
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 24 marca 2025 r. (wpływ 24 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Jej przychody są opodatkowane kartą podatkową.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług osób fizycznych - usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.
Oprócz przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z najmu prywatnego. Dotychczas Wnioskodawczyni wynajmowała 2 mieszkania. W grudniu 2024 r. Wnioskodawczyni nabyła prawo własności trzeciego mieszkania, które również zamierza wynajmować.
Jest to najem długoterminowy, świadczony na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Najem zaspokaja potrzeby mieszkaniowe najemców.
Wynajmowane mieszkania nie są uwzględnione w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni nie odliczała VAT od zakupu tych mieszkań.
Wnioskodawczyni nie korzysta z usług biura nieruchomości, aby znaleźć najemców. Wnioskodawczyni umieszcza ogłoszenia w Internecie.
Pytania
1.Czy Wnioskodawczyni ma prawo wynajmowania trzech mieszkań w ramach najmu prywatnego, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną kartą podatkową w zakresie usług hotelarskich polegających na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych?
2.Czy wynajmowanie trzech mieszkań w ramach tzw. najmu prywatnego stanowi przesłankę powodującą utratę prawa do opodatkowania kartą podatkową?
Pani stanowisko
Ad 1.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej jako „ustawa PIT”, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy PIT dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 6 ustawy PIT, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uwzględniając treść przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”, należy wskazać na brzmienie art. 6a ust. 1 ustawy o ryczałcie, w którym wskazano, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że jedną ze zryczałtowanych form opodatkowania, które Wnioskodawczyni mogła wybrać do opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jest karta podatkowa jako jedna spośród zryczałtowanych form opodatkowania. Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową opodatkowaną kartą podatkową w zakresie usług hotelarskich polegających na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych.
Nieujęcie mieszkań wynajmowanych w ramach dysponowania majątkiem prywatnym w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także nieodliczenie VAT od zakupu mieszkań definitywnie przesądzają, że wynajmowane mieszkania stanowią składnik majątku prywatnego Wnioskodawczyni, a nie składniki majątku wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej.
Niezależnym źródłem przychodów od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej są przychody z najmu. Są to przychody uzyskiwane z majątku prywatnego.
Jak wskazano w uchwale NSA z 24 maja 2021 r., sygn. II FPS 1/21: „Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.”
Ze wskazanej uchwały wynika, że wola osoby fizycznej ma decydujące znaczenie w zakresie zakwalifikowania danego składnika majątku do majątku prywatnego lub firmowego (związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej).
W opisu stanu faktycznego przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nie wprowadziła mieszkań do majątku firmowego. W związku z tym należy przyjąć, że wynajmowane mieszkania stanowią składnik majątku prywatnego.
Podsumowując powyższe, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że ma prawo wynajmowania trzech mieszkań w ramach najmu prywatnego, niezależnie od faktu, że prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną kartą podatkową w zakresie usług hotelarskich polegających na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych. Przychody z takiego najmu są opodatkowane zgodnie z przepisami ustawy o ryczałcie.
Ad 2.
Na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy o ryczałcie podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)(uchylony);
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 36 ust. 7 ustawy o ryczałcie o zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d, należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o ryczałcie w przypadku, gdy podatnik:
1)podał we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej dane niezgodne ze stanem faktycznym, powodujące nieuzasadnione zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej bądź ustalenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej w kwocie niższej od należnej, lub
2)(uchylony)
3)nie zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w art. 36 ust. 7, o zmianach powodujących utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej albo mających wpływ na podwyższenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej, bądź w zawiadomieniu poda dane w tym zakresie niezgodne ze stanem faktycznym, lub
4)w rachunku lub fakturze stwierdzających sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi poda dane istotnie niezgodne ze stanem faktycznym
–naczelnik urzędu skarbowego stwierdza wygaśnięcie decyzji, o której mowa w art. 30 ust. 1.
Warunki korzystania z opodatkowania kartą podatkową zostały określone w art. 25 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Katalog warunków określonych w tym przepisie ma charakter zamknięty. Niespełnienie jakiegokolwiek z tych warunków powoduje utratę do opodatkowania przychodów na zasadach właściwych dla karty podatkowej.
W art. 25 ust. 1 ustawy o ryczałcie ani w żadnym innym przepisie prawa powszechnie obowiązującego nie stwierdzono, że wynajmowanie trzech mieszkań w ramach dysponowania majątkiem prywatnym (ani też świadczenie najmu prywatnego) stanowi przesłankę powodującą utratę prawa do opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej kartą podatkową.
Zatem Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że wynajmowanie trzech mieszkań (świadczenie najmu prywatnego) nie stanowi przesłanki powodującej utratę prawa do opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej kartą podatkową.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 163 ze zm.) wskazane zostały poszczególne źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z każdego z tych źródeł.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Według przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są, określone w art. 10 ust. 1 ww. ustawy:
·pozarolnicza działalność gospodarcza (wskazana w pkt 3);
·najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (wskazane w pkt 6).
Zgodnie z postanowieniami art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Jak stanowi zaś art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)(uchylony);
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z ww. przepisu jednoznacznie wynika, że jedną z przesłanek wyłączających możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest prowadzenie innej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).
Najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza albo jako odrębne źródło przychodów (tzw. najem prywatny). Jeśli najem faktycznie spełnia obiektywne przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 przywołanej ustawy lub jego przedmiotem są składniki majątku związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to powinien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności, niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca. Do zawarcia umowy najmu dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki, do jakich należą przedmiot najmu i czynsz. Na podstawie umowy najmu najemca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy w zamian za zapłatę czynszu.
Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z najmu niestanowiącego przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z najmu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony jakim jest umowa najmu.
Wskazać trzeba także na Uchwałę NSA z 24 maja 2021 r., sygn. II FPS 1/21, w której stwierdzono:
To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem (...).
Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Zasadą jest kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – do przychodów z działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi natomiast, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Jak wskazała Pani w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, oprócz przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z najmu prywatnego. Dotychczas wynajmowała Pani dwa mieszkania. W grudniu 2024 r. nabyła Pani prawo własności trzeciego mieszkania, które również zamierza wynajmować. Wynajmowane mieszkania nie są uwzględnione w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nie odliczała Pani VAT od zakupu tych mieszkań.
Nie korzysta Pani z usług biura nieruchomości, aby znaleźć najemców, umieszcza Pani ogłoszenia w Internecie. Z treści wniosku wynika, że chce Pani wynajmować te mieszkania poza prowadzoną działalnością, jako najem prywatny i korzystać z opodatkowania przychodów z wynajmu w formie podatku zryczałtowanego.
Na podstawie zaprezentowanych przepisów prawa podatkowego oraz opisanego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, że uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu najmu mieszkań mogą być zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że przychody z najmu będą stanowiły, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody z tzw. najmu prywatnego, nie wystąpi przesłanka negatywna wyróżniona w art. 25 ust. 1 pkt 4, wykluczająca możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
Wobec powyższego Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania rozstrzygnięcia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.