Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.171.2025.1.RS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest obywatelem polskim, natomiast od 2013 r. mieszka w Wielkiej Brytanii. W państwie tym Wnioskodawca posiada ośrodek interesów życiowych, w związku z czym jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca nabył od ciotki, zmarłej w dniu (...) 2022 r. tytułem spadku udział w nieruchomości położonej w Polsce. Nieruchomość ta stanowi lokal mieszkalny znajdujący się w budynku mieszkalnym wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej oraz odpowiedni udział w nieruchomości gruntowej (dalej: Nieruchomość).

Ciotka Wnioskodawcy nabyła Nieruchomość tytułem spadku po zmarłym, w dniu (...) 2021 r. synu. Syn ciotki Wnioskodawcy nabył Nieruchomość w 2006 r.

Pytanie

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę udziału w Nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od momentu, w którym ona nastąpi?

Pana stanowisko w sprawie

Sprzedaż przez Wnioskodawcę udziału w Nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od momentu, w którym ona nastąpi. W jego przypadku zastosowanie znajdą przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a) oraz ust. 5 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a) ustawy o PIT opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie:

a) nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej oraz

b) zostanie dokonane w przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie lub wybudowanie.

Następnie zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o PIT w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości ww. pięcioletni okres, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości przez spadkodawcę.

Na wstępie analizy powyższych przepisów należy podkreślić, iż ich zastosowanie nie jest uzależnione od faktu posiadania rezydencji podatkowej (nieograniczonego obowiązku podatkowego) w Polsce.

Oznacza to, iż bez znaczenia pozostawać będzie fakt, iż Wnioskodawca posiada rezydencję podatkową w Wielkiej Brytanii.

Komentowana regulacja wprowadza źródło przychodu ze sprzedaży nieruchomości oraz ogólny obowiązek opodatkowania, a także wyjątek od tego obowiązku związany z upływem określonego czasu posiadania zbywanej nieruchomości.

Dla zastosowania przywołanych przepisów istotne jest również to, aby sprzedaż nie była dokonana w ramach działalności gospodarczej. Nie powinno budzić wątpliwości, że warunek ten będzie spełniony – Wnioskodawca dokona zbycia udziału Nieruchomości w ramach zarządu majątkiem prywatnym, uzyskanym w drodze dziedziczenia.

Sprzedaż nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu, o ile od końca roku, w którym nastąpiło jej wybudowanie lub nabycie nie upłynęło pięć lat. Oznacza to, iż jeżeli transakcja taka zostanie dokonana po upływie wskazanego okresu, to nie będzie wywoływać skutków w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych po stronie sprzedawcy.

W art. 10 ust. 5 określono, iż w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku, należy uwzględnić posiadanie nieruchomości przez spadkodawcę – pięcioletni termin należy liczyć od końca roku, w którym to on (a nie podatnik) nabył lub wybudował nieruchomość.

Odnosząc się do sytuacji Wnioskodawcy, należy przypomnieć, iż jego ciotka nabyła w drodze spadku Nieruchomość w 2021 r. Poprzedni właściciel Nieruchomości (syn ciotki Wnioskodawcy) nabył nieruchomość w 2006 r.

Uwzględniając zatem jedynie czas posiadania bezpośredniego spadkodawcy (ciotkę Wnioskodawcy) sprzedaż przez Wnioskodawcę nie podlegałaby opodatkowaniu, o ile nastąpiłaby po 31 grudnia 2026 r. Biorąc jednak pod uwagę również czas posiadania Nieruchomości przez syna ciotki Wnioskodawcy (zakup Nieruchomości w 2006 r.) sprzedaż nie podlegałaby opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, choć nie wynika to wprost z treści art. 10 ust. 5 ustawy o PIT w jego przypadku należy uwzględnić czas posiadania zarówno bezpośredniego spadkodawcy – ciotki Wnioskodawcy, jak i pośredniego spadkodawcy – syna ciotki Wnioskodawcy. Wynika to z faktu, iż przy interpretacji wskazanego przepisu nie można pomijać innych regulacji prawa podatkowego i wynikających z nich zasad.

Zgodnie z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Dziedziczenie oznacza przejście na spadkobierców praw i obowiązków majątkowych zmarłego w drodze jednego zdarzenia, jakim jest śmierć osoby fizycznej, powodujące następstwo prawne pod tytułem ogólnym, czyli sukcesję uniwersalną. Oznacza to, że na spadkobiercę (spadkobierców) przechodzi na skutek dziedziczenia całość praw i obowiązków majątkowych należących do spadku, w wyniku czego spadkobierca nabywa wszelkie przedmioty majątkowe zaliczane do spadku, niezależnie od ich charakteru. Przedmioty spadkowe (ale też prawa i obowiązki) przechodzą więc na spadkobiercę w takim kształcie prawnym, w jakim przysługiwały spadkodawcy. Z chwilą otwarcia spadku, spadkobiercy w drodze sukcesji generalnej, wstępują we wszelkie prawa majątkowe spadkodawcy, przysługujące mu w chwili śmierci.

Przepis art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej obejmuje prawa majątkowe, jakie są przewidziane w przepisach prawa podatkowego, a więc prawa wynikające z regulacji podatkowych, które za życia spadkodawcy kształtowały jego sytuację z punktu widzenia ekonomicznego, a więc przede wszystkim prowadziły do zmniejszenia czy wyeliminowania obciążenia podatkowego.

Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy zwrócić uwagę, iż gdyby ciotka Wnioskodawcy sprzedała Nieruchomość, to (uwzględniając fakt, iż jej syn, jako spadkodawca, nabył Nieruchomość w 2006 r.) transakcja ta nie podlegałaby opodatkowaniu. Innymi słowy ciotka Wnioskodawcy miała prawo – na gruncie regulacji podatku dochodowego od osób fizycznych – do nieopodatkowania sprzedaży Nieruchomości. Natomiast w wyniku zastosowania sukcesji uniwersalnej wynikającej z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej prawo do powinno zostać przejęte przez Wnioskodawcę. W efekcie, w kontekście sytuacji Wnioskodawcy stosując art. 10 ust. 5 ustawy o PIT należy uwzględnić również okres posiadania Nieruchomości przez syna ciotki Wnioskodawcy. Przyjęcie przeciwnego wniosku naruszałoby zasadę wynikającą z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej.

Ponadto należy zwrócić uwagę na cele wprowadzenia przepisu art. 10 ust. 5 ustawy o PIT, czyli z jednej strony uproszczenie prawa podatkowego i jego modyfikacja tak aby był bardziej przyjazny dla podatników, a także przywrócenie stanu obowiązującego w przeszłości, kiedy to na gruncie uchylonego art. 21 ust 32 lit. d) zwolniona z podatku była sprzedaż nieruchomości nabytych w drodze darowizny – niezależnie od momentu sprzedaży.

Stanowisko Wnioskodawcy prezentowane w niniejszym wniosku znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, tj. w wyrokach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 marca 2023 r. (sygn. akt III SA/Wa 42/23) oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 19 listopada 2024 r. (sygn. akt I SA/Łd 607/24).

Końcowo należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca – w przypadku gdyby dokonał sprzedaży opodatkowanej – nie miałby możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 131 ustawy o PIT, gdyż ze względu na miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii oraz chęć inwestycji środków na cele mieszkaniowe w tym państwie. W wyniku wyjścia z Unii Europejskiej przeznaczenie środków na cele mieszkaniowe w Wielkiej Brytanii nie uprawnia do zastosowania wskazanego zwolnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a tej ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 3 ust. 2b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości.

Stosownie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 6 ust. 1 i 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840):

1.Dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego) położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

2.Określenie „majątek nieruchomy” ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych: statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego.

Użycie w konwencji sformułowania „może być opodatkowany” oznacza, że dochód z majątku nieruchomego jest opodatkowany w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują jego opodatkowanie. Wobec tego należy stwierdzić, że w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz polsko-brytyjskiej konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania przychody ze sprzedaży nieruchomości położonych w Polsce przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 10 ust. 5 ww. ustawy:

W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do wyliczenia pięcioletniego okresu, od którego uzależnione jest opodatkowanie sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nabytych w drodze spadku, wliczany jest zatem nie tylko okres posiadania nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkobiercę, który dokonuje sprzedaży, ale także okres posiadania nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkodawcę. Jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości bądź nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę, do momentu odpłatnego zbycia nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkobiercę nie upłynęło 5 lat, to taka sprzedaż jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości (praw majątkowych) podlega opodatkowaniu.

Zatem ustalenie daty nabycia odziedziczonych nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości i ww. praw majątkowych przez spadkodawcę ma istotne znaczenie dla określenia skutków podatkowych ich odpłatnego zbycia.

Dla celów stosowania art. 10 ust. 5 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się, że momentem nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, który tę nieruchomość nabył również w drodze spadku, jest moment nabycia tej nieruchomości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), tj. w chwili śmierci jego spadkodawców.

Jak stanowi art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Zgodnie z art. 924 przytoczonego Kodeksu:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Na gruncie art. 925 Kodeksu cywilnego:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Stosownie do art. 1025 § 1 ww. Kodeksu:

Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Nabycie nieruchomości będącej przedmiotem dziedziczenia następuje z chwilą otwarcia spadku, czyli śmierci spadkodawcy.

W niniejszej sprawie, odziedziczył Pan udział w nieruchomości w spadku po zmarłej (...) 2022 r. ciotce. Ciotka nabyła tę nieruchomość tytułem spadku po synu zmarłym (...) 2021 r., który nabył nieruchomość w 2006 r.

Nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że sprzedaż odziedziczonego udziału w nieruchomości nie podlegałaby opodatkowaniu, niezależnie od momentu w którym ona nastąpi, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ – jak Pan twierdzi - należy wziąć również pod uwagę czas posiadania nieruchomości przez syna Pana ciotki. Uważa Pan, że przyjęcie przeciwnego wniosku naruszałoby zasadę wynikającą z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej.

Należy zauważyć, że przewidziana w przepisie art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sukcesja praw spadkodawcy związanych z odziedziczoną nieruchomością, wyłącza możliwość zastosowania przepisów art. 97 ustawy Ordynacja podatkowa, dotyczących następstwa prawnego, w tym przyjmowania przez spadkobiercę praw do nieopodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przysługujących spadkodawcy lub też jego spadkodawcom, w przypadkach wykraczających poza treść regulacji art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając zatem powyższe – w szczególności treść art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w sprawie będącej przedmiotem wniosku pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, należy liczyć od końca 2021 r.

W konsekwencji, odpłatne zbycie w terminie do 31 grudnia 2026 r. udziału w nieruchomości, nabytego w drodze spadku po ciotce, stanowi dla Pana źródło przychodu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie przez spadkodawcę – w dacie śmierci syna ciotki. Uzyskany ze sprzedaży dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem, według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Na powyższe nie wpływa okoliczność, że mając miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii nie może Pan inwestować środków na cele mieszkaniowe w tym państwie, aby skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wymieniony w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne.

Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe, w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży. Nie można przy tym pominąć faktu, że wszelkiego rodzaju ulgi są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo a nie obowiązek korzystania.

Wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe – zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy – stanowią wydatki w odniesieniu do nieruchomości (wskazanych praw majątkowych), położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej. Zatem wydatkowanie środków na własne cele mieszkaniowe w innym państwie niż wymienione w przepisie, nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.