Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.51.2025.2.KC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 marca 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w 2024 r. nabyła Pani prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów, do wysokości 85 528, zł. W ustawie o PIT brak jest doprecyzowania z jakiego okresu dochody podlegają zwolnieniu.

Z uwagi na powyższe, uważa Pani, że sama może dokonać wyboru, w jakim miesiącu i od jakich przychodów chciałaby skorzystać z przysługującej Pani ulgi.

Nadmienia Pani, że osiąga dochody z kilku źródeł: trzy umowy o pracę i klika umów zleceń.

W 2024 r. wszystkie dochody były opodatkowane.

Rozliczenia przysługującej Pani ulgi, wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy, pragnie Pani dokonać dopiero w rozliczeniu rocznym, na podstawie Informacji PIT-11 i dodatkowych zaświadczeń o otrzymanym wynagrodzeniu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

(...) marca 2024 r. ukończyła Pani 60 rok życia.

Nigdy nie została Pani wypłacona pierwsza emerytura.

Po ukończeniu 60 roku życia uzyskuje Pani przychody z tytułu stosunków pracy oraz umów zlecenia i z tytułu zawartych umów o pracę podlega Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Z tytułu wykonywanych umów o pracę uzyskuje Pani wynagrodzenie w kwocie przekraczającej minimalne wynagrodzenie, wobec czego obowiązek objęcia ubezpieczeniem społecznym wynika jedynie z umów o pracę.

Nadto, Pani roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, przekracza kwotę 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy.

W roku 2024 ww. podstawa wymiaru składek została przez Panią osiągnięta w październiku.

W 2024 r. nie pobierała Pani świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 154 lit. a-g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W bieżącym roku przewiduje Pani, iż osiągnie wyższy przychód niż w roku 2024. Tym samym, maksymalna dopuszczalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne zostanie przez Panią osiągnięta co najmniej w październiku bieżącego roku.

Pytanie

Czy normę art. 21 ust. 1 pkt. 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć tak, że pozostawia ona podatnikowi swobodny wybór, co do źródła przychodu oraz okresu, z których zgłoszone przychody są wolne od podatku dochodowego do kwoty 85 528 zł, tak długo jak podstawa do zastosowania zwolnienia została spełniona, w tym także umożliwia wybór przychodu uzyskanego z umów zlecenia i wynagrodzenia z umowy o pracę, które nie są oskładkowane z uwagi na przekroczenie maksymalnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przepis art. 21 ust. 1 pkt. 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostawia podatnikowi swobodę wyboru, co do źródła przychodu oraz okresu, z których zgłoszone przychody są wolne od podatku dochodowego do kwoty 85 528 zł, tak długo jak podstawa do zastosowania zwolnienia została spełniona, w tym także umożliwia wybór przychodu uzyskanego z umów zlecenia i wynagrodzenia z umowy o pracę, które nie są oskładkowane z uwagi na przekroczenie maksymalnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 154 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),

c)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),

d)   emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),

e)  świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)  uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),

g)  świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Powołany powyżej przepis nie definiuje wprost okresu, z którego przychód podlegający zwolnieniu od podatku dochodowego musi zostać uzyskany. Przepis ten również nie wskazuje, aby przychód podlegający zwolnieniu od podatku dochodowego nie mógł zostać uzyskany z kilku spośród wymienionych w tym przepisie źródeł przychodu z wyjątkiem tych wskazanych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt. 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nadto, przepis ten nie ogranicza dopuszczalności zwolnienia od podatku dochodowego jedynie, co do przychodu stanowiącego podstawę do wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Kwestia tego, czy dana kwota przychodu wliczana jest w podstawę do wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne jest irrelewantna dla naliczanego podatku dochodowego i przez to zwolnienia od tego podatku na zasadach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt. 154 omawianej ustawy.

Mając na względzie powyższe, art. 21 ust. 1 pkt. 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych umożliwia objęcie zwolnieniem od podatku dochodowego kwoty przychodu nawet w sytuacji, gdy wynagrodzenie to nie stanowi podstawy do wymiaru składek za ubezpieczenie społeczne i to niezależnie od tego, czy źródłem przychodu jest wynagrodzenie z umowy o pracę, czy z umowy zlecenia.

Jednocześnie kwestia wyboru okresu oraz źródeł przychodu podlegającego zwolnieniu leży w gestii podatnika, który może wybrać przychód nieoskładkowany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 9 ust. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163). Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są:

pkt 1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

pkt 2) działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)  osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)  właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)  przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),

c)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),

d)  emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),

e)  świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)  uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),

g)  świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w przytoczonym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest limitowane. Dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby korzystać z tego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu.

Kwestię ubezpieczeń społecznych, do których odsyła art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy, reguluje ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.).

I tak, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:

pkt 1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów;

pkt 4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej „zleceniobiorcami”, oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4.

Na mocy art. 9 ust. 1 omawianej ustawy:

Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3, 7b, 10, 20 i 21, spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, otrzymywania stypendium doktoranckiego, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego albo wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie. Mogą one dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1a.

Stosownie do art. 9 ust. 2 cytowanej ustawy:

Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c i 7.

Zgodnie z art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:

Osoba, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a, spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów. Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, lub z innych tytułów osiąga kwotę określoną w art. 18 ust. 4 pkt 5a.

W myśl art. 9 ust. 4 omawianej ustawy:

Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 3 i 22, mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Jak stanowi art. 9 ust. 4a ww. ustawy:

Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2c i 4b.

Natomiast, zgodnie z art. 9 ust. 4b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:

Osoby, o których mowa w ust. 4a, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli umowa agencyjna, umowa zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowa o dzieło, została zawarta z pracodawcą, z którym pozostają równocześnie w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 5 ww. ustawy:

Osoby, o których mowa w art. 6, niewymienione w ust. 4, 4a i 4c, mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Jak wynika z art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób, o których mowa w art. 6 i 7, w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone - z zastrzeżeniem ust. 2 i 9.

Na mocy art. 19 ust. 3 ww. ustawy:

Do osiągnięcia kwoty, o której mowa w ust. 1, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oblicza się i przekazuje do Zakładu od podstawy wymiaru ustalonej zgodnie z art. 18. Od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1, nie pobiera się składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl art. 19 ust. 7 omawianej ustawy:

Okres nieopłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek, o której mowa w ust. 1, traktuje się jak okres ubezpieczenia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwanych dalej „przepisami o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych”.

Z analizy Pani opisu sprawy w szczególności wynika, że (...) marca 2024 r. ukończyła Pani 60 rok życia. Nigdy nie została Pani wypłacona pierwsza emerytura. Po ukończeniu 60 roku życia uzyskuje Pani przychody z tytułu stosunków pracy oraz umów zlecenia i z tytułu zawartych umów o pracę podlega Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Z tytułu wykonywanych umów o pracę uzyskuje Pani wynagrodzenie w kwocie przekraczającej minimalne wynagrodzenie, wobec czego obowiązek objęcia ubezpieczeniem społecznym wynika jedynie z umów o pracę. Nadto, Pani roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe przekracza kwotę 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. W roku 2024 r. ww. podstawa wymiaru składek została przez Panią osiągnięta w październiku. W 2024 r. nie pobierała Pani świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 154 lit. a-g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśniam że przesłanką warunkującą stosowanie ulgi dla pracujących seniorów jest podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskiwanych przychodów. Zarówno przychody ze stosunku pracy, jak i przychody z umów zlecenia stanowią tytuły do objęcia ubezpieczeniem społecznym. Okoliczność, że w niektórych przypadkach określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym, podatnik nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z tytułu przychodów ze stosunku pracy i umowy zlecenia, nie oznacza, że w odniesieniu do tych przychodów traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co istotne, ulga dla seniorów ma zastosowanie m.in. do przychodów ze stosunku pracy i z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 omawianej ustawy, do wysokości 85 528 zł. Jest to limit roczny. Okoliczność, że uzyskiwane przez podatnika przychody korzystają ze zwolnienia do wysokości określonego limitu, oznacza, że to data ich uzyskania przesądza o tym, do których konkretnie przychodów ma zastosowanie zwolnienie. Zatem w ramach danego źródła przychodów, nie można wybrać dowolnie okresu, z którego przychody te będą podlegały zwolnieniu. Zwolnieniu będą podlegały przychody uzyskane począwszy od początku roku lub po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do osiągnięcia kwoty 85 528 zł. Dopiero nadwyżka ponad tą kwotę będzie podlegała opodatkowaniu.

Wobec tego na podstawie ww. przepisu – przy zastosowaniu chronologii odrębnie dla każdego źródła przychodów – zwolnione od podatku będą uzyskane przez podatnika począwszy od początku roku lub po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, przychody:

- ze stosunku pracy, od których pobierane są składki na ubezpieczenie społeczne, i

- ze stosunku pracy,od których – z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek – składki te nie są pobierane, oraz

- przychody z tytułu umów zlecenia, od których nie były odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne, z uwagi na osiągnięcie przez podatnika z innych tytułów kwoty określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5austawy o systemie ubezpieczeń społecznych (kwoty minimalnego wynagrodzenia).

I tak, co do zasady podatnik może decydować, z którego źródła przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzysta najpierw ze zwolnienia do wysokości ww. limitu, tj. kwoty 85 528 zł (ustawa nie narzuca kolejności stosowania zwolnienia do określonych źródeł przychodów). Co więcej, podatnik może również równolegle stosować zwolnienie do różnych źródeł przychodów wymienionych w ww. przepisie, np. zwolnić część przychodów ze stosunku pracy i część przychodów z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 omawianej ustawy – łącznie maksymalnie do wysokości 85 528 zł. Jednakże, podatnik stosuje chronologię odrębnie dla każdego źródła przychodów, określonego w omawianym przepisie, tzn. w pierwszej kolejności zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają przychody uzyskane przez podatnika począwszy od początku roku lub po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny.

Odnosząc się do Pani wątpliwości, wyjaśniam że podatnik nie może wybrać dowolnie okresu, z którego przychody wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą podlegały zwolnieniu na podstawie tego przepisu, do kwoty 85 528 zł, tak długo jak podstawa do zastosowania zwolnienia została spełniona, bowiem musi zastosować chronologię, tzn. w pierwszej kolejności zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają przychody uzyskane przez podatnika począwszy od początku roku lub po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny. Podatnik ma możliwość wyboru przychodu z umów zlecenia i z umowy o pracę, które nie są oskładkowane z uwagi na przekroczenie maksymalnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, wyłącznie w sytuacji gdy, zostanie zastosowana chronologia.

Zatem, przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi dla seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zeznaniu rocznym składanym za 2024 r. Ze zwolnienia na podstawie tego przepisu korzystają – począwszy po ukończeniu przez Panią 60. roku życia – przychody ze stosunku pracy i z umów zlecenia, do kwoty limitu 85 528 zł, przy zastosowaniu chronologii odrębnie dla każdego ww. źródła przychodów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.