
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani, stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2025 r. (wpływ 26 marca 2025 r.) oraz pismem z 31 marca 2025 r. (wpływ 2 kwietnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (…) 2020 r. podpisała Pani z Pani mamą (…) Akt notarialny Repertorium A nr (…) . Jest to umowa darowizny i umowa o ustanowienie służebności. Pani mama obdarowała Panią nieruchomością z budynkiem mieszkalnym przy ulicy (…) . Na działce znajduje się dom, który wybudowali dziadkowie w latach 1940 r. Jest to Państwa dom rodzinny. Po podpisaniu aktu darowizny postanowiła Pani poczynić pewne kroki w celu zamieszkania tj. remont. Dom nie posiadał wody – kanalizacji. Na początku postarała się Pani o przyłącza wodno-kanalizacyjne, następnie postawiła Pani ogrodzenie.
Został naprawiony dach poprzez położenie następnej warstwy papy, jednak konstrukcja dachu jest w złym stanie technicznym i należy ją wymienić. Następnie została wymieniona podłoga drewniana na betonową posadzkę. Potem wyremontowała Pani kuchnię. Dalsze prace remontowe związane z domem są trudne do wykonania, ponieważ dom znajduje się prawie na granicy z sąsiednią działką nr (…).
MAPKA – SZKIC OBRĘB (…)
Obecnie dom, który znajduje się na działce (…) wymaga remontu i rozbudowy. Należy w pierwszej kolejności wymienić dach (stare belki), wiąże się to z wydaniem pozwoleń. W związku z tym zwróciła się Pani do czterech właścicieli działki, dz. nr (…) , aby odsprzedali Pani część swojej działki za Pani domem. W ten sposób miałaby Pani szerszą działkę i mogłaby Pani remontować dom. Udała się też Pani do Urzędu Miasta (…) , tam otrzymała Pani informację, że Miasto planuje poszerzyć drogę i jeśli będzie Pani chciała rozbudować dom w stronę drogi ul. (…) , to będzie niemożliwe, ze względu na ustawowe odległości. Rozbudowa domu w kierunku drogi okazała się niemożliwa. Natomiast rozbudowa wzdłuż działki (…) wymagałaby zgody wszystkich właścicieli. Zwróciła się Pani z propozycją wykupienia działki – części działki (...) (za Pani domem). Właściciele działki (…) nie zgodzili się. Po dłuższych negocjacjach doszliście Państwo do porozumienia i postanowiliście zamienić się częściami działek. Aby doszło do zamiany i podpisania aktu notarialnego, musieliście Państwo powołać geodetę, który wykonał podział. Bez podziału działek podpisanie aktu notarialnego było niemożliwe, ponieważ Pani działka (…) jest z budynkiem mieszkalnym, gruntem pod budowę oraz gruntem rolnym kl. VI, a działka (…) jest w całości działką rolną kl. VI.
Doszło do podziału działki Pani i sąsiadów. Z Pani działki (…) wydzielono działkę (…) , która była przedmiotem zamiany. Z działki (…) wydzielono działkę (…) , która była przedmiotem zamiany.
Działki zostały tak wydzielone, aby mogły być poddane zamianie, tej samej klasy VI, ziemia rolna, ich wartość była taka sama, a powierzchnia jednakowa. Dom i grunt pod domem nie podlegał zamianie.
Urząd Miasta (…) wydał dwie decyzje potwierdzające podział nieruchomości. Decyzja (…) nr (…) oraz decyzja właścicieli działki sąsiedniej nr (…) .
W wyniku podziału, dotyczy decyzji (…) , powstały dwie działki:
(…) – (…) ha,
(…) – (…) ha.
W wyniku podziału, dotyczy decyzji (…) , powstały działki:
(…) – (…) ha,
(…) – (…) ha.
Zamianie podlegały nowo powstałe działki tj. (…) – (…) ha oraz (…) – (…) ha – klasa VI, grunty rolne.
Mapka szkic poniżej: (…)
Podstawą do zamiany było wydzielenie działek o podobnej powierzchni i wartości. W dniu (…) 2024 r. w kancelarii notarialnej (…) w (…) został podpisany akt notarialny – umowa zamiany. Wartość Pani działki określiła Pani na kwotę (…) ,00 zł (…), wartość działki sąsiadów była wyceniona na kwotę (…) zł (…) .
Zamianie podlegały działki jak w wydanych decyzjach czyli działki (…) – (…) ha oraz (…) – (…) ha. Po zawarciu aktu notarialnego i zamianie działek zostały stworzone możliwości do bezproblemowego remontu oraz rozbudowy domu.
Zyskała Pani szerszą działkę. Po zamianie Pani dom nie stoi przy granicy i może Pani ubiegać się o wydanie pozwolenia na budowę, gdyż rozbudowa w kierunku drogi od ul. (…) jest niemożliwa. Dokonała Pani zamiany działki, ponieważ chce Pani jak najszybciej wyremontować dach i stworzyć odpowiednie warunki, aby mieszkać (brak kotłowni, mała powierzchnia domu – około (…) m²). W akcie darowizny od Pani mamy zobowiązała się Pani do tego, że Pani mama ma prawo także do mieszkania w domu. Z tego względu jest Pani zmuszona do rozbudowy. Zamiana działek miała na celu stworzenie warunków do zamieszkania, remontu i rozbudowy. W sytuacji kiedy dom stał na granicy (przez zamianą), remont był uciążliwy, a rozbudowa niemożliwa.
Zamiana musiała się odbyć w ciągu 6 miesięcy od wydania Decyzji przez Urząd Miasta (…) . W przypadku niedopełnienia terminu wyznaczonego przez Urząd, decyzja zostałaby uchylona.
Cytuje Pani uzasadnienie Decyzji (…) : „Przedmiotowy podział uzyskał opinię pozytywną w formie postanowienia Prezydenta Miasta (…) znak (…) z dnia (…) r. W wyniku podziału wydzielono działkę (…) na powiększenie nieruchomości sąsiedniej – dz. (…) , z którą utworzy całość gospodarczą z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej ul. (…) . Nowopowstała działka nr (…) utworzy całość gospodarczą z działką nr (…) z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej ul. (…) .”
W uzupełnieniach do wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
Działka (…) nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. W akcie notarialnym Rep A nr (…) z (…) 2024 r. oznaczona jest symbolem klasyfikacji gruntów „RVI”.
Do działki (…) nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.
Po konsultacjach w Urzędzie M. (…) urzędnicy stwierdzili, że możliwa jest rozbudowa domu (można też zastosować zasady sąsiedztwa). Budowa samodzielna na działce (…) nie jest możliwa, ze względu na brak dostępu do drogi publicznej tej działki. Przy obecnym stanie faktycznym możliwy jest remont, odbudowa i dobudowa istniejącego budynku – domu.
Nie złożyła Pani wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Po podpisaniu aktu notarialnego w (…) 2024 r. miała Pani w planach remont. (…)
Zgodnie z tym, co opisywała Pani wcześniej, konstrukcja dachu jest w złym stanie. Zamierza Pani dokonać wymiany konstrukcji dachowej oraz pokrycia dachowego. Dom ma małą powierzchnię, był ogrzewany piecem węglowym. Z tego powodu zamierza Pani dobudować pomieszczenie gospodarcze, które będzie spełniać funkcję kotłowni oraz korytarz, z którego można będzie wchodzić do każdego pomieszczenia osobno. Obecnie jest przejście z jednego do drugiego pokoju. Ewentualnie będzie pomieszczenie rekreacyjne pod przedłużeniem dachu, typu altana bez ścian. Obecnie dach jest jednospadowy, zamierza Pani wykonać dwuspadowy. Inwestycja będzie obejmowała dobudowę. Dobudowane pomieszczenia będą stanowiły funkcję mieszkalną. Rozmawiała Pani z urzędnikami Miasta (…) , ze względu na rozbudowę infrastruktury miejskiej zastrzegają sobie prawo do wykupu ewentualnej części działki (…) (dom). W takim przypadku nie mogą brać pod uwagę rozbudowy na działce (…) . Remont i dobudowa na działce (…) ma na celu poprawę warunków mieszkalnych. Celem rozbudowy domu jest wymiana dachu, dobudowanie pomieszczenia korytarza i pomieszczenia gospodarczego – kotłowni.
Dobudowa tej części nie będzie przeznaczona na inne cele, oprócz takich, które są związane z poprawą funkcjonalności domu i polepszenia celów mieszkalnych. W części dobudowanej będzie Pani realizowała własne cele mieszkaniowe. Dobudowana część nie będzie wykorzystywana w innych celach.
Jeszcze w tym roku wznowi Pani konsultacje z architektem i złoży odpowiednie dokumenty w urzędach.
Dobudowanie pomieszczeń będzie stanowić z istniejącym budynkiem jedną całość. Budynek będzie połączony z istniejącym budynkiem – domem i będzie tworzyć integralną całość. Dobudowany budynek będzie fizycznie połączony z domem.
Nie składała Pani wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Zamierza Pani w tym roku wystąpić o wydanie wniosków. Jeżeli w tym roku wystąpi Pani o warunki zabudowy oraz o pozwolenie na budowę, to formalności mogą potrwać do końca 2025 roku. Następnie dochodzą terminy na zaciągnięcie kredytu. Termin zakończenia budowy jest w lutym 2027 r. Jest to bardzo mało czasu na dobudowę i remont, biorąc pod uwagę odległość od obecnego miejsca zamieszkania do m. (…) . Na dobudowę pozostaje Pani tylko 2026 rok. Dla Pani jest to bardzo krótki czas, ze względów praktycznych i finansowych.
Myślała Pani o dobudowie sposobem gospodarczym i etapami. Na początku dach, pokrycie, a potem reszta budowy. Środki finansowe na tą chwilę nie pozwalają Pani na szybką dobudowę i remont, która miałaby się zakończyć w 2027 roku. Dom ma ponad (…) m² powierzchni, wymiana pokrycia dachowego systemem gospodarczym może kosztować około (…) zł. Takie były Pani plany i posiada Pani takie środki. Zakończenie budowy do 2027 bez zaciągnięcia kredytu jest niemożliwe. Nie jest Pani w stanie do 2027 roku zakończyć dobudowy i remontu domu.
Pytanie
Czy w zaistniałej sytuacji ma Pani zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych? Akt darowizny podpisała Pani dnia (…) 2020 r. Repertorium A nr (…) . Akt – umowę zamiany podpisała Pani (…) 2024 r. Repertorium A nr (…) .
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że powinna Pani zostać zwolniona z zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ dokonała Pani zamiany na cele mieszkaniowe. Zamiana działek ułatwiła Pani remont i umożliwiła rozbudowę domu na cele mieszkaniowe.
Ze względu na wąską działkę, remont byłby uciążliwy, a rozbudowa niemożliwa. Zamiana nie miała charakteru komercyjnego, tylko charakter techniczny. Zamiany nie dokonała Pani w celu dalszej odsprzedaży, lecz z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Według art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów
d) innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Przepis ten formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości – dokonane poza działalnością gospodarczą – przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw. Zatem, poprzez „nabycie” należy rozumieć każde zwiększenie aktywów podatnika.
Natomiast moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony jest zgodnie z normami prawa cywilnego. W tym zakresie należy odwołać się do przepisów ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), a w szczególności do art. 155 § 1, który stanowi, że:
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Jak stanowi art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Zgodnie z prawem cywilnym darowizna dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej, której treścią jest zarówno zobowiązanie darczyńcy do spełnienia świadczenia pod tytułem darmym na rzecz obdarowanego, czyli do dokonania rozporządzenia i wydania przedmiotu darowizny, jak i oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to umowa darowizny pod rygorem nieważności, powinna mieć formę aktu notarialnego. Tym samym zawarcie umowy darowizny nieruchomości powoduje przejście jej własności na obdarowanego z chwilą zawarcia aktu notarialnego, w którym darczyńca daruje tę nieruchomość obdarowanemu, a obdarowany darowiznę przyjmuje.
Z opisu sprawy wynika, że (…) 2020 r. podpisała Pani z mamą umowę darowizny i umowę o ustanowienie służebności. Pani mama obdarowała Panią nieruchomością z budynkiem mieszkalnym. Na działce znajduje się dom, który wybudowali dziadkowie w latach 1940 r. Jest to Państwa dom rodzinny.
Tym samym, jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, w 2020 r. nabyła Pani nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym.
Reguła ogólna wyrażona w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podaje, że opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części, jeżeli zostało dokonane w ciągu pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce jej nabycie.
Zauważyć należy, że użyte w cytowanym przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy pojęcie „odpłatne zbycie” oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw rzeczowych w zamian za korzyść majątkową. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej, nie musi jej jednak towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy.
Umowa zamiany – forma bezpośredniej wymiany towarów – uregulowana w art. 603 Kodeksu cywilnego stanowi odpłatne zbycie. Umowa zamiany jest bowiem umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny.
W myśl art. 603 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.
Tym samym „odpłatne zbycie” obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w powyższym przepisie umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, również stanowi odpłatne zbycie rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że:
Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.
Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega jedynie na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne, a formę zapłaty stanowi inna rzecz. Zamiana więc, podobnie jak umowa sprzedaży stanowi formę odpłatnego zbycia. W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia nieruchomości, a z drugiej każda ze stron nabywa nową nieruchomość.
Należy przy tym zauważyć, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega jedynie odpłatne zbycie, zaś nabycie jest w tym przypadku podatkowo obojętne.
Zatem zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Z opisu sprawy wynika, że dom, który znajduje się na działce (…) wymaga remontu i rozbudowy. Zwróciła się Pani z propozycją wykupienia części działki (…) (za Pani domem). Właściciele działki (…) nie zgodzili się. Po dłuższych negocjacjach doszliście Państwo do porozumienia i postanowiliście zamienić się częściami działek. Doszło do podziału działki Pani i sąsiadów. Z Pani działki (…) wydzielono działkę (…) , która była przedmiotem zamiany. Z działki (…) wydzielono działkę (…) , która była przedmiotem zamiany. Działki zostały tak wydzielone, aby mogły być poddane zamianie, tej samej klasy VI, ziemia rolna, ich wartość była taka sama, a powierzchnia jednakowa. Dom i grunt pod domem nie podlegał zamianie.
Zamianie podlegały nowo powstałe działki tj. (…) – (…) ha oraz (…) – (…) ha – klasa VI, grunty rolne. Podstawą do zamiany było wydzielenie działek o podobnej powierzchni i wartości. (…) 2024 r. został podpisany akt notarialny – umowa zamiany. Wartość Pani działki określiła Pani na kwotę (…) zł, wartość działki sąsiadów była wyceniona również na kwotę (…) zł.
Wskazać należy, że na termin nabycia nieruchomości nie będzie miał wpływu podział nieruchomości. Dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nieistotny jest sam fakt podziału nieruchomości, jeżeli przez podział nieruchomości rozumie się proces mający na celu np. zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek). Jeżeli zatem właściciel dokonuje podziału nieruchomości, nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o nieruchomość, której ta osoba jest już właścicielem. Sam podział nieruchomości nie stanowi przy tym daty nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podziału właściciel nie nabędzie bowiem, żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest już właścicielem. W wyniku samego podziału działek nie zmieni się struktura własności każdej z mniejszych działek wydzielonych w drodze podziału. Właściciel nadal będzie posiadał takiej samej wielkości nieruchomości jak przed podziałem, tyle że w mniejszych działkach. Stąd czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, datą nabycia przez Panią działki nr (…) , wydzielonej z działki nr (…) , którą nabyła Pani od mamy jest data jej otrzymania na podstawie darowizny, tj. (…) 2020 r.
Zamiana nieruchomości dokonana (…) 2024 r. stanowi odpłatne zbycie działki (…) .
Zatem dokonana przez Panią (…) 2024 r. zamiana działki nr (…) nabytej w 2020 r. stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zamienianej nieruchomości. Użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy „odpłatne zbycie”, oznacza każde przeniesienie prawa własności lub praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Termin odpłatne zbycie obejmuje zatem szeroki zakres umów.
W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Na podstawie art. 30e ust. 2 ww. ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Zgodnie z art. 30e ust. 3 ww. ustawy:
W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2.
Stosownie natomiast do art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1) dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2) dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Według art. 30e ust. 5 ww. ustawy:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy,
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Według art. 19 ust. 2 ww. ustawy:
Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 19 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że:
Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
W myśl art. 19 ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.
Zatem zbycie działki nr (...) w drodze zamiany przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, stanowi dla Pani źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od uzyskanego z tego tytułu dochodu należny podatek wyniesie 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku będzie dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia tej nieruchomości, określonym zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartością części działki zbywanej w drodze zamiany, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia) a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d tej ustawy.
Niemniej zauważam, że pomimo tego, iż odpłatne zbycie działki nr (…) stanowi dla Pani źródło przychodu w myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to w przedmiotowej sprawie wystąpi możliwość skorzystania przez Panią ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 3 lit. c ustawy.
Bowiem dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy – może zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.
Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D x (W / P)
gdzie:
D – dochód ze sprzedaży,
W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P – przychód ze sprzedaży.
W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wymienione zostały m.in. w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a) nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b) nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c) nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e) rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
W myśl art. 21 ust. 25 pkt 3 ww. ustawy:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:
a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
c) gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
d) gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a.
Zgodnie z art. 21 ust. 25a ww. ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a)-c), w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa. Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Ze zwolnienia tego wypływa daleko idąca konsekwencja zawarta w stwierdzeniu „własne cele mieszkaniowe”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania ww. zwolnienia i dopisując ten przymiotnik podkreślił, że celem nadrzędnym jest zwolnienie tylko takiego przychodu, który wydatkowany zostanie na zaspokojenie „własnych celów mieszkaniowych”. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.
Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży. Takimi celami są m.in. zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ww. ustawy nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.
Jednocześnie wskazać należy, że o charakterze nabytego gruntu nie rozstrzyga jedynie zamiar podatnika wybudowania na nim budynku mieszkalnego, ale charakter gruntu – jego przeznaczenie. Tak więc podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego. Innymi słowy zwolnienie to związane jest z konkretnym zdarzeniem, tj. nabyciem określonego gruntu w określonym celu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, jaki grunt jest gruntem pod budowę budynku mieszkalnego, ani co oznacza zmiana przeznaczenia gruntu na grunt pod budowę budynku mieszkalnego, uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia. W związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do odpowiednich przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130).
Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działce budowlanej - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Stosownie do art. 4 ust. 2 tej ustawy:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
Stosownie do art. 6 ust. 1-2 ww. ustawy:
Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.
Każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do:
1) zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich;
2) ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych.
Charakter gruntu może zatem wynikać z przeznaczenia jakie zostało mu nadane w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy, która w sytuacji, gdy dla danego terenu nie został uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określa sposób zagospodarowania i zabudowy terenu.
Tym samym należy wskazać, że do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie uprawniało nabycie gruntu, dla którego w terminie przewidzianym dla skorzystania ze zwolnienia uzyskano decyzje o warunkach zabudowy i który faktycznie będzie służył temu celowi – budowie budynku na własne cele mieszkaniowe.
Z informacji zawartych we wniosku i jego uzupełnieniach wynika, że przychód wynikający z zamiany działki nr (...) nabytej w 2020 r. przeznaczyła Pani na nabycie działki rolnej nr (...) , na której planuje Pani rozbudowę budynku mieszkalnego, w którym w przyszłości będzie Pani realizowała własne cele mieszkaniowe. Zyskała Pani szerszą działkę. Po zamianie Pani dom nie stoi przy granicy i może Pani ubiegać się o wydanie pozwolenia na budowę, gdyż rozbudowa w kierunku drogi jest niemożliwa. Zamiana działek miała na celu stworzenie warunków do zamieszkania, remontu i rozbudowy. W sytuacji kiedy dom stał na granicy (przez zamianą), remont był uciążliwy, a rozbudowa niemożliwa. Dla ww. działki rolnej w Gminie nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego, więc będzie Pani musiała wystąpić o warunki zabudowy, a po ich wydaniu, o zgodę na rozbudowę domu. Po konsultacjach w Urzędzie M. (…) urzędnicy stwierdzili, że możliwa jest rozbudowa domu (można też zastosować zasady sąsiedztwa). Budowa samodzielna na działce (…) nie jest możliwa, ze względu na brak dostępu do drogi publicznej tej działki. Przy obecnym stanie faktycznym możliwy jest remont, odbudowa i dobudowa istniejącego budynku – domu. Zamierza Pani w tym roku wystąpić o wydanie wniosków. Wskazała Pani, że jeżeli w tym roku wystąpi o warunki zabudowy oraz o pozwolenie na budowę, to formalności mogą potrwać do końca 2025 r.
W sytuacji więc, gdy w wyniku zamiany nabyła Pani działkę (…) , na której zamierza Pani rozbudować dom jednorodzinny w związku z zamiarem zamieszkania w tym budynku, uznać należy, że poniesie Pani wydatek na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.
Zgodnie bowiem z wcześniej wskazanym przepisem art. 21 ust. 25 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany gruntu lub udziału w gruncie przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego.
Zatem, wartość nabytej w drodze zamiany działki nr (…) stanowić będzie dla Pani wydatek poniesiony na cele mieszkaniowe.
W analizowanym przypadku wartość otrzymanej w drodze zamiany działki nr (…) odpowiada równowartości przekazanej w ramach zamiany działki nr (…) .
W konsekwencji, w analizowanej sprawie przysługuje Pani prawo do wartości otrzymanej w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany działki nr (…) , jako wydatku poniesionego na cele mieszkaniowe na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pod warunkiem jednak, że w terminie przewidzianym dla skorzystania ze zwolnienia, tj. do końca 2027 r., uzyska Pani decyzję o warunkach zabudowy, z której wynikać będzie, że planowana rozbudowa domu jest możliwa.
Zatem, z uwagi na to, że wartość nabytej w drodze zamiany działki nr odpowiada równowartości działki nr (…) , którą przekazała Pani nowemu właścicielowi, to w takim przypadku nie doszło do powstania zobowiązania podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia działki nr (…) w drodze zamiany.
Zgodnie bowiem z tym, co wcześniej wskazano, w sytuacji przeznaczenia całego przychodu na realizację własnego celu mieszkaniowego, cały uzyskany dochód (w tym przypadku z zamiany) korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, dokonana przez Panią (…) 2024 r. zamiana działki (…) na działkę nr (…) stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, wydatkowanie ww. przychodu na nabycie w drodze zamiany działki nr (...) (dla której w terminie przewidzianym dla skorzystania ze zwolnienia, tj. do końca 2027 r., uzyska Pani decyzję o warunkach zabudowy, z której wynikać będzie, że planowana rozbudowa domu jest możliwa), na której planuje Pani rozbudowę budynku mieszkalnego, w którym będzie Pani realizować własne cele mieszkaniowe – uprawnia Panią do zastosowania zwolnienia wynikającego art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie. Wobec powyższego, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawnopodatkową tylko dla Pani, a nie dla współwłaścicieli zamienionej nieruchomości.
Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie będącym przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku i nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.