Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.74.2025.2.MO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 3 marca 2025 r. oraz 5 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych

Od listopada 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się Pan tworzeniem animacji A wykorzystywanych w grach komputerowych. Działalność prowadzona jest na zasadach ogólnych, a podatek dochodowy rozliczany jest przy użyciu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Świadczy Pan swoje usługi zdalnie, co pozwala na elastyczną organizację pracy oraz realizację projektów dla kontrahentów z różnych lokalizacji. Zdalny charakter działalności wiąże się z ponoszeniem niewielkich wydatków związanych z jej prowadzeniem.

Główne koszty obejmują zakup licencji na płatne oprogramowanie i narzędzia, opłaty za dostęp do internetu, energię elektryczną oraz sprzęt komputerowy.

Korzysta Pan także z oprogramowania (…), takiego jak „(…)”, który nie wymaga zakupu licencji, lecz pozwala na profesjonalne tworzenie animacji A.

W ramach swojej działalności specjalizuje się Pan w tworzeniu animacji związanych z gatunkiem gier (…), które wymagają specyficznego podejścia i szczególnej precyzji. Animacje (…) wykonywane w perspektywie (…). Proces (…) obejmuje dodawanie odpowiednich kontrolerów i hierarchii, dzięki którym modele stają się w pełni animowalne i mogą poruszać się zgodnie z założeniami projektu. Następnie tworzy Pan animacje, nadając modelom płynne i realistyczne ruchy zgodne z wymaganiami technicznymi i artystycznymi. Stworzone animacje są testowane i optymalizowane w zaawansowanych środowiskach graficznych, takich jak (…) czy (…), aby zapewnić ich pełną funkcjonalność w grze komputerowej.

W przyszłości chciałby Pan również wspomóc się o wykorzystanie sztucznej inteligencji („(…)”), nowoczesnej technologii wirtualnej rzeczywistości „(…)” oraz przechwytywania ruchu „(…)”. W procesie twórczym współpracuje Pan z modelarzami A oraz dźwiękowcami. Praca wymaga ścisłej koordynacji i łączenia różnych talentów, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Modelarze dostarczają wysokiej jakości modele, które są (…) i animowane przez Pana, nadając im dynamikę i realizm. Dźwiękowcy z kolei integrują ścieżki dźwiękowe, które wzbogacają animacje o efekty akustyczne, nadając ostateczny kształt tworzonym projektom. Wspólne działania mają charakter synergiczny i są niezbędne do stworzenia spójnego, wysokiej jakości dzieła, które spełnia oczekiwania użytkowników.

Obecnie współpracuje Pan z jednym kontrahentem, który wykorzystuje animacje w swojej grze komputerowej. Pozostaje Pan w stałym kontakcie z jego zespołem, co umożliwia bieżące wprowadzanie poprawek na podstawie przekazywanego feedbacku. Dzięki temu animacje są dopracowane i zgodne z wysokimi standardami jakościowymi. W przyszłości planuje Pan współpracę z innymi kontrahentami, oferując im podobne usługi w zakresie (…) i animowania modeli A oraz ich testowania w środowiskach graficznych.

Tworzone animacje A stanowią kluczowy element projektów, ponieważ nadają dynamikę i charakter postaciom oraz obiektom, a także mają bezpośredni wpływ na odbiór gry przez użytkowników. Wiele z tworzonych animacji wymaga kreatywności, wiedzy technicznej oraz artystycznego podejścia, co sprawia, że Pana działalność jest zbliżona do pracy twórców dzieł pełnometrażowych.

Z uwagi na możliwość świadczenia usług, które mogą nie kwalifikować się do ulgi IP Box, prowadzi Pan szczegółową ewidencję czasu pracy. Dokumentowany jest czas poświęcony na działania związane z tworzeniem kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz, gdy takie prace będą wykonywane, prace nieobjęte ulgą.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)Jakie konkretnie programy komputerowe (programy, oprogramowania, aplikacje) tworzył/tworzy, Pan w okresie, którego dotyczy wniosek, w oparciu o zlecone przez kontrahenta prace programistyczne, w stosunku do których przenosił/przenosi Pan autorskie prawa majątkowe na rzecz kontrahenta (należy przedstawić szczegółowy ich opis – konkretne nazwy, przeznaczenie, funkcje) oraz na czym polegała/polega ich innowacyjność?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, tworzył Pan animacje A z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, takich jak (…) i technologii, w tym (…). W ramach realizacji projektów, szczególną uwagę poświęcił Pan implementacji innowacyjnych rozwiązań proceduralnych, które oferuje (…).

Jednym z kluczowych elementów Pana pracy była implementacja systemów proceduralnych do generowania realistycznych animacji i środowisk w czasie rzeczywistym, co pozwalało na dynamiczne dostosowanie zawartości do potrzeb gry. Dzięki wykorzystaniu takich narzędzi jak (…), mógł Pan tworzyć elastyczne systemy animacyjne i efekty, które były w pełni zintegrowane z mechaniką gry. Te proceduralne podejścia umożliwiają automatyczne generowanie animacji oraz efektów wizualnych, co znacząco zwiększa wydajność procesu produkcji i pozwala na łatwiejsze dostosowanie animacji do zmieniających się warunków w grze.

Innowacyjność polegała przede wszystkim na pełnym wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi do procedur generujących, które w (…) umożliwiają tworzenie unikalnych animacji, interakcji postaci, a także dynamicznych środowisk w oparciu o algorytmy, które reagują na zmiany w czasie rzeczywistym. Zamiast ręcznego tworzenia każdej animacji, wykorzystał Pan proceduralne systemy, co pozwoliło na oszczędność czasu oraz zasobów, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości efektów wizualnych i animacyjnych.

Przenosił Pan autorskie prawa majątkowe na rzecz kontrahenta w zakresie stworzonych rozwiązań proceduralnych, obejmujących systemy animacyjne i generujące efekty wizualne, które stanowiły integralną część produkcji. Współpraca z (…) pozwoliła na stworzenie bardziej interaktywnych i złożonych doświadczeń, co stanowiło przewagę konkurencyjną w branży gier.

2)Czy wszystkie „projekty”, „animacje”, „animacje A”, „animacje (…)” to programy komputerowe, które są tworzone bezpośrednio przez Pana?

Sposób, w jaki używa Pan ww. pojęć nie pozwala na stwierdzenie, czy różne pojęcia określają różne efekty Pana prac, czy pojęcia te są używane zamiennie, żeby określić ten sam efekt Pana prac.

Odpowiedź: Tak, wszystkie wymienione „projekty”, „animacje”, „animacje A” oraz „animacje (…)” są tworzone przez Pana bezpośrednio. Używa Pan tych pojęć w odniesieniu do różnych efektów Pana pracy, choć mogą się one czasem nakładać. Każde z tych określeń odnosi się do konkretnych aspektów procesu twórczego, ale w kontekście Pana pracy są one związane ze sobą i mogą być używane zamiennie. Animacja (…) jest animacją A czy projektem. Można też użyć terminu „program komputerowy”, gdyż według definicji jest to zbiór instrukcji komputerowych. Animacje które Pan tworzy są eksportowane do plików, których naturą w samo w sobie jest istnienie jako program komputerowy.

3)W czym przejawiał/przejawia się twórczy charakter działalności opisanej we wniosku w odniesieniu do programów komputerowych, których dotyczy wniosek?

Należy ponadto wyjaśnić jakie konkretne działania podejmował/podejmuje Pan w celu opracowania nowego programu komputerowego, a w szczególności:

a)jakie konkretne działania zmierzające do usprawnienia wytworzonego już wcześniej w praktyce gospodarczej programu komputerowego, zostały podjęte w celu realizacji zlecanych zadań?

b)w oparciu o jakie technologie został wytworzony przez Pana program komputerowy? Jakie konkretnie narzędzia, nowe koncepcje, rozwiązania niewystępujące w Pana praktyce gospodarczej były/są zastosowane?

c)co powodowało/powoduje, iż wytworzone programy komputerowe różniły się/różnią się od rozwiązań już funkcjonujących u Pana? Na czym polegała/polega oryginalność tego programu komputerowego?

d)zastosowanie jakich technologii (rozwiązań, narzędzi) powodowało/powoduje, iż programy komputerowe po ich wytworzeniu różniły się/różnią się od rozwiązań już funkcjonujących u Pana?

Odpowiedź: Twórczy charakter Pana działalności w odniesieniu do programów komputerowych, których dotyczy wniosek, przejawia się przede wszystkim w zastosowaniu innowacyjnych narzędzi i technologii umożliwiających tworzenie dynamicznych, realistycznych animacji i mechanik w grach, z wykorzystaniem zaawansowanych rozwiązań proceduralnych dostępnych w (…). Każdy etap Pana pracy wiąże się z podejmowaniem działań mających na celu doskonalenie i usprawnienie procesów wytwarzania programów komputerowych, a także poszukiwanie nowych sposobów generowania animacji i efektów wizualnych.

a)W celu realizacji zlecanych zadań, podjął Pan szereg działań usprawniających wcześniejsze rozwiązania, w tym:

Optymalizacja procesów generowania animacji: Korzystając z narzędzi proceduralnych (…), takich jak (…), usprawnił Pan sposób tworzenia animacji, co pozwoliło na oszczędność czasu i zasobów. Dzięki proceduralnemu podejściu, animacje mogą być generowane w sposób automatyczny, a nie statycznie zaprogramowany, co zwiększa elastyczność w tworzeniu złożonych animacji postaci.

Integracja z dynamicznymi środowiskami: Wykorzystanie systemów proceduralnych umożliwiło Panu tworzenie bardziej interaktywnych środowisk, które reagują na działania gracza. To rozwiązanie pozwala na dynamiczne dostosowanie animacji do zmieniających się warunków w grze, co poprawia doświadczenie użytkownika.

Optymalizacja narzędzi do tworzenia efektów wizualnych: Wykorzystanie systemu (…) do tworzenia zaawansowanych efektów wizualnych, takich jak cząsteczki czy efekty środowiskowe, pozwoliło na ich szybsze i bardziej efektywne generowanie w czasie rzeczywistym.

b)Programy komputerowe, które stworzył Pan, bazowały na najnowszych technologiach dostępnych w (…). Zastosował Pan szereg nowych koncepcji i narzędzi, które wcześniej nie były wykorzystywane w Pana praktyce gospodarczej:

Proceduralne generowanie animacji: Dzięki narzędziu (…) oraz systemom proceduralnym (…), mógł Pan stworzyć animacje, które reagują na interakcje gracza, a także dostosowują się do zmieniających się warunków w grze.

(…): Do tworzenia logicznych procesów w grze wykorzystał Pan (…), co pozwoliło Panu na efektywne prototypowanie i implementację mechanizmów rozgrywki, bez konieczności pisania kodu w tradycyjny sposób.

Te narzędzia stanowiły istotną innowację w Pana pracy, gdyż wcześniej nie wykorzystywał ich Pan w pełni, a ich zastosowanie pozwoliło na znaczne usprawnienie procesów twórczych i produkcyjnych.

c)Wytworzone programy komputerowe różniły się od wcześniejszych rozwiązań głównie pod względem zaawansowania technologicznego oraz elastyczności. Oryginalność tych programów polegała na:

Integracji rozwiązań proceduralnych: Zamiast tradycyjnego podejścia, w którym animacje i efekty są ręcznie tworzone, wykorzystanie proceduralnych systemów animacyjnych pozwoliło na generowanie unikalnych animacji i efektów, które reagują na zmieniające się warunki w czasie rzeczywistym.

Interaktywność: Programy te były znacznie bardziej interaktywne, ponieważ proceduralne podejście pozwalało na tworzenie bardziej dynamicznych i zmieniających się w czasie rzeczywistym środowisk oraz animacji, które były dostosowane do działań gracza.

d)Zastosowanie technologii, takich jak (…) miało kluczowy wpływ na różnice między nowymi, a wcześniejszymi rozwiązaniami. Dzięki tym narzędziom mógł Pan:

-Automatycznie generować animacje, które wcześniej wymagały ręcznego tworzenia.

-Tworzyć bardziej złożone efekty cząsteczkowe, które były bardziej dynamiczne i dostosowywały się do zmieniających się warunków gry.

-Stworzyć interaktywne mechanizmy rozgrywki oparte na systemach proceduralnych, które pozwalały na elastyczniejsze i bardziej płynne dostosowanie animacji do potrzeb gracza.

Te innowacyjne technologie były kluczowe w różnicowaniu nowych programów komputerowych od rozwiązań, które wcześniej Pan stosował, umożliwiając Panu tworzenie bardziej zaawansowanych, efektywnych i interaktywnych gier.

4)Czy Pana działalność, w ramach której tworzył/tworzy Pan programy komputerowe prowadzona była/jest w sposób systematyczny, tj. uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia?

Odpowiedź: Działalność opisana we wniosku, podejmowana jest w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.

 5)Na czym polegała/polega systematyczność w odniesieniu do Pana działań w zakresie wykonywanych przez Pana czynności?

Odpowiedź: Polega na uporządkowanych działaniach według harmonogramu opracowanego przez Pana. Proces jest planowany i metodologiczny, obejmujący fazy analizy wymagań, projektowania, implementacji, testowania i wdrażania. Efektem jest wytworzenie dzieła stanowiącego animację komputerową dopasowaną do indywidualnych potrzeb kontrahenta.

 6)Jakie cele na wstępie postawił/postawi Pan sobie w zakresie poszczególnych realizowanych programów komputerowych oraz źródeł finansowania zaplanowanych prac?

Odpowiedź: Za cel wstępny postawił Pan sobie stworzenie nowego programu komputerowego w postaci jego rozwinięcia w oparciu o wymagania biznesowe kontrahenta. Jedynym źródłem finansowania było wynagrodzenie otrzymywane od kontrahenta.

 7)Jakie konkretnie cele zostały osiągnięte, w ramach jakich zasobów ludzkich, rzeczowych i finansowych nastąpiło opracowanie konkretnego rozwiązania praktycznego problemu lub innowacyjnego rozwiązania?

Odpowiedź: Osiągnął Pan postawiony sobie cel stworzenia animacji A.

 8)Jakie harmonogramy w związku z tym zostały opracowane (w jakim okresie), a które z nich zostały faktycznie zrealizowane w stosunku do jakiego programu komputerowego?

Odpowiedź: Tworzył Pan wewnętrzne harmonogramy w okresie tworzenia animacji, które umożliwiały Panu zaplanowanie i pilnowanie terminów.

9)W odniesieniu do Pana działalności, w ramach której tworzył/tworzy Pan programy komputerowe, proszę wyjaśnić:

a)jakimi zasobami wiedzy dysponował Pan przed rozpoczęciem realizacji poszczególnego programu komputerowego?

b)jaki rodzaj wiedzy i umiejętności wykorzystywał/rozwijał/ulepszał Pan w ramach tej działalności? Przy użyciu jakich „innowacyjnych technologii” powstały poszczególne innowacyjne rozwiązania, jakie nowe zastosowania i usprawnienia odróżniają tworzone programy komputerowe od już istniejących?

c)jakie produkty, usługi, procesy oferował/oferuje Pan dotychczas w swojej działalności?

d)na jakich rozwiązaniach wiedzowych, technicznych, technologicznych, czy programistycznych oparte były/są te produkty, usługi, procesy?

e)co Pan zaplanował i jakie cele Pan postawił?

f)co było/jest efektem działań, tj. jakie nowe zastosowanie powstało przy realizacji opisanych prac?

g)w jaki sposób realizował Pan zaplanowane przedsięwzięcie?

Odpowiedź:

a)Przed rozpoczęciem realizacji każdego projektu dysponuje Pan szeroką wiedzą z zakresu animacji A oraz (…), którą zdobył Pan przez lata pracy w (…). Poznał Pan podstawy fizyki animacji oraz technik renderowania, a także miał Pan doświadczenie w pracy z systemami do tworzenia gier i efektów specjalnych. W Pana pracy wykorzystywał Pan również umiejętności programowania, szczególnie w kontekście skryptów w (…).

b)W swojej działalności wykorzystywał Pan zaawansowaną wiedzę z zakresu animacji A, sztucznej inteligencji w grach oraz interaktywności. Pracując w (…), rozwijał Pan umiejętności animacji i (…). W (…) wykorzystywał Pan nowoczesne technologie, takie jak (…) (system oświetlenia globalnego) oraz (…) (technologia wirtualizacji geometrii), które pozwoliły Panu stworzyć szczegółowe i realistyczne środowiska w czasie rzeczywistym. Innowacyjne rozwiązania obejmowały np. implementację dynamicznych animacji (…) z realistycznym odwzorowaniem ruchów postaci, co stanowiło istotne usprawnienie w porównaniu do tradycyjnych animacji. Każda animacja jest tworzona indywidualnie „na miarę” przez co żadna z nich nie jest taka sama.

c)Oferuje Pan usługi w zakresie tworzenia animacji A w (…), jak również animacji (…), które są implementowane w (…).

d)Pana usługi opierały się na wiedzy z zakresu animacji komputerowej, grafiki A oraz sztucznej inteligencji. W pracy wykorzystywał Pan także technologię renderowania w czasie rzeczywistym, a także zaawansowane narzędzia do tworzenia efektów specjalnych i oświetlenia. Wykorzystywał Pan także najnowsze rozwiązania w dziedzinie proceduralnego tworzenia ruchów postaci przy pomocy (…).

e)Celem Pana projektów było stworzenie realistycznych, interaktywnych animacji A, które mogłyby być wykorzystane w grach komputerowych, filmach animowanych oraz wirtualnej rzeczywistości. Dążył Pan do uzyskania jak najwyższej jakości wizualnej i efektywności w czasie rzeczywistym, aby projekty były zarówno technicznie zaawansowane, jak i estetycznie atrakcyjne.

f)Efektem Pana działań było stworzenie innowacyjnych animacji, które charakteryzowały się wysoką jakością realizmu, interaktywnością oraz efektywnością wizualną w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak (…), udało się znacznie poprawić jakość oświetlenia i detali w animacjach, co wyróżniało Pana projekty na tle tradycyjnych rozwiązań.

g)Każdy projekt realizował Pan etapowo, zaczynając od wstępnych koncepcji, przez (…), po implementację animacji w (…). Cały proces był iteracyjny, z uwzględnieniem feedbacku od kontrahenta oraz testowania wyników w czasie rzeczywistym. Kluczowe było także wykorzystanie narzędzi do automatyzacji procesów, co pozwoliło na zaoszczędzenie czasu i uzyskanie optymalnych rezultatów.

   10)Czy efekty Pana samodzielnej pracy – stanowiące animacje A (w tym animacje (…)) – zawsze były/są odrębnymi programami komputerowymi, które podlegały/podlegają ochronie na podstawie art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych? Czy przysługiwały/przysługują osobiste i majątkowe prawa autorskie do tego programu komputerowego?

Odpowiedź: Efekty Pana samodzielnej pracy, które stanowią animacje A (w tym animacje (…)), to utwory chronione prawem autorskim. Spełniają warunki określone w art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z tą ustawą, utworem jest każdy przejaw działalności twórczej, o indywidualnym charakterze, który został wyrażony w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że animacje A, w tym animacje (…), są uznawane za utwory chronione prawem autorskim, ponieważ stanowią przejaw twórczości w dziedzinie sztuki wizualnej i komputerowej.

Przysługują Panu zarówno osobiste, jak i majątkowe prawa autorskie do tworzonych animacji A, które są uznawane również za utwory chronione na podstawie art. 74 ustawy. Efekty Pana pracy należy uznać nie tylko jako utwór, ale także jako program komputerowy wedle definicji wskazanej w art. 74 ustawy. Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Efekty Pana pracy to grupa instrukcji, która determinuje pracę struktury szkieletowej w danej sekundzie. Nie są ręcznie tworzonymi modelami, ale wynikają z opracowanego przez Pana algorytmu, który generuje obiekty czy ruchy dynamicznie, w czasie rzeczywistym. Ruchem elementów steruje kod. Animacja jest więc generowana dynamicznie na podstawie działań użytkownika. Wobec powyższego, proces tworzenie przez Pana animacji komputerowej obejmuje opracowanie oprogramowania komputerowego. Stworzony przez Pana program jest następnie importowany dalej do (...), gdzie wchodzi w interakcję z innymi składowymi. Bycie częścią produktu finalnego (gry) nie pozbawia efektów Pana pracy cech programu komputerowego. Powyższe interpretacje zostały zresztą przyjęte przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 lutego 2022 r. sygn. akt. III SA/Wa 1787/21, a następnie przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 grudnia 2023 r. sygn. akt. II FSK 812/22. Na ich podstawie uznano części programu komputerowego za kwalifikowane prawo własności intelektualnej, co dało możliwość opodatkowania dochodu osiągniętego z praw IP Box przez podatnika, który m.in. w tym zakresie złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Proces tworzenia oprogramowania stanowi znaczną część Pana pracy, co uwzględnia Pan w prowadzonej na swoje potrzeby ewidencji czasu pracy.

Posiada Pan autorskie prawa osobiste i majątkowe do powstałych w ten sposób utworów (programów), gdyż jest Pan ich jedynym autorem i korzysta Pan z autorskich metod oraz rozwiązań. Posiadanie praw do efektów Pana pracy sprawia, że może Pan korzystać z nich komercyjnie i czerpać korzyści finansowe poprzez dalsze rozporządzanie autorskimi prawami majątkowymi i udzielanie licencji Pana kontrahentom bądź przenosząc na nich autorskie prawa majątkowe.

 11)Czy efekty Pana pracy zawsze były/są utworami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj.:

-zawsze odznaczały/odznaczają się rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem, zawsze były/są kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej;

-nie były/nie są efektem pracy która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności programistycznych i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny;

-nie były/nie są jedynie „techniczną”, a „twórczą” realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez klienta?

Odpowiedź: Efekty Pana pracy zawsze odznaczają się oryginalnym i twórczym charakterem:

-    zawsze odznaczały się oryginalnym i twórczym charakterem. Były kreacją nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej;

-    efektów pracy nie da się z góry przewidzieć. W procesie twórczym zawsze dochodzi do zmian, poprawek czy innych manipulacji przez co ostatecznego wyniku nie da się przewidzieć;

-    nie są „techniczną” realizacją projektów, każde Pana polecenie wymaga kreatywności i twórczości.

12)Jakiego rodzaju dochody z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej Pan osiągał/osiąga, w szczególności czy są to dochody:

-    z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej – co oznacza, że prawa własności pozostają przy Panu jako twórcy, a Pan udziela jedynie prawa do korzystania z programów komputerowych;

-    ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej – co oznacza, że przenosi Pan prawa własności do programów komputerowych na nabywcę, a umowa określa wysokość wynagrodzenia;

-    z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi – co oznacza, że wytwarza Pan program komputerowy i wykorzystuje go w produkcji lub świadczeniu usług.

Odpowiedź:Osiąga Pan dochody ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, oznacza to że przenosi Pan prawa własności do programu komputerowego na kontrahenta. Umowa określa wysokość wynagrodzenia.

13)Dochodów za jaki okres albo okresy (lata podatkowe) dotyczy Pana wniosek? Jeżeli wniosek dotyczy również dochodów za przyszłe okresy (lata następne), czy będą one uzyskiwane w takich samych okolicznościach faktycznych, jak w przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu (jeżeli nie, należy wyczerpująco przedstawić okoliczności ich uzyskiwania)?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy dochodów od początku założenia działalności gospodarczej w 2023 r., jak i tych przyszłych za następne lata. Będą one uzyskiwane w tych samych okolicznościach faktycznych jak w przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu.

14)Proszę wskazać, jaką formą była/jest/będzie opodatkowana Pana działalność gospodarcza w latach, których dotyczy wniosek (wg skali podatkowej, tzw. podatkiem „liniowym”, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych)?

Odpowiedź: Od samego początku założenia w 2023 r. Pana działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych, podatek dochodowy według skali (PIT-36). Nie planuje Pan zmiany sposobu opodatkowania.

 15)Czy ponosił/ponosi Pan odpowiedzialność za efekty swojej pracy w stosunku do osób trzecich (innych niż kontrahent)?

Odpowiedź: Tak, ponosi Pan odpowiedzialność za efekty swojej pracy w stosunku do osób trzecich (innych, niż kontrahent).

 16)Czy usługi świadczone przez Pana, zgodnie z zawartą umową, były/są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez kontrahenta?

Odpowiedź: Usługi, które Pan świadczy, nie są wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonych przez kontrahenta. Samodzielnie ustala Pan miejsce oraz czas realizacji zadań, a kontrahent jedynie określa ostateczny termin wykonania usługi (deadline).

 17)Czy wykonując te usługi, ponosił/ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?

Odpowiedź: Prowadząc działalność ponosi Pan ryzyko gospodarcze. Jeśli jakość Pana usług się pogorszy, może Pan stracić klienta a przez to źródło zarobku. W najgorszym też przypadku inni kontrahenci mogą nie być zainteresowani współpracą. W Pana interesie jest zatem, aby ciągle podnosił Pan swoje kwalifikacje i używał najnowocześniejszych technologii i rozwiązań.

 18)Czy w związku z wykonywaną umową zawartą z kontrahentem wystawiał/wystawia Pan faktury, jeśli tak, to czy wyodrębniały/wyodrębniają one wynagrodzenie z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich do poszczególnych efektów Pana prac na kontrahenta? Jeśli nie, proszę by Pan wskazał dlaczego i w jaki sposób określał/określa Pan wartość wynagrodzenia z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich?

Odpowiedź: W związku z umową zawartą z kontrahentem, wystawiane są regularne comiesięczne faktury. Wyodrębniają one zakres Pana pracy jakim jest tworzenie animacji A z wyszczególnieniem animacji (…).

 19)W jaki sposób umowa z kontrahentem regulowała/reguluje kwestię Pana wynagrodzenia? Czy otrzymywał/otrzymuje Pan wynagrodzenie:

-wyłącznie z tytułu przenoszenia na kontrahenta praw do programu komputerowego (jeśli tak, proszę wskazać, jakie to prawa);

-także z tytułu innych czynności (jeśli tak, proszę wskazać jakich)?

Odpowiedź: Umowa z kontrahentem reguluje kwestię Pana wynagrodzenia. Otrzymuje Pan wynagrodzenie wyłącznie z tytułu przeniesienia praw autorskich na kontrahenta.

 20)W jaki sposób umowa z kontrahentem regulowała/reguluje kwestię sposobu (trybu, zasad) przenoszenia przez Pana na klienta praw do konkretnego stworzonego przez Pana programu komputerowego? W jaki sposób odbywało/odbywa się wyodrębnienie konkretnego programu komputerowego i przeniesienie praw do tego efektu Pana pracy na klienta (jakie czynności realizował/realizuje odpowiednio Pan i kontrahent)? Co potwierdzało/potwierdza przeniesienie tych praw?

Odpowiedź: Umowa określa, że prowadząc usługi na rzecz kontrahenta wszystkie Pana efekty pracy stają się jego własnością.

 21)Czy sposób przenoszenia na kontrahenta praw do programu komputerowego każdorazowo spełniał/spełnia warunki przewidziane w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności następowało/następuje z zachowaniem art. 41 oraz art. 53 tejże ustawy?

Odpowiedź: Tak, sposób przenoszenia na kontrahenta praw do programów komputerowych każdorazowo spełnia warunki przewidziane w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności następuje z zachowaniem art. 41 i 53 tejże ustawy.

 22)Czy podejmowane przez Pana działania nie miały/nie mają charakteru działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do programu komputerowego (programu, oprogramowania, aplikacji) nawet jeżeli takie zmiany miały charakter ulepszeń?

Odpowiedź: Pana działania nie mają charakteru okresowych i rutynowych zmian wprowadzanych do programu komputerowego.

 23)Czy i w jaki sposób obliczał/oblicza Pan tzw. wskaźnik nexus (art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Odpowiedź: Oblicza Pan wskaźnik „nexus” zgodnie z art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według wzoru:

(a + b)*1,3/(a + b + c + d), w którym poszczególne litery oznaczają koszty faktycznie poniesione przez podatnika na:

a)prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej,

b)nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 3,

c)nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4,

d)nabycie przez podatnika kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

 24)Czy prowadził/prowadzi Pan odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeśli tak, to od kiedy dokładnie (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Tak, od dnia rozpoczęcia współpracy z kontrahentem prowadzi Pan odrębną ewidencję, w której określa Pan czas pracy poświęcony na prowadzenie usług.

 25) Czy odrębna ewidencja prowadzona była/jest w sposób umożliwiający prawidłowe i terminowe ustalenie kwalifikowanego dochodu w celu złożenia stosownego zeznania podatkowego za rok podatkowy będący przedmiotem wniosku, w przewidzianym dla tej czynności terminie?

Odpowiedź: Ewidencja prowadzona jest od listopada 2023 r. Ewidencja prowadzona jest „na bieżąco”, tj. od początku realizacji działalności zmierzającej do wytworzenia kwalifikowanego IP. Prowadzona ewidencja pozwala wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu.

 26)Czy w odrębnej od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencji wyodrębniał/wyodrębnia Pan:

-każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;

-przychody, koszty uzyskania przychodów i dochód (stratę) przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;

-koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przypadające na każde ww. prawo w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu?

Odpowiedź: Tak, wyodrębnia Pan.

Ponadto wskazał Pan, że wniosek dotyczy także 3 zdarzeń przyszłych.

Pytania

Czy prowadzona przez Pana działalność, obejmująca tworzenie animacji A (w tym animacji (…)) na potrzeby gier komputerowych, może zostać uznana za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o PIT?

Czy w świetle powyższego opisu może Pan skorzystać z ulgi IP Box (tj. obniżonej stawki podatku dochodowego w wysokości 5%) w odniesieniu do dochodów uzyskanych z kwalifikowanych praw własności intelektualnej?

Czy możliwość stosowania ulgi IP Box jest zachowana, jeżeli w przyszłości, oprócz usług kwalifikujących się do ulgi, będzie Pan prowadził także działalność, która jej nie podlega, przy czym prowadzona jest szczegółowa ewidencja czasu pracy, rozdzielająca oba rodzaje działalności?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Tak, działalność prowadzona przez Pana może zostać uznana za działalność badawczo-rozwojową, jest twórcza, systematyczna, obejmuje opracowywanie nowych rozwiązań oraz prowadzi do zwiększenia zasobów wiedzy lub jej wykorzystania w nowych zastosowaniach.

Ad 2.

Może Pan skorzystać z ulgi IP Box, uzyskuje Pan dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, takich jak animacje A stworzone w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Warunkiem jest odpowiednia dokumentacja oraz przypisanie dochodów do kwalifikowanych działań.

Ad 3.

Możliwość stosowania ulgi IP Box jest zachowana, jeżeli prowadzi Pan szczegółową ewidencję czasu pracy i dochodów, rozdzielając działania kwalifikowane do ulgi od tych, które jej nie podlegają.

Uzasadnienie

Proces (…) i animowania modeli A, w tym animacji (…), stanowi działalność twórczą, wymagającą opracowywania nowych rozwiązań technologicznych i artystycznych. Tworzone animacje są efektem pracy twórczej prowadzonej w sposób systematyczny, co odpowiada definicji działalności badawczo-rozwojowej zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.

Dochody uzyskiwane z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, takich jak animacje, mogą być objęte ulgą IP Box, o ile prowadzone są szczegółowe ewidencje przypisujące przychody do kwalifikowanych działań oraz dokumentacja postępów prac. Prowadzona działalność, dzięki swojej twórczej naturze i ukierunkowaniu na innowacyjne rozwiązania w zakresie animacji, spełnia kryteria dla działalności badawczo-rozwojowej.

Biorąc pod uwagę powyższe, prosi Pan o potwierdzenie możliwości skorzystania z ulgi IP Box oraz kwalifikacji działalności jako badawczo-rozwojowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) stanowi, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 5a pkt 39 tej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych – oznacza to:

a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.),

b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):

Badania naukowe są działalnością obejmującą:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy:

Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, że od listopada 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się Pan tworzeniem animacji A wykorzystywanych w grach komputerowych. W ramach swojej działalności specjalizuje się Pan w tworzeniu animacji związanych z gatunkiem gier (…), które wymagają specyficznego podejścia i szczególnej precyzji. Animacje (…) wykonywane w perspektywie (…). Proces (…) obejmuje dodawanie odpowiednich kontrolerów i hierarchii, dzięki którym modele stają się w pełni animowalne i mogą poruszać się zgodnie z założeniami projektu. Następnie tworzy Pan animacje, nadając modelom płynne i realistyczne ruchy zgodne z wymaganiami technicznymi i artystycznymi. Stworzone animacje są testowane i optymalizowane w zaawansowanych środowiskach graficznych, takich jak (…), aby zapewnić ich pełną funkcjonalność w grze komputerowej. W przyszłości chciałby Pan również wspomóc się o wykorzystanie sztucznej inteligencji („(…)”), nowoczesnej technologii wirtualnej rzeczywistości „(…)” oraz przechwytywania ruchu „(…)”.

W okresie, którego dotyczy wniosek, tworzył Pan animacje A z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, takich jak (…) i technologii, w tym (…). W ramach realizacji projektów, szczególną uwagę poświęcił Pan implementacji innowacyjnych rozwiązań proceduralnych, które oferuje (…).

Jednym z kluczowych elementów Pana pracy była implementacja systemów proceduralnych do generowania realistycznych animacji i środowisk w czasie rzeczywistym, co pozwalało na dynamiczne dostosowanie zawartości do potrzeb gry. Dzięki wykorzystaniu takich narzędzi jak (…), mógł Pan tworzyć elastyczne systemy animacyjne i efekty, które były w pełni zintegrowane z mechaniką gry. Te proceduralne podejścia umożliwiają automatyczne generowanie animacji oraz efektów wizualnych, co znacząco zwiększa wydajność procesu produkcji i pozwala na łatwiejsze dostosowanie animacji do zmieniających się warunków w grze.

Innowacyjność polegała przede wszystkim na pełnym wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi do procedur generujących, które w (…) umożliwiają tworzenie unikalnych animacji, interakcji postaci, a także dynamicznych środowisk w oparciu o algorytmy, które reagują na zmiany w czasie rzeczywistym. Zamiast ręcznego tworzenia każdej animacji, wykorzystał Pan proceduralne systemy, co pozwoliło na oszczędność czasu oraz zasobów, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości efektów wizualnych i animacyjnych.

Na wstępie trzeba podkreślić, że z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszenia istniejących produktów/usług. Wobec powyższego ocena, czy prowadzone przez Pana prace programistyczne stanowią działalność badawczo-rozwojową dokonana zostanie w kontekście wskazanych przez Pana efektów tych prac (programów komputerowych opisanych we wniosku oraz uzupełnieniu).

Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy.

Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

W opisie sprawy wskazał Pan, że twórczy charakter Pana działalności w odniesieniu do programów komputerowych, których dotyczy wniosek, przejawia się przede wszystkim w zastosowaniu innowacyjnych narzędzi i technologii umożliwiających tworzenie dynamicznych, realistycznych animacji i mechanik w grach, z wykorzystaniem zaawansowanych rozwiązań proceduralnych dostępnych w (…). Każdy etap Pana pracy wiąże się z podejmowaniem działań mających na celu doskonalenie i usprawnienie procesów wytwarzania programów komputerowych, a także poszukiwanie nowych sposobów generowania animacji i efektów wizualnych. W celu realizacji zlecanych zadań, podjął Pan szereg działań usprawniających wcześniejsze rozwiązania, w tym: Optymalizacja procesów generowania animacji – korzystając z narzędzi proceduralnych (…), takich jak (…), usprawnił Pan sposób tworzenia animacji, co pozwoliło na oszczędność czasu i zasobów. Dzięki proceduralnemu podejściu, animacje mogą być generowane w sposób automatyczny, a nie statycznie zaprogramowany, co zwiększa elastyczność w tworzeniu złożonych animacji postaci; Integracja z dynamicznymi środowiskami – wykorzystanie systemów proceduralnych umożliwiło Panu tworzenie bardziej interaktywnych środowisk, które reagują na działania gracza. To rozwiązanie pozwala na dynamiczne dostosowanie animacji do zmieniających się warunków w grze, co poprawia doświadczenie użytkownika; Optymalizacja narzędzi do tworzenia efektów wizualnych – wykorzystanie systemu (…) do tworzenia zaawansowanych efektów wizualnych, takich jak cząsteczki czy efekty środowiskowe, pozwoliło na ich szybsze i bardziej efektywne generowanie w czasie rzeczywistym. Programy komputerowe, które stworzył Pan, bazowały na najnowszych technologiach dostępnych w (…). Zastosował Pan szereg nowych koncepcji i narzędzi, które wcześniej nie były wykorzystywane w Pana praktyce gospodarczej: Proceduralne generowanie animacji – dzięki narzędziu (…) oraz systemom proceduralnym (…), mógł Pan stworzyć animacje, które reagują na interakcje gracza, a także dostosowują się do zmieniających się warunków w grze; (…) – do tworzenia logicznych procesów w grze wykorzystał Pan (…), co pozwoliło Panu na efektywne prototypowanie i implementację mechanizmów rozgrywki, bez konieczności pisania kodu w tradycyjny sposób. Te narzędzia stanowiły istotną innowację w Pana pracy, gdyż wcześniej nie wykorzystywał ich Pan w pełni, a ich zastosowanie pozwoliło na znaczne usprawnienie procesów twórczych i produkcyjnych. Wytworzone programy komputerowe różniły się od wcześniejszych rozwiązań głównie pod względem zaawansowania technologicznego oraz elastyczności. Oryginalność tych programów polegała na: Integracji rozwiązań proceduralnych – zamiast tradycyjnego podejścia, w którym animacje i efekty są ręcznie tworzone, wykorzystanie proceduralnych systemów animacyjnych pozwoliło na generowanie unikalnych animacji i efektów, które reagują na zmieniające się warunki w czasie rzeczywistym; Interaktywność – programy te były znacznie bardziej interaktywne, ponieważ proceduralne podejście pozwalało na tworzenie bardziej dynamicznych i zmieniających się w czasie rzeczywistym środowisk oraz animacji, które były dostosowane do działań gracza. Zastosowanie technologii, takich jak (…) miało kluczowy wpływ na różnice między nowymi, a wcześniejszymi rozwiązaniami. Dzięki tym narzędziom mógł Pan automatycznie generować animacje, które wcześniej wymagały ręcznego tworzenia, tworzyć bardziej złożone efekty cząsteczkowe, które były bardziej dynamiczne i dostosowywały się do zmieniających się warunków gry, stworzyć interaktywne mechanizmy rozgrywki oparte na systemach proceduralnych, które pozwalały na elastyczniejsze i bardziej płynne dostosowanie animacji do potrzeb gracza. Te innowacyjne technologie były kluczowe w różnicowaniu nowych programów komputerowych od rozwiązań, które wcześniej Pan stosował, umożliwiając Panu tworzenie bardziej zaawansowanych, efektywnych i interaktywnych gier. Efekty Pana pracy zawsze odznaczały się oryginalnym i twórczym charakterem. Były kreacją nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej. Efektów pracy nie da się z góry przewidzieć. W procesie twórczym zawsze dochodzi do zmian, poprawek czy innych manipulacji przez co ostatecznego wyniku nie da się przewidzieć. Nie są „techniczną” realizacją projektów, każde Pana polecenie wymaga kreatywności i twórczości. Pana działania nie mają charakteru okresowych i rutynowych zmian wprowadzanych do programu komputerowego.

Zatem prowadzona przez Pana działalność w zakresie tworzenia wymienionych programów komputerowych ma twórczy charakter.

Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań: planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona, ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Wyjaśnił Pan w opisie sprawy, że Pana działalność podejmowana jest w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia. Systematyczność w odniesieniu do Pana działań w zakresie wykonywanych przez Pana czynności polega na uporządkowanych działaniach według harmonogramu opracowanego przez Pana. Proces jest planowany i metodologiczny, obejmujący fazy analizy wymagań, projektowania, implementacji, testowania i wdrażania. Efektem jest wytworzenie dzieła stanowiącego animację komputerową dopasowaną do indywidualnych potrzeb kontrahenta. Za cel wstępny postawił Pan sobie stworzenie nowego programu komputerowego w postaci jego rozwinięcia w oparciu o wymagania biznesowe kontrahenta. Jedynym źródłem finansowania było wynagrodzenie otrzymywane od kontrahenta. Osiągnął Pan postawiony sobie cel stworzenia animacji A. Tworzył Pan wewnętrzne harmonogramy w okresie tworzenia animacji, które umożliwiały Panu zaplanowanie i pilnowanie terminów.

Zatem kolejne kryterium definicji działalności badawczo-rozwojowej, tj. prowadzenie działalności w sposób systematyczny, w odniesieniu do wskazanych przez Pana programów komputerowych jest spełnione.

Powyżej omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności, podczas gdy ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W konsekwencji – głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przed rozpoczęciem realizacji każdego projektu dysponuje Pan szeroką wiedzą z zakresu animacji A oraz (…), którą zdobył Pan przez lata pracy w (…). Poznał Pan podstawy fizyki animacji oraz technik renderowania, a także miał Pan doświadczenie w pracy z systemami do tworzenia gier i efektów specjalnych. W Pana pracy wykorzystywał Pan również umiejętności programowania, szczególnie w kontekście skryptów w (…). W swojej działalności wykorzystywał Pan zaawansowaną wiedzę z zakresu animacji A, sztucznej inteligencji w grach oraz interaktywności. Pracując w (…), rozwijał Pan umiejętności animacji i (…). W (…) wykorzystywał Pan nowoczesne technologie, takie jak (…), które pozwoliły Panu stworzyć szczegółowe i realistyczne środowiska w czasie rzeczywistym. Innowacyjne rozwiązania obejmowały np. implementację dynamicznych animacji (…) z realistycznym odwzorowaniem ruchów postaci, co stanowiło istotne usprawnienie w porównaniu do tradycyjnych animacji. Każda animacja jest tworzona indywidualnie „na miarę” przez co żadna z nich nie jest taka sama. Oferuje Pan usługi w zakresie tworzenia animacji A w (…), jak również animacji (…), które są implementowane w (…). Pana usługi opierały się na wiedzy z zakresu animacji komputerowej, grafiki A oraz sztucznej inteligencji. W pracy wykorzystywał Pan także technologię renderowania w czasie rzeczywistym, a także zaawansowane narzędzia do tworzenia efektów specjalnych i oświetlenia. Wykorzystywał Pan także najnowsze rozwiązania w dziedzinie proceduralnego tworzenia ruchów postaci przy pomocy (…). Celem Pana projektów było stworzenie realistycznych, interaktywnych animacji A, które mogłyby być wykorzystane w grach komputerowych, filmach animowanych oraz wirtualnej rzeczywistości. Dążył Pan do uzyskania jak najwyższej jakości wizualnej i efektywności w czasie rzeczywistym, aby projekty były zarówno technicznie zaawansowane, jak i estetycznie atrakcyjne. Efektem Pana działań było stworzenie innowacyjnych animacji, które charakteryzowały się wysoką jakością realizmu, interaktywnością oraz efektywnością wizualną w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak (…), udało się znacznie poprawić jakość oświetlenia i detali w animacjach, co wyróżniało Pana projekty na tle tradycyjnych rozwiązań. Każdy projekt realizował Pan etapowo, zaczynając od wstępnych koncepcji, przez (…), po implementację animacji w (…). Cały proces był iteracyjny, z uwzględnieniem feedbacku od kontrahenta oraz testowania wyników w czasie rzeczywistym. Kluczowe było także wykorzystanie narzędzi do automatyzacji procesów, co pozwoliło na zaoszczędzenie czasu i uzyskanie optymalnych rezultatów.

Zatem, powyższe pozwala uznać, że wykorzystuje Pan istniejące zasoby wiedzy w celu tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.:

·badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz

·prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ww. ustawy.

Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności – przy czym użyty przez ustawodawcę spójnik „i” wskazuje, że aby uznać działania za prace rozwojowe konieczne jest zaistnienie wszystkich tych czynności, tj.:

·nabycia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·łączenia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·kształtowania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·wykorzystania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.

Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:

·nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;

·łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzy wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badań rozwojowych;

·kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;

·wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.

Co istotne, całość ww. czynności służy:

·planowaniu produkcji oraz

·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.

Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.

Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas) będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.

Jak wskazuje Pan w opisie sprawy, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się Pan tworzeniem animacji A wykorzystywanych w grach komputerowych. Twórczy charakter Pana działalności w odniesieniu do programów komputerowych, których dotyczy wniosek, przejawia się przede wszystkim w zastosowaniu innowacyjnych narzędzi i technologii umożliwiających tworzenie dynamicznych, realistycznych animacji i mechanik w grach, z wykorzystaniem zaawansowanych rozwiązań proceduralnych dostępnych w (…). Każdy etap Pana pracy wiąże się z podejmowaniem działań mających na celu doskonalenie i usprawnienie procesów wytwarzania programów komputerowych, a także poszukiwanie nowych sposobów generowania animacji i efektów wizualnych. W celu realizacji zlecanych zadań, podjął Pan szereg działań usprawniających wcześniejsze rozwiązania. Pana działalność, podejmowana jest w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia. Systematyczność w odniesieniu do Pana działań w zakresie wykonywanych przez Pana czynności polega na uporządkowanych działaniach według harmonogramu opracowanego przez Pana. Proces jest planowany i metodologiczny, obejmujący fazy analizy wymagań, projektowania, implementacji, testowania i wdrażania. Efektem jest wytworzenie dzieła stanowiącego animację komputerową dopasowaną do indywidualnych potrzeb kontrahenta. Za cel wstępny postawił Pan sobie stworzenie nowego programu komputerowego w postaci jego rozwinięcia w oparciu o wymagania biznesowe kontrahenta. Jedynym źródłem finansowania było wynagrodzenie otrzymywane od kontrahenta. Osiągnął Pan postawiony sobie cel stworzenia animacji A. Tworzył Pan wewnętrzne harmonogramy w okresie tworzenia animacji, które umożliwiały Panu zaplanowanie i pilnowanie terminów. Przed rozpoczęciem realizacji każdego projektu dysponuje Pan szeroką wiedzą z zakresu animacji A oraz (…), którą zdobył Pan przez lata pracy w (…). Poznał Pan podstawy fizyki animacji oraz technik renderowania, a także miał Pan doświadczenie w pracy z systemami do tworzenia gier i efektów specjalnych. W Pana pracy wykorzystywał Pan również umiejętności programowania, szczególnie w kontekście skryptów w (…). W swojej działalności wykorzystywał Pan zaawansowaną wiedzę z zakresu animacji A, sztucznej inteligencji w grach oraz interaktywności. Pracując w (…), rozwijał Pan umiejętności animacji i (…). W (…) wykorzystywał Pan nowoczesne technologie, takie jak (…), które pozwoliły Panu stworzyć szczegółowe i realistyczne środowiska w czasie rzeczywistym. Innowacyjne rozwiązania obejmowały np. implementację dynamicznych animacji (…) z realistycznym odwzorowaniem ruchów postaci, co stanowiło istotne usprawnienie w porównaniu do tradycyjnych animacji. Każda animacja jest tworzona indywidualnie „na miarę” przez co żadna z nich nie jest taka sama. Celem Pana projektów było stworzenie realistycznych, interaktywnych animacji A, które mogłyby być wykorzystane w grach komputerowych, filmach animowanych oraz wirtualnej rzeczywistości. Dążył Pan do uzyskania jak najwyższej jakości wizualnej i efektywności w czasie rzeczywistym, aby projekty były zarówno technicznie zaawansowane, jak i estetycznie atrakcyjne. Efektem Pana działań było stworzenie innowacyjnych animacji, które charakteryzowały się wysoką jakością realizmu, interaktywnością oraz efektywnością wizualną w czasie rzeczywistym. Pana działania nie mają charakteru okresowych i rutynowych zmian wprowadzanych do programu komputerowego.

Zatem powyższe pozwala uznać, że opisana działalność w zakresie tworzenia wymienionych programów komputerowych spełnia warunki do uznania jej za prace rozwojowe.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony przez Pana opis sprawy stwierdzić należy, że Pana działalność polegająca na tworzeniu programów komputerowych, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym podkreślić, że działalnością badawczo-rozwojową nie jest całość usług świadczonych przez Pana ani też całość prowadzonej przez Pana działalności programistycznej, ale wyłącznie te działania, które ściśle dotyczą tworzenia innowacyjnych rozwiązań służących stworzeniu nowych produktów – takich jak te, które zostały wymienione we wniosku i jego uzupełnieniu i w warunkach działalności wynikających z wniosku i jego uzupełnienia.

Przedsiębiorcy osiągający dochody generowane przez prawa własności intelektualnej od 1 stycznia 2019 r. mogą korzystać z preferencyjnej stawki w podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek od osiągniętego przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 30ca ust. 2 ww. ustawy:

Kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są:

1)patent,

2)prawo ochronne na wzór użytkowy,

3)prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,

4)prawo z rejestracji topografii układu scalonego,

5)dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,

6)prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu,

7)wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2021 r. poz. 213),

8)autorskie prawo do programu komputerowego

– podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.

Na mocy art. 30ca ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę opodatkowania stanowi suma kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej osiągniętych w roku podatkowym.

Należy przyjąć, że dochody z kwalifikowanego IP mogą być opodatkowane na preferencyjnych zasadach w takim zakresie, w jakim kwalifikowane IP wytwarza dochody w efekcie prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez podatnika. Innymi słowy, skorzystanie z preferencji IP Box jest możliwe w sytuacji występowania związku między dochodem kwalifikującym się do preferencji a kosztami faktycznie poniesionymi w celu jego uzyskania.

Stosownie natomiast do art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej ustala się jako iloczyn dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągniętego w roku podatkowym i wskaźnika obliczonego według wzoru:

(a + b) x 1,3

a + b + c + d

w którym poszczególne litery oznaczają koszty faktycznie poniesione przez podatnika na:

a – prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej,

b – nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 3,

c – nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4,

d – nabycie przez podatnika kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

Na podstawie art. 30ca ust. 5 ww. ustawy:

Do kosztów, o których mowa w ust. 4, nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, w szczególności odsetek, opłat finansowych oraz kosztów związanych z nieruchomościami.

Stosownie natomiast do treści art. 30ca ust. 7 powołanej ustawy:

Dochodem (stratą) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 dochód (strata) z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:

1)z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;

2)ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;

3)z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;

4)z odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.

Na mocy art. 30ca ust. 11 ww. ustawy:

Podatnicy korzystający z opodatkowania zgodnie z ust. 1 tego artykułu są obowiązani do wykazania dochodu (straty) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej w zeznaniu za rok podatkowy, w którym osiągnięto ten dochód (poniesiono stratę).

Zatem, podatnik, który osiągnął w ciągu roku dochód z kwalifikowanego IP i decyduje, że wobec tego dochodu będzie stosował 5% stawkę podatku, jest zobowiązany do wykazania tego dochodu w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym ten dochód został osiągnięty. Podatnik ma prawo stosować 5% stawkę podatkową do dochodu z tego konkretnego kwalifikowanego IP w okresie, w którym kwalifikowane IP posiada ochronę prawną.

Ponadto należy wskazać, że podatnik, który chce skorzystać z ww. preferencji jest zobowiązany prowadzić szczegółową ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający obliczenie podstawy opodatkowania, w tym powiązanie ponoszonych kosztów prac badawczo-rozwojowych z osiąganymi dochodami z kwalifikowanych praw własności intelektualnej powstałymi w wyniku przeprowadzenia tych prac.

Przepisy o IP Box nie narzucają podatnikom konkretnej formy ewidencjonowania zdarzeń na cele stosowania preferencji IP Box.

Zgodnie bowiem z art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30ca są obowiązani:

1)wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach rachunkowych;

2)prowadzić księgi rachunkowe w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;

3)wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu;

4)dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej – w przypadku gdy podatnik wykorzystuje więcej niż jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2 i 3;

5)dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do tego produktu lub tej usługi albo do tych produktów lub tych usług - w przypadku gdy podatnik wykorzystuje jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej lub większą liczbę tych praw w produkcie lub usłudze albo w produktach lub usługach, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2-4.

Stosownie do treści art. 30cb ust. 2 ww. ustawy:

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazują informacje, o których mowa w ust. 1, w odrębnej ewidencji.

Według art. 30cb ust. 3 powołanej ustawy:

W przypadku gdy na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji, o której mowa w ust. 2, nie jest możliwe ustalenie dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

Odrębna od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencja – zgodnie z art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ma zatem na celu obliczenie podstawy opodatkowania, w tym powiązanie ponoszonych kosztów prac badawczo-rozwojowych z osiąganymi dochodami z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, a także monitorowanie i śledzenie efektów prac badawczo-rozwojowych. Wskazana ewidencja jest bardzo ważna, ponieważ jej prowadzenie w sposób niezapewniający osiągnięcie ww. celów, spowoduje po stronie podatnika obowiązek zapłaty podatku dochodowego według skali bądź stawki liniowej.

Powyższe przepisy wprowadzają korzystne rozwiązania podatkowe dla przedsiębiorców, którzy uzyskują dochody z komercjalizacji wytworzonych lub rozwiniętych przez nich praw własności intelektualnej, tzw. Innovation Box.

W ramach tych rozwiązań podatnik może opodatkować preferencyjną 5% stawką podatkową swoje dochody z praw własności intelektualnej. Warunkiem jest, aby:

·podatnik był właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem tych praw lub posiadał prawa do korzystania z nich na podstawie umowy licencyjnej i

·prawa te były chronione na podstawie obowiązującego prawa krajowego lub międzynarodowego przez m.in. patent, dodatkowe prawo ochronne na wzór użytkowy czy prawo z rejestracji wzoru przemysłowego.

Prawa takie są zwane „kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej”.

Podatnik może również skorzystać z ulgi Innovation Box jeśli zakupi kwalifikowane prawa własności intelektualnej, o których mowa powyżej, a następnie poniesie koszty związane z rozwojem lub ulepszeniem nabytego prawa.

Dochodem kwalifikującym się do ulgi Innovation Box jest:

·dochód uzyskany z tytułu należności/opłat licencyjnych lub innych należności związanych z wykorzystywaniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej,

·dochód ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jak również,

·dochód z tego aktywa uwzględniony w cenie sprzedaży produktu lub usługi określany na zasadzie ceny rynkowej.

Warunkiem koniecznym dla skorzystania z omawianej preferencji jest prowadzenie przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej bezpośrednio związanej z wytworzeniem, komercjalizacją, rozwojem lub ulepszeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej. Poziom dochodu kwalifikowanego do zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania jest wyliczany przy zastosowania formuły (wzoru) określonego w art. 30ca ust. 4 ustawy.

Co istotne, podatnik ma obowiązek ustalenia odrębnych wskaźników nexus dla poszczególnych kwalifikowanych IP. Zaznaczenia przy tym wymaga, że w Pana sytuacji, opodatkowaniu 5% stawką będzie podlegała suma przemnożonych przez wskaźniki nexus dochodów z poszczególnych kwalifikowanych praw własności intelektualnej, tj. autorskich praw do programów komputerowych.

Istotnym jest, aby ze wskaźnika nexus wykluczyć koszty, które nie są, lub ze swej natury nie mogą być bezpośrednio związane z wytworzeniem, rozwinięciem lub ulepszeniem konkretnego kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

Ustalając wskaźnik nexus, należy pamiętać, aby istniał związek między:

-wydatkami poniesionymi przez podatnika w związku z wytworzeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej,

-kwalifikowanym prawem własności intelektualnej oraz

-dochodami uzyskiwanymi z kwalifikowanych praw własności intelektualnej.

Ta szczególna metoda ujmowania kosztów we wskaźniku ma zastosowanie jedynie dla celu, jakim jest kalkulacja tego wskaźnika.

Należy również pamiętać, że wskaźnik nexus jest obliczany oddzielnie dla dochodów z poszczególnych kwalifikowanych praw własności intelektualnej. W związku z tym, należy ustalić odrębnie koszty faktycznie poniesione na działalność badawczo-rozwojową związaną z danym prawem.

Przyjąć więc trzeba, że jeżeli podatnik poniósł rzeczywiście wydatki, które kwalifikują się jako koszty prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej, to wydatki związane z wytworzeniem w ramach tej działalności kwalifikowanego IP należy uznać za koszty faktycznie poniesione przez podatnika na prowadzoną bezpośrednio przez niego działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, z zastrzeżeniem art. 30ca ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że stosowanie ulgi (niższej stawki podatku do kwalifikowanych dochodów) jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Jest to o tyle istotne, gdyż z korzystaniem z ulgi wiążą się jednak, dodatkowe obowiązki po stronie podatników – w szczególności obowiązek prowadzenia ewidencji, która pozwala na monitorowanie i śledzenie efektów prac badawczo-rozwojowych.

Podatnik będzie miał możliwość stosowania niniejszej ulgi przez cały okres trwania ochrony prawnej kwalifikowanych praw własności intelektualnej. W przypadku tych aktywów, które podlegają procedurze zgłoszenia/rejestracji, podatnik będzie mógł skorzystać z preferencji podatkowej od momentu zgłoszenia lub złożenia wniosku o rejestrację (obowiązek zwrotu kwoty ulgi w przypadku wycofania wniosku, odmowy udzielenia prawa lub odrzucenia wniosku o rejestrację).

Odnosząc powyższe przepisy podatkowe do przedstawionego opisu sprawy, należy wskazać, że:

-   od listopada 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się Pan tworzeniem animacji A wykorzystywanych w grach komputerowych; animacje które Pan tworzy są eksportowane do plików, których naturą w samo w sobie jest istnienie jako program komputerowy;

-   tworzył/tworzy/będzie tworzył Pan programy komputerowe w ramach prowadzonej bezpośrednio działalności badawczo-rozwojowej, spełniającej definicje wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych;

-   efekty Pana pracy należy uznać nie tylko jako utwór, ale także jako program komputerowy wedle definicji wskazanej w art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych; posiada Pan autorskie prawa osobiste i majątkowe do powstałych utworów (programów), gdyż jest Pan ich jedynym autorem i korzysta Pan z autorskich metod oraz rozwiązań;

-   osiąga Pan dochody ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, oznacza to że przenosi Pan prawa własności do programu komputerowego na kontrahenta, umowa określa wysokość wynagrodzenia;

-   otrzymuje Pan wynagrodzenie wyłącznie z tytułu przeniesienia praw autorskich na kontrahenta;

-   sposób przenoszenia na kontrahenta praw do programów komputerowych każdorazowo spełnia warunki przewidziane w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności następuje z zachowaniem art. 41 i 53 tejże ustawy;

-   od listopada 2023 r. prowadzi Pan odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów szczegółową ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; ewidencja prowadzona jest od początku realizacji działalności zmierzającej do wytworzenia kwalifikowanego IP;

-   w ww. ewidencji wyodrębnia Pan: każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej; przychody, koszty uzyskania przychodów i dochód (stratę) przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej; koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przypadające na każde ww. prawo w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu.

Należy także wskazać, że oprogramowanie – definiowane, jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów – podlega ochronie jak utwór literacki z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.).

Stąd oprogramowanie może być uznane za kwalifikowane IP, w świetle art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

Zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.

Mając powyższe na uwadze, autorskie prawo do programu komputerowego tworzone przez Pana było/jest/będzie kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpłatne przeniesienie prawa autorskiego do programu komputerowego w ramach wykonywanej przez Pana działalności stanowi sprzedaż kwalifikowanego prawa własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym osiąga Pan kwalifikowany dochód z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ww. ustawy.

Dochód ten stanowi kwalifikowany dochód w rozumieniu art. 30ca ust. 4 w związku z art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, może Pan zastosować stawkę opodatkowania 5% do kwalifikowanych dochodów osiągniętych z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, na podstawie przepisów art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zeznaniach rocznych za 2023 r. (za okres od listopada 2023 r.) oraz za 2024 r. Jeśli Pana sytuacja i obowiązujące prawo nie zmienią się, będzie Pan mógł skorzystać z omawianej preferencji także w zeznaniach za kolejne lata podatkowe.

Wskazał Pan w opisie sprawy, że od listopada 2023 r. prowadzi Pan odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewidencja prowadzona jest od początku realizacji działalności zmierzającej do wytworzenia kwalifikowanego IP. Z uwagi na możliwość świadczenia usług, które mogą nie kwalifikować się do ulgi IP Box, prowadzi Pan szczegółową ewidencję czasu pracy. Dokumentowany jest czas poświęcony na działania związane z tworzeniem kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz, gdy takie prace będą wykonywane, prace nieobjęte ulgą.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy oprócz usług kwalifikujących się do ulgi, będzie Pan prowadził także działalność, która jej nie podlega – prowadząc szczegółową ewidencję czasu pracy, rozdzielającą oba rodzaje działalności – to do kwalifikowanych dochodów osiągniętych z kwalifikowanych praw własności intelektualnej będzie mógł Pan zastosować stawkę opodatkowania 5%, na podstawie przepisów art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych także w latach przyszłych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że okoliczność wykazania wartości wynagrodzenia za przeniesienie prawa własności intelektualnej w umowie lub fakturze nie podlega ocenie w drodze interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Pana wyroków sądowych, tutejszy organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciem w indywidualnych sprawach. Zatem wskazane w uzupełnieniu wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.