
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 27 lutego 2025 r. (wpływ 7 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 05.02.2024 zgłasza Pan biuru rachunkowemu rozliczającemu Pana działalność gospodarczą chęć zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy. Biuro nie informuje Pana o konieczności zgłoszenia tego faktu do Urzędu Skarbowego. Nieświadomy, uznaje więc Pan, że zgłoszenie wykonał Pan poprawnie, informując Pana biuro rachunkowe w terminie. Następnie w dniu 14.02.2024 otrzymuje Pan maila od biura rachunkowego, w którym informują Pana o konieczności zapłaty zaliczek na podatek dochodowy z błędnym symbolem formularza PIT-5. Z takim też symbolem wykonuje Pan przelew. Natomiast kwota tych zaliczek obliczona jest i zapłacona wg zasad podatku liniowego (19%). Wszystkie kolejne maile od biura rachunkowego w 2024 roku zawierają już poprawny symbol formularza PIT-5L i z takim symbolem zlecane są już kolejne przelewy.
Jest Pan przedsiębiorcą od 2021 roku i zawsze rozliczał się Pan na zasadach ogólnych, w 2024 roku po raz pierwszy chciał Pan skorzystać z podatku liniowego. Zawierzył Pan profesjonalizmowi biura księgowego rozliczającego Pana działalność gospodarczą. Nie był Pan świadom, że przelew podatkowy powinien być wykonany z symbolem PIT-5L zamiast PIT-5 jak dotychczas. Błąd polega na braku jednej literki w symbolu formularza, natomiast stawka zapłaconego podatku została prawidłowo przyjęta jako 19%, co stanowi oświadczenie woli, zgodnie z którym chciał Pan rozliczać Pana działalność gospodarczą w roku 2024 na zasadach podatku liniowego. Po uzyskaniu informacji z Urzędu Skarbowego w sprawie wątpliwości co do formy opodatkowania Pana działalności, niezwłocznie dokonał Pan formalnej zmiany formy opodatkowania poprzez CEIDG z datą wprowadzenia zmiany na 01.01.2024.
Uzupełnienie wniosku
Czy złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego w 2024 r.; jeśli tak – proszę podać datę (dd-mm-rrrr) złożenia tego oświadczenia?
Złożył Pan niezwłocznie po tym, jak dowiedział się Pan o wątpliwościach Urzędu Skarbowego w sprawie wyboru formy opodatkowania. Data złożenia wniosku 12-12-2024.
W którym miesiącu uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r.?
W miesiącu styczniu.
Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonał Pan wpłaty przelewem zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym w 2024 r. uzyskał Pan pierwszy przychód?
20-02-2024
Czy to w tym przelewie wskazany był symbol formularza PIT-5?
Tak, w tym przelewie wskazany był symbol formularza PIT-5.
Pytanie
Czy z uwagi na powyższe można uznać, że dopełnił Pan w terminie obowiązku zgłoszenia wyboru formy opodatkowania i może Pan rozliczyć Pana działalność gospodarczą na zasadach podatku liniowego w 2024 roku?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt II FSK 710/21) uważa Pan, że stawka 19% zapłaconej zaliczki na podatek dochodowy za 01/2024 jednoznacznie określa Pana wolę wyboru podatku liniowego jako formy opodatkowania Pana działalności w 2024 roku. Potwierdzają to również pozostałe 11 przelewów z zaliczkami na podatek dochodowy w roku 2024.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z art. 9 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie podatku liniowego.
Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że 5 lutego 2024 r. zgłosił Pan biuru rachunkowemu rozliczającemu Pana działalność gospodarczą chęć zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy. Biuro nie informuje Pana o konieczności zgłoszenia tego faktu do Urzędu Skarbowego. Nieświadomy, uznaje więc Pan, że zgłoszenie wykonał Pan poprawnie, informując Pana biuro rachunkowe w terminie. Następnie 14 lutego 2024 r. otrzymuje Pan maila od biura rachunkowego informującego o konieczności zapłaty zaliczek na podatek dochodowy z błędnym symbolem formularza PIT-5. Z takim też symbolem wykonuje Pan przelew. Natomiast kwota tych zaliczek obliczona jest i zapłacona wg zasad podatku liniowego (19%). Wszystkie kolejne przelewy w 2024 roku zawierają już poprawny symbol formularza PIT-5L i z takim symbolem są zlecane. Z uzupełnienia do wniosku wynika, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskał Pan w styczniu, wpłaty przelewem zaliczki na podatek dochodowy za styczeń dokonał Pan 20 lutego 2024 r. – w przelewie tym wskazany był symbol formularza PIT-5. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego w 2024 r. złożył Pan 12 grudnia 2024 r.
Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2024 otrzymał Pan w styczniu 2024 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinna nastąpić w terminie do 20 lutego 2024 r. Dokonał Pan pierwszej wpłaty zaliczki 20 lutego 2024 r., jednak identyfikator, jaki został przez Pana wpisany w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy tej wpłacie to PIT-5, który to skrót oznacza podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Tym samym nie złożył Pan skutecznie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym. W konsekwencji uzyskiwane przez Pana przychody w 2024 r. nie mogły być opodatkowane podatkiem liniowym.
Podsumowanie: nie można stwierdzić, że dopełnił Pan w terminie obowiązku zgłoszenia wyboru formy opodatkowania i nie może Pan rozliczyć w 2024 r. Pana działalności gospodarczej na zasadach podatku liniowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionej przez Pana kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że – moim zdaniem – teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.