
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 20 marca 2025 r. (data wpływu 25 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Posiada Pani od stycznia 2018 r. osobny adres zamieszkania z mężem. Rozwód nastąpił w 2023 r.
Dwójka małoletnich dzieci zamieszkuje z matką (Panią).
Pani dzieci nie przebywały nigdy w placówkach opiekuńczych.
Oboje rodzicie posiadają władzę rodzicielską.
Ojciec małoletnich dzieci płaci alimenty. Ojciec małoletnich dzieci odbywa kontakty z dziećmi zgodnie z orzeczeniem sądu, tj. co drugi weekend, dwa tygodnie w lipcu i dwa tygodnie w sierpniu, Święta (...) – naprzemiennie.
Rodzice małoletnich pozostają w sporze, co do rozliczenia ulgi prorodzinnej. Obecnie rodzice małoletnich odliczają ulgę prorodzinną po połowie.
Codzienne obowiązki spoczywają wyłącznie na matce małoletnich (Pani), tj.: zawożenie i przywożenie ze szkoły, wizyty u lekarzy, wizyty okresowe w klinice alergologii, wizyty stomatologiczne, pomoc w nauce szkolnej, pomoc w nauce przygotowującej do pierwszej komunii, wydatki związane ze zbliżającą się komunią, spotkanie w kościele w związku z komunią, wizyty u fryzjera i inne codzienne obowiązku typu: pranie, sprzątanie, gotowanie itd.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej za 2022 r., 2023 r., 2024 r., 2025 r. i za lata przyszłe.
W 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej podlegała i podlega Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Daty urodzenia Pani dzieci to: A.A. – (…) 2015 r., B.B. – (…) 2018 r.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Kiedy uprawomocniło się postanowienie sądu o Pani rozwodzie (proszę wskazać dokładną datę)?”, wskazała Pani, że wyrok Sądu Okręgowego (…), sygn. akt (…), jest prawomocny od 15 grudnia 2023 r.
Pani stan cywilny od stycznia 2022 r. to zamężna, natomiast od 15 grudnia 2023 r. jest Pani osobą rozwiedzioną, taki stan cywilny obowiązuje nieprzerwanie od dnia rozwodu do dziś. Nie posiadała Pani statusu osoby samotnie wychowującej dzieci.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy od stycznia 2018 r. miejscem zamieszkania Pani dzieci był i jest każdorazowo Pani adres zamieszkania – inny niż adres zamieszkania ojca dzieci?”, wskazała Pani, że tak, od stycznia 2018 r. adres zamieszkania dzieci był i jest każdorazowo Pani adresem zamieszkania – inny niż adres zamieszkania ojca dzieci.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „W jaki sposób Sąd ustalił opiekę nad Pani dziećmi, komu powierzono wykonywanie władzy rodzicielskiej oraz u kogo i w jaki sposób ustalono stałe miejsce zamieszkania Pani dzieci?”, wskazała Pani, że Sąd powierzył władzę rodzicielską obojgu rodzicom. Stałym miejscem zamieszkania dzieci jest każdorazowo miejsce zamieszkania matki (jest to inne miejsce niż miejsce zamieszkania ojca dzieci). Codzienna opieka nad dziećmi spoczywa na Pani.
Nie została ustanowiona opieka naprzemienna.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy od stycznia 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Pani i ojciec Pani dzieci prowadziliście oddzielne gospodarstwa domowe?”, wskazała Pani, że od stycznia 2022 r. (a właściwie od stycznia 2018 r.) prowadzicie Państwo oddzielne gospodarstwa domowe.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy od stycznia 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wychowywała/wychowuje Pani dzieci wspólnie z ich ojcem?”, wskazała Pani, że od stycznia 2022 r. (a właściwie od stycznia 2018 r.) wychowuje Pani dzieci samodzielnie.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Jak wyglądały/wyglądają kontakty Pani dzieci z ich ojcem od stycznia 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej? Jak często w 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Pani dzieci widywały/widują się z ojcem, jak wyglądały/wyglądają te kontakty, w jaki sposób ojciec Pani dzieci spędzał/spędza czas z dziećmi, zapewniał/zapewnia im opiekę?”, wskazała Pani, że od stycznia 2022 r. ojciec dzieci zabiera je w co drugi weekend na weekend, dodatkowo od wakacji 2024 r. zabiera je także na łącznie 4 tygodnie wakacji i tydzień ferii. Okres świąteczny dzieci spędzają po połowie z każdym z rodziców. Niestety nie wie Pani dokładnie co dzieci w tym czasie robią i kto sprawuje nad nimi faktyczną opiekę – czy jest to ich ojciec, czy babcia, czy inna osoba. Wiedzę w tym zakresie posiada Pani jedynie z opowieści dzieci, które przekazują, że czasami spędzają czas u taty, czasami u babci. Zazwyczaj spędzają czas na telefonach, przed telewizorem, czasem spacerują i bawią się na placach zabaw.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy od stycznia 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, to wyłącznie Pani (tj. bez udziału ojca dzieci) faktycznie wykonywała/wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich dzieci (uczestniczyła/uczestniczy Pani w wychowaniu dzieci, sprawowała/sprawuje nad nimi pieczę/opiekę, ponosiła/ponosi koszty ich utrzymania, troszczyła/troszczy się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała/zabezpiecza potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła/ponosi wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała/pomaga w edukacji szkolnej, itp.)?”, wskazała Pani, że od stycznia 2022 r. zaangażowanie ojca w wykonywanie władzy rodzicielskiej ogranicza się do wyjazdów wakacyjnych i płacenia alimentów. Całość faktycznych działań mających na celu zapewnienie dzieciom szeroko pojętego właściwego rozwoju edukacyjnego, duchowego, kulturalnego i społecznego spoczywał i spoczywa wyłącznie na Pani.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy od stycznia 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, ojciec Pani dzieci wykonywał/wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do dzieci, tj. dbał/dba o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijał/rozwija ich zainteresowania (jeżeli tak, to w jaki sposób), wykonywał/wykonuje pieczę nad osobami i majątkami dzieci, zabezpieczał/zabezpiecza ich potrzeby zdrowotne i edukacyjne, pokrywał/pokrywa koszty związane z ich utrzymaniem oraz leczeniem – poza płaconymi alimentami, pomagał/pomaga w edukacji szkolnej, wykazywał/wykazuje zainteresowanie ich wychowaniem, troszczył/troszczy się o fizyczny i duchowy rozwój dzieci, brał/bierze czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem (np. udział w zebraniach, kontakty ze szkołą), dodatkowymi zajęciami, leczeniem, interesował/interesuje się ich życiem szkolnym i pozaszkolnym itp.? Proszę opisać konkretnie i jednoznacznie, jakie czynności i przez jaki okres wykonywane, składały/składają się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie dzieci przez ojca dzieci od stycznia 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej”, wskazała Pani, że ojciec dzieci w omawianych latach nie bierze udziałów w zebraniach klasowych, nie kontaktuje się z wychowawczynią, nie interesuje się życiem szkolnym i pozaszkolnym, nie przygotowuje syna do komunii, nie uczy syna modlitw do komunii, nie angażuje się w przygotowania przedkomunijne, nie zabiera dzieci do lekarza, nie organizuje dzieciom dodatkowych zajęć, nie wozi dzieci na zajęcia dodatkowe, nie opłaca dodatkowych zajęć. Dzieci kiedy są u ojca nie uczą się na przedmioty szkolne, chyba, że Pani nakaże dzieciom odrobienie lekcji u ojca lub nauczenie się u niego np. wierszyka na pamięć (z uwagi na grafik nie zawsze macie na to czas w tygodniu), natomiast ojciec dzieci nigdy sam z siebie nie polecił im ćwiczenia czytania, pisania, czy matematyki. Wykonywanie przez niego władzy rodzicielskiej od stycznia 2022 r. przejawia się tylko tym, że zabiera dzieci w wyznaczone przez sąd terminy. Jeżeli dba o rozwój jakichś sfer, to są to tyko i wyłącznie sfery rozrywkowe. Dla przykładu – ojciec dzieci nie wykazuje zainteresowania tym, kto opiekuje się córką, podczas gdy przebywa Pani z synem na kilkudniowym pobycie szpitalnym. Ojciec dzieci lekceważy przygotowania przedkomunijne nie dowożąc syna na czas, tym samym uniemożliwiając mu udział w spotkaniach z księdzem, bo jak twierdzi: „syn ma same szóstki i nic się nie stanie jak raz nie pójdzie” (nadmienia Pani, że same szóstki nie są wynikiem zaangażowania ojca w edukację dzieci).
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy zawarła Pani z ojcem dzieci porozumienie dotyczące sposobu korzystania z ulgi na dzieci przez każdego z byłych małżonków w roku podatkowym (latach podatkowych) objętym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, proszę wskazać w jakich proporcjach byli małżonkowie ustalili prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi na dzieci w roku podatkowym (latach podatkowych) objętym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej”, wskazała Pani, że nigdy nie zawierała Pani z ojcem dzieci porozumienia odnośnie korzystania z ulgi na dzieci.
W omawianych latach Pani syn A. uczęszczał do szkoły podstawowej, Pani córka B. uczęszczała do przedszkola – a od września 2024 r. uczęszcza do zerówki. Pani dzieci nie otrzymały nigdy zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
W 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w stosunku do Pani dzieci, o których mowa we wniosku, nie miały zastosowania:
·przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
·przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej uzyskiwała Pani dochody ze stosunku pracy. W 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej osiągnęła/osiąga Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (dziecka), oprócz dzieci, o których mowa we wniosku i względem nich w 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wykonywała/wykonuje Pani władzę rodzicielską? Jeśli tak, to proszę wskazać ich daty urodzenia oraz czy w 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wychowywała/wychowuje je Pani wspólnie z drugim rodzicem lub opiekunem prawnym?”, wskazała Pani, że nie.
Prawo do skorzystania z ulgi na dzieci, o których mowa we wniosku, w 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej nie było przedmiotem postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy wobec braku porozumienia rodziców, co do sposobu rozliczania ulgi prorodzinnej, właściwe było od 2022 r. to, że rozliczyła Pani ulgę w połowie, czy też miała Pani prawo rozliczyć ją w całości, począwszy od 2022 r. do 2025 r. włącznie, a także w latach następnych?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie, właściwym było rozliczenie przez Panią ulgi w 100%, z uwagi na brak opieki naprzemiennej, a także na brak porozumienia rodziców, co do sposobu rozliczenia tej ulgi oraz to, że dzieci na stałe zamieszkują z Panią.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Zgodnie art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b) 166,67 zł na trzecie dziecko,
c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Art. 27f ust. 2c ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1) na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2) wstąpiło w związek małżeński.
Jak stanowi art. 27f ust. 2d ww. ustawy:
Za podatnika pozostającego w związku małżeńskim, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 10 i 11, nie uważa się:
1) osoby, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów;
2) osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
Z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Z art. 26 ww. Kodeksu wynika, że:
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1) odpis aktu urodzenia dziecka;
2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Stosownie do art. 27f ust. 7 ww. ustawy:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
W myśl art. 6 ust. 8 ww. ustawy:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art.
W związku z tym wyjaśnienia wymaga, że stosownie do art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Na gruncie art. 93 § 1 ww. Kodeksu:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Jak stanowi art. 95 § 1 ww. Kodeksu:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W świetle art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
W myśl art. 97 § 1 ww. Kodeksu:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie zaś z treścią art. 107 § 1 i § 2 ww. Kodeksu:
§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.
Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Należy przy tym odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania.
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.
W konsekwencji, wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, czyli fakt płacenia alimentów na dzieci, nie jest rozstrzygający dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Obowiązek alimentacyjny jest bowiem niezależny od władzy rodzicielskiej, a więc spoczywa także na rodzicach, którzy zostali pozbawieni tej władzy.
Stąd ulga na dzieci przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi.
Zatem, o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Reasumując, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Ponadto, w myśl art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę przysługującej ulgi mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Z opisu sprawy wynika, że oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej za 2022 r., 2023 r., 2024 r., 2025 r. i za lata przyszłe w zakresie możliwości skorzystania przez Panią z ulgi prorodzinnej.
Posiada Pani od stycznia 2018 r. osobny adres zamieszkania z mężem. Rozwód nastąpił w 2023 r. (prawomocny od 15 grudnia 2023 r.). Pani stan cywilny od stycznia 2022 r. to zamężna, natomiast od 15 grudnia 2023 r. jest Pani osobą rozwiedzioną, taki stan cywilny obowiązuje nieprzerwanie od dnia rozwodu do dziś.
Sąd powierzył władzę rodzicielską nad dwójką małoletnich dzieci obojgu rodzicom. Nie została ustanowiona opieka naprzemienna. Oboje rodzicie posiadają władzę rodzicielską.
Od stycznia 2018 r. adres zamieszkania dzieci był i jest każdorazowo Pani adresem zamieszkania – innym niż adres zamieszkania ojca dzieci.
Od stycznia 2022 r. (a właściwie od stycznia 2018 r.) Pani i ojciec Pani dzieci prowadzicie oddzielne gospodarstwa domowe. Od stycznia 2022 r. (a właściwie od stycznia 2018 r.) wychowuje Pani dzieci samodzielnie. Codzienne opieka i obowiązki spoczywają wyłącznie na Pani, tj.: zawożenie i przywożenie ze szkoły, wizyty u lekarzy, wizyty okresowe w klinice alergologii, wizyty stomatologiczne, pomoc w nauce szkolnej, pomoc w nauce przygotowującej do pierwszej komunii, wydatki związane ze zbliżającą się komunią, spotkanie w kościele w związku z komunią, wizyty u fryzjera i inne codzienne obowiązku typu: pranie, sprzątanie, gotowanie itd.
Ojciec małoletnich dzieci odbywa kontakty z dziećmi zgodnie z orzeczeniem sądu, tj. co drugi weekend, dwa tygodnie w lipcu i dwa tygodnie w sierpniu, Święta ... – naprzemiennie. Ojciec małoletnich dzieci płaci alimenty. Od stycznia 2022 r. ojciec dzieci zabiera je w co drugi weekend na weekend, dodatkowo od wakacji 2024 r. zabiera je także na łącznie 4 tygodnie wakacji i tydzień ferii. Okres świąteczny dzieci spędzają po połowie z każdym z rodziców. Niestety nie wie Pani dokładnie co dzieci w tym czasie robią i kto sprawuje nad nimi faktyczną opiekę – czy jest to ich ojciec, czy babcia, czy inna osoba. Wiedzę w tym zakresie posiada Pani jedynie z opowieści dzieci, które przekazują, że czasami spędzają czas u taty, czasami u babci. Zazwyczaj spędzają czas na telefonach, przed telewizorem, czasem spacerują i bawią się na placach zabaw.
Od stycznia 2022 r. zaangażowanie ojca dzieci w wykonywanie władzy rodzicielskiej ogranicza się do wyjazdów wakacyjnych i płacenia alimentów. Całość faktycznych działań mających na celu zapewnienie dzieciom szeroko pojętego właściwego rozwoju edukacyjnego, duchowego, kulturalnego i społecznego spoczywał i spoczywa wyłącznie na Pani. Ojciec dzieci w omawianych latach nie bierze udziałów w zebraniach klasowych, nie kontaktuje się z wychowawczynią, nie interesuje się życiem szkolnym i pozaszkolnym, nie przygotowuje syna do komunii, nie uczy syna modlitw do komunii, nie angażuje się w przygotowania przedkomunijne, nie zabiera dzieci do lekarza, nie organizuje dzieciom dodatkowych zajęć, nie wozi dzieci na zajęcia dodatkowe, nie opłaca dodatkowych zajęć. Dzieci kiedy są u ojca nie uczą się na przedmioty szkolne, chyba, że Pani nakaże dzieciom odrobienie lekcji u ojca lub nauczenie się u niego np. wierszyka na pamięć (z uwagi na grafik nie zawsze macie na to czas w tygodniu), natomiast ojciec dzieci nigdy sam z siebie nie polecił im ćwiczenia czytania, pisania, czy matematyki. Wykonywanie przez niego władzy rodzicielskiej od stycznia 2022 r. przejawia się tylko tym, że zabiera dzieci w wyznaczone przez sąd terminy. Jeżeli dba o rozwój jakichś sfer, to są to tyko i wyłącznie sfery rozrywkowe. Dla przykładu – ojciec dzieci nie wykazuje zainteresowania tym, kto opiekuje się córką, podczas gdy przebywa Pani z synem na kilkudniowym pobycie szpitalnym. Ojciec dzieci lekceważy przygotowania przedkomunijne nie dowożąc syna na czas, tym samym uniemożliwiając mu udział w spotkaniach z księdzem, bo jak twierdzi: „syn ma same szóstki i nic się nie stanie jak raz nie pójdzie” (nadmienia Pani, że same szóstki nie są wynikiem zaangażowania ojca w edukację dzieci).
Pani dzieci nie przebywały nigdy w placówkach opiekuńczych. W omawianych latach Pani syn A. uczęszczał do szkoły podstawowej, natomiast Pani córka B. uczęszczała do przedszkola, a od września 2024 r. uczęszcza do zerówki. Dzieci nie otrzymały nigdy zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
W 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w stosunku do Pani dzieci, o których mowa we wniosku, nie miały zastosowania:
- przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
- przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W 2022 r. i w kolejnych latach objętych wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej osiągnęła/osiąga Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ze stosunku pracy.
Rodzice małoletnich pozostają w sporze, co do rozliczenia ulgi prorodzinnej. Obecnie rodzice małoletnich odliczają ulgę prorodzinną po połowie.
Nigdy nie zawierała Pani z ojcem dzieci porozumienia odnośnie korzystania z ulgi na dzieci.
Nie jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (dziecka), oprócz dzieci, o których mowa we wniosku.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa uznać należy, że skoro w 2022 r., w 2023 r. i w 2024 r., to Pani sprawowała faktycznie stałą władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich dzieci, tj. codzienna opieka i obowiązki nad dziećmi spoczywały na Pani, nie została ustanowiona przez sąd opieka naprzemienna nad Pani dziećmi i od stycznia 2018 r. adresem zamieszkania Pani dzieci był i jest każdorazowo Pani adres zamieszkania – inny niż adres zamieszkania ojca dzieci oraz nigdy nie zawierała Pani z ojcem dzieci porozumienia odnośnie korzystania z ulgi na dzieci, natomiast ojciec dzieci poza płaconymi alimentami i kontaktami z dziećmi w terminach ustalonych przez sąd nie interesuje się życiem szkolnym i pozaszkolnym dzieci, nie bierze udziałów w zebraniach klasowych, nie kontaktuje się z wychowawczynią, nie przygotowuje syna do komunii, nie zabiera dzieci do lekarza, nie organizuje dzieciom dodatkowych zajęć, nie wozi dzieci na zajęcia dodatkowe, nie opłaca dodatkowych zajęć, to przysługuje Pani za 2022 r., za 2023 r. i za 2024 r. wyłączne prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na małoletnie dzieci.
Przysługiwać Pani będzie także prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej w wysokości 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na małoletnie dzieci w 2025 r. i w latach następnych, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto, wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. ojca Pani dzieci).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.