułu usług doradczych podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła wg stawki 20%.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułu m.in. usług doradczych są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji (art. 29 ust. 2 Ustawy o PIT).

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający Kontrahentowi należności z tytułu usług doradczych zobowiązany jest obliczyć, pobrać oraz wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy u źródła, zgodnie ze wskazaną w przepisie stawką, tj. 20%, chyba że udokumentuje siedzibę podatnika dla celów podatkowych, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. W takim przypadku zastosowanie znajdą przepisy UPO, zgodnie z którymi należności z tytułu usług doradczych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Jako że Kontrahent jest podmiotem transparentnym podatkowo, a podatnikami podatku dochodowego z tytułu należności otrzymywanych przez Kontrahenta są jego wspólnicy (osoby fizyczne), niepobranie podatku u źródła możliwe jest pod warunkiem posiadania certyfikatu rezydencji potwierdzającego rezydencję podatkową wspólników Kontrahenta.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 21 Ustawy o PIT, przez „certyfikat rezydencji” rozumie się zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści certyfikatu rezydencji powinno zatem wynikać, jakie jest miejsce zamieszkania (w przypadku podatników PIT) lub siedziba (w przypadku podatników CIT) podatnika dla celów podatkowych oraz powinien on być wydany przez organ administracji podatkowej państwa tego miejsca zamieszkania/siedziby.

W przedmiotowej sprawie Zbiorowy Certyfikat Rezydencji potwierdza brytyjską rezydencję podatkową wspólników Kontrahenta.

Zdaniem Spółki, pozwala on na zastosowanie preferencji wynikającej z UPO, tj. na niepobranie podatku u źródła przy wypłacie należności z tytułu usług doradczych.

O formie certyfikatu rezydencji wydawanego przez organ zagranicznej administracji podatkowej decydują przepisy wewnętrzne tego państwa. Jeżeli na podstawie takich przepisów organ podatkowy może wydać certyfikat rezydencji, który dotyczy więcej niż jednego podatnika, a z jego treści wynika, że wszystkie wymienione w nim osoby fizyczne mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w tym kraju to polski organ podatkowy powinien zaakceptować taki dokument jako certyfikat rezydencji.

Warto wskazać stanowisko zaprezentowane przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 lutego 2014 r. sygn. akt II FSK 75/12, zgodnie z którym: „przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jak również ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) nie wskazują konkretnie, jakie warunki formalne powinien spełniać certyfikat rezydencji. W związku z powyższym należy przyjąć, że może on przybrać w zasadzie dowolną formę pisemną o ile będzie wystawiony przez właściwy organ podatkowy obcego państwa oraz będzie zawierał w swej treści stwierdzenie o posiadaniu przez dany podmiot siedziby lub miejsca zamieszkania dla celów podatkowych […]”.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli z treści certyfikatu rezydencji wynika, że wspólnicy spółki transparentnej podatkowo, tj. podatnicy podatku u źródła, posiadają swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w danym państwie, to płatnik podatku u źródła będzie uprawniony do zastosowania do wypłacanych im należności przepisów UPO.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym możliwe jest dokumentowanie siedziby lub miejsca zamieszkania odbiorcy należności z wykorzystaniem certyfikatu zbiorczego, tj. jednego certyfikatu rezydencji, który potwierdza rezydencję podatkową więcej niż jednego podatnika, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, na przykład w interpretacji indywidualnej:

  • z 25 sierpnia 2023 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.306.2023.1.OK;
  • z 16 października 2024 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.455.2024.2.JF;
  • z 31 sierpnia 2021 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.561.2021.1.MKA.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Zbiorowy Certyfikat Rezydencji przekazany przez Kontrahenta stwierdza, że to nie Kontrahent jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii w rozumieniu UPO, lecz jego poszczególni wspólnicy.

Skoro zatem to nie Kontrahent – jako spółka transparentna podatkowo – jest podatnikiem podatku u źródła od przychodów powstałych w związku ze świadczeniem usług doradczych, a jego poszczególni wspólnicy, to w ocenie Wnioskodawcy, Zbiorowy Certyfikat Rezydencji potwierdzający, że wspólnicy Kontrahenta są brytyjskimi rezydentami podatkowymi upoważnia do niepobrania podatku u źródła zgodnie z art. 29 ust. 2 Ustawy o PIT oraz z przepisami UPO.

Podsumowując, zdaniem Spółki, otrzymany przez Nią Zbiorowy Certyfikat Rezydencji uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji wynikającej z UPO, tj. do niepobrania podatku u źródła od wypłacanych Kontrahentowi należności z tytułu usług doradczych świadczonych przez Kontrahenta.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.