
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 8 stycznia 2025 r. (data wpływu 8 stycznia 2025 r.), pismem z 25 lutego 2025 r. (data wpływu 25 lutego 2025 r.) i pismem z 5 marca 2025 r. (data wpływu 5 marca 2025 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest pracownikiem spółki A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: Spółka). Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, tj. posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a Ustawy PIT. Wnioskodawczyni będzie uczestniczyć w planie zakupu akcji pracowniczych (dalej: „Plan”).
Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) w Polsce. Jedynym wspólnikiem Spółki jest B. GmbH z siedzibą w Szwajcarii, której jedynym wspólnikiem jest C. Inc. z siedzibą w USA. Z kolei jedynym wspólnikiem C. jest D. z siedzibą w USA (dalej: Spółka Matka).
Spółka Matka jest uprawniona do emisji akcji zwykłych oraz akcji uprzywilejowanych.
Spółka Matka opracowała plan zakupu akcji pracowniczych (dalej: Plan). Do udziału w Planie uprawnieni są pracownicy Spółki Matki oraz pracownicy niektórych spółek zależnych, w tym pracownicy Spółki, spełniający warunki określone w dokumencie określającym zasady Planu. Plan został przyjęty przez Zarząd Spółki Matki, pod warunkiem uzyskania zgody akcjonariuszy. W razie braku zgody akcjonariuszy, Plan nie wszedłby w życie. Zgoda została udzielona na zgromadzeniu akcjonariuszy [ang. annual meeting of shareholders] Spółki Matki.
Obecnie obowiązuje zmieniona wersja Planu, która również została zatwierdzona przez akcjonariuszy Spółki Matki.
Zgodnie z zapisami dokumentu określającego zasady Planu, celem Planu jest m.in. pomoc pracownikom w zapewnieniu im bezpieczeństwa na przyszłość oraz zachęcanie ich do pozostania w zatrudnieniu w grupie kapitałowej.
Akcje zwykłe Spółki Matki objęte Planem są instrumentem podlegającym rejestracji przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd [ang. the United States Securities and Exchange Commission] na podstawie ustawy o papierach wartościowych z 1933 r. [ang. the Securities Act of 1933].
Planem administruje powołany przez Zarząd Spółki Matki komitet lub powołane do tego osoby fizyczne.
O wprowadzeniu Planu w danym kraju decyduje Zarząd Spółki Matki.
Zarząd Spółki Matki planuje wprowadzenie Planu także w Polsce, m.in. w odniesieniu do uprawnionych pracowników Spółki. W celu ułatwienia uzyskania przez pracowników w Polsce praw wynikających z Planu, Spółka Matka wprowadzi tzw. sub-Plan, tj. zasady odnoszące się do funkcjonowania Planu w Polsce, m.in. w zakresie dokonywania potrąceń z wynagrodzenia zgodnie z zasadami prawa pracy. Sub-Plan jest częścią Planu Plan będzie umożliwiał uprawnionym pracownikom Spółki otrzymanie opcji, tj. prawa do nabycia akcji zwykłych Spółki Matki zgodnie z zasadami Planu podczas okresu ofertowego. Opcja pozwala na nabycie akcji zwykłych Spółki Matki ze środków pochodzących z kwot pobieranych na ten cel z wynagrodzenia tych pracowników. Kwoty te będą pobierane za zgodą pracowników, zgodnie z przepisami prawa pracy i stosownie do określonych w tym zakresie przez poszczególnych prawników preferencji, w ramach limitu wynoszącego co do zasady od 1% do 10% wynagrodzenia brutto danego pracownika.
Udział w Planie jest dobrowolny. Po przystąpieniu do Planu uczestnik może również wycofać się z dalszego w nim udziału na zasadach określonych w dokumencie Planu.
Opcja przyznawana jest uczestnikowi Planu w dniu przyznania (tj. w pierwszym dniu roboczym okresu ofertowego).
Co do zasady, liczba akcji zwykłych objętych opcją zostaje określona poprzez: (i) podzielenie zakumulowanych kwot pobranych z wynagrodzenia uczestnika Planu przed dniem wykonania (tj. ostatnim dniem roboczym okresu ofertowego) zaewidencjonowanych na indywidualnym rachunku księgowym danego uczestnika, na dzień wykonania, przez (ii) odpowiednią cenę opcji (zdefiniowaną w dokumencie Planu jako cena akcji zwykłej), z zastrzeżeniem jednak, że maksymalna liczba akcji zwykłych, które mogą zostać nabyte przez uczestnika w okresie ofertowym jest określana poprzez podzielenie takiego salda indywidualnego rachunku księgowego danego uczestnika w dniu wykonania przez 85% godziwej wartości rynkowej akcji w dniu przyznania.
Administrator Planu jest uprawniony, w odniesieniu do przyszłych okresów ofertowych, zmniejszyć lub zwiększyć, według własnego uznania, maksymalną liczbę akcji zwykłych, którą uczestnik może nabyć podczas takich przyszłych okresów ofertowych.
Cena opcji za jedną akcję zwykłą, płatna przez uczestnika Planu w wykonaniu opcji w dniu wykonania dla okresu ofertowego wynosi 85% (lub inną wyższą wartość określoną przez administratora Planu) godziwej wartości rynkowej akcji w dniu wykonania (przysługująca uczestnikom zgodnie z Planem obniżka ceny zakupu w stosunku do godziwej wartości rynkowej akcji wynosi więc maksymalnie 15%). Zasady Planu określają szczegółowo sposób ustalania godziwej wartości rynkowej akcji.
Z zastrzeżeniem ograniczeń co do liczby akcji objętych opcją, wskazanych powyżej, uznaje się, że w dniu wykonania dla danego okresu ofertowego automatycznie, bez żadnego dodatkowego działania ze strony uczestnika (tj. pracownika który uprzednio wyraził w określony w Planie sposób są wolę udział w Planie w odniesieniu do danego okresu ofertowego), uczestnik wykonuje opcję zakupu za obowiązującą cenę opcji największej liczby akcji zwykłych, które mogły zostać zakupione za kwotę zgromadzoną na rachunku uczestnika. W ramach realizacji praw przyznanych na podstawie Planu nie będą emitowane akcje ułamkowe. Wszelkie saldo pozostałe na rachunku uczestnika (po skorzystaniu z opcji) na datę wykonania zostanie zwrócone uczestnikowi w formie jednorazowej płatności gotówkowej, bez odsetek.
Tak więc w chwili pobierania z wynagrodzenia pracownika kwot tytułem uczestnictwa w Planie nie jest jeszcze wiadome, ile akcji zostanie za tę kwotę nabytych.
Każda opcja wygasa w dniu wykonania dla danego okresu ofertowego, niezwłocznie po automatycznym wykonaniu opcji, chyba że taka opcja wygasa wcześniej w przypadkach określonych w Planie (np. w razie wycofania się pracownika z udziału w Planie).
Akcje Spółki Matki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w (…).
Dla każdego uczestnika Planu prowadzony jest indywidualny rachunek (tj. konto księgowe założone i prowadzone przez Spółkę Matkę lub Spółkę w imieniu każdego uczestnika).
Opcje przyznane zgodnie z Planem nie podlegają przeniesieniu w inny sposób niż na mocy testamentu lub przepisów dotyczących dziedziczenia, zaś w okresie życia uczestnika podlegają wykonaniu wyłącznie przez tego uczestnika. Zgodnie z zasadami Planu, opcje ani prawo do opcji nie mogą być użyte do spłaty jakichkolwiek długów lub zobowiązań uczestnika Planu lub jego następców prawnych, nie podlegają również obciążeniu ani rozporządzeniu w jakikolwiek sposób, a wszelkie próby zbycia opcji nie będą miały skutku.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Spółka Matka z siedzibą w USA, tworząca Plan zakupu akcji pracowniczych, tj. spółka pod firmą D., jest spółką akcyjną (ang. corporation) prawa Stanu (…), Stany Zjednoczone. Akcje zwykłe Spółki Matki objęte Planem są instrumentem podlegającym rejestracji przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd [ang. the United States Securities and Exchange Commission] na podstawie ustawy o papierach wartościowych z 1933 r. [ang. the Securities Act of 1933]. Akcje Spółki Matki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w (…).
Przesądzenie, czy spółka matka jest jednostką dominującą w rozumieniu ustawy o rachunkowości wymaga dokonania wykładni prawa oraz jego subsumpcji do opisanego we wniosku stanu faktycznego. Oznacza to, że zagadnienie to powinno zostać rozstrzygnięte przez Organ w wydanej interpretacji, nie zaś przez Wnioskodawczynię. Raz jeszcze zatem Wnioskodawczyni podkreśla, że spółka pod firmą D. jest jedynym udziałowcem, która z kolei jest jedynym udziałowcem B. będącej jedynym udziałowcem A. Sp. z o.o., co oznacza że Spółka Matka posiada - w sposób pośredni - 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki, co obrazuje poniższy schemat:
D., USA
ß
C., USA
ß
B., Switzerland
ß
A.sp. z o.o, Poland
Wobec powyższego należy wskazać, że Spółka Matka jest jednostką dominującą w stosunku do Spółki tj. A. sp. z o.o. w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.
W pierwotnej wersji plan został przyjęty (ang. approved) przez Zarząd Spółki Matki 22 lutego 2022 r., pod warunkiem uzyskania zgody akcjonariuszy. W razie braku zgody akcjonariuszy, plan nie wszedłby w życie. Zgoda została udzielona na rocznym zgromadzeniu akcjonariuszy [ang. annual meeting of shareholders] Spółki Matki w dniu 18 maja 2022 r. Plan w pierwotnym brzmieniu obejmował tylko pracowników krajowych spółek zależnych (…). Zarząd Spółki Matki uznał, że w najlepszym interesie Spółki Matki jest, aby rozszerzyć działanie planu na pracowników spółek zależnych (…) poza USA.
W związku z tym Zarząd Spółki Matki przyjął (ang. approved) w dniu 31 marca 2023 roku, pod warunkiem uzyskania zgody akcjonariuszy, zmieniony i ujednolicony plan, aby zwiększyć liczbę akcji uprawnionych do emisji w ramach Planu oraz umożliwić pracownikom wyznaczonych spółek zależnych (…), w tym spółek zależnych spoza USA, uczestniczyć w Planie. W ten sposób powstał „Zmieniony i Przekształcony Plan Zakupu Akcji Pracowniczych D.” [ang. (…)] stanowiący Plan, o którym mowa w przedmiotowym wniosku o interpretację. Na rocznym zgromadzeniu akcjonariuszy [ang. annual meeting of shareholders] Spółki Matki 18 maja 2023 r Plan został ostatecznie zaakceptowany przez akcjonariuszy Spółki Matki i na tej podstawie wszedł w życie.
Plan w obecnie obowiązującym brzmieniu („Zmieniony i Przekształcony Plan Zakupu Akcji Pracowniczych D.” [ang. (…)]) wszedł w życie na podstawie uchwały podjętej na rocznym zgromadzeniu akcjonariuszy [ang. annual meeting of shareholders] Spółki Matki w dniu 18 maja 2023 r., z którego przebiegu sporządzony został protokół a szczegółowe wyniki głosowania i treść podjętych decyzji dodatkowo przesłane zostały na stosownym formularzu FORM 8-K do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (eng. Securities and Exchange Commission).
Treść Planu została opracowana i przyjęta w dniu 31 marca 2023 r. przez Zarząd Spółki Matki, lecz Plan wchodził w życie wyłącznie pod warunkiem uzyskania zgody akcjonariuszy. Plan wszedł w życie na podstawie uchwały rocznego zgromadzenia akcjonariuszy [ang. annual meeting of shareholders] Spółki Matki z dniu 18 maja 2023 r.
Sub-Plan nie jest samodzielnym planem zakupu akcji pracowniczych, stanowi on jedynie dokument, który Administrator Planu w ramach delegowanego na niego uprawnienia (zgodnie z Punktem 7.1(d) Planu), może przygotować w celu m.in. zapewnienia zgodności postanowień Planu z przepisami lokalnymi w danej jurysdykcji. Administrator Planu, korzystając z udzielonego mu upoważnienia (zgodnie z Punktem 7.1(d) Planu i w jego granicach), sporządził tzw. Sub-Plan dotyczący zasad odnoszących się do funkcjonowania Planu w Polsce, m.in. w zakresie dokonywania potrąceń z wynagrodzenia zgodnie z zasadami prawa pracy. Sub-Plan jest integralną częścią Planu.
Przesądzenie, czy opcja stanowi pochodny instrument finansowy czy też inne prawo majątkowe wymaga dokonania wykładni prawa oraz jego subsumpcji do opisanego we wniosku stanu faktycznego. Oznacza to, że zagadnienie to powinno zostać rozstrzygnięte przez Organ w wydanej interpretacji, nie zaś przez Wnioskodawczynię.
Wnioskodawczyni wskazuje jednak, że opcja stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jest wskazana w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi - jako opcja której instrumentem bazowym jest papier wartościowy, która jest wykonywana przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.
Opcje przyznawane na podstawie Planu spełniają cechy pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w przepisach zacytowanych powyżej, ponieważ:
- przyznanie opcji nie uprawnia do wykonywania praw udziałowych w Spółce Matce, tj. m.in. prawa do dywidendy czy prawa głosu - z samego przyznania opcji nie wynikają dla uczestników jakiekolwiek konkretne, miarodajne korzyści;
- na moment przyznania opcji określenie ich wartości rynkowej nie jest możliwe w związku z brakiem rynku umożliwiającego swobodny obrót takimi opcjami;
- co do zasady opcje mogą być zrealizowane jedynie w ramach okresów ofertowych i w ramach limitów liczby akcji objętych opcją zgodnie z zasadami Planu;
- do wykonania praw z opcji może dojść pod warunkiem zapłaty ceny, która zostaje pobrana z wynagrodzenia za pracę uczestnika;
- wartość opcji zależy od wartości akcji w dniu wykonania;
- opcje nie mogą zostać wykonane przez jakąkolwiek inną osobę niż uczestnik Planu, a prawa z opcji nie mogą zostać przeniesione, scedowane na jakąkolwiek inną osobę ani nie może zostać na nich ustanowione jakiekolwiek obciążenie lub inne zabezpieczenie (z wyjątkiem dziedziczenia);
- opcje podlegają wygaśnięciu w sytuacjach określonych w dokumencie Planu.
Na moment przyznania opcji określenie ich wartości rynkowej nie jest możliwe w związku z brakiem rynku umożliwiającego swobodny obrót takimi opcjami.
Samo przyznanie opcji nie wiąże się po stronie Wnioskodawczyni z obowiązkiem zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia. Z kolei realizacja praw wynikających z opcji wymaga uiszczenia ceny zakupu akcji, która jest pobierana z wynagrodzenia za pracę Wnioskodawczyni.
Na moment otrzymania opcji Wnioskodawczyni nie przysługują prawa akcjonariusza w Spółce Matce ani Spółce, w tym także prawo do dywidendy.
Wnioskodawczyni na dzień przyznania opcji będzie posiadała akcje Spółki Matki nabyte w przeszłości. Nabycie tych akcji nie było jednak związane z uczestnictwem w Planie.
Samo przyznanie opcji nie uprawnia do wykonywania praw udziałowych w Spółce Matce, tj. m.in. prawa do dywidendy czy prawa głosu, albowiem z samego przyznania opcji nie wynikają dla uczestników jakiekolwiek konkretne, miarodajne korzyści. Akcje są przydzielane uczestnikom dopiero w wyniku realizacji opcji, zgodnie z warunkami Planu.
Wnioskodawczyni wskazuje, że pytanie Organu jest niejasne, gdyż nie jest możliwe określenie, co Organ rozumie pod pojęciem „gratyfikacji za świadczoną pracę”. Wnioskodawczyni wskazuje, że uczestnictwo w Planie jest formą wynagradzania, lecz nie jest powiązane z wykonaniem określonych czynności pracowniczych, lecz z pozostaniem w zatrudnieniu w Spółce lub innej spółce z grupy (…).
Fakt pozostawania w zatrudnieniu w Spółce Matce lub jednej ze spółek zależnych, która została wyznaczona jako uprawniona do uczestnictwa w Planie jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w Planie. Pracownicy są uprawnieni do uczestnictwa w Planie, jeśli:
- dany pracownik jest pracownikiem Spółki Matki lub którejkolwiek z jej spółek zależnych, która została wyznaczona jako uprawniona do uczestnictwa w Planie; oraz
- dany pracownik, po otrzymaniu opcji w ramach Planu, nie będzie posiadał więcej niż 5% łącznej liczby głosów lub wartości wszystkich klas akcji Spółki Matki.
Dodatkowo Wnioskodawczyni wskazuje, że Komitet może wykluczyć z uczestnictwa w Planie następujących pracowników:
- Pewnych „wysoko wynagradzanych pracowników” Spółki Matki lub dowolnej wyznaczonej spółki zależnej, w tym pracowników podlegających wymogom ujawniania informacji Sekcji 16(a) Ustawy o giełdach (eng. Exchange Act) (którzy obecnie nie są uprawnieni do udziału w Planie);
- Pewnych pracowników, którzy są obywatelami lub rezydentami zagranicznej jurysdykcji; i/lub
- Dowolnych pracowników, którzy pracują w Spółce Matce lub w wyznaczonej spółce zależnej przez okres krótszy niż określony przez Komitet (taki okres nie może przekraczać dwóch lat).
Uczestnictwo w Planie jest zatem dodatkowym systemem wynagradzania, którego naczelnym celem jest zachęcenie pracowników do kontynuowania zatrudnienia w grupie kapitałowej.
Pytania
1)Czy Plan opisany we wniosku spełnia przesłanki uznania za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b pkt 2 Ustawy PIT, co oznacza, że Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z odroczenia momentu powstania przychodu podatkowego do dnia zbycia akcji przyznanych na podstawie Planu zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy PIT?
2)Czy przychód uzyskany ze sprzedaży akcji należy zaliczyć do źródła kapitały pieniężne zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy PIT?
3)Czy dochód stanowiący nadwyżkę ceny sprzedaży akcji ponad cenę zakupu akcji przyznanych na podstawie Planu podlega opodatkowaniu według stawki 19% zgodnie z art. 30b ust.1 pkt 2 w zw. z art. 24 ust. 11a Ustawy PIT?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni Plan opisany we wniosku spełnia przesłanki uznania za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b pkt 2 Ustawy PIT, co w konsekwencji oznacza, że Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z odroczenia momentu powstania przychodu podatkowego do dnia zbycia akcji przyznanych na podstawie Planu zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy PIT. W tym miejscu należy wskazać, że przepisy Ustawy PIT w szczególny sposób określają moment powstania przychodu z tytułu nabycia akcji otrzymanych przez podatnika w ramach programów spełniających kryteria określone w tej ustawie.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Stosownie do treści art. 24 ust. 11b Ustawy PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Z przywołanych powyżej regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu Ustawy PIT mamy do czynienia w przypadku, gdy:
1)jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną, będącą jednostką dominującą w stosunku do innej spółki;
2)podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście);
3)w wyniku programu podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej;
4)podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.
Wszystkie wymienione wyżej warunki zostaną w niniejszej sprawie spełnione, ponieważ:
1)Plan stanowi dodatkowy system wynagradzania pracowników grupy kapitałowej, do której należy Spółka,
2)Plan został zatwierdzony przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki Matki;
3)Spółka Matka jest jednostką dominującą w stosunku do Spółki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości, jako że jest jedynym udziałowcem C., która z kolei jest jedynym udziałowcem B. będącej jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, co oznacza że Spółka Matka posiada - w sposób pośredni - 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki;
4)Spółka Matka jest spółką akcyjną, której akcje są zarejestrowane przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
5)Wnioskodawczyni jest pracownikiem Spółki, a więc uzyskuje świadczenia i inne należności z tytułu określonego w art. 12 Ustawy PIT;
6)Wnioskodawczyni nabędzie akcje spółki mającej siedzibę w USA, a więc w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania;
7)W ramach Planu Wnioskodawczyni uzyskuje prawo do nabycia akcji Spółki Matki w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych.
Definicja pochodnych instrumentów finansowych jest zawarta w art. 5a pkt 13 Ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem: Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
W myśl przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722): instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:
c)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
d)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
f)niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
g)instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
h)kontrakty na różnicę.
W odniesieniu do akcji zwykłych objętych opcjami, uczestnik Planu nie będzie uznawany za akcjonariusza Spółki Matki i nie będą mu przysługiwały prawa i przywileje akcjonariusza dopóki akcje nie zostaną zdeponowane na wyznaczonych rachunku maklerskim po wykonaniu opcji przez uczestnika.
O ile administrator Planu nie ustali inaczej, akcje zwykłe nabyte w ramach Planu zapisane na dedykowanym dla Planu rachunku brokerskim nie mogą zostać przeniesione przez uczestnika na jego inny rachunek brokerski, aż do pierwszej rocznicy dnia wykonania, w którym te akcje zostały nabyte przez uczestnika. Niezależnie od powyższego, uczestnik Planu uprawniony jest po skutecznym nabyciu w ramach Planu akcji zwykłych, dokonać ich sprzedaży po obowiązującej cenie rynkowej (z zastrzeżeniem pewnych ograniczeń) w dowolnie wybranym momencie.
Uczestnictwo w Planie nie wynika z żadnych umów zawieranych pomiędzy Spółką, a Wnioskodawczynią, w szczególności nie wynika z umowy o pracę, jak również z przepisów prawa pracy obowiązujących w Spółce.
i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi: Ilekroć w ustawie jest mowa o instrumentach pochodnych - rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena lub wartość zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników, oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.
Z powyższych uregulowań można wywieść, że instrument pochodny to instrument finansowy, którego wartość zależy od wartości określonego instrumentu bazowego (podstawowego), np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu finansowego, wskaźnika finansowego itp. Nabywca pochodnego instrumentu finansowego jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś jego „wystawca” jest zobowiązany do realizacji zobowiązania w określonym terminie i na określonych warunkach, wyznaczanych w odniesieniu do wartości aktywów, na których oparty został pochodny instrument finansowy.
Ponadto rozporządzenie Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 277), w § 3 pkt 4 wskazuje cechy jakie powinien posiadać pochodny instrument finansowy. Z przepisu tego wynika, że:
Instrument pochodny to instrument finansowy, którego:
a)wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
b)nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
c)rozliczenie nastąpi w przyszłości.
Biorąc całokształt opisu sprawy, należy stwierdzić, że opcje przyznawane na podstawie Planu spełniają cechy pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w przepisach zacytowanych powyżej, ponieważ:
- przyznanie opcji nie uprawnia do wykonywania praw udziałowych w Spółce Matce, tj. m.in. prawa do dywidendy czy prawa głosu - z samego przyznania opcji nie wynikają dla uczestników jakiekolwiek konkretne, miarodajne korzyści;
- na moment przyznania opcji określenie ich wartości rynkowej nie jest możliwe w związku z brakiem rynku umożliwiającego swobodny obrót takimi opcjami;
- co do zasady opcje mogą być zrealizowane jedynie w ramach okresów ofertowych i w ramach limitów liczby akcji objętych opcją zgodnie z zasadami Planu;
- do wykonania praw z opcji może dojść pod warunkiem zapłaty ceny, która zostaje pobrana z wynagrodzenia za pracę uczestnika;
- wartość opcji zależy od wartości akcji w dniu wykonania;
- opcje nie mogą zostać wykonane przez jakąkolwiek inną osobę niż uczestnik Planu, a prawa z opcji nie mogą zostać przeniesione, scedowane na jakąkolwiek inną osobę ani nie może zostać na nich ustanowione jakiekolwiek obciążenie lub inne zabezpieczenie (z wyjątkiem dziedziczenia);
- opcje podlegają wygaśnięciu w sytuacjach określonych w dokumencie Planu.
Tym samym, Wnioskodawczyni może skorzystać z preferencji określonej w art. 24 ust. 11 Ustawy PIT, tj. wykazać dochód do opodatkowania dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji nabytych w ramach realizacji opcji na podstawie Planu, z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy PIT, tj. wydatków na nabycie tych akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11a Ustawy PIT.
Przychód z tego tytułu powinien zostać określony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) Ustawy PIT i zaliczony do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 7 (kapitały pieniężne) Ustawy PIT.
Właściwą stawką opodatkowania jest natomiast stawka 19% stosownie do art. art. 30b ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania, uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów (obejmujący m.in. kwestię uwzględniania kosztów uzyskania przychodów dla celów ustalenia dochodu z danego źródła przychodów).
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca m.in. wyodrębnił:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7).
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Stosownie bowiem do art. 24 ust. 11 analizowanej ustawy:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1) spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Na mocy art. 24 ust. 11a ustawy :
Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Powołane przepisy dotyczą „przesunięcia” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego (spełniającego warunki określone w tych przepisach) do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu.
W myśl art. 24 ust. 12a wskazanej ustawy:
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Jak bowiem wynika z opisu zdarzenia:
-Plan stanowi dodatkowy system wynagradzania pracowników grupy kapitałowej, do której należy Spółka,
-Plan został zatwierdzony przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki Matki;
-Spółka Matka jest jednostką dominującą w stosunku do Spółki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości;
-Spółka Matka jest spółką akcyjną, której akcje są zarejestrowane przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
-jest Pani pracownikiem Spółki, a więc uzyskuje świadczenia i inne należności z tytułu określonego w art. 12 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
-nabędzie Pani akcje spółki mającej siedzibę w USA, a więc w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania;
-W ramach Planu uzyskuje Pani prawo do nabycia akcji Spółki Matki w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych.
W opisanych okolicznościach faktycznych spełnione są przesłanki uznania opisanego we wniosku Programu Motywacyjnego za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b omawianej ustawy. W konsekwencji, na gruncie opisanego zdarzenia uznanie ustanowionego przez Spółkę Programu za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że - w drodze przywołanych przepisów - następuje „przesunięcie” momentu opodatkowania uzyskiwanych w ramach tego programu świadczeń do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych przez Uczestników Programu.
Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pani stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:
6) przychody z:
a) odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy:
Przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
W myśl art. 30b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
1. Od dochodów uzyskanych:
2) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),
- podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy:
2. Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:
4) różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c,
- osiągnięta w roku podatkowym.
Jak stanowi art. 30b ust. 5 ww. ustawy:
Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 pkt 1 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 omawianej ustawy:
W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:
Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.
Reasumując, przychód po Pani stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez Panią Akcji Spółki, zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, po Pani stronie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy. W takim przypadku, rozliczenie uzyskanych przez Panią dochodów następuje w drodze samoopodatkowania, w stosownym zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym dokona Pai odpłatnego zbycia akcji.
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.