Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.186.2025.1.AC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.186.2025.1.AC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan wraz z żoną właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego. Między Panem a żoną istnieje małżeńska wspólnota majątkowa. Budowa budynku zakończyła się w grudniu 2012 roku, odbiór budynku nastąpił w styczniu 2013 rok, budynek jest użytkowany od stycznia 2013 roku. Budynek usytuowany jest przy ul. (…) na działce o nr 1 w miejscowości (...), gmina (…), województwo (…), której jest Pan właścicielem na podstawie aktu notarialnego z 19 czerwca 2009 r. Budynek jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.). W budynku pierwotnie zainstalowany został kocioł gazowy i kominek na paliwo stałe. W 2021 r. została przeprowadzona i zakończona inwestycja zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych o mocy 6,6 kWp na dachu tego budynku, na co został poniesiony wydatek w wysokości 29 200 zł brutto. Należność została opłacona w dwóch transzach: 5 000 zł zaliczki w dniu 14 kwietnia 2021 r., oraz pozostała kwota 24 200 zł w dniu 4 maja 2021 r., przelewami bankowymi. Na ten cel zaciągnięto kredyt gotówkowy w Banku (…).

Na powyższe przedsięwzięcie została na Pana nazwisko oraz adres: ul. (…), w dniu 28 kwietnia 2021 roku wystawiona faktura VAT (…) przez wykonawcę, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku.

W lipcu 2024 roku w budynku został zamontowany klimatyzator inwerterowy (…) typu powietrze-powietrze, z czynnikiem chłodzącym (…) i z funkcją ogrzewania za kwotę 5 000 zł brutto. Inwestycja została sfinansowana środkami własnymi. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane i zakończone. Faktura VAT została wystawiona na nazwisko Pana i żony oraz adres: ul. (…) przez wykonawcę, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku. Faktura (…) z dnia 26 lipca 2024 r. obejmuje zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania (typu powietrze-powietrze). Faktura VAT została opłacona w całości 29 lipca 2024 r. przelewem bankowym.

Budynek mieszkalny był dotychczas ogrzewany przy wykorzystaniu instalacji gazowej c.o., poprzez kocioł oraz sporadycznie przez kominek na paliwo stałe (sporadyczne użytkowanie wynika ze względów ekologicznych). Klimatyzator z funkcją grzania, o którym mowa powyżej, jest wykorzystywany do częściowego ogrzewania domu, przy czym klimatyzator zasilany jest energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii - instalacji fotowoltaicznej, co jednocześnie ogranicza zużycie paliw kopalnych. W wyniku przeprowadzonej modernizacji, tj. zamontowania instalacji fotowoltaicznej oraz klimatyzacji z funkcją ogrzewania, ograniczono zużycie gazu ziemnego wykorzystywanego dotychczas przy ogrzewaniu budynku. Zakup klimatyzatora nie jest i nie będzie sfinansowany (dofinansowany) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska oraz gospodarki wodnej i nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie. Pan i małżonka jesteście płatnikami podatku od dochodu osób fizycznych i rozliczają się z dochodów w skali podatkowej. Głównym źródłem utrzymania jest praca na podstawie umowy o pracę. Rozlicza się Pan wspólnie z żoną w PIT 37. Ani Pan, ani żona nie prowadzicie własnej działalności gospodarczej. Wydatki poniesione w związku ze zrealizowanym przedsięwzięciem nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ani uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne związane z zakupem i montażem klimatyzacji z funkcją grzania, zostało zakończone w okresie 3 lat licząc od końca 2021 r., w którym to zostały poniesione wydatki na instalacje fotowoltaiczną. Łączna kwota odliczenia za zrealizowane przedsięwzięcia termomodernizacyjne, w tym również wydatki związane z zakupem i montażem klimatyzacji z funkcją grzania, nie przekroczyła 53 000 zł, licząc od końca 2021 r., w którym to roku zostały poniesione pierwsze wydatki.

Wydatki wynikające z inwestycji dotyczącej instalacji paneli fotowoltaicznych (pomniejszone o kwotę 3 000 zł zwrotu z programu „(...)”) czyli w wysokości 26 200 zł zostały odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym PIT 37 za 2021 r. przez Pana. W 2021 r. Pana żona, która również ma prawo do odliczenia kwoty 53 000 zł, nie dokonała odliczenia na pierwszy wydatek (montaż instalacji fotowoltaicznej).

Pytanie

Czy wydatek poniesiony na klimatyzator z funkcją ogrzewania, zamontowany w domu jednorodzinnym, zasilany energią pochodzącą z instalacji fotowoltaicznej, mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, który można odliczyć w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 rok?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, koszty zakupu oraz instalacji klimatyzatora inwerterowego (…) typu powietrze-powietrze, z czynnikiem chłodzącym (…) i z funkcją ogrzewania można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej za 2024 rok na podstawie art. 26h ust 1. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, 232, 854, 858, 859, 863, 1572, 1585, 1593, 1615, 1635) w związku z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Dowodem jest to, że ze względu na budowę i sposób działania, klimatyzator z funkcją grzania, który składa się z dwóch urządzeń: jednostki wewnętrznej, zlokalizowanej w pomieszczeniu, w której jest parownik i wentylator nawiewowy oraz jednostki zewnętrznej, w której jest skraplacz, sprężarka i wentylator, urządzenie to łączy w sobie funkcje chłodzenia i grzania, co jest charakterystyczne dla pomp ciepła powietrze-powietrze, czyli spełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Urządzenie to charakteryzuje się wysoką efektywnością energetyczną, posiadając klasę energetyczną A++ i wydajności ogrzewania 5,6 W (min 1,3 - max6,0), zgodnie z kartą producenta. Klimatyzator z funkcją grzania umożliwia efektywne ogrzewanie, dzięki czemu następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Natomiast ogrzewanie poprzez wykorzystanie energii elektrycznej dostarczanej z instalacji fotowoltaicznej, pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych poprzez częściową zmianę źródła energii na źródło odnawialne. Inwestycja zatem wypełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zgodnie z art. 2 pkt 2 podpunkt a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego oraz podpunkt d) całkowita lub częściowa zamian źródeł energii na źródła odnawialne (fotowoltaika), ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Dodatkowo, klimatyzacja z funkcją ogrzewania mieści się w zakresie zdefiniowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (poz. 2489), w części 1: "Materiały budowlane i urządzenia" w punkcie 8: "Materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczych" (spełnia funkcję grzewczą), w punkcie 10: "Materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego" (jest to urządzenie elektryczne, które umożliwia ogrzewanie), w punkcie 11: "Pompa ciepła wraz z osprzętem" (ze względu na sposób działania, klimatyzator z funkcją grzania można zaliczyć do pompy ciepła); w części 2: „Usługi” w punkcie 10: „Montaż pompy ciepła” (ze względu na sposób działania, klimatyzator z funkcją grzania można zaliczyć do pompy ciepła). Ponadto, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zapytaniu czy klimatyzacja z funkcją ogrzewania zasilana energią odnawialną mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, wypowiedział się pozytywnie, że podatnik może odliczyć powyższe wydatki w zeznaniu rocznym w interpretacjach indywidualnych: nr 0113-KDIPT2- 2.4011. 77.2021.3.KK., nr 0113-KDIPT2-2.4011.1091.2021.3.AKU.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.) – w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687); 7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

7)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

10)pompa ciepła wraz z osprzętem;

11)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

12)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

13)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

14)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym wyżej rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją grzania, nawet jeśli inwestycja ta:

  • zmniejszyła zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną ze źródeł kopalnych,
  • jest ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania do budynków mieszkalnych,
  • doprowadziła do całkowitej (w okresie wiosennojesiennym) oraz częściowej (w okresie zimowym) zamiany źródeł energii na źródła odnawialne.

Ponadto zaznaczam, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji, wydatki poniesione na zakup oraz instalację klimatyzatora inwerterowego (klimatyzacja z funkcją grzania) nie mieszczą się w katalogu wydatków znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. uprawniających Pana do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Zatem ww. wydatki nie mogą być przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od okoliczności, czy spełnione są inne przesłanki wymagane do skorzystania z tej ulgi.

Przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Powołane przez Pana interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do Pana sprawy, ani do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych dokonane nawet w tożsamych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnych, w których odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania, w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce, choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej. Na podstawie bowiem art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zatem, w przypadku takiej rozbieżności, na organie podatkowym ciąży obowiązek podjęcia z urzędu prawem przewidzianych środków do skorygowania wadliwych rozstrzygnięć, adresowanych do innych podatników.

Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko Pana indywidualnej sprawy i nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.