Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 stycznia 2025 r. (wpływ 26 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis i uzupełnienie stanu faktycznego

I. W zakresie ulgi termomodernizacyjnej

W roku 2024 w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonał Pan zakupu ogniw fotowoltaicznych celem wymiany wcześniej posiadanych na nowe, bardziej wydajne oraz rozbudowy istniejącej instalacji.

Kwota odliczenia wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie przekroczy 53.000 zł w roku 2024.

Nieruchomość, w której dokonuje Pan termomodernizacji jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i spełnia wymogi wynikające z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), jest to budynek mieszkalny jednorodzinny - budynek wolno stojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych Pana rodziny, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym nie ma wydzielonych lokali mieszkalnych. Budynek poddany termomodernizacji został wzniesiony w 1984 r. Jest Pan współwłaścicielem nieruchomości (współwłasność małżeńska).

Posiada Pan fakturę na zakup ogniw fotowoltaicznych (Faktura VAT nr (…) z dnia 11 marca 2024 r. wystawioną przez (…). Faktura dokumentująca wydatek opisany we wniosku została wystawiona na Pana dane imiennie, z faktury wynika, że wystawiający ją podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego).

Ogniwa fotowoltaiczne są zainstalowane na gruncie, stanowiącym Pana współwłasność majątkową, będącym częścią tego samego siedliska, na którym stoi budynek mieszkalny objęty termomodernizacją,

Wydatki opisane we wniosku były realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489) – jest to podpunkt 13 (ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem) w części 1 (Materiały budowlane i urządzenia) Wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie.

Wydatki na zakup ogniw fotowoltaicznych poniósł Pan w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2a ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.), zakup ogniw fotowoltaicznych, a dokładnie wymiana starych, zużytych posiadanych wcześniej ogniw na nowe oraz zwiększenie ich ilości i przez to mocy, stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, jest przedsięwzięciem, którego przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych – w Pana przypadku dotyczy to dostarczenia energii na potrzeby Pana domu jednorodzinnego, ogrzewanego kotłem gazowym dwufunkcyjnym współpracującym z warstwowym zbiornikiem ciepłej wody użytkowej pozwalającym na jej magazynowanie zamontowanym w wyniku przekształcenia kotłowni węglowej (z której pozyskiwana była ciepła woda użytkowa i ogrzewanie) na kotłownię w pełni obsługiwaną przez kocioł gazowy wraz z warstwowym zbiornikiem ciepłej wody użytkowej, którego zadaniem jest zapewnienie dostarczenia ciepłej wody do domu bez konieczności jej każdorazowego podgrzewania. Zarówno kocioł gazowy jak i warstwowy zbiornik ciepłej wody użytkowej to urządzenia elektryczne pracujące w trybie ciągłym - zatem rozbudowa i zwiększenie mocy posiadanej mikroinstalacji fotowoltaicznej znacząco zmniejsza potrzebę poboru energii z sieci energetycznej i w pełni służy pokryciu tego zapotrzebowania w porównaniu do sytuacji sprzed tej rozbudowy i modernizacji.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zrealizowane w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel – jest to drugi rok tego przedsięwzięcia.

Wydatki, o których mowa we wniosku nie były i nie będą:

a)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone mi w jakiejkolwiek formie,

b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

c)odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie,

d)uwzględnione przeze mnie w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

W roku podatkowym 2024, za który chce Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, uzyskał Pan dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, pozwalające na skorzystanie z ww. ulgi - są to dochody ze stosunku pracy opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

II. W zakresie ulgi rehabilitacyjnej

Wychowuje Pan niepełnosprawne dzieci poniżej 16. roku życia. Syn korzysta na co dzień z biletu miesięcznego w dojazdach z miejscowości, w której mieszka do P. Bilet miesięczny zakupuje w autobusie. Zawsze otrzymuje dowód wpłaty KP zawierający imię i nazwisko wpłacającego, datę zapłaty oraz cenę biletu oraz relację biletu, na której porusza się syn. Czasem dostaje też wydruk z kasy fiskalnej z imiennym biletem zawierającym te same dane.

Pana syn J.G. pozostaje na Pana utrzymaniu.

Wskazane wydatki na bilety miesięczne zostały poniesione w roku 2024 (od października do grudnia) i w zeznaniu podatkowym za rok 2024 chce Pan dokonać ich odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Data urodzenia Pana syna to (…) r. Pana syn posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Data wydania ww. orzeczenia to 28 lutego 2022 r. Nazwa organu orzekającego – (…). Okres czasu, na jaki wydano orzeczenie o niepełnosprawności to: 28 lutego 2022 r. - 8 czerwca 2026 r. Data wydania tego dokumentu to 28 lutego 2022 r. Niepełnosprawność Pana syna datuje się od 2 lutego 2015 r. Stopień niepełnosprawności Pana syna nie został określony ze względu na fakt, iż jest dzieckiem przed ukończeniem 16. roku życia.

Wskazane dokumenty KP i paragony imienne zostały wystawione (wystawiający: Firma (…)) na dane Pana syna J.G. – za miesiąc październik jest to dowód KP z dnia 1 października 2024 r. nr (…), za miesiąc listopad jest to dowód KP z dnia 4 listopada 2024 r. nr (…) oraz bilet ulgowy imienny miesięczny nr biletu (…), za miesiąc grudzień jest to dowód KP z dnia 2 grudnia 2024 r. nr (…) oraz bilet ulgowy imienny miesięczny nr biletu (…).

Pana syn nie osiągnął żadnych dochodów w roku 2024 i w związku z tym nie może dokonać odliczania wydatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

W roku podatkowym 2024, za który chce Pan skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, uzyskał Pan dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, pozwalające na skorzystanie z ww. ulgi. Są to dochody ze stosunku pracy opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki poniesione na bilety miesięczne mojego syna:

a)nie zostały sfinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub zwrócone w jakiejkolwiek innej formie,

b)nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

c)nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c,

d)nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytania

1)Czy w opisanej sytuacji może Pan dokonać odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej kosztów zakupu ogniw fotowoltaicznych?

2)Czy w opisanej sytuacji może Pan dokonać odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na zakup biletów miesięcznych dla syna - dziecka niepełnosprawnego w wieku poniżej 16 lat?

3)Czy wystarczającym do potwierdzenia jest dokument KP, czy powinien to być bilet w formule wydruku z kasy?

Przedmiotem interpretacji jest zakres pytania Nr 2 i Nr 3. W zakresie pytania Nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że może dokonać odliczenia kosztów zakupu biletów miesięcznych dla syna - dziecka niepełnosprawnego poniżej 16. roku życia. Uważa Pan również, że forma udokumentowania zakupu w postaci dokumentu KP jest dopuszczalna podobnie jak wydruk z kasy fiskalnej.:

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, natomiast zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

W myśl art. 26 ust. 7a pkt 13 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatny przewóz:

a)osoby niepełnosprawnej – karetką transportu sanitarnego,

b)osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 - również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

W myśl art. 26 ust. 7d ww. ustawy:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1.orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2.decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3.orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W świetle art. 26 ust. 7e cytowanej ustawy:

Przepisy ust. 7a-7d i 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu w roku podatkowym pozostają następujące osoby niepełnosprawne: osoba będąca w stosunku do podatnika lub jego małżonka osobą zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn lub dziecko obce przyjęte na wychowanie przez podatnika lub jego małżonka, pod warunkiem że uzyskane w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 953), dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1207), dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła i dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1509), dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1288 i 1831), refundacji kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. z 2024 r. poz. 303, 834, 859 i 1635), bonu energetycznego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. poz. 859 i 1831), oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego, dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

Odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy również pokreślić, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

Pana wątpliwości budzi kwestia możliwości odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych na zakup autobusowych biletów miesięcznych przez Pana niepełnosprawnego syna.

Jak wynika z wcześniej powołanego art. 26 ust. 7a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stosownie do lit. b) tego przepisu – odliczeniu podlega m.in. odpłatny przewóz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 innymi środkami transportu niż karetka transportu sanitarnego.

Brak określenia rodzaju środka transportu (w art. 26 ust. 7a pkt 13 lit. b) oznacza, iż nie istnieją w tym zakresie żadne ograniczenia. Mogą to być zatem środki transportu autobusowego, kolejowego, promowego, przewozy taksówkowe lub prywatnym samochodem osobowym. Odliczeniu podlegają wydatki faktycznie poniesione.

Odliczenie przysługuje bez względu na cel przejazdu, tzn. nie jest wymagane, aby były to przejazdy na zabiegi czy też związane z pobytem na turnusie rehabilitacyjnym, w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, czy zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym.

Warunkiem jest jednak posiadanie dokumentów stwierdzających ich poniesienie zgodnie z powołanym wyżej art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisie sprawy wskazał Pan, że Pana syn posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane 28 lutego 2022 r. na okres od 28 lutego 2022 r. do 8 czerwca 2026 r. Syn korzysta na co dzień z biletu miesięcznego w dojazdach z miejscowości, w której mieszka do P. Bilet miesięczny zakupuje w autobusie. Otrzymuje dowód wpłaty KP zawierający imię i nazwisko wpłacającego, datę zapłaty oraz cenę biletu oraz relację biletu, na której się porusza. Czasem dostaje też wydruk z kasy fiskalnej z imiennym biletem zawierającym te same dane. Ponadto Pana syn otrzymuje także paragony imienne z danymi identyfikującymi nazwę wystawcy, dane Pana syna, datę zapłaty oraz cenę biletu.

Dokument KP oraz bilet w formie wydruku z kasy zgodnie z art. art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych właściwe dokumentują wydatek na zakup biletów miesięcznych przez Pana syna. Zatem, ma Pan prawo odliczyć wydatki poniesione na przewóz syna w formie biletów miesięcznych na autobusową komunikację publiczną w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art.