Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.205.2025.2.DJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.205.2025.2.DJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismami z 10 i 11 marca 2025 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 26 marca 2025. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, tj. X jest podstawową jednostką organizacyjną A. Z kolei Y stanowi władzę wykonawczą X.

Zgodnie z jednolitym tekstem statutu A (...):

(…)

Y jako władza wykonawcza dokonuje wypłat diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów do kwoty nieprzekraczającej 3 000 zł miesięcznie dla niektórych osób będących członkami Y. Przyznanie diet i zwrot kosztów w odniesieniu do niektórych członków Y następuje na podstawie Uchwał organów wykonawczych, tj. Y oraz B. Y i B wspomniane wyżej są organami wykonawczymi jednej z jednostek organizacyjnych A - X. Uchwały o przyznaniu diet podejmowane są w oparciu o (…) Statutu A.

Diety i zwrot kosztów przyznane niektórym członkom Y nie są przyznane w związku z pełnieniem funkcji w organie stanowiącym. Są one przyznane w związku z wykonywaniem czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich na podstawie Uchwał organów wykonawczych, tj. Y oraz B dla niektórych swoich członków, którzy pełnią funkcje w organie wykonawczym. Y oraz B nie są organem stanowiącym X.

Y sama w sobie nie posiada osobowości prawnej. Zgodnie ze Statutem A jest natomiast organem wykonawczym jednej z podstawowych jednostek organizacyjnych Związku, czyli X, która wprawdzie osobowość prawną posiada - § (…) Statutu A.

Jednakże co bardzo istotne nie jest ona organem stanowiącym zgodnie z brzmieniem § (…) Władzą stanowiącą jest: (…).

Należy także dodatkowo zwrócić uwagę, iż jedna z osób otrzymujących dietę jest zwolniona z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na okres kadencji w zarządzie (…) [podstawa prawna art. (…) ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jednolity Dz. U. z 2022r. poz. 854)] oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2018 r. w sprawie trybu udzielenia i korzystania ze zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej przysługującego osobie wykonującej pracę zarobkową, sposobu ustalenia wysokości wynagrodzenia albo świadczenia pieniężnego przysługującego osobie w okresie zwolnienia od pracy oraz wynikających z tego tytułu uprawnień i świadczeń.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo opis sprawy o następujące informacje.

Przez zwrot „niektórym członkom Y" należy rozumieć 2 osoby, tj. (…) Y oraz (…) Y. Do osób będących przedmiotem zapytania zalicza się także „jedna z osób otrzymujących dietę zwolniona z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (...), o której mowa we wniosku. Wszystkie elementy o których mowa we wniosku, a dotyczące „niektórych członków” można odnieść analogicznie do tej osoby.

Rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i wypłacającego diety i zwrot kwot, stanowiących zwrot kosztów, przyznanych niektórym członkom Y pełni X.

X jest międzyzakładową organizacją związkową o uprawnieniach zakładowej organizacji w rozumieniu ustawy o związkach zawodowych i prawa pracy.

Diety i zwrot kwot, stanowiących zwrot kosztów o których mowa w pytaniu są wypłacane z tytułu wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Przyznanie diet i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów w odniesieniu do niektórych członków Y następuje na podstawie Uchwał organów wykonawczych (…), tj. Y oraz B. Y i B wspomniane wyżej są organami wykonawczymi jednej z jednostek organizacyjnych A. Uchwały o przyznaniu diet podejmowane są w oparciu o § (…) Statutu A, § (…) Statutu A. Nazwa aktu prawnego regulującego przyznanie, wysokość i wypłatę diet to Uchwały Y oraz Uchwały B - zgodnie z § (…) Statutu A aktami prawnymi wydawanymi przez władze Związku są:

1)uchwały i decyzje, jako akty o charakterze wiążącym;

Z uchwały (aktu, prawnego, regulującego przyznanie, wysokość i wypłatę diet i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów) wynika, że świadczenia będące przedmiotem zapytania dotyczą diet i zwrotu kwot stanowiących zwrot kosztów przyznanych niektórym członkom Y.

W odpowiedzi na pytanie, czy diety i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów przyznawane niektórym członkom Y, będące przedmiotem Państwa zapytania są przyznane tym osobom w związku z pełnieniem funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a więc czy członkowie Y pełniący obowiązki społeczne pełnią funkcje w organie stanowiącym osoby prawnej), czy otrzymuje je członek niepełniący żadnej funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej wyjaśnili Państwo, że w X organem wykonawczym jest Y natomiast organem stanowiącym Walne Zebranie (…) X - najwyższa władza w (…). Według Państwa, diety i zwrot kwot kosztów przyznane niektórym członkom Y nie są przyznane w związku z pełnieniem funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż aby art. 13 pkt 7 miał zastosowanie muszą być spełnione dwa warunki: osoba fizyczna zasiada w organie osoby prawnej oraz organ ten ma charakter stanowiący. Tymczasem Y, członkom której przyznane są diety jej uchwałami nie jest organem stanowiącym, jest organem wykonawczym którego członkowie wykonując czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich nie pełnią równoznacznie funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej (np. funkcja (…) Y czy też członka Y nie jest równoznaczna z pełnieniem żadnej funkcji w organie stanowiącym). Dieta jest przyznana tylko i wyłącznie członkom Y (organu wykonawczego) bez względu na to, że są członkami organu stanowiącego – (…) X. Walne Zebranie (…) X ze względu na swoją rozbudowaną strukturę (zorganizowany w wielu placówkach (…) na terenie (…)) złożone jest z (…) (przedstawicieli) tych placówek. Niektórzy członkowie Y (organu wykonawczego), którzy otrzymują diety i zwrot kwot kosztów jedynie z tytułu wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich są odrębnie członkami organu stanowiącego pełniąc związkową funkcję (…) - członka Walnego Zebrania (…) X. Niemniej jednak diety i zwrot kwot kosztów przyznane są im jako członkom Y niezależnie od bycia członkiem Walnego Zebrania (…) X.

Pytanie

Czy diety i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów, przyznawane niektórym członkom Y na podstawie Uchwał X oraz B, nieprzekraczające kwoty 3 000 zł, mogą zostać uznane za diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym, czy diety te wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, a Wnioskodawca w konsekwencji nie jest zobowiązany do poboru od tych diet zaliczek na podatek dochodowy?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł.

Z treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 października 1997 r. (sygn. akt III SA 253/96) wynika, że wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich" należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. Zarówno termin „społeczny”, jak i termin „obywatelski” jest bez wątpienia pojęciem wieloznacznym. W orzecznictwie utrwalił się jednak pogląd, że z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności i w jej interesie.

Należy zauważyć, że o zakresie stosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97 (publ. OTK 1997/5-6/65). W powołanym wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził między innymi, iż: „Wykładnia przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jako sui generis wyjątki od reguły opodatkowania, musi być wykładnią ścisłą. Jak wskazano wyżej, nieprecyzyjna redakcja art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej, zamieszczenie w nim pojęć niezdefiniowanych ani w tej ustawie, ani w innych ustawach, nie ułatwia takiej wykładni. Aby uniknąć dowolności i wykładni za szerokiej, należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo (w kwestiach nie rozstrzygniętych przez ustawy) mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych. (...) Aby uniknąć dowolności i wykładni za szerokiej, należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo (w kwestiach nie rozstrzygniętych przez ustawy) mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych. (...) O pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych (a nie, np. osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie czy jako pracownik wykonujący swe obowiązki zawodowe). Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Do pojęcia "pełnienia obowiązków społecznych" zaliczono zatem również prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

W przedmiotowej sprawie bezspornie został wykazany społeczny charakter wykonywanych przez członków związku czynności. Zgodnie bowiem z brzmieniem statutu:

Celem Związku jest (…)

Przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł. Odnosi się ono wyłącznie do przychodów określonych w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f., ponieważ przychody określone w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f. z kategorii przychodów otrzymywanych w związku z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich zostały wyłączone.

Jak wynika bowiem z art. 13 pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., jedną z grup przychodów z działalności wykonywanej osobiście są przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek (zob. art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f.).

Zauważyć należy, że do przychodów z tytułu wykonywania obowiązków społecznych lub obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f., nie zaliczają się przychody, o których mowa w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., czyli przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (mimo że przychody takie niekiedy mogą stanowić również przychody związane z wykonywaniem obowiązków społecznych lub obywatelskich). Kwestia rozróżnienia tych przychodów ma znaczenie w szczególności przy ocenie prawa do stosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f., tj. zwolnienia obejmującego (do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł) diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (ze zwolnienia tego korzystać mogą wyłącznie przychody, o których mowa w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f.).

W przedmiotowej sprawie jak zostało powyżej wskazane w opisie stanu faktycznego :

Diety i zwrot kosztów przyznane niektórym członkom Y nie są przyznane w związku z pełnieniem funkcji w organie stanowiącym. Są one przyznane w związku z wykonywaniem czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich na podstawie Uchwał organów wykonawczych, tj. Y oraz B dla niektórych swoich członków, którzy pełnią funkcje w organie wykonawczym. Y oraz X nie są organem stanowiącym X.

Y sama w sobie nie posiada osobowości prawnej. Zgodnie ze Statutem A jest natomiast organem wykonawczym jednej z podstawowych jednostek organizacyjnych tegoż Związku, czyli X, która wprawdzie osobowość prawną posiada - § (…) Statutu A. Jednakże co bardzo istotne nie jest organem stanowiącym zgodnie z brzmieniem § (…) Władzą stanowiącą jest: (…).

Z uwagi na powyższą argumentację wypłata ww. należności korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. i Wnioskodawca nie jest zobligowany do pobrania jako płatnik podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa w powołanym przepisie – dotyczące przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy – odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl bowiem ww. art. 13 pkt 7 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy,

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy natomiast:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przy czym art. 21 ust. 1 pkt 17 cytowanej ustawy stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy. Jeżeli natomiast diety lub zwrot kosztów otrzymuje członek organizacji, niepełniący żadnej funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej – to przychody te – do wysokości określonej w ww. przepisie mogą korzystać ze zwolnienia.

Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia w prawie podatkowym są nie tylko odstępstwem od zasady wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz również stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą, co oznacza, że nie może być ani rozszerzająca, ani też zawężająca.

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu.

Dodatkowo, jak wyjaśnił NSA w wyroku z 11 kwietnia 2012 r. sygn. II FSK 1908/10 oraz w wyroku z 7 października 1997 r. sygn. akt III SA 253/96, wyrażenie osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich „należy rozumieć bardzo szeroko. Nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993, t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeżeli chodzi o wyraz „obywatelski” to, oznacza on „obowiązek obywatelski, Prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelska zorganizowana z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.

Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych” zaliczono zatem również prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

Wątpliwość Państwa w niniejszej sprawie budzi kwestia, czy diety i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów, przyznawane niektórym członkom Y na podstawie Uchwał Y oraz B, nieprzekraczające kwoty 3 000 zł, mogą zostać uznane za diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. czy diety te wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, a w konsekwencji Państwo nie są zobowiązani do poboru od tych diet zaliczek na podatek dochodowy).

Zajęcie jednoznacznego stanowiska w tym zakresie jest możliwe po zapoznaniu się ze strukturą organizacyjną tego związku.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 854):

Statut związku zawodowego określa w szczególności strukturę organizacyjną związku ze wskazaniem, które z jednostek organizacyjnych związku mają osobowość prawną.

Zgodnie z § (…) statutu (…):

(…)

Mając na uwadze powyższe, nie kwestionując faktu, że osoby wskazane we wniosku pełnią funkcje społeczne nie sposób jednak zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wypłata należności, będących przedmiotem Państwa zapytania korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co prawda dieta jest przyznana członkom Y (organu wykonawczego) jednakże należy mieć na uwadze fakt, że - jak sami wyjaśnili Państwo w uzupełnieniu podania – ww. osoby są członkami organu stanowiącego – (…) na Walne Zebranie (…) X. (…) Niektórzy członkowie Y (organu wykonawczego), którzy otrzymują diety i zwrot kosztów jedynie z tytułu wykonywania czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich są odrębnie członkami organu stanowiącego pełniąc związkową funkcję (…) – członka Walnego Zebrania X.

W konsekwencji, z tego względu diety i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów przyznane niektórym członkom Y stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niekorzystający ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, że diety i zwrot kosztów przyznane są im jako członkom Y skoro – jak dalej Państwo wyjaśniają – osoby te są członkami Walnego Zebrania (…) X (tj. osoby te pełnią funkcję w organie stanowiącym osoby prawnej). W świetle powyższych wyjaśnień, pełnienie funkcji w Państwa organach stanowiących nie można uznać za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnić bowiem należy, że przychody z działalności wykonywanej osobiście wskazane w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób ale z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Ustawodawca zatem w sposób wyraźny wskazuje, że istnieje inna grupa przychodów podatników, którą wyróżnił w uzasadnionym celu. W konsekwencji oznacza to, że ustawodawca wyłączył z kategorii przychodów otrzymywanych w związku z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich przychody otrzymywane przez osoby należące do organów stanowiących osób prawnych (co ma miejsce w niniejszej sprawie).

Fakt, że ustawodawca nie przewidział analogicznego zwolnienia do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy świadczy, że jego wolą było objęcie zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych diet jedynie tych osób, które wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Gdyby zamiarem ustawodawcy było również zwolnienie z podatku diet otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, to z całą pewnością dałby temu wyraz w przepisach prawa.

Zatem, będące przedmiotem Państwa zapytania diety i zwrot kwot stanowiących zwrot kosztów, przyznawane niektórym członkom Y na podstawie Uchwał Y oraz B, nieprzekraczające kwoty 3 000 zł, nie mogą korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, od ww. kwot są Państwo zobowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do przywołanych przez Państwa wyroków wskazuję, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.