
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z dnia 21 lutego 2025 r . (data wpływu 21 lutego 2025 r.) i z dnia 27 marca 2025 r. (data wpływu 27 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka od dnia 30 sierpnia 2001 r. prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż sprzętu akwarystycznego oraz prowadzenie sklepów zoologicznych oferujących szeroki asortyment produktów dla zwierząt.
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.
Wnioskodawca w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy przejął pracowników wraz z przedsiębiorstwami spółek A. s.c. z siedzibą w (…) (NIP:(…)) B. s.c. z siedzibą w (…) (NIP: (…)) (dalej łącznie: „C.”) na mocy umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) z dnia 19 lipca 2024 r.
Przedmiotem umowy były sklepy akwarystyczne w różnych miejscach Polski, stąd skutek w postaci przejścia zakładów pracy następował w różnych momentach w sierpniu i wrześniu 2024 r.
Wszyscy pracownicy C. zostali przejęci przez D. i zarejestrowani w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako pracownicy D. Elementem rozmów z pracownikami w związku z nabyciem sklepów przez D. było zakończenie umów o pracę z uwagi na zmianę sposobu prowadzenia sklepów, o czym wiedział również podmiot C.
D. oraz C. ustalili, że C. dokona rozliczenia z pracownikami wszelkich świadczeń z tytułu stosunku pracy, dlatego też na podstawie aneksu z dnia 20 września 2024 r. postanowiono, że C. jako zbywca zorganizowanych części przedsiębiorstwa zobowiązują się do wypłaty ekwiwalentu za zaległe urlopy wypoczynkowe pracownikom przejętym przez D. Powyższe zobowiązanie zaktualizowane zostało wobec pracowników, którzy zakończyli we wrześniu 2024 r. stosunek pracy.
W dniu 24 września 2024 r. C. wykonało przelewy na rzecz pracowników w zakresie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Jednocześnie, C. nie dokonało rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie wypłaconych świadczeń pracownikom, a także nie sporządzili list płac zgodnie z rzeczywistymi wypłatami na rzecz pracowników, którzy przeszli wraz zakładem pracy na D.
D. w swojej korespondencji kierowanej do C. wzywała spółki i wspólników do dostarczenia poprawionych list płac ww. pracowników, skorygowanych deklaracji oraz do uiszczenia należnych zaliczek do US. C. do dzisiaj nie wywiązał się jednak z powyższych obowiązków i oświadczył, że nie zamierza dokonać tych rozliczeń, skoro pracownicy podlegają zatrudnieniu w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy zatem do czynienia z faktyczną wypłatą świadczeń na rzecz pracowników we wrześniu 2024 r. (wypłaty dokonane przez C.), od których nie zostały odprowadzone należne zaliczki na podatek dochodowy. W dniu wypłaty przez C. ww. świadczeń, pracownicy byli już zarejestrowani w D.
W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy D. Sp. z o.o. - w powstałej sytuacji – zobowiązana jest do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłaconych w dniu 24 września 2024 r. pracownikom przejętym przez D. w trybie art. 231 Kodeksu pracy od C., a które to świadczenia zostały faktycznie wypłacone przez C.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca wyjaśnia, że w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy przejął pracowników wraz z przedsiębiorstwami spółek A. s.c. z siedzibą w (…) (NIP: (…)) oraz B. s.c. z siedzibą w (…) (NIP: (…)) na mocy umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”). W tym miejscu należy podkreślić, że zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP – zarówno w drodze sprzedaży, jak i aportu – nie skutkuje sukcesją praw i obowiązków wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa lub ZCP. Zgodnie z powyższym właściwe jest przyjęcie, że w wyniku zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa od spółek A. s.c. oraz B. s.c. nie wystąpiła sukcesja podatkowa, o której mowa w art. 93 i 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r., poz. 111).
Spółki A. s.c. oraz B. s.c. figurują w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej jako podmioty, w których zawieszono wykonywanie działalności gospodarczej z dniem 31 października 2024 r.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym D. Sp. z o.o. nie jest zobowiązana do uiszczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych ekwiwalentów za zaległe urlopy przejętych pracowników z uwagi m.in. na fakt, że podmiot przejmowany dokonał faktycznej wypłaty przedmiotowych wynagrodzeń oraz zobowiązał się do rozliczenia z pracownikami wszelkich świadczeń z tytułu stosunku pracy?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy – D. Sp. z o.o. – prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka nie jest zobowiązana do uiszczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) od wypłaconego ekwiwalentu za zaległy urlop przejętych pracowników.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o PIT zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Ponadto, na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy o PIT płatnicy – co do zasady – przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Na potrzeby niniejszych rozważań należy również przypomnieć, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy (art. 231 ust. 1 Kodeksu pracy).
Odnosząc się do powyższych przepisów należy wskazać, że ekwiwalent za niewykorzystany urlop dotyczył okresu, w którym płatnikiem był wyłącznie podmiot wypłacający świadczenie z tego tytułu. Dodatkowo mając na uwadze, że zakłady pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tego zakładu przychody ze stosunku pracy warto podkreślić, że ekwiwalent powstał z tytułu stosunku pracy w okresie, w którym płatnikiem był wyłącznie podmiot wypłacający.
Brak faktycznej wypłaty należności (ekwiwalentu) przez D. Sp. z o.o.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, wypłaty przedmiotowego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop dokonał podmiot C. To C. było podmiotem, który wypłacił wynagrodzenie pracownikom, a tym samym legitymował się statusem płatnika w rozumieniu obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, skoro D. Sp. z o.o. nie dokonała wypłaty świadczenia, nie ciąży na niej obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wnioskodawca jako podmiot niezobowiązany do odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Ponadto, z okoliczności sprawy wynika, że Spółka C. zobowiązała się do rozliczenia z pracownikami wszelkich świadczeń wynikających ze stosunku pracy, w tym również ekwiwalentu za zaległy urlop. Obowiązki płatnika spoczywają na podmiocie, który faktycznie dokonuje wypłaty należności ze stosunku pracy lub pozostających w związku z nim. W tym przypadku takim podmiotem pozostaje podmiot wypłacający, a nie Wnioskodawca.
W ocenie Wnioskodawcy, analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzasadnia przeniesienia obowiązków płatnika w zakresie zaliczek na podatek dochodowy na podmiot przejmujący pracowników w sytuacji, gdy to inny podmiot dokonał wypłaty świadczenia.
Podsumowując oraz mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że D. Sp. z o.o. nie jest zobowiązana do uiszczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconego ekwiwalentu za zaległy urlop przejętych pracowników, ponieważ faktycznej wypłaty dokonał inny podmiot, podmiot przejmowany zobowiązał się do rozliczenia wszelkich świadczeń ze stosunku pracy, a tym samym brak jest podstaw do przypisania obowiązków płatnika D. Sp. z o.o. w opisanej sytuacji. Finalnie należy również podkreślić, że Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania list płac na podstawie, których dokonano wypłat ekwiwalentów przejętym pracownikom.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyte w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy właściwie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
Zgodnie z art. 32 ww. ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Według art. 38 ust. 1 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Na podstawie art. 38 ust. 1a tej ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego przejęli Państwo pracowników wraz z przedsiębiorstwami spółek A. s.c. oraz B. s.c. na mocy umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa z dnia 19 lipca 2024 r. W wyniku zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa od spółek A. s.c. oraz B. s.c. nie wystąpiła sukcesja podatkowa, o której mowa w art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej. W dniu 24 września 2024 r. C. wykonało przelewy na rzecz pracowników w zakresie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Jednocześnie, C. nie dokonała rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie wypłaconych świadczeń pracownikom, a także nie sporządziła list płac zgodnie z rzeczywistymi wypłatami na rzecz pracowników, którzy przeszli wraz zakładem pracy na Państwa. C. do dzisiaj nie wywiązał się jednak z powyższych obowiązków i oświadczył, że nie zamierza dokonać tych rozliczeń, skoro pracownicy podlegają zatrudnieniu w Państwa przedsiębiorstwie.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy zatem do czynienia z faktyczną wypłatą świadczeń na rzecz pracowników we wrześniu 2024 r. (wypłaty dokonane przez C.), od których nie zostały odprowadzone należne zaliczki na podatek dochodowy. W dniu wypłaty przez C. ww. świadczeń, pracownicy byli już zarejestrowani u Państwa. W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość, czy w powstałej sytuacji zobowiązani są Państwo do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłaconych w dniu 24 września 2024 r. pracownikom przejętym przez Państwa w trybie art. 231 Kodeksu pracy od C., a które to świadczenia zostały faktycznie wypłacone przez C.
Zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277) wynika, że:
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.
Natomiast kwestie związane z odpowiedzialnością płatnika reguluje art. 30 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 30 § 1 ww. ustawy:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Stosownie natomiast do art. 30 § 3 ww. ustawy:
Płatnik lub inkasent odpowiada za należności wymienione w § 1 lub 2 całym swoim majątkiem.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Osoba prawna lub spółka komandytowo-akcyjna zawiązane (powstałe) w wyniku łączenia się:
1) osób prawnych,
2) osobowych spółek handlowych,
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej i spółki komandytowo-akcyjnej łączących się przez przejęcie:
1) innej osoby prawnej (osób prawnych);
2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Stosownie do art. 93a § 1 tej ustawy:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
W myśl art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej;
2) (uchylony);
3) stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego.
Zgodnie z art. 93c §1 tej ustawy:
Osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne przejmujące albo osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej lub spółki komandytowo-akcyjnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku.
Z ww. przepisów wynika, że co do zasady podmioty enumeratywnie wskazane odpowiadają za zobowiązania podatkowe innego podmiotu i wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, w tym obowiązki płatnika, o których mowa w rozdziale 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. m.in. obowiązki wskazane w art. 32, art. 38 tej ustawy.
Zatem nie w każdej sytuacji nowy pracodawca, który wchodzi w miejsce dotychczasowego odpowiada własnym majątkiem za niedopełnienie obowiązków wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy w odpowiedniej wysokości oraz za nieprawidłowo sporządzone informacje i deklaracje podatkowe. Gdy sukcesja następuje tylko na płaszczyźnie stosunku pracy - zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy - każdy z pracodawców powinien ponosić odpowiedzialność jedynie za te obowiązki, do których wykonania był zobowiązany na mocy ustaw podatkowych.
Skoro w związku z umową zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wystąpiła sukcesja podatkowa, o której mowa w art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej, nie byli Państwo zobowiązani do uiszczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych przez C. ekwiwalentów za zaległe urlopy przejętych pracowników.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.