
Temat interpretacji
Opłata SUP za plastikowe opakowania jako przychód przedsiębiorcy
Podatnik, który zwrócił się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej prowadził jednoosobową działalność gospodarczą w branży gastronomicznej. Z uwagi na zmiany legislacyjne, które weszły w życie z początkiem 2024 r., przedsiębiorca zobowiązany był do pobierania od klientów opłat za jednorazowe opakowania plastikowe wykorzystywane do sprzedaży żywności i napojów na wynos (tzw. opłata SUP – single-use-plastic). Wysokość tej opłaty różniła się w zależności od rodzaju opakowania, np. kubka lub pojemnika typu box. Opłata obciążała konsumenta, ale obowiązek jej pobrania i odprowadzenia do marszałka województwa spoczywał na przedsiębiorcy.
Wątpliwości podatnika dotyczyły tego, czy pobierana od klientów opłata SUP, pomimo że jest przekazywana dalej do właściwego urzędu stanowi dla niego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podatnik był zdania, że pobierana opłata nie powinna być traktowana jako jego przychód. Argumentował, że nie stanowi ona trwałego, definitywnego przysporzenia majątkowego, ponieważ w całości jest przekazywana na rachunek urzędu marszałkowskiego i nie pozostaje do jego dyspozycji.
Stanowisko organu podatkowego
Krajowa Informacja Skarbowa w wydanej interpretacji indywidualnej zgodziła się z przedsiębiorcą. Organ szczegółowo przeanalizował przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ust. 1. Zwrócił uwagę, że przychodem z działalności gospodarczej są wyłącznie kwoty definitywnie należne podatnikowi, które stanowią trwałe i bezzwrotne przysporzenie majątkowe. Taki przychód musi powiększać majątek podatnika w sposób ostateczny i pozwalać mu swobodnie nim dysponować.
W omawianym przypadku, pobierana opłata SUP nie spełniała tych kryteriów. Choć przechodziła przez rachunek przedsiębiorcy, to zgodnie z przepisami ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, musiała być przekazana do marszałka województwa najpóźniej do 15 marca roku następującego po roku jej pobrania. W związku z tym, nie powstawał obowiązek opodatkowania jej podatkiem dochodowym od osób fizycznych.