Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.184.2025.2.JK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 19 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 24 marca 2025 r. (wpływ 24 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni zwraca się z uprzejmą prośbą o indywidualną interpretację przepisów dotyczących dofinansowania do termomodernizacji w związku z poniesionymi przez nią wydatkami na remont mieszkania o powierzchni (...) m2, znajdującego się w budynku wielorodzinnym.

W 2022 roku Zainteresowana zakupiła mieszkanie w budynku wielorodzinnym, w którym znajduje się pięć lokali mieszkalnych. Mieszkanie było w stanie deweloperskim oraz surowym zamkniętym ((...)), co oznaczało konieczność przeprowadzenia kompleksowego remontu, obejmującego m.in.: zakup nowego pieca gazowego, instalację ogrzewania podłogowego gazowego, montaż instalacji fotowoltaicznej, pełną termomodernizację mieszkania, w tym ocieplenie podłóg oraz ścian, wymianę stolarki drzwiowej oraz poprawę okiennej w celu poprawy efektywności energetycznej.

Remont został przeprowadzony w latach 2022–2024 i wymagał poniesienia znaczących nakładów finansowych. Podczas prowadzonej korespondencji z Panią z Urzędu, Wnioskodawczyni uzyskała informację, iż jej mieszkanie nie kwalifikuje się do dofinansowania, ponieważ znajduje się w budynku wielorodzinnym. Tymczasem osoby posiadające domy jednorodzinne mogą uzyskać takie wsparcie, mimo że nakłady finansowe oraz zakres prac w przypadku Zainteresowanej są identyczne jak w domach jednorodzinnych.

Wnioskodawczyni uważa, że takie rozróżnienie jest nieuzasadnione i sprzeczne z zasadami sprawiedliwości społecznej oraz celami, jakie przyświecają dofinansowaniu termomodernizacji, tj. poprawie efektywności energetycznej budynków mieszkalnych. W sytuacji Zainteresowanej: mieszkanie spełnia funkcję domu jednorodzinnego – powierzchnia lokalu ((...) m2) jest porównywalna z wieloma domami jednorodzinnymi, a przeprowadzona termomodernizacja obejmuje wszystkie kluczowe elementy wspierane w ramach dofinansowania. Cel termomodernizacji został spełniony – prace, które wykonano, wpisują się w ideę poprawy efektywności energetycznej, redukcji emisji CO2 oraz zmniejszenia zużycia energii. Brak wsparcia dla takiego przypadku prowadzi do nierównego traktowania – budynek wielorodzinny w przypadku Wnioskodawczyni nie oznacza wielolokalowego bloku mieszkalnego, lecz funkcjonuje na zasadach zbliżonych do domu jednorodzinnego. Tylko klasyfikacja budowlana sprawia, że nie można otrzymać dofinansowania. Przyjęcie wniosku Zainteresowanej mogłoby stanowić pozytywny precedens dla osób znajdujących się w podobnej sytuacji, co sprzyjałoby sprawiedliwości w przyznawaniu środków na termomodernizację. Podstawa prawna – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., w sprawie wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług, których zakup uprawnia do ulgi, moje wydatki są kwalifikowane do dofinansowania, gdyż dotyczą modernizacji źródeł ciepła oraz instalacji odnawialnych źródeł energii. Równość obywateli wobec prawa – zgodnie z art. 32 Konstytucji RP, wszyscy obywatele są równi wobec prawa. Ograniczenie dostępu do dofinansowania dla właścicieli lokali w budynkach wielorodzinnych, mimo że spełniają oni te same kryteria techniczne co właściciele domów jednorodzinnych, jest nieuzasadnione i prowadzi do nierównego traktowania.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni wnosi o ponowną analizę wniosku i uwzględnienie mieszkania jako lokalu kwalifikującego się do dofinansowania w ramach programu termomodernizacji i wydanie indywidualnej interpretacji przepisów wskazującej, czy w świetle przedstawionych argumentów istnieje możliwość uzyskania dofinansowania.

Pytanie

Czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, w szczególności art. 26h ustawy o PIT oraz Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na poniesione wydatki związane z modernizacją lokalu mieszkalnego wielkości domu jednorodzinnego, ale znajdującego się w budynku wielorodzinnym?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, w szczególności art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., jest Pani uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w związku z poniesionymi wydatkami na modernizację mojego lokalu mieszkalnego.

Lokal Wnioskodawczyni, choć formalnie zlokalizowany w budynku wielorodzinnym, spełnia funkcjonalnie wszystkie cechy budynku jednorodzinnego – posiada dużą powierzchnię ((...) m2), jest samodzielny, znajduje się w budynku zamieszkiwanym przez zaledwie 5 rodzin i stanowi niezależną jednostkę funkcjonalno-użytkową.

Wszystkie wydatki zostały poniesione wyłącznie przez Zainteresowaną, jako właścicielkę, i dotyczą wyłącznie jej lokalu.

Zgodnie z:

  • art. 26h ustawy o PIT, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
  • § 1 Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r., wydatki kwalifikowane obejmują te, które Zainteresowana poniosła,
  • art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, definicja budynku mieszkalnego jednorodzinnego dopuszcza lokal z wydzieleniem max. 2 mieszkań.

W literaturze prawnopodatkowej oraz interpretacjach indywidualnych wielokrotnie podnoszono, że kluczowe znaczenie ma faktyczne spełnienie celów ulgi termomodernizacyjnej, tj. realna poprawa efektywności energetycznej, a nie wyłącznie klasyfikacja budynku jako „jednorodzinny” lub „wielorodzinny”.

W przypadku Wnioskodawczyni:

  • inwestycja została w całości udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na nią,
  • była przeprowadzona zgodnie z celem wskazanym w art. 26h (zmniejszenie zużycia energii, poprawa efektywności energetycznej),
  • została sfinansowana ze środków własnych,
  • dotyczy wyłącznie lokalu Zainteresowanej, który funkcjonuje analogicznie jak dom jednorodzinny.

Ponadto należy zauważyć, że literalne i nadmiernie formalne traktowanie wyłącznie nazwy „budynek wielorodzinny” mogłoby prowadzić do nierówności w traktowaniu podatników, co pozostaje w sprzeczności z art. 32 Konstytucji RP – zasadą równości wobec prawa.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni wskazuje także, że brak możliwości skorzystania z ulgi przez osoby posiadające lokale o powierzchni, zakresie prac i przeznaczeniu tożsamym z domami jednorodzinnymi nie realizuje celów ustawodawcy zawartych w art. 26h ust. 1 ustawy o PIT, tj. promowania i wspierania inwestycji termomodernizacyjnych mających wpływ na środowisko i efektywność energetyczną budynków mieszkalnych.

W związku z powyższym Zainteresowana wnosi o potwierdzenie, że w przedstawionym stanie faktycznym ma prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o PIT oraz Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11) pompa ciepła wraz z osprzętem,

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2) wykonanie analizy termograficznej budynku,

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10) montaż pompy ciepła,

11) montaż kolektora słonecznego,

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13) montaż instalacji fotowoltaicznej,

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pani właścicielem mieszkania w budynku wielorodzinnym, w którym znajduje się pięć lokali mieszkalnych. W latach 2022-2024 przeprowadziła Pani termomodernizację lokalu.

W przedmiotowej sprawie powzięła Pani wątpliwość czy w zaistniałej sytuacji przysługuje Pani możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ww. ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów stwierdzam, że prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej obejmuje wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wyłącznie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, czyli w budynku wolno stojącym albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

W budynku, o którym mowa we wniosku znajduje się w sumie pięć lokali mieszkalnych, co oznacza, że nie jest Pani właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Podsumowując, z uwagi na powyższą przyczynę nie przysługuje Pani prawo odliczenia poniesionych przez Panią wydatków, o których mowa we wniosku, w ramach omawianej ulgi termomodernizacyjnej, bowiem jednym z niezbędnych warunków skorzystania z tej ulgi jest posiadanie tytułu własności do budynku jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Nieuprawnione jest więc rozszerzanie prawa do tej ulgi w stosunku do nieruchomości, które nie wypełniają warunków wskazanych w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym – jak powszechnie przyjmuje się w orzecznictwie – wykładnia przepisów regulujących ulgi podatkowe powinna być ścisła, a nie rozszerzająca, gdyż mogłaby doprowadzić do zastosowania ulg wobec osób, które zdaniem ustawodawcy nie spełniają ustanowionych przez niego warunków. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się jednolicie, że wszelkie przepisy regulujące ulgi podatkowe, stanowiące wyjątki od ww. zasady, należy interpretować ściśle, przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową (por. wyroki NSA: z 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 649/08; 24 września 2009 r., sygn. akt II FSK 650/08; 12 sierpnia 2011 r., sygn. akt II FSK 374/10; 28 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1781/10). Zatem skoro zgodnie z wykładnią językową ustawa pozwala na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane, to nieuprawnionym jest rozszerzanie prawa do ulgi na osoby będące właścicielami lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym nawet jeżeli spełniają pozostałe warunki uprawniające do skorzystania z omawianej ulgi.

Końcowo należy wskazać, że rolą organu podatkowego wydającego interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego jest wykładnia przepisów w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w kontekście zadanego przez Panią pytania podatkowego, nie zaś ocena racjonalności skonstruowania (objęcia ulgą podatkową określonych kategorii podmiotów czy przedmiotów) konkretnych przepisów podatkowych przez legislatora podatkowego. W konsekwencji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie ma możliwości odniesienia się do Pani dywagacji odnośnie celu jaki przyświecał ustawodawcy objęcia ulgą właścicieli/współwłaścicieli budynków jednorodzinnych a wykluczenia z tej ulgi właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych i czy był to cel zamierzony.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczam, że brak możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej oparty został wyłącznie na fakcie, że lokal, którego dotyczy przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie stanowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Zatem, skoro jeden z podstawowych warunków możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej nie został zachowany, organ nie dokonał analizy pozostałych warunków jakie należy spełnić, aby móc ubiegać się o możliwość skorzystania z tej ulgi.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.