Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.54.2025.3.BR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.54.2025.3.BR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 13 lutego 2025 r. oraz 12 marca 2025 r.) oraz z 10 marca 2025 r. (wpływ 12 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prosi Pani o interpretację komu należy się zwrot ulgi podatkowej na dziecko urodzone (…) 2012 r. Jest Pani po rozwodzie. Sąd rozwodowy dwukrotnie, tj. (…) 2021 r. i (…) 2023 r. zasądził co następuje:

-wykonanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem stron (…), ur. (…) 2012 r. w (…) – powierza powódce i przy niej ustala miejsce pobytu małoletniego dziecka, natomiast pozwanemu przyznaje prawo współdecydowania z powódką o najistotniejszych sprawach dziecka jak – zdrowie, nauka, wypoczynek, wybór zawodu.

-nie orzeka o kontaktach pozwanego (…) z małoletnim synem (…).

-zobowiązuje obie strony do kosztów utrzymania i wychowania małoletniego dziecka i z tego tytułu zasądza od pozwanego (…) na rzecz małoletniego (…) alimenty w kwocie (…) – płatne do rąk powódki (…) do dnia 10-każdego po sobie następującego miesiąca z góry z ustawowymi odsetkami na wypadek opóźnienia w płatności którejkolwiek z rat a w pozostałym zakresie powództwo oddala.

(…) 2021 r.  – alimenty zostały zasądzone na kwotę (…) a (…) 2023 r. na kwotę (…).

W załączeniu przesyła Pani kopię wyroku z (…) 2021 r. i (…) 2023 r. (…).

Bardzo Pani prosi o interpretację, na podstawie załączonych wyroków sądowych, komu przysługuje ulga prorodzinna na dziecko.

Od 2020 r. ojciec nie widuje się z synem (…), nie ma kontaktu.

W piśmie z – brak daty sporządzenia (wpływ 13 lutego 2025 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odp. Tak.

2.Za który rok podatkowy/lata podatkowe oczekuje Pani wydania interpretacji indywidualnej?

Odp. Od roku 2021 do 2024.

3.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania), uzyskiwała/uzyskuje Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odp. Tak, uzyskała Pani dochody opodatkowane.

4.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania), prowadziła/prowadzi Pani działalność gospodarczą? Należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.

Odp. Nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.

5.Kiedy uprawomocniło się orzeczenie sądu o Pani rozwodzie (proszę wskazać dokładną datę)?

Odp. (…) 2023 r. z tym, że wyrok odnośnie dziecka uprawomocnił się (…) 2021 r. Sama wina rozwodowa została podważona, jednak wyrok wobec dziecka nie i on się uprawomocnił w 2021 r.

6.Czy pomiędzy Panią a ojcem małoletniego dziecka doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej za rok podatkowy/lata podatkowe, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania)? – a jeżeli tak, to w jakich proporcjach i w jakiej wysokości rodzice zgodzili się dokonać odliczeń od podatku dochodowego w ramach ulgi na dziecko?

Odp. Ojciec dziecka nie zważa na nic, sam pierwszy rozlicza połowę.

7.Czy w stosunku do Pani małoletniego dziecka w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania), miały/mają zastosowanie przepisy:

-art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

-ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odp. Ni.

8.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania), Pani małoletnie dziecko, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?

Odp. Nie, syn cały czas przebywa z Panią, jest Pani pełnoprawnym opiekunem syna.

9.Czy sąd ustalił, że małoletnie dziecko pozostaje przy Pani i jednocześnie uregulował jego kontakty z ojcem małoletniego dziecka, czy też zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie z ojcem małoletniego dziecka wykonuje Pani władzę rodzicielską nad tym dzieckiem (piecza naprzemienna)?

Odp. Tak, sąd ustalił, iż dziecko zostaje przy Pani. Ojciec dziecka nie ma widzeń z dzieckiem i ma ograniczone prawa do: zdrowia, nauki, wypoczynku, wyboru zawodu.

10.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania) posiadała/posiada Pani władzę rodzicielską względem małoletniego dziecka?

Odp. Tak, w podanych latach posiada Pani pełną władzę rodzicielską.

11.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania) wykonywała/wykonuje Pani w stosunku do małoletniego dziecka władzę rodzicielską, tj. czy wykonywała/wykonuje obowiązki, dzięki którym małoletnie dziecko wychowywane było/jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, czy Pani sprawowała/sprawuje faktyczną pieczę nad małoletnim dzieckiem i jego majątkiem, zajmowała/zajmuje się wychowaniem małoletniego dziecka, uczestniczyła/uczestniczy w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania małoletniego dziecka (tym samym, czy zapewniała/zapewnia i zabezpieczała/zabezpiecza Pani wszystkie jego potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne)?

Odp. Tak, w latach 2021-2024 wykonuje Pani władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka, jak i również wykonuje Pani wszystkie obowiązki w punkcie.

12.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania) ojciec małoletniego dziecka posiadał/posiada względem tego dziecka władzę rodzicielską?

Odp. Posiadał ograniczoną władzę rodzicielską.

13.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania) ojciec małoletniego dziecka wykonywał/wykonuje względem tego dziecka władzę rodzicielską, tj. czy wykonywał/wykonuje obowiązki, dzięki którym małoletnie dziecko wychowywane było/jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, czy ojciec małoletniego dziecka sprawował/sprawuje faktyczną pieczę nad małoletnim dzieckiem i jego majątkiem, zajmował/zajmuje się wychowaniem małoletniego dziecka, uczestniczył/uczestniczy w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania małoletniego dziecka (tym samym, czy zapewniał/zapewnia i zabezpieczał/zabezpiecza wszystkie jego potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne)?

Odp. W tych latach ojciec posiadał ograniczoną władzę rodzicielską, był informowany przez Panią odnośnie zdrowia, nauki dziecka. Nie ma ustalonych widzeń. Nie zajmował się niczym.

14.Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienionego w treści wniosku małoletniego dziecka (…)) i względem nich wykonywała w roku podatkowym/latach podatkowych władzę rodzicielską; jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia?

Odp. Nie, nie jest Pani matką ani prawnym opiekunem innych dzieci, nie przysługuje Pani ulga prorodzinna na inne dziecko.

15.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania), przysługiwała Pani ulga prorodzinna na jeszcze inne dzieci (poza małoletnim dzieckiem – (…), o którym mowa we wniosku)?

Odp. Nie przysługuje Pani ulga prorodzinna.

16.Czy w całym okresie (roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek – zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania) miejsce zamieszkania małoletniego dziecka było takie samo jak Pani miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.)? Jeżeli nie, proszę wskazać jakie było miejsce zamieszkania małoletniego dziecka, o którym mowa we wniosku w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (zgodnie z odpowiedzią na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania)?

Odp. Tak, w podanych latach miejsce zamieszkania syna było takie samo jak Pani.

17.W jakiej wysokości uzyskała Pani dochód w roku podatkowym/latach podatkowych wskazanych w odpowiedzi na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania? Czy Pani dochód w roku podatkowym/latach podatkowych wskazanych w odpowiedzi na część III pytanie nr 2 niniejszego wezwania przekroczył kwotę:

·112 000 zł – w przypadku gdy pozostawała Pani przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim (przy czym należy zsumować dochody Pani i małżonka, także w przypadku, gdy małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową małżeńską) albo posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dziecko,

·56 000 zł – w przypadku gdy nie pozostawała Pani w związku małżeńskim w roku podatkowym, w tym również przez część roku podatkowego i jednocześnie nie posiadała statusu osoby samotnie wychowującej dziecko.

Odp.

2021 r. dochód (...).

2022 r. dochód (…).

2023 r. dochód (…).

Za rok 2024 na dzień dzisiejszy nie ma Pani informacji.

W piśmie z 10 marca 2025 r. (wpływ 12 marca 2025 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Należy jednoznacznie wskazać, czy w latach podatkowych (2021-2024), których dotyczy wniosek, uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odp. Otrzymała Pani dochody opodatkowane z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, zwolnienia lekarskiego oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Jest to podatek od osób cywilnych.

2.Należy ponownie jednoznacznie wskazać, czy w stosunku do Pani małoletniego dziecka w latach podatkowych (2021-2024), których dotyczy wniosek, miały zastosowanie przepisy:

-art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

-ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odp. W stosunku do małoletniego syna (…) żaden z podanych przepisów nie miał zastosowania.

3.Wobec powyższego należy ponownie jednoznacznie wskazać:

a)w jakiej wysokości uzyskała Pani dochód w roku podatkowym 2024?

b)czy dochód Pani i Pani męża w latach podatkowych (2021-2022) przekroczył kwotę 112 000 zł – należy zsumować dochody Pani i Pani męża, także w przypadku, gdy posiadali Państwo rozdzielność majątkową małżeńską?

Odp. Pani dochody nie przekroczyły w podanych latach ani 56 000 zł, jak i również 112 000 zł. Są to tylko Pani dochody, ponieważ byłego męża dochodów nie ma Pani i nie ma Pani jak ich zdobyć.

Pani dochody za rok 2024 to umowa o pracę (…), zasiłek chorobowy (…), obowiązki społeczne nieopodatkowane (…). Łączna kwota Pani dochodów opodatkowanych wynosi (…), dochody nieopodatkowane (…).

Doprecyzowała Pani, że prosi o rozpatrzenie wniosku za lata 2023-2024 gdzie nie są potrzebne dochody męża, których w żaden sposób Pani nie uzyska. Pani dochody w tych latach nie przekroczyły kwoty 56 000 zł ani 112 000 zł. Dochody za rok 2023 wynoszą (…), a w roku 2024 dochód opodatkowany wynosi (…). Dochód nieopodatkowany (…) za pełnienie obowiązków społecznych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 10 marca 2025 r.)

Któremu z rodziców należy się w całości ulga prorodzinna?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 10 marca 2025 r.)

Uważa Pani, że Pani należy się cała ulga prorodzinna, ponieważ ojciec dziecka nie uczestniczy w żaden sposób w życiu i wychowaniu dziecka. Cała odpowiedzialność i obowiązki spoczywają na Pani.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 27f ust. 1 ww. ustawy:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Z art. 26 ww. Kodeksu wynika, że:

§ 1 Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejscezamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2 Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Jak stanowi art. 27f ust. 7 omawianej ustawy:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Przy czym, ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do dziecka podatnika mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co wynika z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 cyt. ustawy.

Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej.

Wobec tego, zasadnym jest odniesienie się do ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).

Z art. 92 ww. ustawy wynika, że:

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

Na podstawie art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.

W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Zgodnie zaś z treścią art. 107 ww. Kodeksu:

§ 1 Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2 W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującego na dziecko limitu. Kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.

Porozumienie rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia nie jest jednak wymagane w przypadku, gdy tylko jeden rodzic spełnia warunki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Należy przy tym odróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania.

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

W konsekwencji, wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, czyli fakt płacenia alimentów na dzieci, czy też sporadyczne spotkania z dziećmi, nie są rozstrzygające dla uznania, że rodzic wykonuje władzę rodzicielską. Obowiązek alimentacyjny jest bowiem niezależny od władzy rodzicielskiej, a wiec spoczywa także na rodzicach, którzy zostali pozbawieni tej władzy.

Stąd ulga na dzieci przysługuje tym rodzicom, którzy faktycznie sprawują pieczę nad osobą i majątkiem dziecka. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje formalnie obojgu rodzicom, a tylko jeden z rodziców faktycznie ją wykonuje, to z odliczenia całości kwoty może skorzystać tylko ten rodzic. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem albo jego kontakty są sporadyczne należy uznać, że nie wykonuje władzy rodzicielskiej i w związku z tym nie ma prawa do ulgi.

Powyższe potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 2378/15, stwierdzając: „(…) dla nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, to jest posiadanie władzy rodzicielskiej (nawet ograniczonej na podstawie wyroku sądowego) i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Czym innym jest bowiem posiadanie władzy a czym innym jej wykonywanie, a to oznacza, że utożsamianie ich na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje uzasadnienia. W celu nabycia prawa do przedmiotowej ulgi podatnik powinien wykazać zatem, że w danym roku podatkowym wykonywał, a nie tylko posiadał władzę rodzicielską (…).”

Zatem, o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka.

Zatem, wykonywanie władzy rodzicielskiej należy odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.

Przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, z tym, że biorąc pod uwagę umiejscowienie w przepisach ustawy sformułowania „lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej”, tj. po wyrazach „kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych”, należy przyjąć, że podstawową formą podziału przysługującego odliczenia pomiędzy rodziców – z których każdy ma prawo do zastosowania ulgi – jest podział tej kwoty w częściach równych. Tym samym, możliwość skonsumowania kwoty ulgi przez rodziców dziecka w inny sposób niż w proporcji pół na pół należy traktować w kategorii przywileju (wyjątku od generalnej zasady) wymagającego zgody obojga rodziców.

W konsekwencji, przysługiwanie odliczenia obojgu rodzicom w kwotach równych lub dowolnej proporcji przez nich ustalonej może mieć miejsce tylko wówczas, gdy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską.

Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r., kwotę ulgi prorodzinnej rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku:

a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniach wynika, że jest Pani matką małoletniego dziecka: (…) ur. (…) 2012 r. Z ojcem dziecka jest Pani po rozwodzie, wyrok uprawomocnił się (…) 2023 r. Pani syn przebywa cały czas z Panią, jest Pani pełnoprawnym opiekunem syna. Miejsce zamieszkania syna było takie samo jak Pani. Sąd ustalił, że Pani dziecko zostaje przy Pani. Ojciec dziecka nie ma widzeń z dzieckiem i ma ograniczone prawa do: zdrowia, nauki, wypoczynku, wyboru zawodu. Posiada Pani pełną władzę rodzicielską. W latach 2023-2024 wykonywała Pani władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka, tj. wykonywała Pani obowiązki, dzięki którym małoletnie dziecko wychowywane było w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, sprawowała Pani faktyczną pieczę nad małoletnim dzieckiem i jego majątkiem, zajmowała się Pani wychowaniem małoletniego dziecka, uczestniczyła w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania małoletniego dziecka (tym samym zapewniała i zabezpieczała Pani wszystkie jego potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne). W latach 2023-2024 ojciec dziecka posiadał ograniczoną władzę rodzicielską, był informowany przez Panią odnośnie zdrowia i nauki dziecka. Nie miał ustalonych widzeń. Nie zajmował się niczym. Otrzymywała Pani dochody opodatkowane z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenie, zwolnienia lekarskiego oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Pani dochody w latach 2023-2024 nie przekroczyły kwoty 56 000 zł.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy wyjaśnić należy, że odliczenia ulgi z tytułu wychowywania małoletniego dziecka dokonuje ten z rodziców, który wykonuje w stosunku do niego władzę rodzicielską. W przypadku, gdy tylko jeden z rodziców wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka, to rodzicowi temu przysługuje prawo do odliczenia ulgi w pełnej wysokości limitu określonego na to dziecko. Samo dysponowanie prawem wykonywania władzy rodzicielskiej nie jest wystarczające do skorzystania z ulgi na dziecko. Jeżeli rodzic dziecka pomimo posiadania praw rodzicielskich nie zajmuje się dzieckiem, a jego kontakty z dzieckiem są sporadyczne, nie wykazuje żadnego zainteresowania jego wychowaniem i nie ponosi żadnych kosztów jego utrzymania poza zasądzonymi alimentami, jego władza rodzicielska jest jedynie formalna. Samo płacenie alimentów na małoletnie dziecko oraz sporadyczne kontakty z nim nie są bowiem wystarczające dla przyjęcia, że również ojciec taką władzę wykonuje.

Jak wskazała Pani w treści wniosku oraz jego uzupełnień, ojciec dziecka posiadał ograniczoną władzę rodzicielską, był informowany przez Panią odnośnie zdrowia i nauki dziecka. Ojciec dziecka nie ma ustalonych widzeń z dzieckiem i ma ograniczone prawa do: zdrowia, nauki, wypoczynku, wyboru zawodu. Ojciec dziecka nie zajmował się niczym.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej względem małoletniego dziecka w latach 2023-2024 odbywało się przez Panią, tj. wykonywała Pani obowiązki, dzięki którym małoletnie dziecko wychowywane było w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, sprawowała Pani faktyczną pieczę nad małoletnim dzieckiem i jego majątkiem, zajmowała się Pani wychowaniem małoletniego dziecka, uczestniczyła w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania małoletniego dziecka (tym samym zapewniała i zabezpieczała Pani wszystkie jego potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne).

W konsekwencji, skoro ojciec małoletniego dziecka nie uczestniczył w jego wychowaniu i nie ponosił żadnych kosztów jego utrzymania poza zasądzonymi alimentami, i jak Pani wskazała nie zajmował się niczym, nie sposób uznać, że ojciec Pani dziecka w latach 2023-2024 wykonywał władzę rodzicielską w rozumieniu art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Samo płacenie alimentów na małoletnie dziecko nie jest bowiem wystarczające dla przyjęcia, że również ojciec taką władzę wykonuje.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego uznać należy, że skoro to Pani wykonywała władzę rodzicielską bez udziału drugiego rodzica, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty w rozliczeniu podatkowym za lata 2023-2024 (na syna (…)) zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przedstawionego opisu oraz zacytowanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro w okresie, którego dotyczy wniosek małoletnie dziecko mieszka tylko z Panią, a ojciec dziecka nie wykonywał władzy rodzicielskiej, gdyż wykonywanie obowiązku alimentacyjnego, nie stanowi o wykonywaniu przez ojca władzy rodzicielskiej w rozumieniu art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 tej ustawy w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty, ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 2023-2024.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla Pani byłego męża.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto wskazuję, że nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.