
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A Sp. z o.o. z siedzibą w B (dalej: Spółka lub Państwo) jest producentem m. in (...).
Państwa działalność jest ściśle związana z zatrudnianiem odpowiedniej liczby personelu z obszaru produkcyjnego oraz okołoprodukcyjnego (dalej: Pracownicy produkcyjni lub Stanowiska produkcyjne), pozwalającej na zapewnienie ciągłości produkcji, która jest głównym przedmiotem Państwa działalności. Państwa funkcjonowanie jest również uzależnione od zatrudniania kadry z obszaru pozaprodukcyjnego, odpowiedzialnej za organizacyjny aspekt działalności Spółki (dalej Pracownicy B lub Stanowiska pozaprodukcyjne).
W związku z powyższym Spółka wdrożyła Program Poleceń Pracowniczych (dalej Program), który służy identyfikowaniu przez osoby obecnie pracujące oraz współpracujące ze Spółką potencjalnych kandydatów do pracy na rzecz Spółki wśród własnych kontaktów. Celem Programu jest aktywne zaangażowanie się obecnych pracowników oraz współpracowników Spółki w jej rozwój poprzez polecanie kandydatów do pracy na Państwa rzecz w zamian za gratyfikację finansową w postaci nagrody rekrutacyjnej.
Zasady działa Programu Poleceń Pracowniczych w odniesieniu do poleceń kandydatów na Stanowiska pozaprodukcyjne określone są w zarządzeniu Zarządu Spółki ogłoszonym w sposób przyjęty u Państwa, natomiast zasady działania Programu dotyczące poleceń kandydatów na Stanowiska produkcyjne określone są w wydanym regulaminie, który również został ogłoszony w sposób przyjęty u Państwa.
Udział w Programie jest całkowicie dobrowolny oraz nie stanowi elementu realizacji obowiązków pracowniczych lub innych obowiązków umownych na Państwa rzecz.
Osobą polecającą kandydata do pracy w Spółce może być:
1)Państwa pracownik, tj. osoba pozostająca w stosunku pracy z Państwem,
2)osoba współpracująca z Państwem na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. zleceniobiorca),
3)pracownik tymczasowy skierowany przez agencję pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na Państwa rzecz.
Dodatkowo kandydata na Stanowisko produkcyjne może polecić osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej skierowana przez agencję pracy tymczasowej do wykonywania pracy tymczasowej na Państwa rzecz.
Osobą poleconą może być tylko kandydat, który nie świadczył wcześniej pracy na Państwa rzecz na jakiejkolwiek podstawie prawnej (umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej) w tym również jako pracownik tymczasowy.
Dodatkowo do zatrudnienia w charakterze Pracownika B nie może zostać polecona osoba, która świadczyła wcześniej lub nadal świadczy na Państwa rzecz usługi w charakterze podwykonawcy lub jako pracownik firmy podwykonawczej, bez względu na podstawę prawną zatrudnienia tej osoby w firmie podwykonawczej (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, pracownik tymczasowy).
Polecenie odbywa się w następujący sposób:
1)w przypadku kandydatów polecanych do zatrudnienia w charakterze Pracownika produkcyjnego poprzez:
a)wypełnienie i złożenie przez osobę polecającą druku zgłoszenia kandydata zgodnie z przygotowanym przez Wnioskodawcę wzorem wraz z życiorysem (CV) kandydata, a następnie potwierdzenie przez kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej, że jego aplikacja na stanowisko pracy została zgłoszona przez określonego polecającego lub
b)złożenie przez kandydata życiorysu (CV) we własnym zakresie i wskazanie przez kandydata podczas procesu rekrutacyjnego, że aplikuje on do pracy na rzecz Spółki z polecenia określonego polecającego a następnie podanie przez kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej danych osoby polecającej poprzez wypełnienie stosownego druku zgodnie z ustalonym wzorem i potwierdzenie faktu polecenia przez polecającego;
2)w przypadku kandydatów polecanych do zatrudnienia w charakterze Pracownika B - poprzez wskazanie przez kandydata danych osoby polecającej (imię i nazwisko), która zarekomendowała kandydata do danego procesu rekrutacyjnego, na jeden z dwóch sposobów, tj. w formularzu rekrutacyjnym lub podczas rozmowy rekrutacyjnej.
Za polecenie jednego kandydata do świadczenia pracy na Państwa rzecz przysługuje jednorazowa nagroda rekrutacyjna w wysokości uzależnionej od rodzaju stanowiska pracy, na którym zatrudniony został polecony kandydat (bezpośrednio w Spółce lub za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej) lub w wysokości uzależnionej od charakteru wykonywanych czynności w przypadku zatrudnienia cywilnoprawnego, tj.:
-za polecenie kandydata do zatrudnienia w Spółce w charakterze Pracownika produkcyjnego przysługuje nagroda rekrutacyjna w łącznej kwocie 1 500,00 złotych brutto wypłacana w dwóch transzach lub w kwocie 750,00 zł brutto wypłacana w jednej transzy – wysokość nagrody rekrutacyjnej uzależniona jest od okresu czasu przepracowanego na rzecz Spółki przez kandydata, z którym nawiązana została współpraca, przy czym warunkiem przyznania pierwszej transzy nagrody rekrutacyjnej (750,00 zł brutto) jest przepracowanie na rzecz Spółki przez poleconego kandydata przynajmniej 3 miesięcy na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej lub w charakterze pracownika tymczasowego;
-za polecenie kandydata do zatrudnienia w Spółce w charakterze Pracownika B w zależności od poziomu stanowiska B w strukturze organizacyjnej Spółki, na którym zatrudniony został polecony kandydat a w przypadku stanowisk specjalistycznych w zależności również od działu w którym doszło do zatrudnienia poleconego kandydata przysługuje nagroda rekrutacyjna w kwocie 2 000,00 zł brutto, 4 000,00 zł brutto lub 8 000,00 zł brutto, pod warunkiem przepracowania na rzecz Spółki przez poleconego kandydata przynajmniej 6 miesięcy na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub w charakterze pracownika tymczasowego za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej, uzyskania przez tę osobę pozytywnej oceny przełożonych lub osób koordynujących współpracę z poleconym kandydatem oraz uznania przez Zarząd Spółki, że praca wykonywana przez poleconego kandydata miała pozytywny wpływ na funkcjonowanie Spółki oraz przyczyniła się do rozwoju przedsiębiorstwa.
Warunkiem wypłaty nagrody rekrutacyjnej za polecenie kandydata na Stanowisko produkcyjne jest pozostawanie przez polecającego oraz poleconego, na dzień sporządzenia listy płac celem wypłaty nagrody rekrutacyjnej lub odpowiedniej jej transzy, w zatrudnieniu w Spółce lub w agencji pracy tymczasowej poprzez którą polecony i/lub polecający świadczą pracę na Państwa rzecz. Natomiast warunkiem wypłaty nagrody rekrutacyjnej za polecenie kandydata na Stanowisko pozaprodukcyjne jest pozostawanie przez polecającego na dzień wypłaty nagrody rekrutacyjnej w zatrudnieniu bezpośrednio w Spółce na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej lub świadczenie przez polecającego pracy na Państwa rzecz w charakterze pracownika tymczasowego za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.
Wysokość nagród rekrutacyjnych a także szczegółowe warunki uprawniające do uzyskania nagrody rekrutacyjnej (np. wymagany okres świadczenia pracy na Państwa rzecz przez poleconego kandydata) mogą w przyszłości ulegać zmianom, niemniej jednak w każdym przypadku aktualne pozostanie założenie, że nagroda rekrutacyjna stanowi gratyfikację dla osoby polecającej za zarekomendowanie określonej osoby do pracy na Państwa rzecz.
Obecnie wypłaty tytułem nagród rekrutacyjnych dokonywane na rzecz osób pozostających w stosunku pracy ze Spółką (dalej Pracownicy) kwalifikowane są przez Państwa do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej Ustawa o PIT).
Natomiast wypłaty dokonywane tytułem nagród rekrutacyjnych na rzecz osób świadczących pracę na rzecz Spółki na podstawę umów cywilnoprawnych (dalej Zleceniobiorcy) kwalifikowane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.
W obu przypadkach Państwo jako płatnik przy wypłacie nagrody rekrutacyjnej obliczacie i pobieracie od wartości nagrody zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Powzięli jednak Państwo wątpliwość, czy źródło, do którego kwalifikowany jest przychód osiągany przez Pracowników i Zleceniobiorców tytułem świadczeń pieniężnych w postaci nagród rekrutacyjnych wypłacanych w ramach Programu Poleceń Pracowniczych, jest prawidłowe i czy w konsekwencji prawidłowe jest obliczanie i pobieranie przez Państwa zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat tytułem nagród rekrutacyjnych.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie pieniężne w postaci nagrody rekrutacyjnej wypłacane przez Państwa na rzecz Pracownika oraz Zleceniobiorcy stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy wypłacie nagrody rekrutacyjnej, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, przychód osiągany przez Pracownika oraz Zleceniobiorcę z tytułu świadczenia pieniężnego w postaci nagrody rekrutacyjnej stanowi przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. W związku z czym Spółka nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przy wypłacie nagrody rekrutacyjnej, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Nagrody rekrutacyjne wypłacane na rzecz Państwa Pracowników i Zleceniobiorców ze względu na to, że stanowią dla nich realną korzyść skutkują powstaniem po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód ten powinien zostać przyporządkowany do właściwego źródła przychodu spośród określonych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 9 Ustawy o PIT źródłami przychodów są w szczególności:
1)stosunek służbowy stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielń produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1).
2)działalność wykonywana osobiście (pkt 2).
3)inne źródła (pkt 9)
Za przychody ze stosunku służbowego stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowana tych wypłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzona za godziny nadliczbowe różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszystkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art 12 ust. 1 Ustawy o PIT). Natomiast za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywana usług, na podstawę umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
–z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (art. 13 pkt 8 Ustawy PIT).
Z kolei do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT zalicza się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Kwalifikując przychód do właściwego źródła należy kierować się zasadą, że jeden konkretny przychód może zostać zakwalifikowany tyko do jednego źródła przychodów a także, że każdorazowa identyfikacja danego przychodu powinna wiązać się z próbą przypisania go do jednego z rodzajowo nazwanych źródeł przychodów, a dopiero w przypadku nieosiągnięcia tego celu – przypisania go do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT (tak NSA w wyroku z dnia 27 marca 2015 r. II FSK 1695/14).
Odnosząc się zatem do rodzajowo nazwanych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT źródeł przychodów, które mogą być brane pod uwagę w przedstawionym stanie faktycznym (przychód ze stosunku pracy - w odniesieniu do Pracowników, przychód z działalności wykonywanej osobiście - w odniesieniu do Zleceniobiorców) wskazać należy że w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się że „o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje okoliczność czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 togo artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 r., II FSK 1695/14). Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m. in. w wyroku NSA z dnia 26 marca 1993 r. III SA 2219/92; wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 10 lutego 2005 r. I SA/Wr 1038/03, wyroku WSA w B z dnia 21 grudnia 2009 r. I SA/GI 541/09.
Jak trafnie podsumował powyższe Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 26 września 2007 r., I SA/Bk 354/07 „Sumując można więc stwierdzić, że o możliwości zakwalifikowania danego świadczenia do źródła przychodów ze stosunku pracy decyduje odpowiedź na pytanie, czy uzyskanie danego przychodu byłoby możliwe gdyby nie stosunek pracy, istniejący aktualnie lub wcześniej?”
Ponadto, przyjmuje się, że „Jakkolwiek definicja przychodu ze stosunku pracy ma charakter otwarty, nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Przywołany przepis stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 PDoFizU” (wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2015 r. II FSK 730/13). Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało m.in. w wyroku NSA z dnia 19 lutego 2014 r. II FSK 650/12, wyroku NSA z dnia 13 marca 2013 r. II FSK 1433/11, wyroku NSA z dnia 27 kwietnia 2011 r. II FSK 1410/10.
Powyższe wytyczne dotyczące kwalifikacji przychodów osiąganych przez pracowników do źródła jakim jest stosunek pracy, w Państwa ocenie, należy odpowiednio odnieść do kwalifikacji przychodów osiąganych przez osoby współpracujące na podstawa umów cywilnoprawnych do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.
Jeśli więc osoba współpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej osiąga przychód, który nie jest przychodem z tytułu wykonywania usług na podstawi tej umowy a wyłącznie stanowi przychód związany, towarzysząc albo osiągany przy okazji zatrudnienia cywilnoprawnego a nadto uzyskane świadczenie skutkujące powstaniem przychodu może otrzymać także osoba niewspółpracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej wówczas tego rodzaju przychód nie będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art 13 pkt 8 Ustawy o PIT.
Wobec powyższego z uwagi na to, że:
-Program Poleceń Pracowniczych jest adresowany do różnych grup uczestników, tj. polecającym kandydatów do pracy na rzecz Państwa mogą być osoby pozostające z Państwem w stosunku pracy, osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych jak również pracownicy tymczasowi świadczący pracę tymczasową na rzecz Spółki,
-udział w Programie Poleceń Pracowniczych jest dobrowolny i nie stanowi elementu realizacji obowiązków umownych na rzecz Spółki wynikających z zawartej umową o pracę (dotyczy Pracownika) lub umowy cywilnoprawnej (dotyczy Zleceniobiorcy)
brak jest w ocenie Państwa podstaw do kwalifikowania nagród rekrutacyjnych wypłacanych na rzecz Pracowników do źródła przychodów ze stosunku pracy, zaś nagród rekrutacyjnych wypłacanych na rzecz Zleceniobiorców – do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT.
Wobec braku więc możliwości przyporządkowania wypłat tytułem nagród rekrutacyjnych do jednego z rodzajowo nazwanych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT źródeł przychodów (przychód ze stosunku pracy, przychód z działalności wykonywanej osobiście) świadczenia wypłacane przez Państwa tytułem nagród rekrutacyjnych zarówno w przypadku wypłat dokonywanych na rzecz Pracowników, jak i Zleceniobiorców powinny być kwalifikowane do przychodów z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. Ze względu na powyższe nie są Państwo zobowiązani do obliczania oraz poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości wypłacanych na rzecz Pracowników i Zleceniobiorców nagród rekrutacyjnych.
Obowiązek Państwa w zakresie obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości dokonywanych na rzecz Pracowników oraz Zleceniobiorców świadczeń uzależniony jest bowiem od kwalifikacji wskazanych świadczeń odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy lub przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT, zgodnie z przywołanymi niżej przepisami.
W myśl art. 32 ust. 1 Ustawy o PIT zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Dalej zgodnie z art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Następnie w myśl art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W przedstawionym stanie faktycznym z uwagi na to, że wypłaty dokonywane tytułem nagród rekrutacyjnych stanowiły będą dla Pracowników oraz Zleceniobiorców przychód z innych źródeł. Spółka zobowiązana jest natomiast do wykonywania obowiązków informacyjnych określonych w art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, tj. sporządzenia i przekazania Pracownikom i Zleceniobiorcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł.
W myśl bowiem art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Państwa stanowisko znajduje potwierdzenie w poniższych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydanych na gruncie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych zbliżonych do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku:
-interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2023 r. znak 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM,
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lipca 2024 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS,
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z dnia 30 sierpnia 2024 r. znak 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ,
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z dnia 21 listopada 2024 r., znak 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2DJ.
W związku z powyższym wnoszą Państwo o uznanie Państwa stanowiska na pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.