Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.87.2025.1.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 26 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca uzyskuje dochody z działalności gospodarczej za pośrednictwem spółki jawnej (dalej: Spółka jawna).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka jawna planuje przystąpić jako wspólnik do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka A). W związku z uzyskaniem statusu wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółce jawnej jako wspólnikowi przysługiwać będzie dywidenda.

Pytania

1.Czy wypłacona Spółce jawnej dywidenda od Spółki A stanowi dla Wnioskodawcy bezpośredni przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości proporcjonalnej do posiadanego przez Wnioskodawcę udziału w zysku Spółki jawnej?

2.Czy na Wnioskodawcy, będącego wspólnikiem Spółki jawnej, która to Spółka jawna otrzyma dywidendę od Spółki A i następnie wypłaci Wnioskodawcy otrzymane od Spółki A środki pieniężne pochodzące z dywidendy jako udział w zysku Spółki jawnej, ciążą jakiekolwiek obowiązki związane z rozliczeniem podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanych od Spółki jawnej przedmiotowych środków pieniężnych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Ponieważ Spółka jawna jest podmiotem transparentnym podatkowo (nie jest podatnikiem podatku dochodowego, podatnikami podatku dochodowego są osoby fizyczne będące jej wspólnikami), to zdaniem Wnioskodawcy dywidenda wypłacana tej Spółce jawnej powinna być traktowana tak, jakby była wypłacana bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy.

U każdego ze wspólników Spółki jawnej, w tym u Wnioskodawcy, powstaje z tego tytułu przychód (dochód) z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – proporcjonalnie do ich prawa do udziału w zysku Spółki jawnej – opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ww. ustawy przychód (dochód) osiągnięty z tytułu udziału w zysku spółki osobowej niebędącej podatnikiem CIT (w tym spółki jawnej) stanowi co do zasady dla jej wspólników (osób fizycznych) przychód (dochód) z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Uwzględniając jednak art. 5a pkt 6 ww. ustawy, do przychodów z działalności gospodarczej nie są zaliczane przychody, które można kwalifikować do pozostałych (innych niż działalność gospodarcza) źródeł wskazanych w art. 10 ww. ustawy.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych takim odrębnym źródłem przychodów są kapitały pieniężne, do których kwalifikuje się dywidendę wypłacaną przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 analizowanej ustawy zasady wyrażone w ust. 1 przedmiotowego artykułu stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tego wprost nie rozstrzygają, ale z uwagi na transparentność podatkową spółki jawnej, której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, niebędącej podatnikiem CIT (nie jest ona podatnikiem PIT, podatnikami PIT są osoby fizyczne będące wspólnikami spółki jawnej), dywidenda wypłacana spółce jawnej powinna zostać potraktowana na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tak samo, jakby była wypłacana bezpośrednio wspólnikom spółki jawnej – proporcjonalnie do ich udziału w zysku tej spółki.

Dla będących osobami fizycznymi wspólników spółki jawnej jest to bowiem przychód (dochód) z dywidendy, a nie z działalności gospodarczej spółki jawnej, opodatkowany 19% stawką podatku na mocy art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Takie stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne organów podatkowych.

Przykładowo w interpretacji z dnia 31 października 2011 r. (sygn. IBPBII/2/415-881/ll/ŁCz), w której wskazane zostało:

„Spółka osobowa jest pozbawiona podmiotowości prawnej, czyli nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przychody i koszty ponoszone przez spółkę osobową są na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami i kosztami jej wspólników. Skoro zatem spółka komandytowa jest całkowicie transparentna („przeźroczysta”) podatkowo, a jej dochody są dochodami wspólników, należy uznać, że dywidenda wypłacana na rzecz spółki osobowej powinna być traktowana podatkowo tak samo jak dywidenda wypłacana bezpośrednio na rzecz jej wspólników – ta zaś jest opodatkowana zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym. Mając powyższe na względzie należy zauważyć, że w momencie wypłaty dywidendy przez spółkę z o.o. spółce komandytowej, wypłacona dywidenda zwiększa majątek tej spółki, a więc została postawiona do dyspozycji wspólnikom spółki komandytowej. (...) Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym dywidenda wypłacona przez spółkę z o.o. na rzecz spółki komandytowej będzie stanowić dla wspólników spółki komandytowej przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przy wypłacie którego spółka z o.o. ma obowiązek potrącić zryczałtowany 19% podatek dochodowy”.

Analogiczne stanowisko potwierdzają również:

·interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 kwietnia 2008 r., nr IPPB1/415-101/08-2/AŻ;

·interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 czerwca 2009 r., nr IBPBII/2/415-303/09/NG;

·interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 kwietnia 2011 r., nr IPPB2/415-19/11-7/MK;

·interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPB1-1.4511.213.2016.1.IM;

Reasumując, środki pieniężne pochodzące z dywidendy wypłacanej przez Spółkę A stanowić będą dla Wnioskodawcy, proporcjonalnie do jego pośredniego udziału w zysku Spółki jawnej przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 2

Na Wnioskodawcy, będącym wspólnikiem Spółki jawnej, który otrzyma środki pieniężne pochodzące z dywidendy nie ciążą żadne obowiązki związane z rozliczeniem podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanych od Spółki jawnej środków pieniężnych tytułem udziału w zyskach Spółki jawnej, które to Spółka jawna otrzyma jako dywidendę od Spółki A.

Obowiązki takie, ani jakiekolwiek inne związane z rozliczeniem podatku dochodowego od osób fizycznych, nie ciążą też na Wnioskodawcy będącego wspólnikiem Spółki jawnej w związku z przekazaniem dywidendy w formie udziału w zyskach Spółki jawnej. Efektywne przekazanie dywidendy w ramach wypłaty udziału w zysku Spółki jawnej nie powoduje powstania u Wnioskodawcy żadnego dodatkowego przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym, w szczególności przychodu z działalności gospodarczej.

Obowiązki związane z obliczeniem, poborem i zapłatą podatku dochodowego od wypłaconej dywidendy ciążą wyłącznie na Spółce A, która – wykonując obowiązki płatnika – powinna obliczyć podatek na zasadach opisanych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na Wnioskodawcy uzyskującym przychód (dochód) z kapitałów pieniężnych z tytułu otrzymanych od Spółki jawnej środków pochodzących z dywidendy wypłaconej Spółce jawnej nie ciążą natomiast żadne obowiązki podatkowe z tym związane, w szczególności nie mają oni obowiązku wykazywania tego przychodu/dochodu (i ewentualnie podatku) w rocznym zeznaniu podatkowym.

Żadnych obowiązków w zakresie podatku dochodowego dla Wnioskodawcy nie rodzi również dalsza wypłata dywidendy przez Spółkę jawną swoim Wspólnikom, tytułem ich udziału w zysku Spółki jawnej.

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja z 18 maja 2021 roku o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.209.2021.1.IR, zgodnie z którą:

„Reasumując, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji gdy Spółka dopełni ciążących na Niej obowiązków płatnika i pobierze 19% PIT od Dywidend oraz odprowadzi ten PIT na rachunek organu podatkowego, na Wspólnikach na gruncie Ustawy o PIT nie będą już ciążyły żadne obciążenia podatkowe czy też obowiązki w zakresie składania deklaracji w związku z otrzymaniem tych środków w formie Podziału zysku z C/. Sp.j.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto nadmieniam, że na dzień wydania interpretacji w Pana sprawie obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2025 r. poz. 163.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.