Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.63.2025.2.MJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie uznania wydatków na nabycie nieruchomości wraz z budynkiem biurowym i magazynowym za koszty kwalifikowane nowej inwestycji:

·w części inwestycji służącej bezpośrednio procesowi produkcji i świadczenia usług, tj. (...),

·w pozostałej części, jako wydatki na potrzeby administracyjno-biurowe jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 4 marca 2025 r. (wpływ 4 marca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej i chciałby dowiedzieć się, czy wydatki związane z zakupem za kwotę (...) + VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym wraz z budynkiem magazynowym od „Y” Spółka Komandytowa stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka jawna X, prowadzi działalność w zakresie: (...).

Spółka Jawna X jest Spółką 3 osób fizycznych — osoba A, osoba B oraz osoba C. Wspólnicy Spółki Jawnej są dodatkowo wspólnikami Spółki Komandytowej Y.

23 marca 2023 r. Wnioskodawca, działając w oparciu o przepis art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ww. ustawy. Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję w kierunku stworzenia nowego zakładu pracy zajmującego się produkcją w zakresie: (...).

 W tym celu zakupiona zostanie nieruchomość wraz z budynkiem biurowym i magazynowym, oraz przeprowadzone będą niezbędne prace budowlane zmierzające do adaptacji ww. budynków do planowanego celu. Ponadto zakupiony zostanie szereg nowoczesnych maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz system informatyczny. Całkowity koszt bez podatku od towarów i usług planowanej inwestycji oszacowano na kwotę (...) zł i stanowić ma podstawę do zastosowania zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Finansowanie ww. inwestycji planowane jest ze środków własnych oraz kredytu bankowego. Termin zakończenia realizacji ww. inwestycji zaplanowano do dnia 30 czerwca 2024 r.

We wniosku, o którym mowa, przewidziano spełnienie wymaganych kryteriów ilościowych i jakościowych, co uprawniać ma Wnioskodawcę do uzyskania pomocy publicznej w formie zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych, o których mowa w przepisie art. 14 i 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji oraz wydanym na podstawie art. 14 ust. 3 ww. ustawy akcie wykonawczym, tj. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

Wnioskodawca zaplanował przeprowadzenie projektu inwestycyjnego, o którym wyżej mowa, poprzez zakup za kwotę (...) + VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym oraz z budynkiem magazynowym od Jednostki powiązanej „Spółki Komandytowej Y” z siedzibą w (...), w którym po przeprowadzeniu niezbędnych prac adaptacyjnych rozwijana będzie działalność produkcyjna oraz usługowa w zakresie obsługi magazynowej na rzecz podmiotów zewnętrznych. Omawiany projekt inwestycyjny pozwoli na stworzenie nowego zakładu produkcyjnego oraz oferowanie usług magazynowych. Drugim efektem jaki zostanie osiągnięty to swego rodzaju uporządkowanie całościowej oferty wnioskodawcy.

Istotne jest, że na skutek wniosku z 6 marca 2023 r., została wydana decyzja o wsparciu nr (...) z (...) 2023 r. przez D działającą w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, w której w całości został zaaprobowany projekt inwestycyjny opisany powyżej. Jednakże jednym z warunków skorzystania z pomocy publicznej polegającej na zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych jest uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej kwalifikowalności kosztów nabycia nieruchomości od podmiotu powiązanego, tj. Spółki Komandytowej Y z siedzibą w (. .. ).

Spółka Jawna X zgodnie z klasyfikacją PKD 2007 zajmować się będzie: - (...).

Dodatkowo Nieruchomość, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, została nabyta przez Wnioskodawcę dopiero po uzyskaniu decyzji o wsparciu.

Nieruchomość, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, znajduje się na terenie objętym decyzją o wsparciu. Nieruchomość, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, po jej nabyciu przez Wnioskodawcę, jako składnik majątkowy zakwalifikowany jako środek trwały, została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca posiada status małego przedsiębiorcy w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Nieruchomość, o której mowa we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej została nabyta przez Wnioskodawcę na warunkach rynkowych, gdyż ich cena uwzględnia wartości rynkowe dla tego typu nieruchomości obowiązujące na terenie, oraz w oparciu o posiadany operat szacunkowy z września 2022 r.

Uzupełnienie wniosku

Na pytanie: Czy informacje zawarte w opisie sprawy:

Spółka Jawna X jest Spółką 3 osób fizycznych — osoba A, osoba B oraz osoba C. Wspólnicy Spółki Jawnej są dodatkowo wspólnikami Spółki Komandytowej Y (...).

(...)

Spółka jawna X, prowadzi działalność w zakresie: - (...)

(...)

Spółka Jawna X zgodnie z klasyfikacją PKD 2007 zajmować się będzie (...).

dotyczą tej samej spółki jawnej oraz oznaczają, że to Pan jest jednym ze wspólników Spółki Jawnej X i jednym ze wspólników Spółki Komandytowej? Jeśli nie, to kogo dotyczą te informacje?

oraz informacja:

Jestem wspólnikiem spółki jawnej i chciałbym dowiedzieć się (...).

dotyczy tej samej ww. Spółki Jawnej X?

Jeśli ww. informacje nie dotyczą tej samej spółki jawnej, prosiłem żeby Pan podał, jakich spółek jawnych te informacje dotyczą w taki sposób, aby możliwe było ich odróżnienie, oraz jaki związek te spółki mają z Panem i z opisaną sytuacją we wniosku?

Odpowiedział Pan:

Tak, te informacje dotyczą tej samej spółki jawnej X. Tak jestem jednym z udziałowców obu spółek (spółki jawnej i spółki komandytowej)

Na pytanie: W opisie sprawy posługuje się Pan m.in. sformułowaniami:

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję w kierunku stworzenia nowego zakładu pracy.

(...) co uprawniać ma Wnioskodawcę do uzyskania pomocy publicznej w formie zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

(...) Wnioskodawca zaplanował przeprowadzenie projektu inwestycyjnego, o którym wyżej mowa.

(...) Nieruchomość, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, została nabyta przez Wnioskodawcę dopiero po uzyskaniu decyzji o wsparciu.

(...) Nieruchomość, o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, po jej nabyciu przez Wnioskodawcę (...).

(...) Wnioskodawca posiada status małego przedsiębiorcy.

Wobec tego prosiłem, żeby Pan wyjaśnił, kogo/jaki podmiot rozumie Pan przez „Wnioskodawcę”, kogo dotyczą te czynności i informacje? Czy jest to może spółka jawna, w której jest Pan wspólnikiem i w imieniu której – Pan jako faktyczny Wnioskodawca – złożył wniosek?

Odpowiedział Pan:

Tak, przez Wnioskodawcę w tym przypadku rozumiem spółkę jawną.

Na pytanie: W opisie sprawy podał Pan:

W dniu 23.03.2023 r. wnioskodawca, działając w oparciu o przepis art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii o wydanie decyzji o wsparciu (...).

oraz

Istotne jest, że na skutek wniosku z (...) r., została wydana decyzja o wsparciu nr (...) z (...) r. wydana przez D działającą w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, (...).

Wobec tego prosiłem, żeby Pan podał:

a.Kto/jaki podmiot złożył ww. wniosek z 6 marca 2023 r., dla kogo została wydana ww. decyzja z (...) 2023 r. oraz czego dotyczyła ta decyzja?

b.Kto/jaki podmiot 23 marca 2023 r. wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii o wydanie decyzji o wsparciu i czego dotyczyło to wystąpienie?

Odpowiedział Pan:

Dnia 6 marca 2023 został złożony wniosek do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, wniosek został zmieniony pismem z dnia 23 marca w 2023r, po czym została wydana decyzja z dnia (...) 2023. Wnioskodawcą była spółka X spółka jawna, z siedzibą w A.

Na pytanie: Kiedy – prosiłem, żeby podał Pan datę – powstała Spółka Jawna, o której mowa we wniosku i w której imieniu Pan występuje z wnioskiem, jaka jest jej nazwa, siedziba i adres?

Odpowiedział Pan:

X spółka jawna z siedzibą w A, ul. B 1, (...). Spółka została założona (...) 2007 roku.

Na pytania: Kiedy – prosiłem, żeby Pan podał datę – Spółka Jawna, w imieniu której Pan występuje z wnioskiem, otrzymała decyzję o wsparciu oraz:

a.Jaki jest okres obowiązywania tej decyzji?

b.Jaki określa przedmiot działalności gospodarczej?

c.Jakie określa warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić?

d.Gdzie ma być prowadzona inwestycja?

Odpowiedział Pan odpowiednio:

(...)

Na pytania: Na czym konkretnie ma polegać realizacja przez Spółkę Jawną postanowień decyzji o wsparciu, a w szczególności:

a. Co konkretnie jest/ma być efektem tej inwestycji?

b. Gdzie ma być/jest zlokalizowana nowa inwestycja?

Odpowiedział Pan odpowiednio:

(...)

Na pytanie: Czy realizacja inwestycji odbywa się również na aktywach posiadanych już wcześniej (przed wydaniem decyzji o wsparciu) przez Spółkę Jawną, której jest Pan wspólnikiem?

Odpowiedział Pan:

Nie, inwestycja nie odbywa się na wcześniej posiadanych aktywach.

Na pytania: W opisie sprawy podał Pan:

(…) Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję w kierunku stworzenia nowego zakładu pracy zajmującego się produkcją w zakresie: - (...).

oraz

Wnioskodawca zaplanował przeprowadzenie projektu inwestycyjnego, o którym wyżej mowa, poprzez zakup (...) nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym oraz z budynkiem magazynowym od Jednostki powiązanej „Spółki Komandytowej Y” z siedzibą w (...): - oznaczonych jako działki ewidencyjne (w którym po przeprowadzeniu niezbędnych prac adaptacyjnych rozwijana będzie działalność produkcyjna oraz usługowa w zakresie obsługi magazynowej na rzecz podmiotów zewnętrznych; Omawiany projekt inwestycyjny pozwoli stworzenie nowego zakładu produkcyjnego oraz oferowanie usług magazynowych. Drugim efektem jaki zostanie osiągnięty to swego rodzaju uporządkowanie całościowej oferty wnioskodawcy.

Wobec tego prosiłem, żeby Pan wyjaśnił:

a.Spójność powyższych informacji w zakresie przedmiotu działalności „nowego zakładu”, poprzez jednoznaczne podanie, czym konkretnie będzie zajmował się ten „nowy zakład”, a w szczególności:

·Co będzie efektem jego działalności?

·Jakie działania/produkty będą stanowiły źródło przychodów tej działalności?

·Czy te działania/efekty będą zgodne z postanowieniami wydanej decyzji o wsparciu?

b.Z czego dokładnie składa się/co stanowi „nieruchomość zabudowaną budynkiem biurowym wraz z budynkiem magazynowym”, jaką mają powierzchnię poszczególne jej elementy oraz gdzie się one znajdują?

c.Kiedy – prosiłem, żeby podał Pan datę – i przez kogo została zakupiona ta nieruchomość?

d.W jaki konkretny sposób poszczególne elementy tej nieruchomości będą wykorzystywane w celu realizacji nowej inwestycji, co będzie się odbywało w budynku biurowym, a co w budynku magazynowym, czy będą to działania zgodne z postanowieniami otrzymanej decyzji o wsparciu?

e.Czy w momencie zakupu nieruchomość ta była kompletna i zdatna do użytkowania?

f.Kto ma „przeprowadzić niezbędne prace adaptacyjne” oraz czy będzie to miało miejsce przed nabyciem tej nieruchomości?

g.Jaki ma być okres użytkowania tej nieruchomości w ramach nowej inwestycji?

h.Czy nieruchomość ta będzie w całości wykorzystywana wyłącznie w celu realizacji nowej inwestycji, zgodnie z wydaną decyzją o wsparciu? Jeśli nie, to w jakim innym celu/zakresie i przez kogo będzie wykorzystywana?

i.Prosiłem, żeby Pan wyjaśnił, co Pan rozumie przez stwierdzenie:

Drugim efektem jaki zostanie osiągnięty to swego rodzaju uporządkowanie całościowej oferty wnioskodawcy.

a w szczególności: jakich czynności/działań to uporządkowanie dotyczy, jaki związek ta informacja ma z nową inwestycją oraz nabytą nieruchomością?

Odpowiedział Pan odpowiednio:

a.prowadzona działalność obejmująca dwa procesy: (...). Wszystkie procesy są zgodne z decyzją o wsparciu. Źródłem przychodu będą dwa opisane procesy.

b.(...),

c.(...) 2023 została zakupiona nieruchomość przez spółkę X spółka jawna.

d.Cześć biurowa obejmuje część socjalną wykorzystywaną przez wszystkich pracowników, zarówno pracowników produkcyjnych, jak również pracowników magazynowych. W tej części znajdują się pomieszczenia dla kierownika zakładu jak również dla pracowników zatrudnionych na późniejszym etapie rozwoju przedsiębiorstwa, związanych z wdrożeniem nowych procesów zgodnych z decyzją o wsparciu. Część biurowa to również pomieszczenia spotkań z klientami oraz pomieszczenia dla wspólników przedsiębiorstwa. Budynek magazynowy jest podzielony na dwie części: (...).

e.Tak, w momencie kupna nieruchomość była kompletna i zdatna do użytkowania.

f.X sp. jawna przeprowadziła niezbędne prace adaptacyjne, po zakupie nieruchomości, koszty adaptacji nie stanowią kosztów kwalifikowanych inwestycji.

g.Okres użytkowania nieruchomości w ramach nowej inwestycji jest zgodnie z okresem wynikającym z prawa podatkowego, jednak nie krócej niż 3 lata (...).

h.Nieruchomość będzie w całości wykorzystywana w celu realizacji nowej inwestycji.

i.Uporządkowanie oferty sprzedażowej, mam tutaj na myśli, (...).

Na pytanie: Czy podmiot powiązany od którego nabyto nieruchomość został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił?

Odpowiedział Pan:

Nie, spółka od której została zakupiona nieruchomość dalej będzie istniała.

Do wniosku na podstawie którego wydano decyzję o wsparciu zostało złożone oświadczenie o zobowiązaniu się do złożenia wniosku i interpretację indywidualną do Krajowej Izby Skarbowej [winno być: Krajowej Informacji Skarbowej - dopisek organu] dotyczącą kwalifikowalności kosztów nabycia nieruchomości od podmiotu powiązanego.

Pytanie

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej i chciałby dowiedzieć się, czy wydatki związane z zakupem za kwotę (...) + VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym wraz z budynkiem magazynowym od „Y” Spółka Komandytowa stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy planowane wydatki inwestycyjne opisane powyżej, tj. nabycie zabudowanej nieruchomości od Spółki Y Spółka Komandytowa, są zgodne z wymogami wynikającymi z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, a przede wszystkim zasadność ich poniesienia w kontekście ww. przepisów została zweryfikowana w trakcie postępowania prowadzonego przez Ministra Rozwoju i Technologii, w imieniu którego działała D, które zostało zakończone wydaniem decyzji o wsparciu.

W tym stanie rzeczy, ww. wydatki inwestycyjne stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko Pana w zakresie uznania wydatków na nabycie nieruchomości wraz z budynkiem biurowym i magazynowym za koszty kwalifikowane nowej inwestycji:

·w części inwestycji służącej bezpośrednio procesowi produkcji i świadczenia usług, tj. (...) jest prawidłowe,

·w pozostałej części, jako wydatki na potrzeby administracyjno-biurowe jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; Dz. U. z 2024, poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Według art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 18 ze zm.):

Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.

Stosownie do zapisu art. 4 § 1 pkt 1 ww. Kodeksu spółek handlowych:

Użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 22 ww. Kodeksu spółek handlowych:

Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki jawnej osób fizycznych, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka, tylko poszczególni wspólnicy. Zatem na nich, a nie na spółce ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dochody spółek niebędących osobami prawnymi nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników takiej spółki.

Jeżeli wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osobą prawną są przychodami i kosztami wspólnika, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału. Jeżeli spółka ta prowadzi działalność gospodarczą, to przychody z udziału w takiej spółce stanowią przychody wspólnika będącego osobą fizyczną ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zasady wynikające z przepisu art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się również do zwolnień, o których mowa w art. 21 ustawy.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak stanowi art. 21 ust. 5a ww. ustawy:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, koszty kwalifikowane nowej inwestycji - poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu to:

a)koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b)dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o WNI:

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 4 ustawy o WNI:

Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z art. 17 ww. ustawy:

1.Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.

2.Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

1)zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

2)rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

3)nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 22, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

2a. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla albo zmienia decyzję o wsparciu, jeżeli jest to konieczne ze względu na decyzję Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

3.Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu również na wniosek złożony przez przedsiębiorcę.

4.Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek przedsiębiorcy, może zmienić decyzję o wsparciu, przy czym zmiana nie może:

1)dotyczyć obniżenia poziomu zatrudnienia, określonego w decyzji o wsparciu w dniu jej wydania, o więcej niż 20%;

2)skutkować zwiększeniem maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, określonych w zmienianej decyzji o wsparciu.

5.Minister właściwy do spraw gospodarki stwierdza wygaśnięcie decyzji o wsparciu na wniosek przedsiębiorcy, który nie skorzystał z pomocy publicznej w ramach tej decyzji, albo przedsiębiorcy, który skorzystał z pomocy publicznej i spełnił wszystkie warunki określone w tej decyzji o wsparciu oraz warunki udzielania pomocy publicznej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

6.Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, przedsiębiorca dołącza oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy publicznej, na podstawie decyzji o wsparciu, której dotyczy wniosek, albo oświadczenie o zrealizowaniu warunków udzielania pomocy publicznej, o których mowa w ust. 5.

7.Oświadczenia, o których mowa w ust. 6, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu karnego oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne z prawdą”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 108.,dalej: „rozporządzenie o WNI”). Jak wynika z tego przepisu, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów;

Nie każdy koszt mieszczący się w katalogu kosztów kwalifikowanych może być uznany za kwalifikowany. Jeżeli realizowana inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, nie spełnia tym samym wymagań zawartych w definicji nowej inwestycji.

Również kosztem kwalifikowanym nie są wydatki związane z nabyciem posiadanych, przed wydaniem decyzji o wsparciu, aktywów, jeżeli nowa inwestycja realizowana jest z uwzględnieniem posiadanych przez podatnika aktywów w zakresie istnienia ścisłych powiązań istniejącej inwestycji i nowej inwestycji.

Uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa, w sposób konkretyzujący nową inwestycję.

Analizując powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że określają one następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z nabyciem środków trwałych zakwalifikować do objęcia pomocą:

·wydatek ten musi:

stanowić koszty nowej inwestycji,

zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,

być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,

·środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W objaśnieniach podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowej inwestycji wskazano, że nowa inwestycja związana z założeniem nowego przedsiębiorstwa prowadzi do utworzenia nowego przedsiębiorstwa lub zakładu, w rozumieniu rozporządzenia UE, niezależnego od pozostałej części działalności podatnika. Warunkiem uznania tego typu nowej inwestycji jest niezależność nowego przedsiębiorstwa (zakładu), jego samodzielność oraz odrębność od pozostałej części działalności gospodarczej.

W opisie sprawy podał Pan, że w ramach realizacji nowej inwestycji Spółka Jawna, w której jest Pan wspólnikiem, nabyła nieruchomość wraz budynkiem biurowym i magazynowy. Wskazał Pan, że część biurowa obejmuje część socjalną wykorzystywaną przez wszystkich pracowników, zarówno pracowników produkcyjnych, jak również pracowników magazynowych. W tej części znajdują się pomieszczenia dla kierownika zakładu jak również dla pracowników zatrudnionych na późniejszym etapie rozwoju przedsiębiorstwa, związanych z wdrożeniem nowych procesów zgodnych z decyzją o wsparciu. Część biurowa to również pomieszczenia spotkań z klientami oraz pomieszczenia dla wspólników przedsiębiorstwa.

W przykładzie nr 3 ww. Objaśnień podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. wskazano, że inwestycja w budynek o charakterze administracyjnym nie spełnia definicji nowej inwestycji, określonej w art. 2 pkt 1 ustawy o WNI. Zaplecze administracyjno-biurowe każdego przedsiębiorstwa służy innym celom niż właściwy proces produkcji w przedsiębiorstwie.

Ponadto w przykładzie nr 11 ww. Objaśnień podatkowych podano, że:

Uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na działalność produkcyjną przedsiębiorstwa. Za koszty kwalifikowane należy uznać koszty poniesione w związku z uruchomieniem nowych linii produkcyjnych w dotychczas zajmowanym budynku administracyjnym, co jest równoznaczne ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa. Nie można uznać kosztów wybudowania nowego budynku administracyjnego jako kosztów kwalifikowanych, gdyż ta inwestycja nie przyczynia się do wzrostu zdolności produkcyjnych.

Jeżeli w ramach nowej inwestycji Spółka Jawna poniosła wydatek, który służy innym celom niż właściwy proces produkcji, wydatek taki nie może zostać ujęty jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji, gdyż nie spełnia definicji nowej inwestycji.

Wydatek poniesiony na nabycie nieruchomości wraz budynkiem biurowym i magazynowym, w części inwestycji służącej bezpośrednio procesowi produkcji i świadczeniu usług, tj. (...).

Natomiast wydatek poniesiony na nabycie nieruchomości wraz budynkiem biurowym i magazynowym w pozostałej części - na potrzeby administracyjno-biurowe - nie sposób uznać za koszt kwalifikowany.

Należy podkreślić, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki na zakup nieruchomości wraz budynkiem biurowym i magazynowym w części, w jakiej nieruchomość nie jest związana z częścią produkcyjną i usługową, nie mogą stanowić kosztów kwalifikowanych. Wydatki te w istocie pozostają bez wpływu na proces produkcji nowej inwestycji. Pomieszczenia te służą innym celom niż właściwy proces produkcji w Spółce.

Wobec powyższego Pana stanowisko w zakresie uznania wydatków na nabycie nieruchomości wraz budynkiem biurowym i magazynowym za koszty kwalifikowane nowej inwestycji:

·w części inwestycji służącej bezpośrednio procesowi produkcji i świadczenia usług, tj. (...) uznaję za prawidłowe,

·w pozostałej części, jako wydatki na potrzeby administracyjno-biurowe uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ta interpretacja nie rozstrzyga kwestii spełnienia wymogów wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, która była zweryfikowana w trakcie postępowania prowadzonego przez Ministra Rozwoju i Technologii i nie podlega mojej ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.