Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·prawidłowe – w zakresie dotyczącym wymiany stolarki okiennej dachowej,

·nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 lutego 2025 r. (wpływ 3 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Sprawa dotyczy odliczenia pokrycia dachowego w uldze termomodernizacyjnej za rok 2020. Na podstawie uzyskanych informacji telefonicznych w Krajowej Informacji Skarbowej, w roku 2020 - przed rozpoczęciem wymiany pokrycia dachowego, które było konieczne - dowiedział się Pan, że może Pan dokonać odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Również dotychczas wydawane interpretacje - w bliźniaczo podobnych inwestycjach - potwierdzały Pana stanowisko, które uzyskał Pan z Krajowej Informacji Skarbowej (Infolinia) w tamtym okresie.

W interpretacji znak 0115-KDIT3.4011.339.2020.3.AWO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że możliwe jest odliczenie wymiany pokrycia dachowego oraz okien w ramach ulgi termomodernizacyjnej (jest prawidłowe). Również w interpretacjach indywidualnych z:

·23 listopada 2022 r. znak 0115-KDIT2.4011.569.2022.2.ŁS,

·z 6 grudnia 2022 r. znak 0112-KDIL2-1.4011.845.2022.2.MKA.

·z 11 marca 2024 r. 0112-KDIL2-1.4011.33.2024.2.AK.

W oparciu o art. 14n § 5 Ordynacji podatkowej „Przez utrwaloną praktykę interpretacyjną, o której mowa w § 4 pkt 2, rozumie się wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, dominujące w interpretacjach indywidualnych wydawanych w talach samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich samych zdarzeń przyszłych oraz w takim samym stanie prawnym, w trakcie okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 4, oraz w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem tego okresu rozliczeniowego”.

Wraz z żoną jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego, rok budowy 1975, położonego w miejscowości A ((...) A, ul. B 1). Budynek w trakcie budowy został pokryty eternitem, bez wykonania wstępnego krycia folią paroizolacyjną, pomieszczenia znajdujące się w poddaszu nie posiadały dostatecznego docieplenia, a ściany szczytowe budynku wykonano z konstrukcji drewnianej. Eternit w dużej części przeciekał, a pomieszczenia były zawilgocone. Z uwagi na konieczność remontu dachu i jego ulepszenia - mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, w celu zwiększenia właściwości termomodernizacyjnych budynku - konieczna stała się wymiana całego pokrycia dachowego, położenie o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności membrany dachowej, jak też wymiana łat, kontrłat i stolarki okiennej dachowej, docieplenie wełną mineralną i zabezpieczenie przed zawilgoceniem skosów pomieszczeń mieszkalnych oraz docieplenie styropianem i zabezpieczenie przed zawilgoceniem betonowej płyty nad pomieszczeniami mieszkalnymi wbudowanymi w konstrukcję dachu.

Nadto, prace te miały także na celu przygotowanie budynku do korzystania w przyszłości z odnawialnych źródeł energii, którą założył Pan w 2021 r. Prace zaplanowano na okres trzech lat, rozpoczynając w lipcu 2020 r. od zmiany pokrycia dachowego z eternitu na blachę (na zakup blachy posiadają Państwo fakturę VAT). W związku ze zmianą pokrycia, konieczna stała się wymiana pasów nadrynnowych oraz podrynnowych.

Z Urzędem Skarbowym rozlicza się Pan wspólnie z żoną jako podatnik podatku dochodowego, opłacający podatek według skali podatkowej. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. Pan, jak również Pana żona - nie otrzymali Państwo dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Poniesione koszty zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej na termomodernizację i nie zostały rozliczane w ramach żadnej innej ulgi.

Budynek, o którym mowa jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisu art. 3 ustawy Prawo Budowlane. Jest to budynek ukończony. Wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie na zapotrzebowanie energii dostarczanej na potrzeby ogrzewania budynku, jak również ocieplenie i uszczelnienie przecieków oraz likwidacja wilgoci. Na wydatki, w celu realizacji przedsięwzięcia, posiada Pan faktury VAT, wystawione na Pana imię i nazwisko przez podatnika VAT czynnego (ustaleń statusu podatnika dokonał Pan w oparciu o NIP w wyszukiwarce podatki.gov.pl). Opisane wydatki nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie zostały i nie zostaną odliczone na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wydatki poniesione na remont dachu wpłynęły na zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzania budynku oraz ocieplenie budynku. Zastosowanie membrany dachowej, docieplenie skosów i dalsze prace planowane na przyszłość w bardzo istotny sposób wpłyną na zmniejszenie użycia energii cieplnej w tym budynku. Nadto, dzięki wymianie pokrycia z eternitu przeciekającego na blachę, nastąpiło uszczelnienie dachu, który w trakcie opadów deszczu przeciekał powodując zawilgocenie ścian budynku. Wobec powyższego, użyte materiały budowlane związane z pokryciem dachu kwalifikują się jako materiały do ocieplenia przegród budowlanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Wymiana pokrycia dachu z eternitu na blachę, położenie membrany paroprzepuszczalne, w bardzo dużym stopniu polepszyło izolację termiczną budynku, zmniejszając zapotrzebowanie na energię do jego ogrzewania. Docieplenie skosów pomieszczeń oraz położenie izolacji na ścianach szczytowych budynku od wewnątrz zwiększyło także tę izolację kolejno zmniejszając zapotrzebowanie na energię cieplną.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan natomiast, że:

·Od 23 lipca 2019 r. jest Pan współwłaścicielem budynku położonego w miejscowości (...) A, ul. B 1 wraz żoną. Budynek Państwo zakupili.

·W Pana małżeństwie panuje ustrój majątkowej wspólności małżeńskiej. Są i byli Państwo małżeństwem w trakcie przeprowadzenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

  · Opisany budynek stanowi składnik majątku wspólnego Pana i Pana małżonki.

 Stanowił również [składnik majątku wspólnego - przypis organu] w trakcie przeprowadzenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

·Jakich – konkretnie – wydatków dotyczy zadane przez Pana pytanie? Proszę, żeby wymienił Pan te wydatki z podziałem na materiały i usługi.

Dotyczyło wydatków związanych z wymianą całego pokrycia dachowego, położenia o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności membrany dachowej, jak też wymiany łat i kontrłat i stolarki okiennej dachowej, docieplenie wełną mineralną i zabezpieczenie przed zawilgoceniem skosów pomieszczeń mieszkalnych oraz docieplenie styropianem i zabezpieczenie przed zawilgoceniem betonowej płyty nad pomieszczeniami mieszkalnymi wbudowanymi w konstrukcję dachu. Jak też wymiana rynien, kominka do blachodachówki (wentylacyjny), wymiana okuć komina i dachu.

·Kiedy – w jakiej dacie – wystawiona została każda z faktur dotycząca wskazanych wyżej wydatków?

 W przypadku usług proszę, żeby Pan również podał:

  • daty zakupu usługi/usług,
  • daty wystawiania faktury/faktur dotyczących wskazanej usługi/usług (jeśli wystawiono kilka faktur, proszę żeby Pan podał daty wystawienia każdej z nich),
  • czy (jakakolwiek) faktura dotycząca wskazanej usługi zawiera datę wykonania tej (danej) usługi (jeśli tak, proszę żeby podał Pan tę datę).

Faktura VAT numer: A: 5 października 2020 r.,

Faktura VAT numer: B: 5 listopada 2020 r.,

Faktura VAT numer: C: 18 sierpnia 2020 r.

·W jaki – konkretnie – sposób te materiały/usługi zostały opisane bezpośrednio na fakturze/fakturach?

Faktura VAT numer: A z 5 października 2020 r.:

poz. 1: Uchwyt rynnowy 125, 60 szt.,

poz. 2: Kolano 90, 9 szt.,

poz. 3: Złączka rury 125, 6 szt.,

poz. 4: Złączka rury 90, 4szt.,

poz. 5: Obejma 90, 8 szt.,

poz. 6: Bryza odzyskiwacz wody 90, 1 szt.,

poz. 7: Rynna PCV 125/4, 6 szt.,

poz. 8: Rynna PCV 125/3, 2 szt.,

poz. 9: Rynna spustowa 90/4, 4 szt.,

poz. 10: Lej spustowy 125/90, 3 szt.,

poz. 11: Hak do obejmy L350,

poz. 12: Denko 125, 6 szt.,

poz. 13: Folia dachowa ekran 1,6H, 240 m2,

poz. 14: (...) Mat Arkusz 200x125 0,5 mm, 16 arkuszy,

poz. 15: (...) Mat (...) Blachodach (…) , 248 arkuszy,

poz.16: (...) Mat (...) Bl.TRAPEZ, 15,62 m2c,

poz. 17: (...) Mat (...) Blacha trapezowa (...) 38,78 m2c,

poz. 18: Kominek wentylacyjny spec.izolac. (...), 1 szt.,

poz. 19: Grafit Kominek wentylacyjny, 2 szt.,

poz. 20: Kołnierz (...), 2 szt.,

poz. 21: Okno (...), 2 szt.,

poz. 22: Właz dachowy (...), 1 szt.,

poz. 23: Taśma kalen 5mb, 2 szt.,

poz. 24: Wkręt farmerski, 1.500 szt.,

Kwota: 19.193,73 zł

Faktura VAT numer: B: 5 listopada 2020 r.,

poz. 1: Drewno impregnowane kantówka, komplet, 1 szt.

Kwota: 2.740,50 zł

Faktura numer: C: 18 sierpnia 2020 r.

poz. 1: Kominek do blachodachówki, 5 szt.

Kwota: 670 zł.

·Wszystkie wyżej wskazane materiały były niezbędne do wykonania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Dzięki wymianie pokrycia z eternitu (przeciekającego do wewnątrz) na blachę, nastąpiło uszczelnienie dachu, który w trakcie opadów deszczu przeciekał powodując zawilgocenie ścian budynku.

Wymiana pokrycia dachu z eternitu na blachę, wymiana rynien przeciekających na ścianę budynku oraz wymiana okien połaciowych, położenie membrany paroprzepuszczalnej w bardzo dużym stopniu polepszało izolację termiczną budynku, zmniejszając zapotrzebowanie na energię do jego ogrzewania.

Docieplenie skosów pomieszczeń oraz położenie izolacji na ścianach szczytowych budynku od wewnątrz zwiększyło także, izolację kolejno zmniejszając zapotrzebowanie na energię cieplną i zabezpieczenie ścian przed wilgocią i przemarzaniem.

·Całe przedsięwzięcie zostało zakończone w terminie trzech lat licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. W kolejności: lipiec 2020 r. -wymiana okien w budynku, wymiana drzwi zewnętrznych, wymiana poszycia dachowego i ocieplenie poddasza, włącznie z dociepleniem ścian. Na usługę wymiany poszycia dachowego nie mógł Pan odliczyć faktur, gdyż wykonawca nie był płatnikiem VAT. Odliczył Pan tylko materiały zakupione na podstawie faktur VAT.

·Czy wskazując, że: „Budynek w trakcie budowy został pokryty eternitem, bez wykonania wstępnego krycia folią paroziołacyjną pomieszczenia znajdujące się w poddaszu nie posiadały dostatecznego docieplenia a ściany szczytowe budynku wykonane z konstrukcji drewnianej (…)” - ma Pan na myśli rok 1975, czy inny rok/lata (jaki/jakie)?

Współwłaścicielem budynku jest Pan od roku 2019. Nie jest Pan w stanie określić dokładnego roku tych prac związanych z poszyciem dachowym (w tym pokrycie eternitem, bez wykonania wstępnego krycia folią parozizolacyjną - pomieszczenia znajdującego się w poddaszu nie posiadały dostatecznego docieplenia, a ściany szczytowe budynku wykonano z konstrukcji drewnianej). Wymienił Pan stan, jaki zastał Pan przy zakupie wyżej wskazanego budynku.

Pytanie

Czy wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie indywidualnej, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku, udokumentowane imienną fakturą VAT, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku określone rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a tym samym, czy miał Pan prawo odliczenia, od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku 2020?

Pana stanowisko w sprawie

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w myśl art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - jako współwłaściciel budynku mieszkalnego (jest Pan współwłaścicielem wraz z żoną od 23 lipca 2019 r. - do nadal) miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy, wydatki poniesione w 2020 r. na materiały budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku. Jako płatnik [podatnik - przypis organu] podatku dochodowego i współwłaściciel budynku, spełnia Pan wymogi formalne do skorzystania z przedmiotowej ulgi. Wydatki poniesione na remont dachu wpłynęły na zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzania budynku, zabezpieczenia go przed wilgocią.

W treści wniosku podniósł Pan ponadto, że zastosowanie membrany dachowej, docieplenie skosów i wykonane prace, w istotny sposób wpłynęły na zmniejszenie użycia energii cieplnej w budynku. Nadto, dzięki wymianie pokrycia, przeciekającego eternitu na blachę, łaty, kontrłaty, pasy nadrynnowe i podrynnowe, rynny oraz stolarkę okienną, nastąpiło uszczelnienie dachu, który w trakcie opadów deszczu przeciekał, powodując zawilgocenie ścian budynku.

Wobec powyższego, uważa Pan, że użyte materiały budowlane związane z wymianą poszycia dachu, kwalifikują się jako materiały do ocieplenia przegród budowlanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Podał Pan, że w bardzo dużym stopniu polepszyła się izolacja termiczna budynku, zmniejszając zapotrzebowanie na energię do jego ogrzewania. Docieplenie skosów pomieszczeń oraz położenie izolacji na ścianach szczytowych budynku od wewnątrz, zwiększyło także tę izolację, kolejno zmniejszając zapotrzebowanie na energię cieplną

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

·prawidłowe – w zakresie dotyczącym wymiany stolarki okiennej dachowej,

·nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.).

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 776 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

8.Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

9.W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2020 poz. 22 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Wydatki, które opisał Pan we wniosku poniósł Pan w 2020 r. Z tego powodu, analizie podlega wyżej wskazany załącznik do rozporządzenia w brzmieniu nadanym 21 grudnia 2018 r. (t. j. Dz. U z 2018 r., poz. 2489).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.

We wniosku (i jego uzupełnieniu) wskazał Pan m.in., że:

·na usługę wymiany poszycia dachowego nie mógł Pan odliczyć faktur, gdyż wykonawca nie był płatnikiem VAT.,

odliczył Pan tylko materiały zakupione na podstawie faktur VAT,

·opisane we wniosku przedsięwzięcie dotyczyło wydatków związanych z wymianą całego pokrycia dachowego, położenia o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności membrany dachowej, jak też wymiany łat i kontrłat i stolarki okiennej dachowej, docieplenie wełną mineralną i zabezpieczenie przed zawilgoceniem skosów pomieszczeń mieszkalnych oraz docieplenie styropianem i zabezpieczenie przed zawilgoceniem betonowej płyty nad pomieszczeniami mieszkalnymi wbudowanymi w konstrukcję dachu. Jak też wymiana rynien, kominka do blachodachówki (wentylacyjny), wymiana okuć komina i dachu.

Wskazuję zatem, że wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zaliczone zostały m.in.:

·materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu wydatków),

·stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne (ust. 1 pkt 14 wykazu wydatków),

Podkreślam również, że:

·dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej,

·wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy,

·pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W świetle powyższego, wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały natomiast ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W konsekwencji wyklucza to tego rodzaju koszty z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Z podanych przez Pana informacji wynika, m.in., że w 2019 r. – wraz z małżonką – zakupił Pan budynek mieszkalny, który w trakcie budowy został pokryty eternitem, który w dużej części przeciekał, a pomieszczenia były zawilgocone. W celu zwiększenia właściwości termomodernizacyjnych budynku, konieczna stała się więc wymiana całego pokrycia dachowego, położenie o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności membrany dachowej, jak też wymiana łat, kontrłat i stolarki okiennej dachowej, docieplenie wełną mineralną i zabezpieczenie przed zawilgoceniem skosów pomieszczeń mieszkalnych oraz docieplenie styropianem i zabezpieczenie przed zawilgoceniem betonowej płyty nad pomieszczeniami mieszkalnymi wbudowanymi w konstrukcję dachu.

Wydatki te – stosownie do Pana wskazania – dokumentują faktury:

·Faktura VAT numer: A: 5 października 2020 r.,

·Faktura VAT numer: B: 5 listopada 2020 r.,

·Faktura VAT numer: C: 18 sierpnia 2020 r.

Dotyczą one następujących kosztów:

·Faktura VAT numer: A z 5 października 2020 r.:

poz. 1: Uchwyt rynnowy 125, 60 szt.,

poz. 2: Kolano 90, 9 szt.,

poz. 3: Złączka rury 125, 6 szt.,

poz. 4: Złączka rury 90, 4szt.,

poz. 5: Obejma 90, 8 szt.,

poz. 6: Bryza odzyskiwacz wody 90, 1 szt.,

poz. 7: Rynna PCV 125/4, 6 szt.,

poz. 8: Rynna PCV 125/3, 2 szt.,

poz. 9: Rynna spustowa 90/4, 4 szt.,

poz. 10: Lej spustowy 125/90, 3 szt.,

poz. 11: Hak do obejmy L350,

poz. 12: Denko 125, 6 szt.,

poz. 13: Folia dachowa ekran 1,6H, 240 m2,

poz. 14: (...) Mat Arkusz 200x125 0,5 mm, 16 arkuszy,

poz. 15: (...) Mat (...) Blachodach (…), 248 arkuszy,

poz.16: (...) Mat (...) Bl.TRAPEZ, 15,62 m2c,

poz. 17: (...) Mat (...) Blacha trapezowa (...) 38,78 m2c,

poz. 18: Kominek wentylacyjny spec.izolac. (...), 1 szt.,

poz. 19: Grafit Kominek wentylacyjny, 2 szt.,

poz. 20: Kołnierz (...), 2 szt.,

poz. 21: Okno (...), 2 szt.,

poz. 22: Właz dachowy (...), 1 szt.,

poz. 23: Taśma kalen 5mb, 2 szt.,

poz. 24: Wkręt farmerski, 1.500 szt.,

Kwota: 19.193,73 zł

·Faktura VAT numer: B: 5 listopada 2020 r.,

poz. 1: Drewno impregnowane kantówka, komplet, 1 szt.

Kwota: 2.740,50 zł

·Faktura numer: C: 18 sierpnia 2020 r.

poz. 1: Kominek do blachodachówki, 5 szt.

Kwota: 670 zł.

Co równie ważne, wyjaśnił Pan ponadto, że:

·wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na ulepszeniu, w wyniku którego następuje zmniejszenie na zapotrzebowanie energii dostarczanej na potrzeby ogrzewania budynku, jak również ocieplenie i uszczelnienie przecieków oraz likwidacja wilgoci,

·wszystkie wyżej wskazane materiały były niezbędne do wykonania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego:

dzięki wymianie pokrycia z eternitu (przeciekającego do wewnątrz) na blachę, nastąpiło uszczelnienie dachu, który w trakcie opadów deszczu przeciekał powodując zawilgocenie ścian budynku.

wymiana pokrycia dachu z eternitu na blachę, wymiana rynien przeciekających na ścianę budynku oraz wymiana okien połaciowych, położenie membrany paroprzepuszczalnej w bardzo dużym stopniu polepszało izolację termiczną budynku, zmniejszając zapotrzebowanie na energię do jego ogrzewania,

docieplenie skosów pomieszczeń oraz położenie izolacji na ścianach szczytowych budynku od wewnątrz zwiększyło także, izolację kolejno zmniejszając zapotrzebowanie na energię cieplną i zabezpieczenie ścian przed wilgocią i przemarzaniem.

Nie negując konieczności przeprowadzenia opisanego przedsięwzięcia, na podstawie wyżej przedstawionych okoliczności, stwierdzam jednak, że zakresem ulgi termomodernizacyjnej -w zakresie wymiany dachu - objęte zostały wyłącznie wydatki, które zostały poniesione - wprost - na jego docieplenie.

Opierając się więc na tych wskazaniach, stwierdzam, że wydatków związanych z wymianą całego pokrycia dachowego, w tym położenia o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności membrany dachowej, wymiany łat i kontrłat, wymiany rynien, kominka do blachodachówki (wentylacyjnego), wymiany okuć komina i dachu - nie może Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W przedstawionej przez Pana sprawie, zasadnicze znaczenia ma fakt, że koszt tego przedsięwzięcia, został opisany na fakturach w podany przez Pana sposób. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie z odliczenia, w zakresie danego wydatku, podatnik powinien bowiem dysponować fakturą, która dokumentuje (wprost) jego poniesienie.

Ze względu na brak na wyżej wskazanych fakturach pozycji dotyczących: docieplenia wełną mineralną i docieplenia styropianem, nie może Pan także tych wydatków odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej ujęty został również wydatek na: stolarkę okienną i drzwiową, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne (ust. 1 pkt 14 wykazu wydatków).

Zatem, wydatki znajdujące się na faktura VAT numer: A z 5 października 2020 i dotyczące opisanego przedsięwzięcia w zakresie wymiany „stolarki okiennej dachowej” może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Z wyżej wskazanych powodów Pana stanowisko uznaję za:

·prawidłowe – w zakresie dotyczącym wymiany stolarki okiennej dachowej,

·   nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

Końcowo informuję, że stosownie do art. 14n § 5 Ordynacji podatkowej:

Przez utrwaloną praktykę interpretacyjną, o której mowa w § 4 pkt 2, rozumie się wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, dominujące w interpretacjach indywidualnych wydawanych w takich samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich samych zdarzeń przyszłych oraz w takim samym stanie prawnym, w trakcie okresu rozliczeniowego, o którym mowa w § 4, oraz w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem tego okresu rozliczeniowego.

Według przepisu art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Na mocy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zauważyć należy, że pojęcie „zastosować się” oznacza „podporządkować się komuś lub czemuś” (https://sjp.pwn.pl/sjp/zastosowac-sie;2544189.html).

Odnosząc się do powyższego jakkolwiek podzielam Pana stanowisko, że wydawane były interpretacje o m.in. możliwości odliczania w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na wymianę pokryć/poszyć dachowych, jednakże rolą organu interpretacyjnego jest zawsze wydawanie rozstrzygnięć zgodnych z obowiązującym prawem.

W świetle przepisów Ordynacji podatkowej, istotą wydawania interpretacji indywidualnych jest dokonywanie wykładni konkretnych przepisów prawa podatkowego w oparciu o dokładnie określony stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe poprzez ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska wnioskodawcy. Zatem, interpretacje stanowią formę wyrażenia stanowiska, w jaki sposób należy interpretować oraz stosować przepisy prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które wystąpi u wnioskodawcy. Wnioskodawca natomiast nie jest zobowiązany do zastosowania się do interpretacji. Jak wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 2140/19:

(…) w interpretacji indywidualnej dokonuje się wykładni przepisów prawa podatkowego (por. art. 14b § 1 OrdPU), a nie utrwalonej praktyki interpretacyjnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że:

·zadane pytanie zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną (określa zakres żądania Wnioskodawcy). Rozstrzygnięcie to dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,

·procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych - stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Mając natomiast na uwadze następujące Pana informacje:

Również dotychczas wydawane interpretacje - w bliźniaczo podobnych inwestycjach - potwierdzały Pana stanowisko, które uzyskał Pan z Krajowej Informacji Skarbowej (Infolinia) w tamtym okresie.

podkreślam, że przeprowadzone z Konsultantem Krajowej Informacji Skarbowej rozmowy telefoniczne:

·nie stanowią przedmiotu niniejszego rozstrzygnięcia,

·nie wpływają na ocenę zajętego przez Pana stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).