
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2025 r. (wpływ 29 stycznia 2025 r.) oraz pismem z 31 stycznia 2025 r. (wpływ 7 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od września 2023 r. do października 2024 r. we własnym zakresie podłączył Pan oddzielną instalację OFF-Grid (wewnętrzną w budynku) z magazynem energii (nie podłączoną do wysyłania energii do zakładu energetycznego), w skład której wchodzą jako osprzęt:
‒9 szt. paneli fotowoltaicznych (…) wraz z osprzętem związanym,
‒3 szt. akumulatorów 24V (…),
‒2 szt. prostowników (…),
‒1 szt. przetwornica napięcia (…) z pilotem,
‒przewody przyłączeniowe do prądu stałego i prądu zmiennego (…),
‒4 szt. grzejników podczerwieni (…),
‒1 szt. grzejnik podczerwień (…),
‒1 szt. promiennik/grzejnik podczerwień (…),
‒2 szt. klimatyzatorów przenośnych z ogrzewaniem i chłodzeniem w okresie letnim typ (…).
Przedsięwzięcie związane jest z budową instalacji fotowoltaicznej oraz dodaniem magazynu energii w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie szeregowej. Budynek jest już wybudowany i użytkowany, a Pan jest jego współwłaścicielem wraz z małżonką A.Z.
Panele fotowoltaiczne są zainstalowane na dachu budynku, a falownik i magazyn energii są zainstalowane w budynku, którego dotyczy wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Będą służyły wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego przeznaczonego do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Zachodzi przy tym potrzeba uzyskania interpretacji wydanej dla Pana i Pana żony indywidualnie – czy ww. akumulatory, prostowniki, przetwornica napięcia i urządzenia grzejne/chłodzące można objąć ulgą termomodernizacyjną (z odpisem podatkowym).
W czerwcu 2023 r. firma (…) zainstalowała gruntową (zewnętrzną na ogródku) instalację fotowoltaiczną ON-Grid (podłączoną do wysyłania nadmiaru energii do zakładu energetycznego) - do indywidualnego użytku bez magazynu energii, na którą uzyskaliście Państwo dofinansowanie z programu (…). Instalacja ta została odebrana przez (…) (wraz z odpowiednią umową). W tym przypadku Pana żona odpisała przy wspólnym rozliczeniu w PIT-37 kwotę 35.604,74 zł.
Łączna kwota odliczenia od podstawy opodatkowania w przypadku pozytywnej decyzji Dyrektora KIS nie przekroczy maksymalnej, przewidzianej przepisami, w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w Państwa budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Wysokość wydatku jest udokumentowana wystawionymi fakturami przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Poniesione wydatki na przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku, zostały sfinansowane ze środków własnych oraz z dofinansowania w ramach projektu (…).
Uzupełnienie stanu faktycznego
Sformułowanie „urządzenia grzejne/chłodzące” należy przyjąć jako grzejniki podczerwieni/promienniki (zamontowane na stałe do ścian poszczególnych pomieszczeń Pana pobytu) - wg specyfikacji faktur wymienionych poniżej.
Dochody w okresie podatkowym 2024 r. (oraz nadal) uzyskiwane są przez Pana i żonę A.Z. tylko z emerytur wypłacanych przez ZUS. Opodatkowanie naliczane jest według skali podatkowej tylko od tych przychodów i rozliczane wspólnie na zeznaniu PIT-37 składanym w Drugim Urzędzie Skarbowym w (…). Tak ma być również za 2024 r.
Faktury VAT na materiały były wystawiane zarówno na Pana, jak i na Pana żonę z następującymi datami według poniższego zestawienia:
Lp. |
Nazwa wyrobu - liczba sztuk |
Data faktury |
Na kogo wystawiona |
1 |
Akumulator (…) 24V - 1szt. |
23.07.2023 r. |
A.Z. |
2 |
Akumulator (…) 24V - 1szt. |
10.06.2024 r. |
W.Z. |
3 |
Akumulator (…) 24V - 1szt. |
24.09.2024 r. |
W.Z. |
4 |
Prostownik (…) 24V 20A- 1szt. |
04.10.2024 r. |
W.Z. |
5 |
Prostownik (…) 24V 20A- 1szt. |
31.10.2024 r. |
W.Z. |
6 |
Przetwornica napięcia (…) 3000W-1szt. |
15.03.2023 r. |
A.Z. |
7 |
Panel grzewczy - grzejnik podczerwieni (…) - 3szt. |
22.04.2024 r. |
W.Z. |
8 |
Panel grzewczy - grzejnik podczerwieni (…) -1szt. |
17.05.2024 r. |
W.Z. |
9 |
Promiennik grzejnik podczerwieni (…) - 1szt. |
21.05.2024 r. |
W.Z. |
10 |
Promiennik grzejnik podczerwieni (…) - 1szt. |
10.11.2024 r. |
W.Z. |
Wspólność majątkowa małżeńska prawnie jest potwierdzona aktem notarialnym z 23 listopada 2005 r. i pozostaje w dalszym ciągu bez zmian.
W zabudowie szeregowej znajduje się sześć budynków, w tym użytkowany przez Pana i żonę - usytuowany pośrodku tego szeregu (trzeci od lewej strony stojąc twarzą do budynku na sąsiadującej ulicy).
Panele grzewcze i promienniki podczerwieni są zamontowane na stałe w poszczególnych pomieszczeniach i są w całości zasilane z ww. baterii akumulatorów. Ten magazyn energii (związany z panelami fotowoltaicznymi zlokalizowanymi na dachu użytkowanego przez Państwa budynku) zasila także za pomocą odrębnej sieci wewnętrznych przewodów elektrycznych: lodówkę, telewizor, pralkę czy też grzejną płytę indukcyjną.
Budynek użytkowany przez Pana i żonę został oddany do użytku w 1984 r. po wybudowaniu go przez spółdzielnię mieszkaniową. Powierzchnia ogólna budynku - 193,44 m2 - w tym 113,73 m2 powierzchni użytkowej.
Wydatki opisane w Pana wniosku były realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i należałoby je związać z takimi zapisami prawnymi jak; § 1 ust. 1 pkt 8 i pkt 13 wykazu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 9.02.2023 r. poz. 273).
Ust. 1 pkt 8 załącznika ww. rozporządzenia wskazuje na „materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej”, do których należałoby zaliczyć panele grzewcze i promienniki podczerwieni – w tym zakresie formułowany jest niniejszy wniosek.
Ust. 1 pkt 13 załącznika ww. rozporządzenia wskazuje na „ogniwa fotowoltaiczne wraz z osprzętem”, do których należałoby zaliczyć magazyn energii wraz z osprzętem umożliwiającym jego funkcjonowanie (magazyn ten funkcjonuje w powiązaniu z panelami fotowoltaicznymi) i w tym zakresie również formułowany jest niniejszy wniosek. Wniosek nie dotyczy żadnego z punktów ust. 2 ww. rozporządzenia (tj. wykonywania usług - te były realizowane samodzielnie we własnym zakresie).
W dniu 27 grudnia 2024 r. opublikowane zostało w Dz. U. poz. 1943 rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 19 grudnia 2024 r. wprowadzające zmiany do ww. rozporządzenia w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Nowe zapisy załącznika sformułowano w ust. 1 „pkt 13 ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania” oraz po tym punkcie dodano: ,,13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania” i ,,13b) system zarządzania energią”. Według Pana analizy zmiany mogłyby mieć zastosowanie do treści składanego przez Pana wniosku, lecz wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. (a więc po wykonaniu termomodernizacji w końcu 2024 r.).
Wydatki poniesione w związku z termomodernizacją zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków - będą wiązać się z:
- ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania (gaz miejski) w użytkowanym przez nas budynku mieszkalnym - wg pkt. 2a tej ustawy,
- częściową zamianą źródła energii elektrycznej na źródło energii odnawialnej z fotowoltaiki - wg pkt. 2d wymienionej ustawy;
Prace modernizacyjne wpłyną na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego, tym bardziej że przed kilku laty wykonano docieplenie ścian zewnętrznych budynku, zamontowano nową, energooszczędną stolarkę okienną i dokonano termoizolacji dachu. Montaż instalacji fotowoltaicznej będzie miał duży udział w wygenerowaniu energii elektrycznej.
Inwestycja pozwoli Panu na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej dostarczanej przez zakład energetyczny o około 90% w sezonie ciepłym, 50% w sezonie zimowym. Dzięki zastosowaniu banku energii, poziom autokonsumpcji został znacznie zwiększony. Namiar energii wytwarzanej w dzień jest zużywany wieczorem i nocy. Zwiększa to efektywność instalacji oraz obniża znacząco koszty związane z przesyłem. Zmniejszy się zatem znacznie ilość energii nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci zewnętrznej na bieżące potrzeby i w części na ogrzewanie budynku. Magazyn energii ładuje się z instalacji fotowoltaicznej. Zmniejszy się także zużycie gazu w części na ogrzewanie budynku i w części związanej z przygotowywaniem gorących posiłków z uwagi na korzystanie z płyty indukcyjnej zamiast kuchni gazowej.
Wymienione we wniosku urządzenia (akumulatory, prostowniki, przetwornica napięcia i urządzenia grzejne) nie były: zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odliczane od przychodu czy uwzględniane przez Pana i żonę w ulgach podatkowych. Przewidują Państwo skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie związanym z zakończonym ich montażem w 2024 r. przy rozliczeniu podatku w PIT-37 po uzyskaniu od Państwa interpretacji indywidualnej.
Wskazany we wniosku budynek użytkowany przez Pana i małżonkę, jako współwłaścicieli - jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Budynek jest usytuowany w zabudowie szeregowej, służy zaspokajaniu potrzeb wyłącznie mieszkaniowych z jednym lokalem mieszkalnym - bez wydzielenia innego lokalu mieszkalnego (np. drugiego) i bez innego lokalu użytkowego (np. usługowego lub biura, gabinetu czy magazynu).
Budynek został zaprojektowany w okresie od V-1977 r. do Vl-1979 r. jako budynek mieszkalny jednorodzinny dla Spółdzielni (…) przez funkcjonujący wówczas (…). Zastosowano przy tym obowiązującą wówczas podstawę prawną, tj. ustawę z 24 października 1974 r. prawo budowlane (Dz. U. z 1974 r. poz. 229) - uchyloną dopiero w 1994 r. nowym prawem budowlanym, wchodzącym w życie z dniem 1 stycznia 1995 r. W oparciu o odpowiednie decyzje organu administracji architektoniczno-budowlanej m. K. ww. Spółdzielnia (…) wykonała stan surowy zamknięty budynku i w myśl obowiązujących wówczas przepisów i przekazała Państwu do dalszych prac wykończeniowych w ramach przyznanego kredytu. Zarówno przy projektowaniu, jak i przy późniejszej realizacji budowy najważniejszym warunkiem zachowania wymogu budynku jako mieszkalnego jednorodzinnego - była maksymalna powierzchnia użytkowa 120 m2 (tj. powierzchnia pokoi, kuchni, łazienek, przedpokoi, holi, korytarza razem z wewnętrzną klatką schodową). Zgodnie z projektem i wykonaniem budynku powierzchnia ta w Państwa przypadku wynosi 113,73 m2.
Spółdzielnia (…) w dniu 31 grudnia 1987 r. przydzieliła Państwu ten budynek jako mieszkalny jednorodzinny w zabudowie szeregowej. W dniu 23 listopada 2005 r. zostały przeniesione na Państwa prawa własności tego budynku również jako mieszkalnego jednorodzinnego (akt notarialny (…)).
Użytkowany przez Państwa budynek mieszkalny jednorodzinny (wg wymienionego wyżej aktu notarialnego i dokonanego dalej wpisu do księgi wieczystej) jest jednym tylko lokalem mieszkalnym - bez wydzielenia innego lokalu mieszkalnego (np. drugiego) i bez wydzielenia innego lokalu użytkowego. Jest to zgodne z pierwotnym zapisem projektowym i prawnym warunkiem o przeznaczeniu tego budynku.
Magazyn energii, który wskazał Pan we wniesionym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej - jest kolejnym etapem rozbudowy instalacji fotowoltaicznej, jest związany z systemem typu off-grid (stanowi jego część integralną) oraz nie może działać samodzielnie. W systemie tym funkcjonują: panele fotowoltaiczne zainstalowane na dachu budynku, osprzęt związany z poborem energii słonecznej i jej przekazem do wymienionego magazynu oraz falownikiem przekazującym prąd elektryczny poprzez wykonane odrębnie przewody elektryczne do urządzeń wymienionych w Pana piśmie z 27 stycznia 2025 r. (tj. grzewczych promienników podczerwieni, lodówki, telewizora, pralki, czy też grzejnej płyty indukcyjnej). Panele fotowoltaiczne z osprzętem zostały zainstalowane w 2023 r. - pozostałe elementy tej instalacji zrealizowano z końcem 2024 r.
Pytanie
Czy ww. akumulatory, prostowniki, przetwornicę napięcia i urządzenia grzejne/chłodzące (grzejniki podczerwieni/promienniki) można objąć ulgą termomodernizacyjną (z odpisem podatkowym)?
Pana stanowisko w sprawie
Akumulatory, prostowniki, przetwornica napięcia i urządzenia grzejne (panele i promienniki) można objąć ulgą termomodernizacyjną (z odpisem podatkowym), gdyż wykonane przedsięwzięcia wpłyną na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. W znacznym stopniu ograniczone zostanie zużycie energii elektrycznej z zakładu energetycznego. Prąd pozyskany w nadmiarze ze źródeł naturalnych będzie przedmiotem gromadzenia w magazynie energii, a wykorzystanie go w systemie ogrzewania budynku ograniczy zużycie gazu.
Ocena skutków podatkowych opisanego przez Pana stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowa według indywidualnych pism urzędowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2024 r. (znak 0113-KDIPT2-2.4011.57.2024.1.AKU) i wcześniej z 2023 r. (znak 0113- KDIPT2-2.4011.292.2023.3.AKU).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 24 listopada 2022 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:
1 Materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11) pompa ciepła wraz z osprzętem;
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2 Usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych:
- w części 1 w punkcie 8 zostały wskazane materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej, tj. promienniki podczerwieni, grzejniki podczerwieni;
- w części 1 w punkcie 13 wskazano ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem, tj.: akumulator, prostowniki i przetwornica napięcia.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że:
1.od września 2023 r. do października 2024 r. podłączył Pan oddzielną instalację wewnętrzną OFF-Grid z magazynem energii;
2.magazyn energii jest kolejnym etapem rozbudowy instalacji fotowoltaicznej, jest związany z systemem instalacji fotowoltaicznej typu OFF-grid (stanowi jego część integralną) oraz nie może działać samodzielnie;
3.chciałby Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na zakup akumulatorów, prostowników, przetwornicy napięcia oraz grzejników podczerwieni i promienników które są osprzętem do ww. instalacji;
4.jest Pan właścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego w zabudowie szeregowej wraz z żoną,
5.posiada Pan faktury VAT na ww. materiały wystawione na Pana dane i Pana żony (wspólność majątkowa małżeńska);
6.uzyskuje Pan dochód z emerytury;
7.na ww. wydatki otrzymał Pan dofinansowanie w ramach projektu (…).
Zatem, będzie Pan mógł skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej za 2023 r. i za 2024 r., o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wydatków związanych na zakupem:
- akumulatorów, prostowników i przetwornicy napięcia, które – jak Pan wskazał - są osprzętem,
- grzejników podczerwieni i promienników, które wchodzą w skład instalacji ogrzewczej.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi podlegają rozliczeniu w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zostały poniesione zgodnie z art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, udokumentowane wydatki może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części w jakiej zostały przez Pana poniesione (sfinansowane).
Skoro jak Pan wskazał, magazyn energii jest kolejnym etapem rozbudowy instalacji fotowoltaicznej i jest funkcjonalnie związany z instalacją fotowoltaiczną (stanowi jego integralną część), oraz nie może samodzielnie działać to wydatki poniesione przez Pana w 2024 r. na osprzęt do magazynu energii, tj. akumulatorów, prostowników i przetwornicy napięcia oraz grzejników podczerwieni i promienników, które wchodzą w skład instalacji ogrzewczej można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, składając zeznanie podatkowe za 2024 r. będzie miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku ww. wydatki.
Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Powołane przez Pana interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do Pana sprawy, ani do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko Pana indywidualnej sprawy i nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.