
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z: 2 marca 2025 r. (wpływ 2 marca 2025 r.) oraz 24 marca 2025 r. (wpływ 26 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniach wniosku
Na stary dach z gontu bitumicznego, położono warstwę izolacyjną (kontrłaty), a następnie nowy dach z blachodachówki.
Ponadto, odpowiadając na poniższe pytania, wskazał Pan, że:
·Czy jest Pan właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości, na której dach wyremontowano?
Tak.
·Od kiedy – od jakiej daty – jest Pan właścicielem/współwłaścicielem tej nieruchomości?
3 stycznia 2003 r.
·Czy nieruchomość stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj. (…)?
Tak.
·Kiedy/od kiedy - proszę, żeby podał Pan daty:
a)doszło do faktycznego zakończenia budowy nieruchomości?
b)użytkuje Pan ten budynek?
c)W jaki sposób go Pan użytkuje od tej daty?
d)Co potwierdza to użytkowanie?
a)12 grudnia 2002 r.
b)3 stycznia 2003 r.
c)Cele mieszkaniowe.
d)Akt notarialny (...)
·Czy w momencie poniesienia przez Pana wydatków na remont dachu, nieruchomość, o której mowa we wniosku, była/jest/będzie budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Tak.
·Co - jakie prace - składały się na przeprowadzony remont dachu? Proszę, żeby opisał Pan cały przebieg wykonanych prac (z zachowaniem ich kolejności oraz opisem, dlaczego wykonano daną czynność).
Położenie na stary dach (nieszczelny) wykonany z gontu bitumicznego tzw. kontrłaty, a następnie warstwy dachu wykonanej z blachodachówki.
·Czy wykonany remont dachu wymagał zdemontowania istniejącego poszycia/pokrycia dachowego? Co – konkretnie – zdemontowano?
Nie.
·Czy położenie warstwy izolacyjnej (kontłaty) nastąpiło:
a)na istniejący „gont bitumiczny” (nie został on więc usunięty)?
b)po uprzednim demontażu „gontu bitumicznego”.
a)Tak.
b)Nie.
·Czy „położenie warstwy izolacyjnej (kontrłaty)” i „nowego dachu z blachodachówki” wymagało demontażu jakiś części/elementów pokrycia/poszycia dachowego? Jeśli tak – to co zostało zdemontowane?
Nie.
·Czy w zeznaniu za rok 2022 - w ramach ulgi termomodernizacyjnej uwzględnił Pan wydatki na remont dachu? Jeśli tak – proszę żeby Pan podał jakie wydatki Pan uwzględnił z podziałem na materiały i usługi?
Nie.
·Jeśli nie - czego dotyczy/dotyczyć ma „korekta”.
Skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej za 2022 r.
·Jakie wydatki zamierza Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej w trybie „korekty zeznania za rok 2022”? Proszę, żeby wymienił Pan te wydatki z podziałem na materiały i usługi.
27.497 zł. Usługi.
·Czy każdy z wydatków został wymieniony na posiadanej/posiadanych przez Pana fakturze/fakturach? Jeśli tak - to jak został on opisany?
Tak. Montaż poszycia dachu budynek mieszkalny roboty budowlano-montażowe.
W uzupełnieniu wniosku złożonym 26 marca 2025 r. wskazał Pan, że na Fakturze VAT sprzedaży (...) usługa została opisana w następujący sposób: „montaż poszycia dachu budynek mieszkalny roboty budowlano montażowe adres j/w.
·Czy faktura/każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
W uzupełnieniu wniosku złożonym 26 marca 2025 r. doprecyzował Pan, że wykonawca usługi (...), będący wystawcą wyżej wskazanej faktury, jest czynnym podatnikiem VAT, co zostało zweryfikowane w Urzędzie Skarbowym.
·Kiedy – w jakiej dacie – wystawiona została faktura/wystawione zostały faktura/faktury?
8 listopada 2022 r.
·Czy wszystkie wydatki były niezbędne do dokonania opisanego remontu dachu?
Tak.
·Czy faktura/każda z faktur została wystawiona na Pana dane? Jeśli nie – proszę żeby Pan podał na kogo (na czyje dane)? W przypadku wystawienia faktur na dane Pana małżonki proszę, żeby Pan wskazał:
–Czy w Pana małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?
–Od jakiej daty obowiązuje w Państwa małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?
–Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną poniesione z Pana majątku/majątku Pana i Pana małżonki (Pana/Państwa wspólnych środków)?
–Czy opisany budynek stanowi składnik Państwa majątku wspólnego?
Tak.
·Czy wykonane przez Pana prace obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?
Nie.
·Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględnił Pan/zamierza Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Nie.
·Jaka jest/była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Pana dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej – 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok/lata podatkowe, w których skorzystał Pan/zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?
Dochód podatkowy opodatkowany według skali podatkowej.
·Czy wydatki, składające się na remont dachu zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
·Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: (…)? W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (…).
Tak.
·Na czym - konkretnie - polega związek wydatków na remont dachu z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Zapobieganie utracie energii cieplnej z budynku poprzez usunięcie nieszczelności dachu.
·Czy wydatki na opisany remont dachu zostały/zostaną przez Pana:
a)zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak - to: Kto był beneficjentem tego dofinansowania? Kiedy dofinansowanie zostało otrzymane?
b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
c)odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
d)uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
e)zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie?
f)poniesione z Pana majątku/majątku Pana i Pana małżonka (Państwa wspólnych środków)?
a)Nie.
b)Nie.
c)Nie.
d)Nie.
e)Nie.
f)Tak.
Pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniach wniosku
Czy w zeznaniu złożonym przez Pana za rok 2022 może Pan uwzględnić - w ramach ulgi termomodernizacyjnej - wydatki, które poniósł Pan na remont dachu, na podstawie faktury VAT numer: (...) opiewającej na kwotę: 27.497 zł - montaż poszycia dachu budynek mieszkalny roboty budowlano-montażowe?
Pana stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku złożonym 26 marca 2025 r.
Uważa Pan, że przysługuje Panu możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej za rok 2022, w związku z tym, że prace remontowe prowadzone na dachu budynku zapewniły lepszą izolację i zabezpieczyły budynek przed utratą ciepła.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 776 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
W myśl art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
8. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
9. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t .j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.)
Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Wydatki, które opisał Pan we wniosku poniósł Pan w 2022 r. Z tego powodu, analizie podlega wyżej wskazany załącznik do rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w tym okresie (t. j. Dz. U. z 2029 r. poz. 2489).
Przedmiotem Pana zapytania jest możliwość rozliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej (w zeznaniu podatkowym za rok 2022 r.) wydatków poniesionych przez Pana na remont dachu udokumentowanych fakturą VAT: „montaż poszycia dachu budynek mieszkalny roboty budowlano‑montażowe”?
Zaznaczam więc, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Należą do nich m.in. usługi dotyczące:
·docieplenia przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu wydatków),
·wymiany stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych (ust. 2 pkt 6 wykazu wydatków).
Podkreślam jednak, że:
·dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej,
·wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
·pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W świetle powyższego, wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały natomiast ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W konsekwencji wyklucza to tego rodzaju koszty z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
Z opisu przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika m.in., że:
·na stary dach z gontu bitumicznego, położono warstwę izolacyjną (kontrłaty), a następnie nowy dach z blachodachówki,
·wykonany remont dachu nie wymagał zdemontowania istniejącego poszycia/pokrycia dachowego,
·położenie warstwy izolacyjnej (kontłaty) nastąpiło na istniejący „gont bitumiczny” (nie został on więc usunięty),
·położenie warstwy izolacyjnej (kontrłaty) i nowego dachu z blachodachówki nie wymagało demontażu części/elementów pokrycia/poszycia dachowego.
Zaznaczył Pan również, że związek wydatków na remont dachu z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na zapobieganiu utracie energii cieplnej z budynku poprzez usunięcie nieszczelności dachu. Podkreślając jednocześnie - we własnym stanowisku w sprawie, że - prace remontowe prowadzone na dachu budynku zapewniły lepszą izolację i zabezpieczyły budynek przed utratą ciepła.
Niewątpliwie, przeprowadzone przez Pana prace przyczyniły się do zmniejszenia wskazanej przez Pana utraty ciepła uciekającego przez dach, a zastosowanie efektywniejszego pokrycia dachowego powoduje zmniejszenie strat ciepła. Jednak, zakresem ulgi termomodernizacyjnej objęte zostały wyłącznie wydatki, które zostały poniesione na docieplenie dachu.
Z opisu wykonanych prac wynika, że: „dołożył” Pan na swoim domu jeszcze jeden dach. Słownikowo, takie prace nie stanowią „wymiany” rozumianej jako „zastąpienie czegoś lub kogoś czymś/kimś innym, jednak ich efekt jest taki sam - na domu został zamontowany nowy dach.
Jak już wyżej wskazano, wydatki na wykonanie pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym nie zostały ujęte w przywołanym wyżej rozporządzeniu - co wyklucza objęcie ich ulgą termomodernizacyjną.
Dlatego, nie może Pan - w zeznaniu złożonym przez Pana za rok 2022 - wykazać w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków, które poniósł Pan na opisany remont dachu (udokumentowanych - wskazaną we wniosku i zadanym pytaniu - fakturą).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zaznaczam, że:
·zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa zakres żądania Wnioskodawcy). Rozstrzygnięcie to dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,
·procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).